آموزش کامل استفاده از Google Search Console

مقالات زیادی در مورد وب مستر تولز ارائه شده و در مقالات قبلی سئو روز هم نکات و آموزشهایی درج شده.

ولی تلاش کردم در این مطلب به طور کامل  ,کامل , آسون , کاربردی شما رو با همه ریز نکات آشنا کنم.

یکی از اولین اقدامات لازم بعد از راه ­اندازی یه وب­سایت، ایجاد حساب کاربری در Google Search Consoleه. با این کار صاحبان سایت می تونن به صورت دقیق بررسی کنن که گوگل سایت اونا رو چیجوری ایندکس گذاری، پیمایش و بررسی می­کنه.

اینم بگیم که تا ۲۰ می ۲۰۱۵ این وسیله با نام Google Webmaster Tools در اختیار کاربران اینترنت قرار می­گرفت.

تایید مالکیت سایت و ثبت نام در Google Search Console

واسه به کار گیری Google Search Console اول نیازه تا به گوگل اثبات کنین که مالکیت دامنه­ای که قصد بررسی اونو دارین به شما اختصاص داره تا پس از اون در این بخش ثبت نام شما انجام شه. واسه این کار چند روش هست که در ادامه به بررسی اونا می­پردازیم:

  • اضافه کردن تگ HTML به قسمت <head> وب­سایت
  • بارگذاری فایل HTML
  • ثبت­نام از راه domain name provide
  • به کار گیری سرویس Google Analytics
  • به کار گیری حساب کاربری Google Tag Manager

هم اینکه پیشنهاد می­شه که اعتبارسنجی سایت با هر دو فرمت URL دارای www و بدون www انجام شه.لینک کردن همه حالت­های ممکن واسه جستجوی وب­سایت، مشاهده همه خطاهای ممکن رو واسه شما تضمین می­کنه. وقتی که شما سایت خود رو لینک می­کنین گوگل می­تونه سایت شما رو پیمایش کرده و مشکلات اونو به شما گزارش کنه و همه داده های لازم شما واسه بررسی کارکرد سایت رو در اختیارتون بذاره.

حال می­خواهیم توسط روش­های جور واجور گفته شده در بالا، در Google Search Console ثبت نام کنیم.

اضافه کردن تگ HTML به قسمت <head> وب­سایت

این روش بهترین راه واسه کاربران و سایت دارانیه که تجربه کار با تگ HTML رو دارن.

01-seorooz

از لیست سمت چپ کنسول جستجو Manage Property و بعد Verify this property رو انتخاب کنین. اگه گزینه­ی HTML Tag در زیر بخش Recommended method به نمایش درنیامد، باید روی زبانه­ی Alternate methods کلیک کرده و گزینه­ی HTML tag رو انتخاب کنین. اینجا کد HTML  مورد نظر واسه تایید و ثبت نام واسه شما جفت و جور می­شه.

02-seorooz

کد به نمایش درآمده رو کپی کرده و از HTML editor واسه باز کردن این کد در صفحه اصلی سایت استفاده کنین. کدی رو که کپی کرده­ اید در بخش <Head> کد HTML بازنشانی(Paste) کنین. اگه سایت شما الان از تگ متا یا کدهای دیگه در بخش <Head> استفاده می­کنه، مهم نیس که کد مورد نظر در مورد بقیه کدها در کجای <Head> قرار می­گیرد. فقط کافیه که در بخش <Head> این کد بازنشانی شده باشه. اگه سایت شما الان بخش <Head> نداره، به خاطر به کار گیری این روش ثبت نام، باید این بخش رو در سایت خود بسازین.

وقتی که کد فعالسازی مورد توجه به <Head> اضافه شد اونو ذخیره کرده و سایت رو به­ روز کنین. بعد صفحه اصلی سایت رو باز کنین. اینجا به source code سایت نگاهی بندازین. کد فعالسازی باید در بخش <Head> قابل مشاهده باشه.

بعد از اطمینان از اضافه شدن کد فعالسازی، به Search Console برگشته و روی گزینه­ی Verify کلیک کنین. با این کار گوگل کد سایت شما رو واسه پیدا کردن کد فعالسازی بررسی می­کنه. اگه این کد یافته شه، صفحه­ ای واسه شما به نمایش گذاشته می شه که به شما می­گوید سایت به درستی شناسایی (Verify) شده. وگرنه خطای بوجود اومده به شما نشون داده می شه.

وقتی که سایت شما توسط Search Console شناسایی شد، کد فعالسازی رو از سایت خود پاک نکنین. اگه این کد رو از سایت پاک کنین در مراجعه دوباره به Search Console دوباره باید روند فعالسازی رو انجام بدین.

بارگذاری فایل HTML

واسه بهره­ گیری از این روش، باید قادر باشین تا فایل­هایی رو به راه root سایت بارگزاری کنین.

از لیست سمت چپ کنسول جستجو Manage site و بعد Verify this site رو انتخاب کنین. اگه گزینه­ HTML file upload در زیر بخش Recommended method به نمایش درنیامد، باید روی زبانه­ی Alternate methodsکلیک کرده و گزینه­ HTML file upload رو انتخاب کنین.

03-seorooz

وقتی که از این روش استفاده می­کنین از شما خواسته می­شه که یه فایل HTML رو دانلود کنین. این فایل رو دانلود کرده و بعد اونو در محل مشخص شده بارگذاری کنین. هیچ تغییری در محتوای این فایل یا نام اون ایجاد نکنین؛ نیازه که این فایل همینطوری بمونه. اگه تغییری در این فایل ایجاد شه Search Console سایت رو شناسایی نمی­کنه.

بعد از اینکه فایل HTML بارگذاری شد، به Search Console برگشته و روی Verify کلیک کنین. اگه بارگذاری بدرستی انجام گرفته باشه، پیامی واسه شما به نمایش درخواهد اومد که به شما می­گوید سایت شما شناسایی شده.

پس از اینکه با این روش ثبت ­نام سایت خود رو در Search Console انجام دادین فایل HTML رو از سایتتون پاک نکید. پاک کردن این فایل باعث می­شه که سایت شما دیگه در Search Console قابل شناسایی نباشه.

ثبت ­نام از راه domain name provide

domain name provider یا جفت و جور کننده نام دامنه، شرکتیه که شما دامنه خود رو از اون خریداری کرده­اید و این شرکت میزبان سایت شماس. وقتی که از این روش واسه ثبت سایت خود در Search Console استفاده می­کنین، نه فقط ثابت می­شه که مالکیت این دامنه واسه شماس بلکه ثابت می­شه که همه زیر دامنه­ ها و مسیرهای مربوط به این دامنه هم به شما تعلق داره. اگه سایت شما بسیار بزرگ باشه به کار گیری این روش بسیار به درد بخور هستش.

از لیست سمت چپ کنسول جستجو Manage site و بعد Verify this site رو انتخاب کنین. اگه گزینه­ Domain name provider در زیر بخش Recommended method به نمایش درنیامد، باید روی زبانه­ی Alternate methodsکلیک کرده و گزینه­  Domain name providerرا انتخاب کنین.

04-seorooz

وقتی که روش Domain name provider رو واسه ثبت­نام انتخاب کنین از شما خواسته می شه که نام شرکت ارائه دهنده­ی دامنه­ خود رو از لیست پیدا کنین. اگه نام جفت و جور کننده­ دامنه­ شما در این لیست موجود نبود، Other رو انتخاب کنین. به شما دستورالعملی ارائه می شه که با به کار گیری اون می­تونید واسه شرکت ارائه دهنده­ دامنه­ خود DNS TXT تولید کنین. اگه این DNS TXT واسه شرکت ارائه­ دهنده­ دامنه­ شما بدرستی کار نکرد، بازم گزینه­ی تولید CNAME واسه شما هست.

اضافه کردن کد Google Analytics

اگه الان شما از (GA)Google Analytics   واسه نظارت بر ترافیک سایت خود استفاده می­کنین، این روش ثبت­ نام واسه شما آسانترین روش هستش. اما در اول نیازه تا بتونین کد HTML خود رو بررسی کرده تا مطمئن شید که کد ردیابی GA در قسمت <Head> در کد صفحه اصلی شما موجود باشه نه در قسمت <Body>. اگه الان کد GA در قسمت <Head> موجود نیس، واسه به کار گیری این روش ثبت­ نام باید این کد رو به بخش <Head> انتقال بدین.

از لیست سمت چپ کنسول جستجو Manage site و بعد Verify this site رو انتخاب کنین. اگه گزینه­ Google Analytics tracking code در زیر بخش Recommended method به نمایش درنیامد، باید روی زبانه­ Alternate methods کلیک کرده و گزینه­  Google Analytics tracking code رو انتخاب کنین.

05-seorooz

وقتی که سایت خود رو با این روش در Search Console ثبت­ نام کردین، کد GA رو از سایت خود پاک نکنین تا Search Console بتونه پیوسته سایت شما رو شناسایی کنه. روش لینک کردن Google Analytics  با Google Search Console  در آخر این مقاله بطور کامل توضیح داده می شه.

به کار گیری حساب کاربری Google Tag Manager

اگه الان از Google Tag Manage(GTM) واسه سایت خود استفاده می­کنین، این روش می­تونه آسانترین راه واسه ثبت ­نام سایت شما در  Google Search Console باشه. اگه می­خواهید از این روش استفاده کنین باید در GTM بخش View, Edit, and Manage فعال باشه. قبل از به کار گیری این روش بهتره نگاهی به کد HTML بندازین تا مطمئن شید که کد GTM دقیقا بعد از تگ <Body> سایت شما قرار داده شده.

از لیست سمت چپ کنسول جستجو Manage site و بعد Verify this site رو انتخاب کنین. اگه گزینه­ Google Tag Managerدر زیر بخش Recommended method به نمایش درنیامد، باید روی زبانه­ Alternate methods کلیک کرده و گزینه­  Google Tag Manager رو انتخاب کرده و روی Verify کلیک کنین.

06-seorooz

 

اگه کد Google Tag Manager یافته شه، صفحه­ای واسه شما به نمایش درخواهد اومد که ثبت­ نام سایت شما رو در Google Search Console تایید میکنه. وقتی­که سایت شما با به کار گیری این روش ثبت شد کد GTM رو از سایت خود حذف نکنین تا در مراجعه دوباره به Google Search Console دچار مشکل نشید.

پس از بررسی همه روش­های ثبت­ نام در Google Search Console زمان این رسیده تا امکانات داخلی اون توضیح داده شه.

 

Search Appearance

همونطور که از نام این قسمت مشخصه، Search Appearance به شما نشون میده که سایت شما در یافته های جستجو چیجوری نشون داده می شه. چگونگی نمایش سایت در جستجوها از چند عامل جور واجور تاثیر می­پذیرد و می­تونه روی اندازه کلیک سایت تاثیر مستقیم داشته باشه.

Structured Data

وقتی که شما در گوگل جستجو می­کنین، تعدادی لینک در رابطه واسه شما به نمایش درخواهد اومد. واسه هر لینک توضیح مختصری همراه اون ارائه می شه که به شما کمک می­کنه تا سایت مورد نظرتون رو بهتر پیدا کنین. حال خیلی خوبه که بتونین این اسنیپت­های به نمایش درآمده در جستجوها رو واسه سایت خودتون کنترل و مدیریت کنین. واسه تولید این داده ­ها مقداری به علم HTML نیاز دارین. حال اگه شما تازه­ کارین بهتره اول گزینه­ بعدی لیست یعنی

Data Highligher رو بررسی کنین که وسیله راحت ­تری واسه رسیدن به داده ­ها و اطلاعات مشابهه.

در صفحه Structured Data، گوگل همه Structured Dataهای یافته شده رو به نمایش می­گذارد. گراف به نمایش درآمده نشون دهنده­ی تعداد المان­های Structured Data و خطاهای نشونه­ گذاری (markup errors) است. گزارش موجود رو دانلود کرده و مشکلات یافته شده رو برطرف کنین. این گزارش اگه با وسایل تست Structured Data ترکیب شه می­تونه بسیار اثر داشته باشه. صفحات دارای خطارا یافته و اونا رو  توسط وسایل تست بررسی کنین و بعد از پیشنهادات ارائه شده توسط این وسیله ها واسه برطرف کردن خطاها بهره بگیرین.

Data Highligher

از این وسیله واسه معرفی بخش­های مهم سایت به گوگل استفاده می­شه. در این بخش به علم HTML احتیاجی نبوده و کافیه به سایت خود رفته و شکلای جور واجور داده­ ها رو هایلایت و دسته ­بندی کنین. دیتاهای مختلفی هست که شما می­تونید اونا رو هایلایت کنین. بهتره بخشی که علاقه دارین در یافته های جستجو برجسته ­تر به نظر بیاد رو هایلایت کنین. همه اطلاعات هایلایت شده رو می­تونید در نوار بغل دستی سمت راست ببینین. اطلاعاتی که در صفحه به نمایش گذارده نمی شن رو می­تونید در این قسمت به شکل دستی وارد کنین. واسه این کار از آیکن چرخدنده استفاده کرده و add missing tags رو انتخاب کنین.

HTML Improvements

در این صفحه همه خطاهای مربوط به توضیحات متا، عنوان­ها و محتواهای بدون ایندکس جمع ­بیاری می­شن. این گزارش اکثرا به خاطر پیدا کردن محتواهای تکراری استفاده می­شه.

سایت لینک واسه بررسی و گردش راحت تر کاربران در سایت طراحی شدن. این میانبرها به کاربران اجازه می­دهد تا به آسونی به صفحات عمقی­تر سایت دسترسی داشته باشن. مثلا اگه نگاهی به سایت سئو روز بندازین می بینین که تعدادی لینک کمکی هم همراه اون به نمایش درخواهد اومد.

 

اگه احساس می­کنین که سایت­ لینک به نمایش درآمده توسط گوگل واسه سایت شما مناسب نیس، می­تونید با به کار گیری demote  از نمایش اون در یافته های جستجو جلوگیری کنین.

08-seorooz

Search Traffic

این وسیله به شما کمک می­کنه تا دریابید که بازدیدکنندگان سایت شما از کجا اومده ­ان، چه دامنه­ هایی به وب­سایت شما لینک شده­ان و لینک­های داخلی شما چیجوری به نمایش در­می­آیند.

Search Analytics

توجه: Search Analytics در گذشته با نام Search Queries شناخته می­شد.

در این بخش یکی از محبوب­ترین گزارشات Google Search Console ارائه می­شه. این وسیله به شما کمک می کنه تا ترافیک ارگانیک سایت رو بررسی کنین. در این بخش می­تونید عبارات جستجوی محبوب (عبارات جستجویی که حجم جستجوی زیادی رو به خود اختصاص میدن)، صفحات پربازدید، اندازه جستجو در کشورای جور واجور و اندازه به کار گیری دستگاه­ های جور واجور رو ببینین.

اعمال فیلترهای جور واجور، دید بهتری از کارکرد سایت در یافته های جستجوها به شما ارائه میده. مثلا می­تونید بررسی کنین که:

  • چه تعداد بازدیدکننده از Image Search واسه بازدید از سایت شما استفاده می­کنن
  • اندازه کلیک از راه تلفن­های همراه در مقایسه با رایانه­ ها چیجوریه
  • رتبه­ متوسط یه صفحه کجا قرار می­گیرد
  • تعداد بازدیدکنندگان از یه کشور خاص در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته چه تغییری داشته

Links to your Site

واسه بررسی لینک­های سایت وسایل مناسبی مانند ahrefs ، OpenSiteExplorer و MajesticSEO هست که با دریافت هزینه­ ماهانه خدماتی واسه بررسی لینک­های سایت به شما ارائه می­بدن. اما با به کار گیری امکانات رایگان موجود در  Google Search Console این نیاز شما برطرف می شه.

Internal Links

واسه گردش بهتر کاربران در سایت باید از لینک­های داخلی استفاده کنین. این وسیله به شما کمک می­کنه که کارکرد این لینک­ها و سلامت اونا رو بررسی کنین و هم اینکه فهمیده باشین که کدوم صفحات بیشترین لینک­های داخلی رو دریافت می­کنن. واسه مشاهده­ لیست کامل روی یه URL کلیک کنین.

Manual Actions

این صفحه بدترین اخبار رو واسه صاحبان سایت داره. اینجا اطلاعات مربوط به جرائمی که الان توسط گوگل بر سایت شما اعمال شده رو می­تونید ببینین. واسه بیشتر سایت­ها این صفحه سفیده اما اگه از راه گوگل پنالتی دریافت کنین در این صفحه می­تونید پیام­های مربوط به اونو ببینین.

09-seorooz

International Targeting

خیلی از وب­سایت­ها تلاش می­کنن که بازدیدکنندگان بین­ المللی رو با به کار گیری محتوای مناسب جذب کنن. واسه این منظور باید از تگ­های hreflang استفاده شه. اگه این تگ­ها بدرستی اعمال نشن می­تونن باعث بوجود اومدن مشکلاتی واسه سایت شن. واسه بررسی این مشکلات بهتره بعضی وقتا بخش International Targeting رو در Google Search Console بررسی کنین.

زبانه­ی دوم (country) فقط واسه دامنه­ های عمومی قابل استفاده هستش. مانند .com ، .net یا .org . اگه می خواید کاربران یه کشور خاص رو هدف­گیری کنین، از این بخش بهره بگیرین. دامنه­ هایی مانند .ir حتما به کاربران ایران اختصاص داره.

Mobile Usability

گوگل اعلام کرده که سازگاری سایت­ها با تلفن­های همراه به عنوان یه عامل مهم واسه رتبه­ بندی­ها حساب می­شه. از این رو این بخش از  Google Search Console واسه صاحبان سایت بسیار پرکاربرده. اگه این صفحه خالی باشه یعنی سایت شما با تلفن­های همراه به طور کامل سازگاره. خطاها به همراه صفحاتی که با تلفن­ همراه سازگاری ندارن در این قسمت به نمایش گذاشته می­شن.

10-seorooz

Google Index

در این قسمت می­تونید بررسی کنین که چه صفحاتی از سایت شما توسط گوگل ایندکس شده و هم اینکه می­تونید مشخص کنین چه URLهایی ایندکس نشن.

Index Status

در این بخش کاربران می­تونن تعداد صفحات ایندکس شده رو ببینن. اینجا URLهایی هست که اسپایدرهای گوگل می­تونن به اونا دسترسی داشته باشن. URLهایی که توسط فایل robots.txt بسته شده یا نیاز به وارد کردن اطلاعات ورودی دارن اینجا به نمایش گذاشته نمی­شن.

Content Keywords

گزارش Content Keywords نشون ­دهنده­ مهمترین کلمات کلیدی سایت شما هستش. این گزارش خوبه اما کاربردی­ترین گزارش حساب نمی­شه.

Blocked Resources

در این صفحه همه صفحاتی که توسط robots.txt بسته شده به نمایش در­می­آید.

11-seorooz

Remove URLs

فایل robots.txt می­تونه از ایندکس صفحات توسط گوگل جلوگیری کنه. اما وقتی که یه صفحه الان ایندکس گذاری می­شه و شما می­خواهید خیلی سریع اونو از دسترس اسپایدرهای جستجوگر گوگل خارج کنین باید از این قسمت استفاده کنین. یادتون باشه که فقط صاحبان سایت و کاربران با اجازه­ کامل می­تونن در این قسمت تغییرات رو اعمال کنن. از این بخش فقط در موارد خاص مانند صفحات دارای اطلاعات پنهونی استفاده می­شه. در این بخش می­تونید یه دایرکتوری مشخص رو مثل یه URLتنها، بطور کامل خط بزنین. روند­ این کار به طور کامل مثل حذف یه URLه. اگه در این بخش خطایی انجام داده ­اید در هر وقتی می­تونید درخواست حذف خود رو پس بگیرین.

Crawl

همونطور که می­دونین قبل از ایندکس ، سایت اول باید توسط اسپایدرهای جستجوگر پیمایش(Crawl) شه. همه اطلاعات مربوط به این روند در این بخش میشه دید.

Crawl Errors

گزارشات Crawl Errors باید بطور منظم بررسی شه. در این گزارش همه خطاهایی که ربات­های گوگل موقع پیمایش سایت می­پیدا کنن به نمایش گذاشته می­شه. کدهای خروجی می­تونن به صورت جدا شده از هم دستگاه­ها جور واجور مشاهده شن.

عادی­ترین خطا، خطای ۴۰۴ه که معنی اون اینه که صفحه یافت نمی­شه. مثلا اگه سایت خود رو تازگیا دوباره طراحی(redesigne) کرده­ اید، ممکنه با این خطا بیشتر مواجه شید.

Crawl Stats

در این صفحه تعداد صفحاتی که در ۹۰روز گذشته پیمایش شده­ان، نشون داده می­شه. هم اینکه زمان لازم واسه دانلود صفحه و اندازه اون اینجا میشه دیدشون. در حالت ایده ­آل شما نیاز دارین تا زمان نمایش و اندازه صفحه رو به کمترین حد ممکن برسونین، و هم اینکه تعداد صفحات پیمایش شده در هر روز هم باید به بیشترین حد برسن. اگه صفحات پیمایش شده در هر روز کم شده و زمان دانلود سایت شما زیاد شده باید سایت خود رو به خاطر بررسی مشکلات عملکردی در این مورد، مورد تست بذارین.

Fetch as Google

در این بخش یه وسیله تشخیصی در اختیار شما قرار می­گیرد که با به کار گیری اون می­تونید بررسی کنین که گوگل یه صفحه­ خاص رو چیجوری تحلیل می­کنه. وقتی که می­خواهید مشکلات موجود در صفحه­ خود رو برطرف کنین این وسیله کمک کننده هستش. با وارد کردن URL  و کلیک روی Fetch می­تونید مشکلات سایت خود رو از دید گوگل ببینین.

Robots.txt Tester

از این وسیله واسه بررسی سلامت فایل Robots.txt استفاده می­شه. همه شکلای جور واجور پیمایشگرهای گوگل (ربات گوگل، اخبار، عکس­ها، ویدئوها، گوشی موبایل و …) در این بخش در دسترس هستن.

Sitemaps

نقشه سایت دقیقا همون چیزیه که به نظر می­آید. این نقشه به گوگل کمک می­کنه تا صفحات جور واجور رو در  یه سایت شناسایی کنه. این موردی نیس که ربات گوگل خود از پس اون بر بیاد بلکه این شمائید که باید با تولید یه نقشه­ سایت XML اونو در اختیار گوگل بذارین. می­تونید این کار رو توسط XML-sitemaps.com انجام بدین. این سایت شما رو تو یه فرآیندی قدم به قدم همراهی کرده و اطلاعات رو در اختیار گوگل قرار می­دهد. اگه گوگل بتونه همه صفحات سایت شما رو به آسونی تشخیص بده سایت شما قابل جستجوتر می شه.

 URL Parameters

گوگل همیشه در تلاشه تا پارامترهای URL رو درک کنه و تقریبا تا حد زیادی در این کار موفق بوده. اما بعضی وقتا واسه فهم بعضی از پارامترها به کمک نیاز داره. در اینجور مواردی شما باید پارامتری اضافه کنین و بگید که این عامل محتوای دیده شده توسط کاربر رو تغییر می­دهد یا خیر. واسه پارامترهای ردیابی می­تونید no رو انتخاب کنین و واسه فاکتورهایی که اجناس رو دوباره مرتب می­کنن ازyes استفاده کنین. به کار گیری این بخش واسه افراد تازه­ کار پیشنهاد نمی­شه.

12-seorooz

Security Issues

اگه شما صاحب سایت هستین و با این پیام­ها مواجه شدید:

13-seorooz

به نظر می­آید سایت شما هک شده. واسه بررسی بیشتر به Google Search Console رفته و صفحه­ Security Issues رو ببینین. در اونجا شما با اطلاعاتی در مورد نوع مشکل و راه­ حل­ هایی واسه برطرف کردن اون مواجه میشین.

Extra Settings

این بخش یکی از مهمترین بخش­های Google Search Consoleه که تا حدودی در پشت آیکن­ های بالا سمت راست صفحه مخفی شده.

Site Settings

اینجا شما می­تونید دامنه­ های مورد نظرتون رو تنظیم کنین. می­تونید انتخاب کنین که از WWW استفاده کنین یا خیر. واسه این کار ممکنه که نیاز باشه تا مالکیت هر دو دامنه رو تایید کنین.

دلیل مهم بودن این توانایی در چیه؟

اگه شما از http://example.com  به عنوان دامنه مورد نظرتون استفاده کنین و گوگل لینکی با عنوان http://www.example.com  پیدا کنه، هر دو دامنه رو برابر فرض می کنه.

هم اینکه می­تونید اندازه پیمایش سایت رو در این بخش تنظیم کنین. به شکل پیش­فرض، گوگل تلاش می­کنه تا اونجا که می­شه صفحات سایت رو بدون درنظر گرفتن پهنای باند شما بپیماید. اما شما می­تونید با تغییر اندازه پیمایش در این بخش پیمایش گوگل رو کنترل کنین. اندازه جدید تنظیم شده واسه ۹۰ روز اعتبار داره.

Change of Address

می­خواهید سایت اصلی خود رو به یه دامنه­ جدید ببرین؟ واسه این کار می­تونید از ویژگی­های Change of Address بهره­ بگیرین. این کار کمک می­کنه که گوگل ایندکس گذاری­های دامنه­ قبلی رو فراموش نکرده و اونو واسه دامنه­ جدید به­ روز رسانی کنه.

حالا که همه امکانات موجود در Google Search Console بررسی شد بهتره به بررسی ایجاد رابطه بین Google Analytics و Google Search Console بپردازیم:

به نظر می­رسد که این دو وسیله توانایی­های مشابهی رو ارائه می­بدن اما در این دو محصول گوگل فرق­های محسوسی مشاهده می­شه. GA بیشتر در مورد کسائی که از سایت شما دیدن کرده­ان بحث می­کنه (چه تعداد بازدیدکننده داشته­اید، چیجوری این آدما به سایت شما دسترسی داشته­ان، چقدر زمان صرف جستجو در سایت شما کرده­ان و این بازدید کنندگان اهل کجا هستن). در مقابل، Google Search Console  بیشتر دور و بر اطلاعات داخلی سایت تمرکز کرده ­است (چه کسائی به شما لینک داده­ان، اگه بدافزار یا مشکلی در سایت هست چیجوری باید با اون مقابله کرد و به­ وسیله­ کدوم کلمات کلیدی شما در جستجوها ظاهر میشین). این دو وسیله اطلاعات رو مثل همدیگه بررسی نمی­کنن. پس اگه به ­دنبال یه گزارش برابر از این دو وسیله دور و بر یه موضوع خاص هستین، یافته های برابری از این دو دریافت نمی کنین.

واسه دریافت بیشترین اطلاعاتی که توسط این دو وسیله واسه شما جفت و جور شده، بهتره که حساب­های کاربری این دو وسیله رو با همدیگه لینک کنین. با لینک کردن این دو وسیله علاوه بر صرفه­ جویی در وقت می­تونید از گزارشات اضافی هم بهره ­مند شید. واسه شروع این رابطه به روش زیر عمل کنین:

قبل از شروع باید مطمئن شید که سایت شما در Search Console اظافه شده و verify شده. از روی لیست وسایل Search Console روی سایتی که می­خواهید با اون رابطه برقرار کنین، کلیک کنین. در قسمت بالا سمت راست شما یه آیکن چرخدنده مشاهده می­کنین. روی اون کلیک کرده و بعد Google Analytics Property رو انتخاب کنین.

14-seorooz

 

این کار شما رو به یه لیست از حساب­های GAمرتبط با Google account شما میبره. تنها کاری که در این بخش باید انجام بدین اینه که حساب کاربری GA مد نظرتون رو انتخاب کرده و اونو Save کنین. حال می­تونید از امکانات این دو وسیله در کنار هم بهره­ مند شید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *