فواید آروم غذا خوردن و ۵ روش واسه اینکه از غذای خود لذت ببرین 

یکی از مهم ترین عوامل در سلامتی و جلوگیری از بیماریهای گوارشی، نحوه ی غذاخوردن ماست که بیشتر مواقع به اون بی توجه هستیم. آروم غذاخوردن آثار شگفت انگیزی بر سلامت بدن و هضم آسون غذا داره که در این مقاله به اونا اشاره می کنیم.

 

وقتی که بحث حفظ سلامت در بین باشه، خیلی از ما به چیزایی مثل خوردن غذاهای سالم و ورزش فکر می کنیم، اما تابه حال فکر کردین که آروم تر غذا بخورین؟ درحالی که خیلی از ما در مورد خوردن میوه ها و سبزیجات تازه یا کاهش مصرف قند آموزش دیده ایم، اما به کم در مورد نحوه ی خوردن یاد گرفتیم. شاید به این خاطره که ما فقط نگران این هستیم که چه چیزی باید بخوریم و چه چیزی نباید بخوریم و همین هم نشون می ده که ما به قوانین روشن و روشن واسه سالم ماندن بیشتر اشتیاق نشون میدیم (که واقعا کمه)، اما این از اهمیت موضوع کم نمی کنه.

علم اشتها و سیری: چیجوری باید بفهمین که سیر شدین؟

باخبر شدن از سیری یا گرسنه نبودن، پیچیدهه. واقعا دیدگاه های مخالف و ناشناخته ی زیادی در مورد امور مربوط به غذا و مفاهیمی مثل گرسنگی، سیری و اشتها هست. اما یکی از چیزایی که ما میدونیم، اینه که چیجوری حس سیری در بدن ما ایجاد می شه. مرکز سیری یا همون جایی که تشخیص می ده ما سیر شده ایم و دیگر گرسنه نیستیم، در هیپوتالاموس قرار داره. مغز عضو خیلی پیچیده ای از بدنه و از عوامل زیادی در تنظیم گرسنگی و مصرف غذا استفاده می کنه. مغز به ترکیبی از سیگنالای عصبی و هورمونی از دستگاه گوارش و سطوح مواد غذایی موجود در خون وابسته تا تشخیص بده ما چه زمانی سیر شده ایم و دیگر احساس گرسنگی نمی کنیم.

گفته می شه که عوامل روان شناختی هم در مورد این موضوع هست.

آروم تر غذا بخور، خیلی سریع غذا می خوری!

وقتی که این سیگنالای عصبی و هورمونی از دستگاه گوارش (مثل معده) فرستاده می شه، حدود ۲۰ دقیقه طول می کشه که معده به مغز بگه که سیره و دیگر احتیاجی به غذا نداره.

وقتی ما خیلی باسرعت غذا می خوریم، می تونیم خیلی سریع، قبل اینکه سیگنال سیری از معده به مغز برسه، بیشتر از نیاز واسه سیری مون غذا بخوریم. این نه تنها باعث ناراحتی معده می شه، بلکه زیادخوردن غیرعمدی یکی از عوامل چاقی و افزایش وزنه، مشکلات سلامتی طولانی رو بیشتر می کنه و کمیت و کیفیت زندگی ما رو کم می کنه.

بیش ازحد غذا خوردن، تنها یکی از کوچیک ترین عوارضیه که سریع غذاخوردن واسه ما داره. وقتی که شما سریع غذا می خورید، غذا رو کامل و به درستی نمی جوید. اولین قدم در هضم غذا در دهن و به وسیله دندانا شروع می شه. ما با دندانا غذا رو به تکهای کوچیک تر تقسیم می کنیم و بزاق دهن شروع به جدا سازی ی مولکولای خاص می کنه. وقتی ما خیلی سریع غذا می خوریم، سؤال دیگری دراین باره پیش میاد: بقیه ی سیستم گوارش چقدر باید کار کنه تا غذایی رو که کامل جویده نشده، هضم کنه؟

مطلب مشابه :  هفت ویژگی تشویق مناسب و ترغیب دانش آموزان

نکاتی درباره آهسته تر غذاخوردن واسه حفظ سلامتی

درحالی که آهسته غذاخوردن تنها دلیلی نیس که باید در رژیم غذایی واسه حفظ سلامتی درنظر گرفته شه، اما میشه اونو یکی از مهم ترین عوامل خواند. با روشایی که معرفی می کنیم، سعی کنین سرعت غذاخوردن خود رو پایین بیارین. با این روش ها حتی می تونین طعم غذا رو بهتر دریابید، از غذاخوردن بیشتر لذت ببرین و وزن کم کنین.

  • مقدار کمتری از غذا رو، نسبت به مقداری که همیشه در دهن می ذارین، گاز بزنین.
  • بعد از اینکه غذا رو در دهن گذاشتین، ظروف (یعنی قاشق، چنگال، چوب غذاخوری و…) رو روی میز یا درون بشقاب بذارین تا از دستان شما آزادی یابند. هنگامی که غذا رو می جوید، دستاتون باید آزاد از ظروف باشه. واقعا، این کار باعث می شه که بی معطلی بعد از بردن غذا درون دهن و جویدن اون، لقمه ی بعدی رو در دهن خود نگذارید.
  • درحالی که قاشق و چنگال تون روی میز یا بشقابه، غذا رو بجوید. به طعم و بافت غذا توجه کنین. با اینکه تحقیقات و پیشنهادا متفاوته، اما سعی کنین غذاهای نرم رو کمه کم ۵ الی ۱۰ بار و غذاهایی رو که سفت تر و چسبناک تر هستن، ۳۰ بار قبل از بلعیدن بجوید.
  • بعد از اینکه غذا رو کامل جویدید، اونو کامل ببلعید.
  • هنگامی که غذا رو بلعیدید، قاشق و چنگال رو وردارین و دوباره غذا رو وردارین و در دهن بذارین. مطمئن شید که این کار رو بعد از بلعیدن کامل لقمه ی قبل انجام میدید.
  • بعد دوباره روش قبلی (یعنی گذاشتن قاشق و چنگال روی میز یا بشقاب) رو در طول غذاخوردن به کار گیرید. با این کار زمان غذاخوردن شما زیاد می شه. شما به طور طبیعی کمتر غذا می خورید یا زودتر سیر میشید.

فواید آهسته غذاخوردن

آمریکاییا می تونن واسه آهسته غذاخوردن کلاس فشرده بگذرونن! در کشورها و فرهنگای خاص، خوردن یک وعده ی غذایی می تونه ساعتا طول بکشه. مردم دور میز می شینن، تموم اعضای خونواده دور هم جمع می شن، حرف میزنن و غذا می خورند؛ این کار شاید تا عصر به طول انجامد. در آمریکا اینطور نیس. خوردن یک وعده ی غذایی به طور متوسط ۱۱ دقیقه طول می کشه. بعضی صبحانه و ناهار خود رو در ۲ دقیقه می خورند! اما همونجوریکه اشاره شد، سریع غذاخوردن مشکلاتی رو به دنبال داره که در دراز مدت می تونه به سلامت شما آسیب جدی بزنه. اینجا دلایلی رو باهم مرور می کنیم که ضرورت آهسته غذاخوردن رو نشون می ده:

۱. طعم غذا رو بهتر می فهمید

یکی از مهمترین فواید آهسته غذاخوردن اینه که بیشتر و بهتر متوجه طعم غذا میشید. اگه مدت زمان غذاخوردن تون رو دو برابر کنین، بیشتر می تونین طعم ، بافت و بوی غذایی رو که نوش جون می کنین، احساس کنین. در این صورت، غذا واسه شما مطبوع تر به نظر می رسه.

مطلب مشابه : 

۲. وزن کم می کنین

وقتی آروم تر غذا می خورید، متوجه میشید که یاد می گیرین زودتر دست از خوردن بکشین. ممکنه فهمیده باشین که سیر شدین و دیگر احتیاجی به ادامه خوردن ندارین. تحقیقات نشون می ده که «سیری» معنی پیچیده ایه که به تعداد دفعات جویدن غذا، زمانی که واسه غذا خوردن صرف می کنین، ظاهر غذای داخل بشقاب و میزان واقعی غذایی که می خورید، بستگی داره. اگه آهسته تر غذا بخورین، با مقدار کمتری از غذا سیر میشید.

۳. غذای بهتری انتخاب می کنین

وقتی آروم تر غذا می خورید، بیشتر به طعم اون اهمیت میدید. اینجور کاری خوبه چون هرچه بیشتر به غذای خود توجه کنین، بیشتر غذاهای سالم و طبیعی رو ترجیح میدید. به همین دلیله که غذاهایی که کارخانه ها تولید می کنن، در ۳ گاز اول طعم خوبی دارن. بعد از اون غذا بی مزه می شه. بعد از اینکه کمی غذا رو جویدید، احساس می کنین غذا یا چیپس دیگری می خورید! اگه سرعت غذاخوردن خود رو کاهش بدین و مطمئن شید که کامل اونو جویده اید، این غذای بی مزه خیلی براتون غیرقابل تحمل می شه. از طرف دیگه، غذاهای طبیعی حتی اگه به اندازه کافی هم جویده شن، خیلی جالب و خوشمزه هستن. وقتی توت فرنگی رو می جوید، بازم طعم خود رو از دست نداده و خوشمزهه. پرتقال، آجیل و سبزیجات هم همین طوره.

۴. اجتماعی تر میشید

غذاخوردن می تونه یک اتفاق اجتماعی باشه. وعدهای غذایی وقتیه که مردم دور هم جمع می شن و زمانی رو با هم سپری می کنن. وقتی غذا تموم می شه، هرکی راه خود رو میره و از هم جدا می شن. اگه زمان بیشتری واسه صرف غذا اختصاص بدین، می تونین بیشتر با خونواده و دوستان خود صحبت کنین، روابط خود رو بهبود ببخشین و بیشتر با مردم، خونواده و دوستان خود رابطه برقرار کنین.

۵. قبل اینکه سیر شید، دست از غذا می کشین

حدود ۲۰ دقیقه طول می کشه تا معده هورمونایی رو ترشح کنه که سیری شما رو به مغز آگاهی می ده. اگه آهسته تر غذا بخورین، به خود این فرصت رو میدید که سیر شید؛ پس قبل اینکه بیشتر از اندازه غذا بخورین، سیر میشید و دست از غذا می کشین.

پاداش: بهبود هضم غذا و دستگاه گوارش

آهسته غذاخوردن، زمان بیشتری به معده می ده تا غذا رو هضم کنه. زمانی که شما تموم وعده ی غذایی رو در ۵ دقیقه وارد معده می کنین، ممکنه دچار سوءهاضمه شید. به جای اون، همون مقدار غذا رو در ۲۰ دقیقه نوش جون کنین. معده ی شما در این صورت کار آسون تری داره. آهسته غذاخوردن باعث می شه؛ غذا رو بیشتر بجوید که این، شروعی واسه مراحل هضم بهتر غذاست.

علاوه بر مواردی که شمردیم، آهسته غذا خوردن یکی از راهکارهای صبور بودن و حفظ خونسردیه و در جلوگیری از پرخوری هم مؤثره.