چگونه به یک افسرده کمک کنیم؟

چگونه به یک افسرده کمک کنیم؟

مهمترین چیزى که هر فردى مى‏تواند براى بیمار افسرده انجام دهد این است که به او در به دست آوردن تشخیص و درمان مناسب کمک نماید. این کمک مى‏تواند شامل تشویق فرد براى ادامه دادن درمان تا زمانى که علائم شروع به رفع شدن مى‏نمایند (معمولاً در عرض چندین هفته)، یا براى جستجو کردن درمانى دیگر در صورتى که بهبودى حاصل نشود، باشد.

بعضى اوقات ممکن است نیاز به وقت گرفتن و آماده کردن فرد بیمار براى ملاقات با پزشک باشد و ممکن است این معنى را نیز بدهد که اگر بیمار دارو مصرف مى‏نماید توسط پزشک بررسى گردد. یک افسردگى رو به وخامت را همیشه به پزشک بیمار گزارش دهید.

دومین راه مهم براى کمک این است که پشتیبانى عاطفى بیمار را عهده‏دار شوید این پشتیبانى شامل درک نمودن، صبر، مهربانى و تشویق فرد است.

فرد افسرده را به صحبت بگیرید و به حرفهاى او خوب گوش دهید. احساساتى را که از فرد افسرده بروز داده مى‏شود کوچک نشمارید ولى واقعیت‏ها را گوشزد کرده و به او امید دهید.

به نشانه‏هاى تمایل به خودکشى دقت نموده و به آنها بى‏توجهى نکنید و آنها را به پزشک فرد گزارش کنید.

فرد بیمار را به قدم زدن، گردش و تفرج و دیدن فیلم و غیره دعوت کنید. اگر دعوت شما را رد کرد، به ملایمت اصرار نمایید.

فرد را به شرکت در فعالیتهایى که او را خشنود مى‏سازند مانند کارهاى تفننى، ورزش و یا فعالیتهاى فرهنگى یا مذهبى تشویق فرمایید. اما فرد افسرده را مجبور به انجام کار بسیار زیاد در مدت کوتاهى نکنید. فرد مبتلا به افسردگى احتیاج به همنشینى و سرگرمى دارد اما مطالبات زیاد مى‏توانند احساس شکست را در او افزایش دهند.

مطلب مشابه :  نمونه های تجارب برتر تربیتی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی 97-98

 

افسردگی چندان هم بد نیست

ابتلا به افسردگی در مراحل اولیه می‌تواند اثرات مفیدی بر روح انسان داشته باشد.

به گزارش دیلی، محققان انگلیسی پس از انجام تحقیقات گسترده خود اعلام کردند که ابتلا به بیماری افسردگی در مراحل اولیه که ناچیز است می‌تواند اثرات مفیدی بر روی روح انسان داشته باشد. دکتر “پل کریدون” انگلیسی با بررسی روی چندین بیماری که در مراحل اولیه افسردگی قرار داشتند به این نتیجه رسیده‌است که گرچه ممکن است از نظر روحی روی افراد افسرده فشار زیادی وجود داشه باشد و احساس بدی داشته باشند اما در عین حال سبب می‌شود که روحیه انسان قوی شود و در مقابله با مشکلات بهتر عمل کند و حتی قوه تخیل و نو آوری بسیار بالا رود. از نظر پزشکان تقریبا همه آدمها در طول زندگی خود دوره‌ای را با افسردگی می‌گذرانند اما اگر این دوره با خوردن انواع قرص‌های مخرب گذرانده شود قطعا سخت‌تر خواهد بود و پیامدهایی نیز خواهد داشت.

این تحقیق در عین حال تاکید می‌کند که مفید بودن این بیماری تنها در درجات اولیه است و مطمئنا وقتی پیشرفت کند ضررهای بسیاری دارد.

خود در مانی افسردگی

دکتر گلرخ ثریا :براساس آمارهای انجمن روانشناسی ایران، میزان افسردگی زنان ایرانی 3 تا 4 برابر بیش از حد معمول است.

مطالعه روی 1200 زن که از افسردگی رنج می‌برند، انجام شده است و نشان می‌دهد که چگونه باید باورهای غلط‌شان را با باورهای درست جایگزین کنند. شما زنان و دختران  ببینید چه باورهای نادرستی درباره افسردگی دارید. فقط اول باید ببینید که در چه گروه سنی جای دارید؟

زنان 20 تا 44 ساله می‌گویند
باور غلط: من به داروهای ضدافسردگی نیازی ندارم، به کمک دوستانم می‌توانم بر افسردگی خودم غلبه پیدا کنم.
باور درست: شما به چیزی بیش از یک دوست برای غلبه بر افسردگی‌تان نیاز دارید. افراد خانواده شما و دوستانتان به شما کمک می‌کنند که زودتر بهبود پیدا کنید ولی افرادی که از افسردگی شدید رنج می‌برند، لازم است علاوه بر این حمایت‌ها، از روان‌درمانی، جلسات مشاوره و حتی داروهای ضدافسردگی استفاده کنند. پروفسور ویوین بارت از دانشگاه پزشکی UCI معتقد است که تمام این عوامل در کنار هم شما را به زندگی عادی و روزمره بازمی‌گردانند.

مطلب مشابه :  تعریف خود شکوفایی به روش روانشناختی

زنان 45 تا 59 ساله می‌گویند
باور غلط: من دچار افسردگی نشده‌ام، بلکه این عوارض یائسگی است که مرا کمی خسته، کسل و بی‌حوصله کرده است.
باور درست: پروفسور ویوین بارت معتقد است که این هم از آن باورهای غلط رایج در میان زنانی است که در سنین میانسالی افسردگی را تجربه می‌کنند. یائسگی موجب نمی‌شود که شما درمان خود را کنار بگذارید و تمام علائم را به گردن یائسگی بیندازید. یائسگی به‌تنهایی سبب افسردگی نمی‌شود. بنابراین اگر در این سنین این بیماری را تجربه می‌کنید حتماً باید برای درمان آن اقدام کنید و از یک روانشناس یا یک روانپزشک کمک بخواهید نه از متخصص زنان.

زنان 60 تا 69 ساله اغلب باور دارند
باور غلط: درست نیست با صحبت کردن درباره افسردگی با دیگران و اعضای خانواده موجب ناراحتی‌شان شوم.
باور درست: صحبت کردن با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده در کنار درمان‌های روانشناسی و دارویی به شما کمک می‌کند که با مشکلات راحت‌تر کنار بیایید و زودتر از شر افسردگی رهایی یابید. روانشناسان اعتقاد دارند که زنان در سنین سالمندی از اینکه بیماری افسردگی خود را با اطرافیانشان در میان بگذارند احساس شرمندگی می‌کنند ولی به همین دلیل است که نیاز به حمایت‌های خانوادگی و اجتماعی بیشتری دارند تا با مشکل خود کنار بیایند.