آموزش سئو پرستاشاپ

آموزش سئوی یه فروشگاه اینترنتی ایجاد شده با پرستاشاپ

پرستاشاپ (PrestaShop) یکی از قوی ترین و پرطرفدار ترین فروشگاه سازه های اینترنتی در دنیاس که با به کار گیری زبون برنامه نویسی PHP طراحی شده. این فروشگاه ساز خدماتی رو در مورد ایجاد فروشگاه های اینترنتی یا پرستا استورا به صورت به طور کامل رایگان به کاربران عرضه می کنه که خدمات مشابه اون کمتر در دیگه فروشگاه سازه های رایگان مشاهده می شه. واسه به کار گیری پرستا شاپ کاربران باید به سایت PrestaShop مراجعه کنن و آخرین ورژن این فروشگاه ساز اینترنتی رو به صورا رایگان دانلود کنن. در سایت رسمی PrestaShop قالبا و افزونه های زیادی واسه بهبود کار با این وسیله هست که خیلی از اونا رایگان بوده و کاربران می تونن خیلی راحت و بدون پرداخت هیچ هزینه ای اونا رو دانلود و استفاده کنن البته بعضی از وسایل و قالبای موجود در این سایت پولی هستن که میشه به جای اونا از وسایل رایگان مشابه موجود استفاده کرد. یکی از ویژگیای بسیار دارای توجه پرستاشاب اوپن سورس یا کد باز بودن اون هستش و این بدون معنیه که کسائی که از آشنایی خوبی با زبون PHP بهره مند باشن می تونن خیلی راحت در کد اون تغییراتی ایجاد کنن و اونو برابر میل خود تغییر با گسترش بدن.

پرستاشاپ خیلی راحت از زبون فارسی پشتیبانی می کنه و امکان تغییر زبون در اون هست از این رو این فروشگاه ساز بسیار مورد توجه کاربران ایرونی قرار گرفته. از دیگر ویژگیای بسیار دارای توجه در پرستاشاپ سئو اون هستش، پرستاشاپ از بهینه سازی خوبی واسه موتورهای جستجوگر برخورداره و همین امر موجب شده که پرستاشاپ به فروشگاه ساز محبوب خیلی از افراد مبدل شه. در ادامه این مقاله در سئو روز می خوایم نکات بسیار مفیدی واسه سئوی یه پرستا استور یا یه فروشگاه اینترنتی ایجاد شده با به کار گیری پرستاشاپ واسه شما بگیم پس اگه به سئوی این فروشگاه ساز علاقه دارین تا انتهای این مقاله با ما همراه باشین.

سئوی پرستاشاپ

اگه یه سایت برنامه ریزی دقیق و منظمی واسه روشای هدف دار سئو خود نداشته باشه، تعداد خیلی از مشتریان احتمالی خود رو از دست میده. وقتی که یه سایت ایجاد می شه باید به صورت همزمان با روند ایجاد سایت به موضوع بهینه سازی سایت واسه موتورهای جستجوگر برنامه ریزی شه، مخصوصا وب سایتای فروشگاه اینترنتی که مهم ترین موضوع در اونا جذب مشتریان هرچه بیشتره. از اونجایی که پرستا شاپ یه فروشگاه ساز اینترنتیه و تموم وب سایتای ایجاد شده با به کار گیری پرستاشاپ فروشگاه اینترنتی هستن، از اونو سئوی پرستاشاپ موضوع بسیار مهم و رقابت برانگیزیه.

چه ابزارهایی واسه سئوی پرستاشاپ وجود دارن؟ چیجوری باید از این وسیله ها استفاده کرد؟ امتیازات این وسیله ها چیه؟ مشکلات این وسایل کدوما هستن؟ ما در این مقاله می خوایم تا حد ممکن این نکات رو پوشش بدیم و شما رو در مورد سئو پرستاشاپ راهنمایی کنیم.

عناوین مطالبی که در این مقاله به اونا پرداخته می شه:

√بررسی معتبر بودن کدا

√ریسپانسیو بودن سایت

√زمان بارگذاری صفحات سایت

√تنظیمات URL ها

√تنظیمات سئوی صفحات اجناس، گروه بندیای و CMSا

√نقشه سایت

√وب مستر تولز

√اتحاد شبکه های اجتماعی

موارد نام برده شده در این لیست و ابزارهایی واسه بهبود هر کدوم از این موراد در ادامه این مقاله آورده شدن پس بیایید به سراغ این نکات بریم.

بررسی معتبر بودن کدا

هیچ وقت این نکته رو حتما در نظر داشته باشین، قالب سایتی که شما واسه فروشگاه اینترنتی خود انتخاب میکنین حتما باید دارای کدهای معتبرHTML5 ، CSS3، JS/JQuery، Bootstrap داشته باشه. شما باید همه این جنبه های رو در قالبی که واسه سایت خود انتخاب میکنین بررسی کنین. واسه بررسی این موراد شما می تونین از ابزارهایی که واسه کار در این مورد طراحی شدن استفاده کنین.

در زیر بعضی از این وسیله ها که می تونه در مورد بررسی معتبر بودن کدها به شما کمک کنن نام برده شدن:

https://validator.w3.org

http://www.htmlhelp.com/tools/validator

http://www.css-validator.org

ریسپانسیو بودن سایت: موبایل فرندلی بودن

ریسپانسیو بودن وب سایتا نقش مهمی در جذب کاربران به سایت داره. امروزه خیلی از کاربران با به کار گیری تلفنای همراه و تبلتای خود در اینترنت جستجو می کنن و اگه یه سایت طراحی ریسپانسیو نداشته باشه جمع کثیری از کاربران (کسائی که با به کار گیری موبایل و تبلت در اینترنت جستجو می کنن) رو از دست میده. از این رو یه فروشگاه اینترنتی باید و باید ریسپانسیو باشه تا بتونه از فروش خوبی بهره مند باشه.

امروزه بیشتر تمپلیتای از پیش آماده که واسه طراحی صفحات وب سایتا وجود دارن به صورت پیش فرض ریسپانسیو هستن و احتیاجی به نگرانی درباره این موضوع وجود نداره اما شما می تونین با به کار گیری وسیله (Website Templateshttps://www.templatemonster.com) ریسپانسیو بودن تمپلیتای مورد توجه خود رو مورد بررسی بذارین.

زمان بارگذاری صفحات سایت

یکی از فاکتورهای اصلی رتبه بندی وب سایتا در صفحه یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر، سرعت بارگذاری صفحات وب سایته. یعنی میشه گفت که سرعت بارگذاری صفحات سایت یکی از سیگنال هاییه که موتورهای جستجوگر واسه تعیین رتبه وب سایتا در صفحات یافته های جستجوها مورد استفاده قرار میدن. هرچقدر سرعت بارگذاری صفحات وب سایتای بیشتر باشه، احتمال اینکه وب سایتا بتونن در رتبه بندیا رتبه بهتری به دست بیارن بیشتره. پرستاشاپ به خودی خود از سرعت خیلی بالایی برخورداره اما بازم راه هایی واسه بهبود هست. علاوه بر این در خود پرستاشاپ تنظیماتی هست که با به کار گیری اونا میشه سرعت سایت رو بهتر کرد و این تنظیمات به توضیح زیر هستن:

به بخش Preference مراجعه کنین و بعد گزینه Performance رو انتخاب کنین. در این بخش روی Smart Section کلیک کنین و گزینه Force Compile رو روی No و cache رو روی yes تنظیم کنین.

به بخش Preference مراجعه کنین و بعد گزینه Performance رو انتخاب کنین. حال وارد بخش CCC شید و همه گزینه های بجز High risk HTML compression رو فعال سازی کنین.

شما می تونین هم اینکه از پلاگینایی که واسه افزایش سرعت سایت طراحی شدن استفاده کنین. در زیر بعضی از این پلاگینا نام برده شدن:

http://codecanyon.net/item/prestashop-presta-speed/9199999

http://addons.prestashop.com/en/seo/7939-page-cache-v3.html

https://www.xtendify.com/en/modules/prestashop/front-office-features/111-express-cache-speed-up-your-prestashop

تنظیمات U R Lا

وقتی که شما URL های سایت خود رو واسه موتورهای جستجوگر بهینه سازی می کنین در واقع با یه تیر دو نشون رو هدف قرار دادین، چون URL های سرچ انجین فرندلی (URL های بهینه سازی شده واسه موتورهای جستجوگر) علاوه بر اینکه می تونه کاری کنه که موتورهای جستجوگر بهتر محتوای صفحات شما رو در ک کنن و بهتر فهمیده باشن که محتوای یه صفحه درباره چی موضوعیه، واسه کاربران هم قابل درک تر و با معنی تر هستن و کاربران URL ها رو به URL ها نا معنی بهتر می دونن. مثلا شما دو URL زیر رو در نظر بگیرین:

http://yourwebsite.com/index.php?d_product=1325&controller=product

SSL Certificates

URL اول یه URL نامفهومه که اصلا واسه موتورهای جستجوگر و یا واسه کاربران بهینه سازی نشده اما URL دوم یه URL سرچ انجین فرندلیه که از روی شکل اون خیلی راحت میشه فهمید که محتوای صفحه مربوط به این URL شامل مطالبی درباره فروش t-shirt مردونه س. هم کاربران و هم موتورهای جستجوگر URL دوم رو بهتر می دونن، چون این URL موجب سر در گم شدن اونا نمی شه.

حال سوالی که مطرح می شه اون هستش که چیجوری میشه در پرستاشاپ URL های بهینه سازی شده واسه موتورهای جستجوگر و کاربران درست کرد؟؟

اول به بخش Preference و بعد SEO and URLs مراجعه کنین.

بعد گزینه Friendly URL رو روی yes تنظیم کنین. حواستون باشه که سرور شما باید اجازه بازنویسی URL ها رو به شما بده.

Accented URLs: به کار گیری این بخش وقتی کاربرد داره که شما بخواین از کاراکترهای غیر لاتین (مثلا فارسی) در URL های خود استفاده کنین.

Redirect To Canonical URLs: (اگه بخوایم توضیح کوتاه درباره Canonical URL بدیم باید بگیم که به URL اصلی یا تنها URL مرجعی که واسه یه محتوا هست و محتوای اصلی در نشانی اون URL قرار داره، Canonical URL می گن.) این بخش وقتی می تونه استفاده بشه که شما بخواین duplicated URLs یا URLایی که کپی ورداری شده از URL دیگه و محتوای مربوط به URL دیگری هستن رو غیر فعال کنین و محتواهای تکراری رو از سایت خود خط بزنین. یادتون باشه که محتواهای تکراری می تونه به شکل وحشتناکی رتبه سایت شما رو در رتبه بندیای موتورهای جستجوگر پایین بیاره (یعنی شما رو به اعماق یافته های جستجوهای پرتاب کنه) از این رو شما باید حتما از Canonical URL ها استفاده کنین تا وقتی که یه محتوای تکراری در سایت شما هست حتما در اون به محتوای اصلی برگشت داده شه.

Schema URLs: شما در این بخش می تونین به لیستی از صفحات مختلفی که قادر به تغییر دادن URL ها اونا هستین دسترسی داشته باشین. مثلا شما می تونین در این بخش ساختار کلی URL ها و یا فرمول کلی موجود واسه ایجاد URL ها رو تغییر بدین. به مثالی که می خوام بزنم توجه کنین:

{category:/}{id}-{rewrite}{-:ean13}.html

تصور کنین که URL های سایت شما طبق فرمول بالا تولید می شن. این بدون معنیه که URL ها شامل نام category و نام Product با محصول هستن. شما می تونین در این بخش المانای اضافه دیگری رو به فرمول کلی URL های خود اضافه کنین. مثلا می تونین نام شرکت سازنده و هم اینکه نام شرکت گارانتی کننده این محصول رو هم به فرمول ایجاد URL اضافه کنین.

Robots File Generation: این بخش به شما امکان ویرایش فایل Robots.txt وب سایتتون رو میده. فایل Robots.txt بدین منظور طراحی شده که شما با به کار گیری اون بتونین به موتورهای جستجوگر اعلام کنین که کدوم صفحات سایت شما رو کراول کنن و کداما رو کراول نکنن.

حواستون باشه که هر صفحه از سایت ایجاد شده با به کار گیری پرستاشاپ تنظیمات اولیه سئوی مربوط به خود رو داره. واسه اینکه به تنظیمات هر صفحه به صورت جدا از هم دسترسی داشته باشین باید این راه رو طی کنین، اول به بخش Preference مراجعه کرده و بعد به بخش SEO and URLs مراجعه کنین. بعد شما در این بخش یه جدول می بینین که شامل همه شکلای جور واجور صفحاتی که شما در سایت خود داریده.

مثلا بیایید تنظیمات مربوط به یکی از این صفحات موجود در جدول نام برده رو با هم مورد بررسی بذاریم:

اگه شما روی Home Page – Index کلیک کنین و بعد روی آیکون “Edit” کلیک کنین تنظیمات زیر رو می بینین:

Page Title: در این بخش شما می تونین واسه صفحه خود یه عنوان مشخص کنین. عنوان صفحه یه عامل رتبه بندی خیلی با اهمیته و معمولا عنوان صفحه به شکل عنوان URL سایت شما در صفحه یافته های جستجوها واسه کاربران نشون داده می شه.

Meta description: توضیحات متا یا متا دیسکریپشن توضیح کوتاهی درباره محتوای یه صفحه س، توضیحات متا معمولا در زیر عنوان صفحه در صفحه یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر نشون داده می شه و نقش زیادی در کلیک کردن یا کلیک نکردن کاربران روی لینک صفحه شما در میان همه یافته های موجود در صفحه یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر داره.

Meta Keywords: در این بخش شما می تونین کلید واژه هایی رو که به شکل بهتری محتوای صفحه شما رو توضیح میدن اضافه کنین. متا کیوردا در گذشته در گروه داده های متا بودن و در رتبه بندیا موثر بودن اما امروزه دیگه متا کیوردا در رتبه بندیای موتورهای جستجوگر تاثیر چندانی ندارن. اگه شما بازم علاقه مند به به کار گیری متا کیوردا می باشین باید حواستون باشه که از کلیدواژهای مرتبطی که محتوای مربوط به اونا در صفحه شما پیدا میشه در این بخش استفاده کنین و اصلا از کلیدواژهای غیر در رابطه استفاده نکنین چون این باعث می شه که موتورهای جستجوگر تصور کنن که شما تلاش در فریب دادن اونا و رتبه بندی واسه کلیدواژهای غیر در رابطه داشتین.

Rewritten URL: در این شما می تونین ببینین که URLاتون به چه شکل واسه موتورهای جستجوگر و کاربران نشون داده می شن و تصمیم بگیرین که URLاتون به قدر کافی بهینه هستن یا خیر. اگه شما بخواین تغییری در ساختار URL های خود بسازین این بخش به شما اجازه این کار رو میده.

تنظیمات سئوی مربوط به صفحات گروه بندی، اجناس و CMS

صفخات اجناس و Category یا گروه هایی که این اجناس به اونا تعلق دارن و هم اینکه صفحات CMS تنظیمات سئوی مربوط به خود رو دارن. بیایید نگاهی به تنظیمات Categoryا بندازیم. واسه انجام تنظیمات سئوی Categoryا شما باید به بخش Catalog و بعد Category مراجعه کنین و بعد روی گزینه “Edit” کلیک کنین.

بعد شما تنظیمات سئوی زیر رو می بینین:

Descriptions: در این بخش شما می تونین توضیحاتی واسه Category مورد نظر خود بنویسین که پیشنهاد می شه حتما این کار رو هم واسه Categoryا و هم واسه Sub-Categoryا انجام بدین چون این توضیحات هم توسط موتورهای جستجوگر ایندکس گذاری می گردن.

Meta Title: در این بخش شما می تونین عنوان Category رو مشخص کنین و باید حواستون باشه که این عنوان نباید بیشتر از ۷۰ کاراکتر داشته باشه.

Meta Description: در این بخش شما باید توضیحات متای مربوط به Category مورد توجه رو بنویسین و باید یادتون باشه که این توضیحات نباید بیشتر از ۱۶۰ کاراکتر باشه.

Meta Keywords: شما می تونین در این بخش کلیدواژهای متای مورد توجه خود رو که مربوط به Category مربوطه س، اضافه کنین.

Friendly ULS: شما می تونین تنظیمات مربوط به بهینه بودن یا یعنی فرندلی بودن URL صفحه مربوط به Category رو در این بخش بکنه.

وقتی که کار شما با Categoryا انجام شد زمان اون فرا می رسه که اجناس رو به سایت پرستاشاپ خود اضافه کنین. صفحات اجناس دارای تنظیمات سئوی زیر هستن:

Meta Title

Meta Description

Friendly URL

حال نوبت به صفحات CMS می رسه. صفحات CMS صفحات سرویس و خدمات مثل صفحه “درباره ما” یا صفحه “ارسال اجناس” و یا هر صفحه دیگری که شما می تونین از راه Preference>> CMS ایجاد کنین، هستن. این صفحات شامل تنظیمات سئوی زیر هستن:

Meta title

Meta Description

Meta Keywords

Friendly URL

نقشه  سایت

نقشه سایت، یه صفحه س که ساختار سایت شما و بخشای جور واجور اونو نمایش میده. نقشه سایت به موتورهای جستجوگر کمک می کنه که خیلی راحت راه خود رو درون سایت پیدا کنن و بتونن مطالب موجود در سایت رو ایندکس گذاری کنن. واسه ایجاد نقشه سایت شما می تونین از Google sitemap استفاده کنین. واسه انجام این کار باید به راه Modules and Services>> Modules and Services برید و بعد در کادر جستجوی موجود در این صفحه عبارت “Google Sitemap” رو تایپ کنین. بعد اونو نصب کنین و پس از اون میتونین ازش استفاده کنین و تنظیمات مربوط به نقشه سایت رو در اون انجام بدین. مثلا می تونین تنظیم کنین که کدوم صفحات در این نقشه نشون داده شن و نقشه سایت چند وقت یه بارآپدیت شه و … . در این صورت نقشه شما به صورت یه فایل XML ایجاد می شه که فقط واسه موتورهای جستجوگر قابل استفاده س و این نقشه به موتورهای جستجوگر میگه که در کدوم محل می تونن کدوم صفحات رو پیدا کنن. این نقشه سایت دقیقا مشابه یه GPS واسه موتورهای جستجوگر عمل می کنه.

گوگل آنالیتیکز

گوگل آنالیتیکز ابزاریه که آمارهای متنوعی رو درباره وب سایتتون و بازدیدکنندگان سایت شما بهتون میده. مثلا این وسیله آمارهایی درباره تعداد بازدید کنندگان سایت شما در بازه های وقتی جور واجور، صفحاتی که بازدید کنندگان از اونا دیدن کردن، بازدید هر یک ازصفحات به صورت جدا شده از هم، موقعیت جغرافیایی بازدید کنندگان، صفحاتی که بیشترین بازدید رو داشتن، صفحاتی که بیشترین اندازه تبدیل رو داشتن و … رو بهتون میده. وقتی که شما در سایت https://www.google.com/analytics ثبت نام کنین این سایت کدی رو به شما میده که شما می تونین با وارد کردن اون در وب سایتتون به کار گیری وسیله گوگل آنالیتیکز رو شروع کنین.

قبل از هر کاری شما باید ماژول گوگل آنالیتیکز رو نصب کنین واسه این کار باید به نشانی Modules and Services>> Modules and Services برید و بعد از راه کادر جستجو Google Analytics رو جستجو کنین و بعد اونو نصب کنین. بعد شما میتونین که کدی رو که از سایت گوگل آنالیتیکز گرفتین در این بخش اضافه کنین تا با به کار گیری اون بتونین کار با گوگل آنالیتیکز رو شروع کنین.

اتحاد شبکه های اجتماعی

هیچ وقت تاثیر شبکه های اجتماعی رو در سئوی یه سایت نباید ندیده بگیرین. شما باید سایت فروشگاهی پرستاشاپ خود رو با پروفایل تجاری خود در همه شبکه های اجتماعی مثل توییتر، لینکدین، اینستاگرام، فیس بوک و یوتیوب کامل کنین و حواستون باشه که محتواهای موجود در همه صفحات سایت شما و به خصوص صفحات اجناس شما دارای آیکونای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی باشن. با به کار گیری این روش بازدید کنندگان سایت شما می تونن خیلی راحت هر محصول یا محتوایی رو که پسند می کردن در شبکه های اجتماعی واسه دوستای خود اشتراک گذاری کنن. این موضوع می تونه تاثیر زیادی در رتبه بندیای صفحات سایت شما در یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر داشته باشه چون تجربه ثابت کرده تعداد دفعات اشتراک گذاری محتواهای صفحات سایت با رتبه ای که وب اون صفحه می تونه در رتبه بندیای موتورهای جستجوگر به دست بیاره، رابطه مستقیم دارن. در واقع هرچقدر که تعداد دفعات اشتراک گذاریا بیشتر باشه شانس اینکه صفحه نام برده رتبه بهتری به دست بیاره بیشتر هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *