پروژه جغد گوگل OWL Project چیست؟

سرفصل محتوا

  • پروژه جغد گوگل چیه؟
    • رقابت اول: موتورهای جستجو باید همیشه بی طرف باشن
    • رقابت دوم: طرح پیشنهادی
    • رقابت سوم: نشون داده ها
    • رقابت چهارم: Blackhats

پروژه جغد گوگل چیه؟

شاید در مورد پروژه جغد گوگل OWL Project کمتر شنیده باشین . این پروژه در مورد ساماندهی به منتشر کردن اخبار و اطلاعات نادرست و غیرواقعی فعالیت داره .

با افزایش روند انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی ضرورت وجود سازمان یا نهادی واسه بررسیا و ساماندهی به این اخبار غلط و غیر واقعی بسیار احساس می شد. باید سازمانی تشکیل می شد تا بتونه اخبار درست رو از نادرست تفکیک کنه و به این صورت این پروژه با نام پروژه جغد تحت نظارت شرکت گوگل شروع به کار کرد .

اول کمی در مورد دلیل پیدایش این پروژه صبحت کنیم.

وقتی که دونالد ترامپ نامزدی خود رو در پاییز ۲۰۱۶ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا اعلام کرد در فضای مجازی بسیار اخبارای منشر شد که غیر واقعی بودن.

همین اتفاق موجب شد که در همه دنیا آشوبی به پا شه و بیشتر افراد وقت خود رو درنیای مجازی به سر ببرن و همین موجب شد که مردم و نهادهای امنیتی باهم به دو نظر مشترک رسیدن.

شخصی باید مسئول این فضای پریشون مجازی شه. نهادی باید به صورت جدا شده از هم اخبار واقعی از غیر واقعی بپردازه

اما کدوم شرکت این وظیفه رو برعهده باید بگیره ؟ شرکتایی مانند فیس بوک ، گوگل ، آمازون و… می تونستن یا شرکتای دیگری هست ؟

این مطلب را هم بخوانید :
کاهش شهریه های دانشگاه آزاد اسلامی

اما با اینکه تموم افراد می خواستن که این ماجرا رو پایان بدن ولی انتظار نمی رفت که به جز شرکتای بزرگ موتورهای جستجو و غولای شبکه مجازی ، شرکت دیگری این کار رو تموم کنه.

در همین زمانا پروژه OWL به وسیله شرکت گوگل معرفی شد که عکس العمل به همه سوالات و اخبارهای غیر واقعی نشون می داد و به کابران پاسخای درست و درست ارسال می کرد.

و وقتی که گوگل این پروژه رو معرفی کرد با چالشایی روبرو شد که قبل از ان با مواجه نبوده پس در ادامه به این چالشا می پردازیم

رقابت اول: موتورهای جستجو باید همیشه بی طرف باشن

رسالتی که موتورهای جستجو اینه که بی طرف باشن و فقط نیازای کاربران رو برطرف کنن و در مقابل اخبارها و وقایع بی طرفی خودشون رو باید همیشه نشون بدن و حرکتشان باید تو یه چارچوب و اصول باشه

یکی از حساس ترین کارایی که تا الان گوگل برعهده داشته اینه که اخبار درست رو از اخبار نادرست جدا کنه و این حساسیت به این دلیله که باید رسالت خود رو حفظ کنه و هم اینکه متهم به جانبداری از گروه و یا جریان سیاسی خاص نشه.

رقابت دوم: طرح پیشنهادی

طرح پیشنهادی واسه جداسازی اخبار غیر واقعی از اخبار درست یکی دیگه از چالشایی بود که شرکت گوگل داشت و این طرح به این صورت بود که گوگل باید تشخیص بده که کدوم اخبار واقعی و کدوم غیر واقعیه.

به خاطر همین شرکت گوگل اعلام کرد که تغییراتی در الگوریتم و ساختار گوگل دهد تا این مشکل رفع شه که به وعده خود انجام داد و تا حد زیادی این مشکل رو برطرف کرد.

این مطلب را هم بخوانید :
کاردستی که بمب خبری شد + عکس

رقابت سوم: نشون داده ها

نشون داده های عبارات مورد جستجو شده از دیگر رقابت هاییه که شرکت گوگل با اون روبرو بود. چون بیشتر موتورهای جستجو واسه اینکه یافته های بهتری رو به دست اورند اطلاعات بیشتری علاوه بر کلمه و URL ذخیره می کنن.

شاید موتورهای جستجو تعداد دفعاتی که کلمه تکرار می شه رو ذخیره کنن یا امکان داره واسه هر ورودی مقداری رو اختصاص بده.

رقابت چهارم: Blackhats

مثل دیگه تاکتیکای که گوگل داره بعضیا از کارشناسان و افراد هکر به بررسی تغییرات گوگل می پردازن

هک

که این تغییرات می تونه مثبت یا منفی باشه اما نکته اینه که تا الان ایرادی در این سایتا دیده نشده و این به این دلیله که کارشناسان بسیار در الگوریتما وسواس به خرج دادن و بارها ان رو بررسی کردن و بعد از ان مبادرت به اجرا کردن

منبع: sitesazz.ir – sitecode.ir