رشته حقوق-دانلود پایان نامه با موضوع ﺑـﻪ

ﺗلاشﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ ﺗﺎ زﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮد راد ﺑﮕﺬراﻧﻨـﺪ، ﺑـﺎ اﻳـﻦ ﺣـﺎل ﺑﺮاﺑـﺮ ﻛﺮدن دﺧﻞ و ﺧﺮج ﺑﺮای آﻧـﺎن ﻛـﺎری ﻏﻴـﺮﻣﻤﻜﻦ ﺑـﻮد. ﺑﻨـﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺟﺎﻣﻌـﻪ ﺑﺎﻳـﺴﺘﻲ در ﻛﻮﺗﺎه ﻣﺪت ﺑﺎ ﺗﻬﻴﻪ ﻣﻠﺰوﻣﺎت روزاﻧﻪ، ﻛﻪ دﻋﻮت ﺳﺎﻛﻨﺎن ﺻﻔﻪ ﺑﺮایﻧﻬﺎر ﻳﺎ ﺷـﺎم و ﻳـﺎ ﺑﺮدن ﻏﺬا ﺑﻪ ﻣﺴﺠﺪ و ﺧﻮردن آن در ﺟﻤﻊ، ﻧﻤﻮﻧـﻪ ﺑـﺎرز آن ﺑـﻮد و در دراز ﻣـﺪت ﺑـﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﻛﺮدن ﻓﺮﺻﺘﻬﺎی ﺷﻐﻠﻲ داﺋﻤﻲ ﺑﻪ آﻧﻬﺎ ﻛﻤﻚ ﻣﻲ ﻛﺮد. و ﺑـﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴـﺐ آﻧﻬـﺎ را ﺗﺸﻮﻳﻖ ﻣﻲ ﻛﺮد ﻛﻪ ﻫﺮ ﭼﻪ زودﺗﺮ روی ﭘﺎی ﺧﻮد ﺑﺎﻳـﺴﺘﻨﺪ. از اﻳـﻦ رو ﺗﻌـﺪاد ﺳـﺎﻛﻨﺎن ﺻﻔﻪ ﻫﻤﻴﺸﻪ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﻴﺶ ﺑﻴﻨﻲ و ﻧﺎﭘﺎﻳﺪار ﺑﻮد.ﻫﻤﻴﺸﻪ اﻓﺮادی از آن ﺧﺎرج ﻣﻲﺷـﺪﻧﺪ و اﻓﺮادی وارد. وﻟﻲ اﻳﻦ ورود ﺧﺮوج ﻫﺎ ﺑﻨﺪرت ﺑﺎﻫﻢ ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدﻧﺪ، در ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺻـﻔﻪ ﮔﺎﻫﻲ اوﻗﺎت ﺑﻴﺶ از ﺣـﺪ ﺷـﻠﻮغ و ﮔـﺎﻫﻲ اوﻗـﺎت ﺗﻘﺮﻳﺒـﺎ ﺧـﺎﻟﻲ ﻣـﻲ ﺷـﺪ. اﮔـﺮ ﭼـﻪ ﺣﻜﻮﻣﺖ اﺳلاﻣﻲ و ﺷﻬﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ از ﻟﺤﺎظ ﻣﺎﻟﻲ ﺛﺮوﺗﻤﻨﺪ ﻧﺒﻮد، ﺑﺨﺼﻮص ﻃﻲ ﭼﻨﺪ ﺳﺎل اول ﻫﺠﺮت، وﻟﻲ ﻣـﺮدم ﻓﻘﻴـﺮ و ﻧﻴﺎزﻣﻨـﺪ دﻟﻴﻠـﻲ ﺑـﺮای ﻧﮕﺮاﻧـﻲ ﻧﺪاﺷـﺘﻨﺪ زﻳـﺮا ﻛـﻪ درﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻋلاوه ﺑﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﺳﺎزی دﻳﮕـﺮ ﻣﺎﻳﺤﺘـﺎج ﻫـﺎی ﺿـﺮوری زﻧـﺪﮔﻲ ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ و آﺑﺮوﻣﻨﺪ آﻧﺎن ﻧﻴﺰ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻣﻲﺷﺪ. دادن زﻛﺎت و ﺻﺪﻗﻪ ﻓﻄـﺮ دردوران اولیه ﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻳﺠﺎد ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ و ﻋﺎﻃﻔﻪ در اﻓﺮادی ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ای دﻟﺴﻮز ، اﺻﻮﻟﻲ و اﺳﺘﻮاری را ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺧﻮاﻫﻨﺪ داد، واﺟﺐ ﮔﺮدﻳﺪ.دﺳﺘﻮر ﻣﺮاﻗﺒﺖ از اﻓـﺮاد و اﻓـﺮادی ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﻓﻘـﺮ اﻣﺘﺤﺎن ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ آﻧﻘﺪر در اﺳلام اﻫﻤﻴﺖ دارد ﻛﻪ ﻳﻜﻲ از وﻳﮋﮔﻴﻬﺎی ﻣـﻮﻣﻨﻴﻦ واﻗﻌـﻲ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ آﻧﭽﻪ ﺑﺮای ﺧﻮد ﻣﻲﺧﻮاﻫﻨﺪ ﺑﺮای ﺑﺮادران ﻣﺴﻠﻤﺎن ﺧﻮد، ﻫﺮﻛﺴﻲ و ﻫﺮ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ( Omer, Spahic,2003 ,7,8 ). اﺳلام ، ﺻـﺪﻗﻪ و ﻣﻬﺮﺑـﺎﻧﻲ ﺑﻪ دﻳﮕﺮان در ﺻﻮرت ﻟﺰوم را، ﺑﻌﻨﻮان ﺷﻜﻞ اﺻﻴﻞ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ.روی آﻧﻬﺎ ﻛﺎر ﻣﻲﻛﻨﺪ و از آﻧﻬﺎ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻲﻛﻨﺪ و ﺣﺘﻲ ﺑﻪ اﻧﺠـﺎم آﻧﻬـﺎ اﻣـﺮ ﻣـﻲﻧﻤﺎﻳـﺪ. ﻳﻜـﻲ از دلاﻳﻠﻲ ﻛﻪ اﻫﻞ ﺟﻬﻨﻢ دﭼﺎر ﭼﻨﺎن ﻛﻴﻔﺮ دردﻧﺎک و رﻧﺞ آوری ﺧﻮاﻫﻨـﺪ ﺷـﺪ، اﻣﺘﻨـﺎع آﻧــﺎن از ﻛﻤــﻚﺑــﻪ ﻣــﺴﻜﻴﻨﺎن است وَلَمْ نُکُ نُطْعمُ اْلمِسکِّین 1 و بینوایان را غذا نمی‌داددیم . خداوند می‌فرماید : فَاتَّقُوااللهَ‌ مَااسْتَطَعْتُمْ وَاسْمَعُوا وَأطِیعُوا وَأنفِقُوا خَیْراً لَّأنفُسِکُمْ وَمَن یُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأوْلَِئکَ هُمُ اْلمُفْلِحُونَ 2 ﭘﺲ ﺗﺎ ﻣـﻰﺗﻮاﻧﻴـﺪ از ﺧـﺪا ﭘـﺮوا ﺑﺪارﻳﺪ و ﺑﺸﻨﻮﻳﺪ و ﻓﺮﻣﺎن ﺑﺒﺮﻳﺪ و ﻣـﺎﻟﻰ ﺑـﺮاى ﺧﻮدﺗـﺎن [در راه ﺧـﺪا] اﻧﻔـﺎق ﻛﻨﻴـﺪ و ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ از ﺧﺴﺖ ﻧﻔﺲ ﺧﻮﻳﺶ ﻣﺼﻮن ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻧﺎن رﺳـﺘﮕﺎراﻧﻨﺪ. و ﻧﻴـﺰ إِن تُقْرِضُوا اللهَ قَرْضًا حَسَناً یُضَاعِفْهُ لَکُمْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وااللهُ شَکُورُُ حَلِیمُُ 3 اﮔﺮ ﺧﺪا را واﻣـﻰ ﻧﻴﻜـﻮ دﻫﻴﺪ آن را ﺑﺮاى ﺷﻤﺎ دو ﭼﻨﺪان ﻣﻰﮔﺮداﻧﺪ و ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﻰﺑﺨﺸﺎﻳﺪ وﺧﺪا ﺳـﭙﺎسﭘـﺬﻳﺮﺑﺮدﺑﺎر اﺳﺖ.
ﻣﺪﻳﺮﻳﺖﺷﻬﺮی داﻧﺶﻣﺤﻮر و ﺗﻘﻮﻳﺖﻧﻬﺎدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲدر ﺷﻬﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ
ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻋلاوه ﺑﺮاﻳﻨﻜﻪ داﻧﺶ ﻣﺤﻮر ﺑﻮد ﻋﻤلا ﺑﻪ ﺗﻘﻮﻳﺖﻧﻬﺎدﻫﺎیﻣﺪﻧﻲ و ﺷﻬﺮی آﻣﻮزﺷﻲ در ﺷﻬﺮ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻛﻮﺷﺶ ﻣﻲ ﻧﻤﻮد و ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺪﻳﺮﻳﺖﺷـﻬﺮی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ در ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻫﻤﺮاه ﺑﻪ ﺧﻠﻖ و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻬﺎدﻫـﺎی آﻣﻮزﺷـﻲ اﻫﺘﻤـﺎم داﺷـﺖ. ﻧﻬـﻀﺖ دﻳﻨﻲ ﻗﺮاﺋﺖ و ﻓﻬﻢ واﺟﺘﻬﺎد و اﺳﺘﻨﺒﺎط در زﻣﺎن ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ آﻏﺎز ﺷﺪو ﺑـﻪ رﻓﺘـﻪ رﻓﺘـﻪ و ﺑـﻪ ﺗﺪرﻳﺞ ﮔﺴﺘﺮش ﻳﺎﻓﺖ (اﻣﻴﻦ اﺣﻤﺪ،1972م، 198). ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ در ﺷﻬﺮ ﻣﺪﻳﻨـﻪ ﺑـﺎ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﻧﻬﺎدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲﻋﻤلا ﺳﺘﺎد ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﺧﺎﻧـﻪ ﻣﻌﻠـﻢ ﺗﺎﺳـﻴﺲ ﻧﻤﻮدﻧـﺪ. ﭘﻴـﺎﻣﺒﺮ اﺳـلام ﺑﺮای ﮔﺴﺘﺮش اﺳلام و آﻣﻮزش ﻗﺮآن، در ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﻣﺨﺮﻣﻪ اﺑـﻦ ﻧﻮﻓـﻞ را ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان داراﻟﻘﺮا(ﺧﺎﻧﻪ ﻗﺎرﻳﺎن) ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﻗﺮار داد و از اﻳﻦ ﻣﺮﻛﺰ ﻣﻌﻠﻤـﺎن ﻗـﺮآن را ﺑـﻪ ﺧﺎرج از ﻣﺪﻳﻨﻪ و دﻳﮕﺮ ﺷﻬﺮﻫﺎ اﻋﺰام ﻣﻲﻛﺮد. واﻗـﺪی ﻧﻘـﻞ ﻣـﻲ ﻛﻨـﺪ ﻋﺒـﺪاالله اﺑـﻦ ام ﻣﻜﺘﻮم ﺑﻌﺪ از ﺟﻨﮓ ﺑﺪر ﻫﻤﺮاه ﻣﺼﻌﺐ اﺑﻦ ﻋﻤﻴﺮ وارد ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺷﺪ و در داراﻟﻘﺮا ﺳﻜﻨﻲ ﮔﺰﻳﺪ(ﻃﺒﻘﺎت اﺑﻦ ﺳﻌﺪ،ج 5 ،76 ﺑﻪ ﻧﻘﻞ از دﻛﺘـﺮﺛﻘﻔـﻲ ﺳـﻴﺪﻣﺤﻤـﺪ، 40،1380). درﺷﻬﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ آﻣﻮزش و ﻳﺎدﮔﻴﺮی و ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻋﻠﻢ ﺟـﺰو واﺟﺒـﺎت اﺳـﺖ. از ﺣـﻀﺮت ﻧﻘـﻞﺷﺪه‌اﺳﺖ: داﻧﺶ ﺑﻴﺎﻣﻮزﻳﺪ(ﺣـﺪﻳﺚ ﺷـﻤﺎره 125، ﻣﻴﺮزاﻳـﻲ ﻋﻠـﻲ اﻛﺒـﺮ، 1387، ﻧﻬـﺞ اﻟﻔﺼﺎﺣﻪ، 32). ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ در ﻣﻮرد آﻣﻮزش ﮔـﺴﺘﺮش ﻋﻠـﻢ و ﻓﺮﻫﻨـﮓ و ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ ﺟﻬﺎﻟﺖ و ﻧﺎداﻧﻲ و اﻓﺰاﻳﺶ ﺷﻤﺎر ﺑﺎﺳﻮادان و ﻣﻌﻠﻤﺎن و ﻣﺘﻌﻠﻤﺎن اﺳﺖ. ﭘﻴـﺎﻣﺒﺮدر ﺟﻨﮓﺑﺪر ﺑﻪ اﺳﻴﺮان ﺑﺎﺳﻮاد ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺎل و ﺛـﺮوت دﺳـﺘﻮر داد ﺑـﻪ ﺟـﺎی ﻓﺪﻳـﻪ ﺑـﻪ 10ﻛﻮدک ﻣﺴﻠﻤﺎن ﻧﻮﺷﺘﻦ را ﺑﻴﺎﻣﻮزﻧﺪ و آزاد ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻧﺨﺴﺘﻴﻦ ﻛﻮﺷﻚرا ﺑﺮای زدودن ﺑﻲ ﺳﻮادی در ﭘﺎﻳﺘﺨﺖ ﺧﻮﻳﺶ ﺑﺮﭘﺎ داﺷﺖ(ﺷﺮﻳﻒ ﻗﺮﺷـﻲ ﺑـﺎﻗﺮ، 1387 ، 534). از ﻃﺮﻓﻲ ﺧﻮد ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﺴﺠﺪاﻟﻨﺒﻲ ﻧﻴﺰ ﺑـﻪ ﻋﻨـﻮان ﻣﺤﻠـﻲ ﺑـﺮای آﻣـﻮزش ﻣـﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺨﺺﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﺮﻓﺖ. ﺻﻔﻮان اﺑﻦ ﻏﺴﺎن ﻣﻲ ﮔﻮﻳﺪ ﭘﻴﺶ رﺳﻮل ﺧـﺪا آﻣﺪم و او در ﻣﺴﺠﺪ ﺗﺸﺮﻳﻒ داﺷـﺖ، ﮔﻔﺘﻢ ﻳـﺎ رﺳـﻮل االله آﻣـﺪه ام ﻋﻠـﻢ ﻳـﺎد ﺑﮕﻴـﺮم، ﻓﺮﻣﻮد آﻓﺮﻳﻦ ﺑﺮ ﻃﺎﻟﺐ ﻋﻠﻢ( ﻛﺘـﺎﻧﻲ ﻋﺒـﺪاﻟﺤﻲ،ﺑﻲ ﺗـﺎ، ص41 ﺑـﻪ ﻧﻘـﻞ از ﺛﻘﻔـﻲ سید محمود 1380، 45).
نتیجه گیری:
در اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﺣﻀﺮت رﺳـﻮل اﻛـﺮم (ص) در ﺷـﻬﺮ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﻮدی از ﺗﺠﻠﻲ زﻳﺒﺎی ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷـﻬﺮی در ﺷـﻬﺮاﺳـلاﻣﻲ در ﻗﺎﻟـﺐ ﺑﻴﺴﺖ و دو ﻣﺤﻮر: ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻘﻴﺒﺎن و ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎن ﺳﺮﭘﺮﺳﺖ ﺑﺮای ﻣﺪﻳﻨـﻪ، ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﻧـﺎم ﺷـﻬﺮ ﻳﺜﺮب ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪﻧﻤﻮﻧﻪای از ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻇﺎﻫﺮ در راﺳﺘﺎی ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺑـﺎﻃﻦ، ﺗﻐﻴﻴـﺮ ﻣﻔﻬـﻮم ﻳﺜﺮب ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺗﻐﻴﻴﺮ و ﺗﺤﻮل ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻗﺒﻴﻠﻪای ﺑـﻪ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷـﻬﺮی و ﺧﻠـﻖ ﻣﻔﻬﻮم ﺷﻬﺮوﻧﺪی، ﻣﺸﺎوره در ﺳﻴﺴﺘﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی رﺳـﻮل اﻛـﺮم(ص)، ﻫﻤﺒـﺴﺘﮕﻲ ﻧﻬﺎدﻫﺎو ﻗﻮﻣﻴﺘﻬﺎ و ﻃﺎﻳﻔﻪﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺷﻬﺮی در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷـﻬﺮی ﺣـﻀﺮت رﺳـﻮل اﻛﺮم(ص)، ﭘﻴﺪاﻳﺶ ﺗﻌﻠﻖ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ در ﻣﺤﻴﻂ ﺷﻬﺮی ﻣﺪﻳﻨﻪ، اﻫﻤﻴﺖ وﻳﮋه ﺑﻪ ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﻲو اﻫﻤﻴﺖ ﺷﻬﺮ در ﻗﺒﺎل ﻛﻮچ ﻧﺸﻴﻨﻲ و ﺑﻴﺎﺑﺎﻧﮕﺮدی، اﺣﻴﺎی ﻣﻮﻗﻌﻴـﺖ و ﻧﻘـﺶ اﺟﺘﻤـﺎﻋﻲ زﻧﺎن در ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی در راﺳﺘﺎی ﺧﻠﻖ ﻣﻔﻬﻮم اﻣﺖ اﺳلاﻣﻲ و وﺣــﺪت ﺑﺨــﺸﻲ و ﺧﻠــﻖ ﻣﻔﻬــﻮم وﺣــﺪت در آﺣــﺎد ﻣــﺮدم ﻣﺪﻳﻨــﻪ، ﺑﻬــﺮهﮔﻴــﺮی ازﻣﻮﻗﻌﻴﺖﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮای ﺗﺪاوم و ﺗﺤﻜﻴﻢ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی در ﺷﻬﺮﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ﻋﺮﺻـﻪﻫـﺎی اﻗﺘـﺼﺎدی در ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷـﻬﺮی ﭘﻴـﺎﻣﺒﺮ، ﺟـﻮان ﮔﺮاﻳـﻲدر ﺣﻴﻄـﻪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی، ﺛﺒﺖ آﻣﺎر و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ واﻗﻌﻴﺎت ﻣﻮﺟـﻮد در ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷـﻬﺮی ﭘﻴـﺎﻣﺒﺮ،اﻳﺠﺎد روﺣﻴﻪ ﺗﻌﺎون و ﻫﻤﻜﺎری در ﺗﻤـﺎﻣﻲ ﻧﻴﺮوﻫـﺎی اﻧـﺴﺎﻧﻲ ﺳـﻄﻮح ﺷـﻬﺮیﻣﺪﻳﻨـﻪ ، ﺗﺪاوم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺷﻬﺮی ﺑﺎ ﺳﻨﺖ وﻗﻒ در ﺷﻬﺮ ﻣﺪﻳﻨـﻪ، ﻣـﺴﺠﺪ ﭘﻴـﺎﻣﺒﺮ ﻓـﻀﺎیﭼﻨﺪ ﻛﺎرﺑﺮدی و ﻣﺮﻛﺰﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی در ﺷﻬﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی اﻣﻮر ﻣﺮﺑـﻮط ﺑﻪ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺑﻬﺪاﺷﺘﻲ در ﺷﻬﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ و ﺷـﻴﻮه ﻫـﺎیﮔﺬر از ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺎﻫﻠﻲ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳلاﻣﻲ ﻣﺪﻳﻨﻪ، ﻫﺪاﻳﺖ ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷـﻬﺮی در راﺳـﺘﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻀﺎی ﺳﺒﺰ و اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﺑﺎﻏﻬﺎی ﺷﻬﺮﻣﺪﻳﻨﻪ، ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷـﻬﺮی در راﺳـﺘﺎی ﻋﻤﺮان و آﺑﺎداﻧﻲ زﻣﻴﻦ، ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی در ﺳﺎﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺑﻪ ﺑﻲﺧﺎﻧﻤﺎن ﻫـﺎ و ﻣﻬـﺎﺟﺮﻳﻦ ﻓﺎﻗﺪ ﻗﺪرت ﻣﺎﻟﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ و رﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ ﻣﺤﺮوﻣﺎن، ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷـﻬﺮی داﻧـﺶ ﻣﺤـﻮر و ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻬﺎدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ در ﺷﻬﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ؛ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
هریک از این ﻣﺒﺎﺣﺚ ﺧﻮد ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻲ و ﻳﺎ در ﺗﺮﻛﻴﺐ ﺑﺎ دﻳﮕﺮ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﭼﺸﻢ اﻧـﺪازی را ﺑـﺮ اﻓﻖ ﻫﺎی ﻧﻮﻳﻦ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﺷﻬﺮﻫﺎی اﺳلاﻣﻲ ﺑﮕﺸﺎﻳﺪ.
فصل سوم : ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی در دوره ﻣﺸﺮوﻃﻪ؛
ﻣﻘﺪﻣﻪ

اﮔﺮﭼﻪ درﺑﺎره اﺑﻌﺎد ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻧﻈﺮی ﺟﻨﺒﺶ ﻣﺸﺮوﻃﺔ اﻳـﺮان ﺑﺤـﺚ و ﺑﺮرﺳـﻲﻫـﺎی ﻓﺮاواﻧـﻲ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻛﻢﺷﻤﺎری ﺑﻪ دﺳﺘﺎوردﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻳﻦ ﺟﻨﺒﺶ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮده اﻧﺪ. ﺑﻪواﻗﻊ، ﺑﻌﺪ از دوره ﻣﺸﺮوﻃﻪ، ﻧﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ در ﺗﻬﺮان و ﻣﻌﺪودی از ﺷﻬﺮﻫﺎی ﺑﺰرگ ﻛﺸﻮر، ﻣﺜـﻞ اﺻﻔﻬﺎن، رﺷﺖ، اﻧﺰﻟﻲ، و ﻣﺸﻬﺪ، ﺷﻜﻞ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ در ﻧﻮع ﺧﻮد ﺑﻲﻧﻈﻴﺮ ﺑﻮدﻧﺪ و ﺗﺠﺮﺑـﻪﻫـﺎﻳﻲ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮد در ﺗﺤﻮلات ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ اﻳﺮان ﺑﻪﺷﻤﺎر ﻣﻲرﻓﺘﻨﺪ. ﻳﻜﻲ از اﻳﻦ ﻧﻬﺎدﻫﺎ ﻛﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺴﺖ ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺟﻤﻌﻲ وﺳﻴﻌﻲ ﺑﻪﻫﻤﺮاه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ و ﺑـﺎ اﺗﻜـﺎ ﺑـﻪ اﻟﮕﻮﻫـﺎی ﻧـﻮی ﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ، زﻧﺪﮔﻲ ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﺎن را ﻧﻈﻢ و ﻧﺴﻖ ﺑﺨﺸﺪ، ادارهﻫﺎی ﺑﻠﺪﻳﻪ ﺑﻮد. ادارهﻫﺎی ﻣﺰﺑـﻮر در دوره ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻣﺸﺨﺼﻲ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ، ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺎ اﻳﻦﻛﻪ ﺗﺸﻜﻴﻞ آنﻫﺎ ﺑﺮای رﺗﻖوﻓﺘﻖ اﻣﻮر زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮدم ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻦ و ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮرای ﻣﻠـﻲ اول ﺑـﻮد، ﻫـﻴﭻﮔـﺎه ﺟﺎﻳﮕﺎه ﺣﻘﻮﻗﻲ لازم را ﺑﻪدﺳﺖ ﻧﻴﺎوردﻧﺪ. از ﻧﻈﺮ ﻣﺎﻟﻲ، وﺿـﻌﻴﺖ آنﻫـﺎ ﻧﺎﻣﺸـﺨﺺﺑـﻮد؛ ﺑـﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ ﻣﻌﻠﻮم ﻧﺒﻮد ﺑﻮدﺟﻪﻫﺎی ادارات ﺑﻠﺪی ﺑﺎﻳﺪ از ﻛﺠﺎ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺷﻮد. در اﻳﻦ زﻣﻴﻨـﻪ، ﻫﻤﻴﺸـﻪ ﺑﻴﻦ وزارت داﺧﻠﻪ و وزارت ﻣﺎﻟﻴﻪ ﻛﺸﺎﻛﺶ ﺑﻮد. ﺑﻪ ﻋلاوه، ﺣﻜﺎم اﻳـﺎلات و ولاﻳـﺎت ﺑـﺎ اﻳـﻦ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎ در ﺳﺘﻴﺰ ﺑﻮدﻧﺪ و وﺟﺎﻫﺖ ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ آنﻫﺎ را ﺑﺎ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﻲﺳﺎﺧﺘﻨﺪ. از ﻫﻤﺔ اﻳﻦﻫﺎ ﻣﻬﻢﺗﺮ، رﻓﺘﺎر ﻣﺮدم ﻋﺎدی ﺑﻮد ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﻣﺼﻮﺑﺎت اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی ﺑﻠﺪی را ﻧﻘﺾ ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ، زﻳـﺮا اﻳﻦ ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻧﻈﻢ و اﻧﻀﺒﺎط ﺷﻬﺮی را ﺳﺮﻟﻮﺣﺔ ﻛﺎر ﻗﺮار ﻣﻲداد و اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﺑﺮای ﻣﺮدﻣـﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺑﻲﻧﻈﻤﻲ ﻋﺎدت ﻛﺮده ﺑﻮدﻧﺪ اﻣﺮی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻨﻲ ﻧﺒﻮد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﻋلاوه ﺑﺮ اﺟﺤﺎف ﺣﻜﺎم ﺑـﻪ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی ﺑﻠﺪی، ﺗﻮدهﻫﺎی ﻣﺮدم ﻧﻴﺰ، ﺑـﺎ ﻧﺎدﻳـﺪهﮔـﺮﻓﺘﻦ ﻣﺼـﻮﺑﺎت اﻳـﻦ اﻧﺠﻤـﻦﻫـﺎ، ﺑﺎﻋـﺚ ﻧﺎﻛﺎراﻣﺪی ﻧﻈﺎم ﺟﺪﻳﺪ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﻣﻲﺷﺪﻧﺪ و اﻳﻦ ﭼﻴﺰی ﺟﺰ ﻫﺮج وﻣﺮج و ﻗﺎﻧﻮنﮔﺮﻳﺰی ﺑﻪ ارﻣﻐﺎن ﻧﻤﻲآورد.
در این فصل به بررسی این پرسش ها می پردازیم ﻛﻪ ﺿـﺮورتﻫـﺎ و اﻟﺰاﻣـﺎت ﺗﺸﻜﻴﻞ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎی ﺑﻠﺪی ﭼﻪ ﺑﻮد؛ ﻧﻘﺶ اﻳﻦ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎ در ﻧﻈﺎم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺷﻬﺮی ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑـﻮد؛ ﻋﻠﻞ و ﻋﻮاﻣﻞ ﺷﻜﺴﺖ اﻗﺪاﻣﺎت اﻳﻦ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻫﺎﻳﻲ ﺑﻮدﻧﺪ.
انجمن بلدیه :
3-2-1- ﺿﺮورتﻫﺎی ﺗﺸﻜﻴﻞ اﻧﺠﻤﻦ ﺑﻠﺪﻳﻪ

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺴﺘﻨﺪ ﺗﺎرﻳﺨﻲ، ﺗﻮدهﻫﺎی ﻣـﺮدم از ﻧﻈـﺎم ﻣﺸـﺮوﻃﻪ اﻧﺘﻈـﺎری ﺟـﺰ ﺑـﺮآوردن ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎی اوﻟﻴﺔ ﺧﻮد، ﻣﺜﻞ ارزاﻧﻲ ارزاق و ﻛﺎﻫﺶ ﻣﺎﻟﻴﺎت، ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ. اﻳﻦ اﻣﺮ ﻃﺒﻴﻌـﻲ ﺑـﻮد، اﻣﺎ ﻣﻮﺿﻮع اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻫﻤﺎن زﻣﺎن ﺟﻨﺒﺶ ﻣﺸﺮوﻃﻪﺧﻮاﻫﻲ ﺣﺘﻲ ﻧﺨﺒﮕﺎن ﻗﻮم «ﻳﺤﺘﻤﻞ ﺑﻪ ﻏﻴﺮ از ﺗﻌﺪادى ﻣﻌﺪود از ﺳﺮان، از اﺻﻮل ﻛﺸـﻮردارى ﺑـﻰﺧﺒـﺮ» ﺑﻮدﻧـﺪ (ﺑـﺮاون، 1380 : 127). ﻳﺤﻴﻲ دوﻟﺖآﺑﺎدی ﺑﻪﺻﺮاﺣﺖ از ﺳﻮءﺗﻔﺎﻫﻢ در ﻣﻮرد ﭼﻴﺴﺘﻲ ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﻪﻣﻴـﺎن آورده اﺳﺖ:
به غیر از ﻣﻌﺪودى ﻛﻪ ﻣﻲداﻧﻨﺪ ﭼﻪ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ و ﻣﻘﺼﻮد ﭼﻴﺴﺖ، دﻳﮕـﺮان ﻧﻤـﻲداﻧﻨـﺪ ﭼـﻪ ﺧﺒﺮ اﺳﺖ. اﺳﻢ ﻣﺠﻠﺴﻰ ﻣﻲﺷﻨﻮﻧﺪ، ﺣﺮف ﻣﺸﺮوﻃﻪ و ﻗﺎﻧﻮن اﺳﺎﺳﻰ ﺑﻪ ﮔﻮﺷﺸﺎن ﻣﻲﺧﻮرد، اﻣﺎ ﻗﺎﻧﻮن ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻪ، ﻣﺠﻠﺲ ﻛﺪام اﺳﺖ، ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﭼﻴﺴﺖ، ﻧﻤﻲداﻧﻨﺪ. ﻛﺴﺒﻪ ﺗﺼﻮر ﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ ﻣﺠﻠﺴﻰ ﺑﺮاى ﻧﺮخ ارزاق ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻲﺷﻮد، درﺑﺎرﻳﺎن ﺟﺎﻫﻞ ﺗﺼﻮر ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﻣﺠﻠـﺲ ﺷـﻮراى درﺑﺎری اﺳﺖ، روﺣﺎﻧﻴﺎن ﺗﺼﻮر ﻣﻲﻧﻤﺎﻳﻨﺪ ﻣﺠﻠﺴﻰ اﺳﺖ ﺑـﺮاى رﺳـﻴﺪﮔﻰ ﺑـﻪ ﻣﺤﺎﻛﻤـﺎت و اﺟﺮاى اﺣﻜﺎم ﺷﺮﻋﻴﻪ؛ و ﻫﻴﭻﻛﺪام از آنﻫﺎ ﻛﻪ ﻧﻤﻲداﻧﻨﺪ ﻫﻢ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ از اﻫﻠﺶ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ اﻳﻦ ﻣﻬﻤﺎن ﺗﺎزه واردﺷﺪه ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت اﺣﻮاﻟﺶ ﭼﻴﺴـﺖ؛ ﭼـﻪ ﻛـﺎرى از او ﺳـﺎﺧﺘﻪ اﺳـﺖ؛ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ او را ﭘﺮورش داد و ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﻳﺪ او را ﻧﮕﺎهدارى ﻧﻤﻮد ﻛﻪ ﺿﺎﻳﻊ و ﺑﺎﻃﻞ ﻧﮕـﺮدد… ( 1373 : 2/84).
اﻣﺎ ﺑﻌﻴﺪ اﺳﺖ ﺧﻮد دوﻟﺖآﺑﺎدی ﻫﻢ، ﻛﻪ «از اﻫﻠﺶ» ﺑﻮد، ﻣﻲداﻧﺴﺖ ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﭼﻴﺴﺖ. اﮔﺮﭼﻪ ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪﺷﺪه ﻧﺒﻮد، ﺗلاشﻫﺎﻳﻲ ﺑﺮای اﺳـﺘﻘﺮار ﻧﻬﺎدﻫـﺎی ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﻳـﻚ ﺟﺎﻣﻌﺔ ﺷﻬﺮی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺖ، از ﺟﻤﻠﻪ اﻧﺠﻤﻦﻫﺎ و ادارات ﺑﻠﺪﻳﻪ ﻳﺎ ﻫﻤﺎن ﺷﻮراﻫﺎی ﺷﻬﺮﻫﺎ و ﺷﻬﺮداریﻫﺎی اﻣﺮوز. ﭘﻴﺶ از ﻫﺮ ﭼﻴﺰ اﻋلام ﺷﺪ «اداره ﺑﻠﺪﻳﻪ از ﺗﻤﺎم ادارات ﺑﺮای ﻧﻔﻊ ﻋﻤﻮم » ﻣﻔﻴﺪﺗﺮ و ﻣﻬﻢﺗﺮ اﺳﺖ (ﺟﺎمﺟﻢ، 2 :4). ﻋﻠﺖ اﻳﻦ ﺑـﻮد ﻛـﻪ ﺑﻠﺪﻳـﻪ ﻧﻴﺎزﻫـﺎی اوﻟﻴـﻪ و ﺑـﺪﻳﻬﻲ ﺷﻬﺮﻧﺸﻴﻨﺎن را ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻲﻛﺮد، ً ﻣﺜلا ﺑﻪ رواﻳﺖ ﻳﻜﻲ از ﮔﺰارشﮔﺮان ﻋﺼﺮ ﻣﺸﺮوﻃﻪ ﺑﻪ «ﻏﻴﺮ از ﻣﺴﺌﻠﺔ ﻧﺎن و ﮔﻮﺷﺖ» ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان، در ﻣﺠﻠﺲ ﺳﺨﻨﻲ دﻳﮕﺮ ﻧﺒـﻮد (ﻇﻬﻴﺮاﻟﺪوﻟـﻪ، 1351 :248). ﺑﻪواﻗﻊ ﻫﻢ ﺑﺴﻴﺎری از ﻣﺬاﻛﺮات ﻣﺠﻠﺲ اول ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ دو ﻣﻮﺿﻮع اﺧﺘﺼﺎص داﺷﺖ.

ﻣﺴﺌﻠﺔ ارزاق ﻋﻤﻮﻣﻲ و ﻧﺤﻮه ﺗﺄﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫﺎی اوﻟﻴﺔ ﺳﺎﻛﻨﺎن ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان از ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﻄﺮح ﻣﺠﻠﺲ اول ﺑﻮد ﻛﻪ ﻣﺸﻜلات ﺑﺴـﻴﺎری ﺑـﺮای ﻧﻤﺎﻳﻨـﺪﮔﺎن ﺑـﻪﻫﻤـﺮاه آورد. ﮔﺬﺷـﺘﻪ از اﻋﺘﺮاﺿﺎت ﻣﺮدم ﺑﻪ ﻣﺴﺌﻠﺔ ارزاق ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان، ﺗﺤﺼﻦ اﻗﺸﺎر ﮔﻮﻧـﺎﮔﻮن در ﻣﺠﻠـﺲ، ﺑـﻪ ﻋﻠـﺖ ﻣﺸﻜلات ﻣﻌﻴﺸـﺘﻲ، از ﻣﻌﻀـلات دﻳﮕـﺮ ﻣﺠﻠـﺲ ﻣﻠـﻲ ﺑـﻮد. ﻳﻜـﻲ از اﻳـﻦ ﻣـﻮارد ﺗﺤﺼـﻦ ﭼﻮبدارﻫﺎ ﺑﻮد (ﻛﺎﺗﻮزﻳﺎن ﺗﻬﺮاﻧﻲ، 1379-357 :358).
ﺳﻴﺪﻋﺒﺪاالله ﺑﻬﺒﻬﺎﻧﻲ در زﻣﺮه ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﮔﺎﻧﻲ ﺑﻮد ﻛﻪ ﻣﻲﮔﻔﺖ ﺑﺎﻳﺪ اﻣﺮ «ﻧﺎن و ﮔﻮﺷـﺖ» ﻧﻈـﻢ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *