آموزش انتخاب کلمات کلیدی مناسب | Keyword Niche and Research

مهمترین قدم قبل از شروع روند سئو، انتخاب کلمات کلیدی مناسبه که همیشه هم در انتخاب اون ، اشتباه می شه.اگه کلمات کلیدی به درستی انتخاب نشن، پروژه سئوی شما یا شکست می خوره، یا بدون نتیجه و بازدهی هستش.

توجه کنین در این مرحله هیچ کاری با Link Building و on page seo نداریم.فقط می خوایم به درستی تشخیص بدیم که چه کلمات کلیدی مناسبه و از کجا باید شروع کنیم و به کجا برسیم.

کلمات کلیدی در رابطه ، به ربان ساده Keyword Niche نامیده می شه.کلا کلمه niche در دنیای حرفه ای سئو (نه معنی کلمه ای تحت الفظی)، به معنی نزدیکی و رابطه یا هدفگذاری ، گل موضوع(نه کل) و بهترینه.

کل روند انتخاب کلمات کلیدی مناسب ، Keyword Research نامیده می شه.انتخاب کلمات کلیدی، روند یه باره نیس.همیشه تا زمان زندگی سایت و تجارت شما، جربان داره(باید داشته باشه).

در این آموزش و کل سئوروز، منظور از کلید واژه حتما یه کلمه نیس.منظور یک یا چند کلمه (عبارت) است و عددای گفته شده در این آموزش، فقط مثال هستن.

 

قبل از انتخاب کلمات کلیدی باید به درک درستی از کلمات کلیدی و دنیای سئو برسین و بعضی باورای غلط رو از خود دور کنین:

۱- نباید از اول کار به فکر کلمات کلیدی رقابتی باشین.

این کار، احتمال شکست شما رو بسیار بالا می بره و منطقا هم اشتباهه.فرض کنین با هزینه و زمان بسیار زیاد و به سختی، موفق شدید، کلید واژه رقابتی (نسبت به بقیه کلمات کلیدی مربوط به سایت مورد نظر) رو به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل برسونین و اون کلمه هم روزانه واسه شما ۲۰۰ کلیک به ارمغان می آورد.حالا به هر دلیلی اگه در اون کلمه افت کنین و به صفحه ۲ گوگل برید، کل کلیک (در نتیجه بازخورد و درامد و بازار) خود از کفتون میره.پس خطر این جور اقدام کردن، بسیار بالاست.

عوضش اگه واسه ۲۰ کلید واژه کم رقابت تر که هر کدوم روزانه ۱۰ کلیک واسه شما داشته باشن، هم خیلی راحت تر و سریع تر می تونین در سئوی اونا موفق شید، و هم اگه تو یه یا بخشی از اونا ، افت داشتین، کل کلیکای خود رو از دست نمی دین.چون هنوز کلمات کلیدی دیگری هستن که شما رو سرپا نگه داشتن و از اونا کلیک دارین.پس خطر اون بسیار کمتره.احتمال موفقیت خیلی بیشتره و مهمتر اینکه حالا، خیلی راحت تر و با قدرت و سهولت بیشتری می تونین به سراغ کلمات کلیدی سخت تر برید.مطمئنا سایتی که در کلمات کلیدی در رابطه، دارای رتبه س، استعداد بیشتری واسه پیشرفت به صفحه اول گوگل با کلمات کلیدی رقابتی تر داره تا وب سایتی که هنوز هیچ رتبه ای در کلمات کلیدی ساده تر نداره!

۲- بالا اومدن با کلمات کلی، منتهی به بالا اومدن با کلمات کوتاه تر نمی شه!

من شخصا این مورد رو خیلی شنیدم.که اگه با کلمه دانلود به صفحه اول راه پیدا کنین با هر کلمه ای که با دانلود شروع شه، هم صفحه اول خواهید اومد.

این که پایه این حرف از کجاس معلوم نیس! یه مثال منطقی واسه شما می زنم که خود شما از این به بعد با دلیل آوردن کافی، دور این تفکر خط بکشین.فرض کنین سایتی با کلمه دانلود بالاست.منطقی هست که با کلمه دانلود آهنگ، دانلود فیلم، دانلود نرم افزار حسابداری، دانلود نرم افزار، دانلود کتاب x و … هم بالا باشه؟ اگه گوگل سایتی رو با همه این کلمات ، در بالاترین جایگاه یافته های نشون بده، نتایجش اشتباه نمی شه؟ اصلا وقتی شما چیزی رو جستجو می کنین، انقدر کلی جستجو می کنین؟شما وقتی آهنگ x مرتضی پاشایی رو دانلود کنین، کلمه “دانلود” رو جستجو می کنین؟ وقتی می خواین مرورگر کروم رو دانلود کنین، کلمه، “دانلود مرورگر” رو دانلود می کنین؟مطمئنا خیر!اگه کسی اینجور کیوردایی رو جستجو کنه، معلوم نیس دنبال چی هست و اگه هم کلیکی روی سایت انجام بشه، کلیک هدفمندی نیس و اندازه تبدیل خیلی خیلی پایینی داره.(آموزش اندازه تبدیل کاربر به مشتری رو بخونین)

۳- سئو واسه خیلی از کلمات کلیدی کلی، محاله!

در شماره ۲ کامل درباره اینکه به چه دلیل کلمات کلی، مناسب نیستن توضیح دادم.حالا به چه دلیل کلمات کلی محاله؟یادم هست یکی از مشتریان که با من تماس گرفته بود و موضوع سایتش ساعت دیواری، بود، به من گفت کلمات کلیدی مورد توجه من ایناست: ساعت دیواری، خرید ساعت دیواری، دکوری… ، کلمه دکوری حتی اگه هم ترافیک بالایی داشته باشه، کلمه ای نیس که منتهی به مشتری بشه.اونم مشتری که ساعت دیواری بخره! کسی که جستجو می کنه “دکوری” از کاربران آماتور وب هست و هنوز تازه با دنیای اینترنت و گوگل آشنا شده.اینجور شخصی معلوم هم نیس دنبال چی هست.دکوراسیون خونه؟لوازم دکوراسیون؟اجرای دکوراسیون؟مجسمه دکوری، ساعت دکوری و … . تصور کنین چه یافته های درهمی شه اگه گوگل با کلمه دکوری، یه سایت مربوط به ساعت دیواری رو در بالاترین جایگاه یافته های نشون بده.

دنیای امروز دنیای کیوردای طولانیه.کیوردای کوتاه زیادی وجود دارن که ترافیک کمتری از کیوردای طولانی تر دارن.کیوردای طولانی Long tail keyword نامیده می شن.کاربران وب روز به روز حرفه ای تر می شن.اطلاعات موجود در سطح اینترنت، هر روز وسیع تر می شه.کاربران جستجو کننده به دنبال سایتایی هستن که دقیقا خواسته اونا رو برطرق کنه.کاربران حوصله گشت و گذار الکی ندارن.پس واسه به دست آوردن نتیجه مورد نظر خود، ناچار هستن به جستجوی کلمات طولانی تر روی بیارن.در نتیجه، کلمات کلیدی طولانی تر در حال جانشین شدن با کلمات کوتاه تر هستن.حتی اگه سختی سئوی کلمات کوتاه تر رو هم در نظر نگیرید، عقل حکم می کنه، که به کلمات کلیدی طولانی تر اهمیت بدین.هم اینکه همونطور که در پست اندازه تبدیل کاربر به مشتری گفتم، کلمات کلیدی طولانی تر، اندازه تبدیل بالاتری دارن.

 

۴- برندای معروف رو جزء کلمات کلیدی نیارین!

خیلی می بینم که برندای معروف در کلمات کلیدی یه سایت، قرار میگیره.مثلا دکتر کرمانی، از پیشکسوتان فعال در بخش تغذیه و سلامته.وب سایتایی که در بخش تغذیه و سلامت هستن نباید از برند دکتر کرمانی استفاده کنن.کسی که نام این دکتر رو جستجو می کنه، به دنبال خودشه.نه دنبال تغذیه و سلامت.اگه هم به دنبال تغذیه و سلامته، می خواد از کانال ایشون، مطالبی رو دنبال کنه.پس حتی اگه شما با کلید واژه برند شخص یا شرکت دیگری، بالا باشین، کاربر پس از ورود به سایت شما، میفهمه، شما اون سایت نیستین که دنبالش بوده.پس سایت شما خیلی زود بسته می شه(bounce rate بالا میره) و کل تلاش شما واسه سئوی این نوع کلمات کلیدی سوخت می شه.

حتی این طور کلمات کلیدی که شامل برند بقیه هستن، سختی خود رو داره.شما واسه سئوی موفق کلید واژه که شامل برند دیگه ایه، باید درباره اون برند مطالب و گفته هایی داشته باشین تا سایت شما، بتونه به بالاترین جایگاه یافته های جستجوی گوگل با جستجوی اون برند، راه یابد.که همین کار حاشیه های زیادی داره.گوگل هم خوب می تونه سایت اصلی رو تشخیص بده.دست آخر اینکه شما با این کار، تبلیغ دیگری رو می کنین! به جای این کارا، اعتماد به نفس خود رو بالا ببرین، و به برند (یا ادرس دامنه خود) فکر کنین.تلاش کنین، شما بهتر از اون برند معروفی که مورد توجه شماس، بشوید.تلاش کنین، کاری کنین، که بقیه، برند شما رو در کلمات کلیدی سایت خود واسه کسب اعتبار، جای بدن.

 

با در نظر گرفتن موارد بالا، در مراحل زیر باید واسه انتخاب کلمات کلیدی دست به کار شین:

مرحله اول – کسب اطلاعات درباره موضوع سایت

اگه سایت واسه خودتونه،طبیعتا اطلاعات کافی رو دارین و از جزئیات بخش کاری و موضوع سایت خود خبر دارین.مثلا اگه سایت شما درباره نمای ساختمونه، خوب میدونید، کلماتی مثل نمای چوب،نمای شیشه و … در بخش فعالیت شمان.اگه سایت آهنگ دارین، خوب میدونید که کلماتی مثل دانلود آهنگ جدید، دانلود آهنگ جدید با لینک مستقیم و … از کیوردای مربوط به شمان.

اگه سایت دیگری رو سئو می کنین، باید از صاحب اون بخواین تا هر چی به ذهنش می رسه(درست یا غلط) درباره بخش کاری خودش، به شما پیشنهاد کیورد بده.

 

مرحله دوم – به کار گیری پیشنهادای خود گوگل با در نظر گرفتن اطلاعات بدست اومده در مرحله اول

وقتی در search box گوگل کلمه ای رو بنویسین و بعد یه بار space رو بزنین(یا نزنین) ، گوگل، به شما پیشنهادایی میده که این پیشنهادا البته دیر به دیر به روز می شن.اما همیشه گزینه های مناسب و در رابطه و دارای ترافیک مناسب نسبی هستن.وقتی هم کلید واژه رو وارد می کنین، اگه Cursor رو به پشت کلمه ببرین و بعد space رو بزنین، گوگل کلمات کلیدی پیشنهاد میده، که قبل از کلید واژه شما، کلمه جدیدی هست.مثلا اگه جستجو کنین، سئو، و قبل از این کلمه یه بار space بزنین، گوگل به شما کلمات دیگری که به سئو ختم می شه رو پیشنهاد می کنه.مثل خدمات سئو.

با به کار گیری همین کار، قسمت بزرگی از کلمات کلیدی رو می تونین انتخاب کنین.

 

مرحله سوم – به کار گیری Google Keyword Planner

با به کار گیری اطلاعاتی که در دو مرحله قبل بدست آوردین، از keyword planner گوگل برابر با آموزش google keyword planner استفاده کنین تا ترافیک کلمات کلیدی رو به دست اورید و بقیه کلمات کلیدی که گوگل در بخش کلمات کلیدی در رابطه (related keywords) هم به لیست کیوردای خود اضافه کنین.

در این مرحله کلمات کلیدی که اندازه جستجوی اونا زیر ۱۰ تاست (با خط تیره نشون داده شده) رو کلا خط بزنین و در آخر به ترتیب اندازه جستجو (impression) لیست کنین.

 

مرحله چهارم – جمع بندی

کلمات کلیدی خیلی کلی رو خط بزنین.مثل دانلود، پنجره، سایت، آموزش ، دکور، اخبار و … .این کلمات همونطور که گفته شد، نباید سئو شن و باید فراموششان کنین که در اول این آموزش توضیحات لازم رو دادم.

کلمات کلیدی کم ترافیک تر و طولانی تر و کم رقابت تر رو در اولیت بذارین و کلمات کلیدی کوتاه تر و پر ترافیک تر و رقابتی تر رو در انتهای لیست خود بذارین(آموزش تشخیص رقابت کلمات کلیدی رو بخونین)

حالا شما اطلاعات دقیق از کلمات کلیدی مربوط به موضوع سایت دارین و از کلمات کلیدی ساده تر شروع می کنین و به کلمات سخت تر، در روند سئو می رسید.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *