بانکداری الکترونیکی در جهان:

تحولات بانکداری الکترونیک در جهان:

– رشد اقتصادی چین در بیست سال گذشته از تموم کشورای آسیایی بالاتر بوده و حالا بالاترین ذخیره ارزی جهان رو که برابر ۱۴۰۰ میلیارد دلاره، در اختیار داره. بانک صنعتی و تجارتی چین(icbc) که بزرگترین بانک تجاری دولتی این کشوره. برنامه های بزرگی رو واسه افزایش خدمات الکترونیک خود اجرا کرده. الان بیشتر از ۲۵۰ هزار شرکت، مشتری این بانک هستن. هم اینکه بیشتر از هیجده میلیون چینی امور بانکی خود رو در این بانک انجام میدن. در سال ۲۰۰۶ ارزش کلی مبادلات الکترونیک این بانک به بیشتر از ۳۰۰ میلیارد دلار رسید. که رشدی بیست و هفت درصدی رو نسبت به سال ۲۰۰۵ نشون می ده. پایین بودن هزینه انجام مبادلات الکترونیک به رونق این بخش از فعالیتای اقتصادی بانکا منجر شده. هر پنج بانک دولتی بزرگ چین برنامه هایی واسه پیشرفت خدمات الکترونیک به مشتریا اجرا کردن. در آخر سال ۲۰۰۶ بیشتر از هشتاد میلیون چینی از خدمات بانکداری الکترونیک استفاده کردن. پیش بینی میشه هر سال ۱۵ درصد بر تعداد این افراد اضافه بشه.  در سال ۲۰۰۵ بانک ساخت و ساز چین (ccb) که بزرگترین بانک ارائه دهنده خدمات بانکی الکترونیکی در هنگ کنگه. و ۶۰ درصد این بازار رو در این شهر در اختیار داره. اعلام کرد ۱۰ میلیون حساب الکترونیک جدید در اون سال گشایش کرده. هم اینکه در سال ۲۰۰۵ ارزش مبادلات الکترونیک این بانک ۴۰ درصد رشد کرده. به باور کارشناسان طی ۵ سال آینده بانکداری الکترونیک به مهمترین بخش فعالیت بانکای چین تبدیل می شه. یکی از مهم ترین انگیزه ها، مقابله با رقابت شدیدیه که از طرف بانکهای خارجی موجود در چین بوجود آمده. از طرف دیگه این خدمات از عامل های اصلی موندگاری رشد اقتصادی کشور چین حساب میشه. کارشناسان معتقداند وجود بانکداری الکترونیک، با تغییر همراه س. به خاطر همین هیچ بانکی نباید تصور کنه با انجام یه مجموعه اقدامات همه چیز به پایان رسیده. هر روز یه تکنولوژی جدید و محصولی نوین از طرف رقبا وارد بازار میشه. به خاطر همین بانکها و دولت باید قبول کنن که رقابت همیشه ادامه داره. در مورد چین وضعیت در بعضی جنبه ها فرق داره. مثلا سیستم اینترنتی و سایتای بانکای چینی بیشتر از هر سایتی در جهان، مورد حمله هکرها قرار می گیرن. به خاطر همین مدیران باید تدابیری خاص واسه امنیت مبادلات مالی الکترونیک اتخاذ کنن. (خاص نامه داخلی مسئولان نظام بانکی، ۱۳۸۷)

هک

– با در نظر گرفتن بعضی بررسیا در آخر سال ۲۰۰۰ سرویس دهی بانکداری الکترونیکی در آمریکا بر بانکای کلی متمرکز بوده. ۶۲ درصد بانکای اون کشور دارای سایت اینترنتی بودن و ۳۷ درصد اونا معاملات اینترنتی ارائه می دادن که این ارقام در مقایسه با سه ماهه آخر سال ۱۹۹۹(با حجم ۲۰درصد) افزایش زیادی رو نشون میدن. در آمریکا بانکایی که خدمات بانکداری اینترنتی رو ارائه میدن، بیشتر از ۹۰ درصد داراییای سیستم بانکداری رو به خود دادن. هم اینکه ۱۸ درصد از بانکا، طرحای جدیدی رو واسه ارائه بانکداری اینترنتی از اواسط سال۲۰۰۱ داشتن. بانکای بزرگ تر خواهان سرویس دهی بانکداری الکترونیکی گسترده تر و جور واجور تری هستن. که درخواست وام و خدمات واسطه گری رو هم شامل می شه. با وجودی که بیشتر مشتریان بانکا در بانکایی که خدمات بانکداری اینترنتی رو ارائه میدن. حساب دارن، این مشتریان هنوز محدود بوده و به حدود چهار درصد کل مشتریان بانکا می رسه. با اینکه این ظرفیت محدود به نظر می رسه. اما قسمت بزرگی از اون می تونه به عملیات برون مرزی اختصاص داشته باشه.در این حال، تعداد بانکای مجازی هم کم باقی مونده. طوری که تا جولای ۲۰۰۱، حدود ۹ بانک مجازی با اساسنامه جداگونه و ۲۰ بانک مجازی با علامت تجاری خاص خود در آمریکا فعالیت کردن. (بانکداری الکترونیک www.cnn.com)

– در فصل سوم سال ۱۳۸۵ به کار گیری خدمات بانکداری الکترونیک در کره زیاد شد. به گزارش موج ، با استفاده بیشتر مردم کشور کره جنوبی، از خدمات اینترنتی بانکی و به کار گیری وسایل ارتباطی خود واسه مدیریت حساب هاشون در بانکا ، سرویس دهی الکترونیکی در این کشور با رشد مناسبی مواجه شده. در این فصل کل مبلغی که از راه روشای الکترونیکی بین حسابا منتقل شده با ۵/۱ درصد رشد به ۱۸۲۶ تریلیون وون (۹۸/۱ تریلیون دلار) رسید. جالبه بدونین کره با داشتن زیرساختای مناسب رابطه آنلاین ، سهم مهمی از تراکنشای مالی در این کشور از راه های الکترونیکی انجام می شه.( خبرگزاری موج، ۱۳۸۵)

دلار

مقایسه:

سرعت روز افزون قطار سریع السیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا، در روبرو شدن با نظام دولتی بانک های ایران دچار مشکلات زیادیه. هنوز مسیرهای زیادی ریل گذاری نشده. نظام بانکی کشور تازگیا نگاهی به حرکت سریع وسیله الکترونیکی انداخته و به دنبال اجرای آیین نامه ها و مصوباتیه، که سال ها در انتظار اجرا هستن. استفاده ناقص و جور واجور بانک های دولتی و خصوصی از وسیله و فناوری های مدرن ارتباطات، هرچند مشکلاتی رو واسه مشتریان به وجود می آورد، اما همه هنوز امید دارن تا نظام بانکی تکونی به خود بده. و خدمات الکترونیکی خود رو بهتر کنه. این وسط هنوز خدمات پیشرفته بانکی در دنیا هستن، که در ایران به اون ها توجهی نشده. بهبود سرویس های داده شده فعلی و سرویس دهی نوین الکترونیکی و اینترنتی گزینه ایه، که باعث تغییر بزرگی در رونق گرفتن سیستم بانکی و حرکت سریع تر اون در رسیدن به ایستگاه بانکداری الکترونیکی می شه.

مشکلات

 

 

 

بانکداری الکترونیک در ایران:

گذشته بانکداری الکترونیک در ایران:

سابقه فعالیتای بانکداری الکترونیک در ایران به سال ۱۳۵۰ برمیگرده. در اون موقع بانک تهران با در اختیار قرار گرفتن ۷تا۱۰ دستگاه خودپرداز در شعبه ای خود اولین تجربه پرداخت خودکار پول رو در همون شعبه نصب شده برعهده داشتن. اواخر دهه ۶۰ بانکهای کشور با در نظر گرفتن کاربرد کامپیوتر و احساس نیاز به اتوماسیون عملیات بانکی به رایانه ای کردن عملیات بانکی پرداختن. طرح کامل اتوماسیون بانکی پس از مطالعه و بررسیای جورواجور به شکل پیشنهادی واسه تحولی کامل در برنامه ریزی فعالیتای انفورماتیکی بانکها به مسئولان شبکه بانکی ارائه شد. که با مصوبه مجمع عمومی بانکها در سال ۷۲ شکل رسمی به خود گرفت. در سالهای ۷۲ و ۷۳ جرقهای ایجاد سوئیچ ملی جهت بانکداری الکترونیک وقتی زده شد که شبکه ارتباطی بین بانک ملی و فروشگاه های شهروند ایجاد شد و آدمایی که کارت بانک ملی رو داشتن می تونستن از خدمات فروشگاه های شهروند استفاده کنن. در بیست خرداد ۱۳۸۱ یه سری از مقررات حاکم بر مرکز شبکه رد و بدل کردن اطلاعات بین بانکی موسوم به شتاب تصویب شد که فعالیت خود رو از اول تیر ماه ۱۳۸۱ با هدف جفت و جور کردن زیر ساخت بانکداری الکترونیک شروع کرد، کلیه سخت افزارها و نرم افزارها در ۱۳ مرداد ماه ۸۱ دراختیار اداره شتاب مرکزی قرار گرفت و از شرکت خدمات انفورماتیک و شرکت ملی انفورماتیک سلب مسئولیت شد. طرح شتاب که جهت هماهنگی و همکاری بین بانکها و سازماندهی سیستم پولی کشور از طرف مرحوم دکتر نوربخش در شورای عالی بانکها به تصویب رسید، کلیه بانکها رو مجبور به پیوستن به این شبکه ساخت. آزمایشای اولیه این شبکه با سه بانک دولتی شروع شد. دو بانک تخصصی (کشاورزی و پیشرفت صادرات) و یه بانک تجاری (صادرات ایران) در پایلوت اولیه این طرح حضور داشتن. شتاب که با ایجاد رابطه بین دستگاه های خودپرداز ATM در این سه بانک به دنیا اومد، در دو مرحله طراحی شد. در مرحله اول شبکه شتاب به ایجاد رابطه کارتی Debit  و [۲]Credit واسه سرویس دهی برابر کارتای الکترونیک پرداخت ودر مرحله دوم کلیه ارتباطات بین بانکی و انتقال پولی بین بانکها رو پوشش می دهد. آزمایش های اولیه شتاب با ایجاد اتصال بین دستگاه های خودپرداز ATM و پایانه های فروش ([۳]POS – POINT OF SALE) سه بانک اولیه عضو شتاب و بانک سروسامون به عنوان بانک خصوصی که در سال ۸۲ به عضویت شبکه شتاب درآمد اجراء گردید. در اواخر سال ۸۲ بانک ملی ایران به عنوان دارنده بیشترین شعب و بزرگترین بانک تجاری کشور به طرح شتاب ملحق شد و از پنجم اردیبهشت ۸۳ فعالیت خود رو در این بخش شروع کرد .حالا بانکهای ملی، صادرات، کشاورزی، پیشرفت صادرات، صنعت معدن، سروسامون، پارسیان و اقتصاد نوین از جمله بانکهای دولتی و خصوصی هستن که عضوطرح شتاب هستن. الان حدود هشت میلیون و دویست هزار کارت الکترونیک در سراسر کشور منتشر گردیده که از شونزده هزار دستگاه خودپرداز وصل این شبکه استفاده می کنن. (سید جوادین ۱۳۸۵)

برنامه ریزی

[۱]. Internet Banking:،  Mobile BankingوBanking Cyber

. Debit وCredit

  1. ۵. POS – POINT OF SALE