رشته حقوق-دانلود پایان نامه با موضوع روابط بین فردی

جرم‌انگاری نشوز مرد را ضروری می‌دانند (ظفری، ۱۳۹۰).
این پایان‌نامه با بررسی مصادیق حسن‌معاشرت در فقه و حقوق ایران، صمیمیت زوجین را در کردار اسلامی مورد توجه قرار می‏دهد.
۱-2- ضرورت انجام تحقیق

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

صمیمیت در زوجین یکی از مسائلی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در روابط بین فردی دارد به طوری که می‌تواند زندگی موفق را پیش‌بینی کند و از جمله عواملی است که در اسلام تاکید زیادی بر آن شده است، صمیمیت در تمام ابعاد زندگی زناشویی تأثیر دارد، از روابط کلامی گرفته است تا روابط جنسی بین زوجین، وقتی که صمیمیت در بین زوجین به وجود می‌آید زوجین بهترین لحظات زندگی را تجربه می‌کنند و می‌توانند با تاون بیشتری در برابر ناملایمات زندگی در کنار هم بمانند و لحظات خوب بیشتری را داشته باشند، وجود روابط صمیمانه بین افراد از اهمیت خاصی برخوردار است. چنین روابطی بر بهزیستی فیزیکی، روان‌شناختی و توانایی افراد در جهت عملکرد مؤثر در زمینه‌های مختلف فردی، خانوادگی و شغلی مؤثر است. ایجاد و دوام رابطه‌ی صمیمانه توسط پیوندهای هیجانی خاصی تقویت می‌شود‌ همچنانکه روابط سالم در زندگی منافع و پیامدهای مثبتی را دربردارد، روابط غیررضایتبخش سلامت جسمانی و روان شناختی افراد را به خطر می‌اندازد. صمیمیت احساس نزدیکی، تشابه و رابطه‌ی شخصی عاشقانه یا هیجانی با شخص دیگر است و مستلزم شناخت و درک عمیق فرد دیگر به منظور بیان افکار و احساساتی است که به عنوان منشا تشابه و نزدیکی به کار می رود. صمیمیت یک فرآیند تعاملی است و شامل ابعادی مرتبط به هم است. محور این فرآیند شناخت، درک، پذیرش، همدلی با احساسات فرد دیگر، قدردانی و پذیرش دیدگاه اوست. صمیمیت، تنها یک تمایل یا آرزو نیست؛ بلکه یک نیاز اساسی و واقعی بوده و مفهوم وسیعی دارد که شامل خودافشایی، رابطه‌ی جنسی، نزدیکی هیجانی، بدنی و عقلی است.
حسن معاشرت و خوش‌رفتاری عامل اصلی در جهت رشد معنویت و زمینه‌ساز آسایش و آرامش در کانون خانواده و پایه رشد فکری و تربیت صحیح فرزندان توصیف است. این امر در رشد و پیشرفت جامعه و غنای فکری افراد مؤثر است. لذا تبیین ارکان رفتاری زوجین که تأثیر غیرقابل انکاری بر روابط شخصی آن‌ها و نیز تربیت فرزندان دارد، و بررسی این امر در فقه و قانون، و آگاهی از ضمانت اجرای سوءمعاشرت زوجین بر تمام خانواده‌ها امری ضروری به نظر می‏رسد.
صمیمت به وفور در احادیث و قرآن مورد تاکید واقع شده و پیامبر و امامان معصوم دین مبین اسلام زندگی و رفتار و کردارشان، نمونه عالی صمیمیت در بین زوجین بوده است، اما برخی سودجویان و عنادورزان، به طرح بعضی شبهات و سوءاستفاده از این موضوع نموده‌اند، بنابراین انجام پژوهش‌هایی که بتواند به طراحی ‌این شبهات و پاسخ‌های این شبهات بپردازد می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در روشن‌سازی و سرمشق‌دهی به خانواده‌ها و مخصوصا زوجین باشد، با توجه به مطالب ذکر شده و اهمیت صمیمیت در روابط بین فردی زوجین و تاکیدات اسلام بر صمیمت در بین زوجین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش صمیمیت در بین زوجین از دیدگاه اسلام می‌باشد.
۱-3- اهداف تحقیق
هدف نهایی این تحقیق نشان دادن سبک رفتاری زوجین در سایه‏ی صمیمیت و حُسن رفتار است. همچنین بررسی عواقب سوءمعاشرت و آگاهی آن‏ها به حقوق و وظایفشان جزء اهداف است. به طور کلی اهداف این تحقیق عبارتند از:
یافتن مصادیق تمثیلی حُسن معاشرت و صمیمیت در نظر عرف، قانون و فقه
بررسی آیات و روایات مربوط به روابط عاطفی زوجین
یافتن مواردی از سلوک بین زوجین در قانون که توصیه‌ای هستند و مواردی که دارای ضمانت اجرا هستند
بررسی اثرات سوءمعاشرت زوجین بر حقوق و تکالیفشان
۱-4- سوالات پژوهش
۱-4-۱- سوال اصلی
مستند فقهی و حقوقی تکلیف زوجین در صمیمیت و حُسن رابطه با یکدیگر چیست؟
۱-4-۲- سوال فرعی
مصادیق بارز صمیمیت و حُسن معاشرت در فقه و حقوق کدامند؟
ظاهر آیاتی چون آیه 34 سوره نساء که بیانگر مجوز تنبیه بدنی زوجین و سوءمعاشرت با اوست چگونه با دلایل شرعی مبنی بر حُسن معاشرت سازگاری دارد؟
۱-5- فرضیه های تحقیق
الزام به صمیمیت زوجین و سلوک مبتنی بر کردار صحیح، براساس منابع فقهی کتب و سنت و عقل قابل اثبات است.
مصادیق حسن معاشرت در ظرف عرف و عادت جای می‌گیرند و حصری نیستند، ولی از بارزترین آن‏ها می‏توان خوش زبانی و مدارا، سکونت مشترک، پرهیز از اعمال مضر به سلامت جسمی و روحی یکدیگر، پرداخت نفقه، تمکین، اختصاص دادن زمان به همسر، همکاری در امور خانواده، اظهار محبت، هدیه دادن و سوغات آوردن، پرستاری از همسر را نام برد.
با تدقیق در آیات قرآن وروایت از دید مفسرین، معلوم می‏شود این تناقض ظاهری است و آیات توصیه به سوءمعاشرت ندارد.
۱-6- پیشینه تحقیق
مقاله ای با عنوان بایسته‌های اخلاقی همسران و نقش آن در تربیت فرزندان توسط علی‌احمد پناهی و احمد حسین شریفی، در مجله معرفت اخلاقی زمستان 1388، شماره 1 به چاپ رسیده است که این مقاله، با رویکرد تحلیلی و نظری به بررسی بایسته‌های اخلاقی همسران و آثار آن در تحکیم خانواده‌می‌پردازد. نویسندگان تأکید‌می‌کنند از منظر آموزه‌های دینی و روان‌شناختی، هر یک از همسران در برابر دیگری وظایفی دارند که التزام به آنها در ایجاد فضای مثبت و با نشاط خانوادگی، تأثیر قابل‌توجهی دارد. تکریم، رعایت ادب، قدردانی، خوش‌خلقی، محبت، خوش‌بینی، صیانت از آبروی یکدیگر، مدار و … از مسائلی است که همسران با عمل به آنها،‌می‌توانند روابط میان خود را جذاب و مستحکم سازند. نویسندگان با نگاهی روان‌شناختی به آموزه‌های مزبور، اذعان‌می‌کنند که تعهد همسران به وظایف اخلاقی، موجب احساس همگرایی و همدلی مثبت‌اندیش شده و فضای خانوادگی در اثر این نتایج، بالنده و بانشاط خواهد شد. همچنین فرزندان چنین خانواده‌ای در اثر یادگیری اجتماعی و مشاهده‌ای، به سوی خیر، صلاح و تعهدمداری سوق پیدا‌ می‌کنند.
در تحقیقی دیگر تحت عنوان راهکارهای اخلاقی مرتبط با اصل مؤدت و رحمت میان همسران از منظر قرآن کریم به قلم ناصر قبادی‌نیا و معصومه حافظی که در فصلنامه علمی- ترویجی بانوان شیعه بهار 1388، سال ششم، شماره 19 نگارش شده است. در این مقاله اصل مودت و رحمت یکی از اصول اخلاقی حاکم بر روابط همسران معرفی شده است و اذعان‌می‌شود، طبق باور قرآنی، ‌می‌توان چنین اصلی را از زمره اصول اخلاقی روابط اجتماعی مسلمانان پنداشت: لیکن جایگاه این اصل در خصوص روابط همسران، از اهمیت و تأکید فوق‌العاده‌ای بر خوردار است. خداوند متعال در آیه‌ای از قرآن کریم فلسفه خلقت هر یک از همسران را رسیدن آنها به آرامش دانسته و در همان آیه، سخن از جعل مؤدت و رحمت به میان آورده است. بر این اساس، به نظر می‌آید که مؤدت و رحمت، لازمه حصول چنین آرامشی است که همواره لازم است برای حفظ کیان و قداست خانواده، مورد اهتمام تمام صاحب‌نظران قرار گیرد و طبع انعطاف‌پذیر خانواده را به صرف احکام آمرانه منحصر ننمایند، بلکه برای ایجاد نظم و آرامش در خانواده، به حاکمیت چنین اصلی نیز توجه داشته باشند. نویسندگان در نهایت تأکید‌می‌کنند با عنایت به اهمیت این اصل از منظر قرآن کریم، اهتمام به راهکارهای اخلاقی مرتبط با آن همچون گذشت، سازش و فداکاری لازم و ضروری‌می‌باشد.
پژوهشی دیگر در قالب مقاله و با عنوان اصول مؤثر در روابط صمیمانه همسران با الگوبرداری از اسوه‌های قرآنی و همسران بهشتی توسط سوسن آل رسول و طیبه محمدخانی در نشریه مطالعات راهبردی زنان، تابستان 1390، دوره 13، شماره 52 به چاپ رسیده است.
در این مقاله اذعان‌می‌شود از آنجایی که قرآن ارتباط سالم و صمیمی زوجین را در چارچوب خانواده از ضروریات نیل به کمال فردی و اجتماعی‌می‌بیند، لذا شناخت عوامل مثبت و منفی مؤثر در روابط همسران بر مبنای قرآن و سنت از پژوهش‌های مهم و بنیادی است. با این فرض که بخشی از داستان‌های قرآنی که حاکی از ارتباطات همسران اسوه قرآنی با یکدیگر است و نیز آیات بیانگر اوصاف همسران بهشتی، به منظور الگوسازی و ارائه راهکارهای عملی است، نویسندگان ابتدا به بررسی اصول و معیارهای حاکم بر زندگی مشترک مطلوب اسلام پرداخته‌اند و سپس با تحلیل جلوه‌های رفتاری همسران اسوه قرآنی و اوصاف همسران بهشتی و کیفیت گفتار و کردار آنان در پرتو آن معیارها، الگوهایی راهبردی در ایجاد روابط صمیمی از قرآن استخراج نمودند.
مقاله ای دیگری نیز با عنوان بررسی اصل «معاشرت به معروف بین همسران» از منظر قرآن توسط ناصر قربان‌نیا و معصومه حافظی در فصلنامه علمی – ترویجی بانوان شیعه، تابستان 1388، سال ششم، شماره 20 به چاپ رسید که در این نویسندگان فضای روابط همسران از منظر قرآن کریم را مملو از بایسته‌ها و شایسته‌های ناب اخلاقی دانسته و تأکید کردند که این اخلاقیات پیوند مؤدت‌آمیز و عاشقانه همسران را محکم و استوار می‌نماید. در ادامه نیز اذعان شده است ثمره شناخت اصول اخلاقی حاکم بر روابط همسران از منظر متعالی قرآن کریم، ارمغانی نوین و تمدنی ناب است. از جمله آن اصول، اصل معاشرت به معروف است. مطابق فرهنگ غنی قرآنی، هر یک از همسران باید با یکدیگر به معروف رفتار نمایند. از آن رو که دایره معنایی «معروف» محدود و ثابت نیست، بلکه در هر زمانه‌ای، افزون بر مطابقت با معیارهای شرعی، همواره با تحول زمان و پیشرفت خردمندان متدین قابل تغییر است. لازم است مسائل مربوط به روابط همسران در هر زمانه‌ای، تحت حاکمیت چنین اصلی، لباس زیبای اخلاق را بر تن کنند. این باور منطقی آن است که اندیشمندان و صاحبنظران اسلامی در تعیین روابط و وظایف همسران به راهنما و بنیادین بودن اصل معاشرت به معروف میان همسران اهتمام داشته باشند.
1-7- روش تحقیق
پژوهش، با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و اینترنتی، به وسیله فیش‌برداری انجام خواهد شد. پس از تدوین پلان کلی تحقیق، جمع‌آوری داده‌ها و فیش‌برداری آغاز می‌شود، سپس با فصل‌بندی و مشخص نمودن عناوین بخش ها، داده‌ها جای‌گذاری خواهند شد. در مرحله آخر با استفاده از نظرات اساتید به تحلیل و نتیجه‌گیری اقدام خواهد شد.
1-7-1 روش ها و ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات

ابزار جمع‌آوری اطلاعات محقق در روش کتابخانه‌ای، همه اسناد چاپی همانند کتاب، دایره‌المعارف‌ها، فرهنگ‌نامه‌ها، مجلات‌، روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها، لغت‌نامه‌ها، سالنامه‌ها، مصاحبه‌های چاپ شده، پژوهش‌نامه‌ها، کتاب‌های همایش‌های علمی، متون چاپی نمایه شده در بانک‌های اطلاعاتی و اینترنت و اینترانت و هر منبعی که به صورت چاپی قابل شناسایی باشد؛ است.
اطلاعات این پژوهش بااستفاده از منابع کتابخانه ای، کتاب‌ها، مجلات و مقاله‌های منتشر شده گردآوری شده است.
1-7-2- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
پس از جمع‌آوری اطلاعات و فیش‌برداری از آنها، با استفاده از نظرات اساتید گرامی و دکترین حقوقی اطلاعات را تحلیل نموده و به نتیجه‌گیری و تأیید یا رد فرضیات اقدام خواهیم نمود.
1-7-3- سازماندهی تحقیق
این پژوهش شامل چهار فصل‌می‌باشد:
فصل اول با عنوان «کلیات پژوهش» به ارائه بیان مسأله، ضرورت انجام تحقیق، سوالات اصلی و فرعی، فرضیات تحقیق و روش تحقیق اختصاص دارد.
فصل دوم با عنوان «صمیمت زوجین و شیوه‌های ابراز آن» به بررسی مصادیق صمیمیت زوجین اختصاص دارد.
فصل سوم با عنوان «حسن معاشرت از دیدگاه قرآن، فقه و حقوق» به بررسی قوانین فقهی و حقوقی پیرامون پژوهش حاضر می‌پردازد.
نهایتا، در فصل چهارم با عنوان «نتیجه و پیشنهادات» به ارائه نتایج پیشنهادات حاصل از این پژوهش می‌پردازیم.

1-8- تعاریف عملیاتی
صمیمیت: صمیمیت یک فرآیند تعاملی است و شامل ابعادی مرتبط به هم است. محور این فرآین

دیدگاهتان را بنویسید