مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

بهترین شتاب دهنده های ایران

عنوان اصلی: بهترین شتاب دهنده های ایران    ۵ سایت

بهترین سایت های استارتاپی ایران

استارتاپ چیست؟ شاید با شنیدن نام استارتاپ و نحوه روش های آن فکر کنید که نام یک اپلیکیشن باشد! و یا اینکه حتی تصورتان این باشد که استارتاپ یک شرکت مجموعه کوچک و یا یک شرکت باشد که در آن هیچگونه رشد و در آمدزایی صورت نمی گیرد. در واقع استارتاپ یک مجموعه است که به صورت موقت فعالیت داشته و هدفش یک سبک کسب و کار جدید و در عین حال تکرار پذیر است. این استارتاپ ها ایده های خلاقانه و جدید دارند. به زبانی دیگر می توان گفت که چنین سازمان هایی، مجموعه ای از افراد باهوش و خوش فکر هستند. در استارتاپ، معمولا از روشهایی استفاده می شود که نه تنها از آن کسب در آمد شود، بلکه هدف این است که این ایده های خلاقانه و نو آوری ها را در قالب یک محصول و خدماتی خاص ارائه دهند.
به طور کلی استارتاپ به شرکتی گفته می شود که به واسطه بنیاین گذار خود اداره شود. این کسب و کار ها نیاز به سرمایه گذارانی قوی دارند و اگر سرمایه گذاری نباشد، شرکت هم دوامی نخواهد داشت.
یکی از بهترین شرکت های استارتاپی که در سال ۱۹۹۰ فعالیت داشت، شرکت داتکام بود. در آن زمان تمامی سرمایه گذاران علاقه شدیدی به چنین استارتاپ هایی داشتند و به راحتی در چنین مجموعه هایی سرمایه گذاری می کردند. در بیان دیگر باید بگوییم که استارتاپ از جمله کسب و کارهایی است که بر پایه فناوری بنا می شود اما این فناوری پایه اصلی کسب و کار نیست! باید بگوییم که تمامی استارتاپ ها به نوعی از دنیای تکنولوژی و فناوری استفاده می کنند تا کار خود را بهتر به مردم بشناسانند.

تعریف استارت آپ به بیانی ساده

برای تعریف استارتاپ یک قالب بندی کلی وجود دارد که در بالا به آن اشاره کردیم، اما بسیاری از کار آفرینان و سازمان های بزرگ که تجربه شروع استارتاپ را داشتنه اند تعاریف مختلفی از آن دارند.

·                  تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA):

یک کسب و کار که به نوعی وابسطه به تکنولوژی است و برای رشد بیشتر پتانسیل بسیاری دارد.

·                  تعریف استارت آپ توسط استیو بلنک:

استارتاپ به سازمانی گفته می شود که یک کسب و کارجدید و قابل تکرار را طراحی کرده است.

·                  تعریف استارت آپ توسط اریک ریس:

اریک ریس می گوید که استارتاپ یک مجموعه انسانی است که هدف کلی آن ها ارائه خدماتی جدید یا محصولی متفاوت است.

·                  تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر:

عملیات تنظیم و راه اندازی یک عملیات یا حرکت

معرفی انواع استارتاپ

۱٫                  استارتاپ سبک زندگی

استارتاپ سبک زندگی، به استارتاپی گفته می شود که در زندگی روزمره مان از آن استفاده می کنیم. فرض کنید که شما کنترل کننده یک دستگاه بازی در شهربازی هستید و ضمن اینکه خودتان هم باید برای کنترل دستگاه بازی در آن حضور داشته باشید، باید به دیگران هم در ازای دریافت مبلغی خدمات برسانید. در این شرایط هم شما لذت و تفریح بیشتری نسیب تان می شود و هم کسب در آمد می کنید.

۲٫                  کسب و کارهای کوچک

در استارتاپ های کوچک، یکی از اعضای خانواده مالک این مجموعه است و اداره آن را به عهده دارد. هدف از این استارتاپ ها تامین مخارج خانواده است.

۳٫                  استارتاپ های گسترش‌ پذیر

بهترین استارتاپ ها همین استارتاپ های گسترش پذیر هستند و معمولا به صورت گروهی یا به اصطلاح خوشه ای با هم فعالیت می کنند و ایده های خود را مطرح کرده و در نهایت بهترین ایده را مورد بررسی قرار می دهند.

۴٫                  استارتاپ هایی که طراحی شده اند تا به سرعت فروخته شوند

در چنین استارتاپ هایی قصد شخصی که آن را راه اندازی کرده است، رسیدن به سودی کلان می باشد. برای مثال شخصی یک سایت طراحی می کند و پس از رسیدگی به آن، سایت را با قیمتی عالی به فروش می رساند. هدف سازنده این استارتاپ تنها فروش آن به سازمان های بزرگ است.

۵٫                  استارتاپ های اجتماعی

در چنین استارتاپ هایی تنها هدف، کسب در آمد و سود دهی بیشتر نیست! بلکه این چنین مجموعه هایی همیشه در تلاش اند که دنیا را به جای بهترین برای زندگی انسان ها تبدیل کنند.

۶٫                  بزرگترین شرکت های استارتاپ

در چنین استارتاپ هایی، شرکت های بزرگ مجبورند به خاطر تغییر سلیقه مشتریان خود برنامه های جدید را بر روی استارتاپ شان اعمال کنند.
بست فارسی در این مقاله قصد دارد به تحلیل و معرفی بهترین شتاب دهنده های ایرانی در سال ۹۸ بپردازد.
وب سایت ستاک از برنامه های موفق مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف و از بهترین شتاب دهنده های ایرانی است که از اواخر سال ۱۳۹۳ آغاز به کار نمود. هدف اصلی این برنامه پرورش ایده های خلاقانه دانشجویان و نخبگان می باشد. به عبارتی ستاک قصد دارد فضایی را برای پرورش تفکر خلاق و همچنین نوآوری بین دانشجویان دانشگاه و کارآفرینان به وجود آورد تا با استفاده از آن میزان ریسک دوره اولیه آغاز فعالیت کسب و کارها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد تا بتواند گامی در جهت تجاری سازی ایده ها بردارد.
ستاک از شتاب دهنده های ایرانی است که در طی سال های فعالیت خود توانسته اقدامات مهمی انجام دهد و کارنامه بسیار پر باری داشته باشد. این برنامه تاکنون تواسته با بیش از ۲۰۰۰ ایده مصاحبه نماید و از ۱۰۱ استارتاپ حمایت کند و بر روی ۲۲ استارتاپ سرمایه گذاری داشته باشد.
سایت ستاک در حال حاضر به دو زبان انگلیسی و فارسی در دسترس می باشد.
شما نیز اگر به حوزه فناوری و فعالیت های استارتاپی علاقه دارید و دارای ایده های جالبی هستید می توانید با ثبت ایده خود در ستاک، در جلسه مصاحبه آن حضور یابید. افرادی که ایده آن ها  مورد تایید ستاک قرار گیرد می توانند از امکانات و خدمات حمایتی این برنامه استفاده نمایند و حتی در نشست های هفتگی و رویداد استارتاپ تریگر شرکت نمایند.
دسته بندی استارتاپ تریگر موجب شده است که وب سایت ستاک به یکی از بهترین سایت های استارتاپی موجود در این زمینه تبدیل گردد. در واقع استارتاپ تریگر به دانشجویان این امکان را می دهد که ظرف یک مدت ۶ روزه با فضای استارتاپی بیشتر آشنا شوند. ۴ روز اول این دوره به شرکت در کارگاه های آموزشی اختصاص یافته است و دانشجویان می توانند در این کارگاه ها با چهره های برتر استارتاپی آشنا شوند و گفتگوی کوتاهی با آن ها داشته باشند. دو روز دیگر دوره برای رقابت با سایر تیم های موجود در رویداد در نظر گرفته شده است و دانشجویان می توانند برای موفقیت بیشتر از سال بالایی های استارتاپی کمک بگیرند. در نهایت با داروی شدن ایده ها تیم برتر انتخاب می شود و جایزه به او تقدیم می گردد. استارتاپ تریگر در واقع یک رویداد آموزشی، ترویجی، رقابتی است که به کشف ایده های برتر و حمایت از آن ها می پردازد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بهترین مجموعه اصطلاحات کوچه بازاری مردم ایران قسمت 399

خدمات شتاب دهنده شریف در حوزه استارتاپ‌ ها

  1. با استفاده از شرکت های دانش بنیان شریفی و شبکه بزرگ کارآفرینان از استارتاپ ها حمایت فکری، فنی و حقوقی می کند.
  2. به تیم های تایید شده کمک می کند تا بتوانند نیروی انسانی مورد نظرشان را به منظور رسیدن به اهداف خود و توسعه تیم، تامین نمایند.
  3. شرایطی را فراهم می کند که تیم های پذیرش شده بتوانند با شبکه بزرگ سرمایه گذاران شتابدهنده ارتباط برقرار نمایند تا راحت تر مراحل ترقی را طی کنند.
  4. برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه فنی و تخصصی و همچنین مدیریت متناسب با هر استارتاپ.
  5. به منظور تامین نیاز مالی استارتاپ ها برای عملیاتی نمودن برنامه های خود تا سقف ۲۵ میلیون تومان سرمایه در اختیار آن ها قرار می دهد.
  6. در مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف مکانی را به صورت رایگان در اختیار استارتاپ قرار می دهد.

خدمات شتاب دهنده شریف در حوزه‌ ی استارتاپ‌ های سخت افزاری

در این شتاب دهنده نیز خدماتی مشابه سایر استارتاپ های فعال در حوزه فناوری اطلاعات ارائه می گردد. البته در این شتاب دهنده بنا به نیاز استارتاپ ها دو خدمت منحصر به فرد نیز ارائه می شود.

  1. فراهم نمودن شرایطی که استارتاپ ها بتوانند با شرکت های دانش بنیان رابطه برقرار نمایند و از تجربیات آن ها استفاده کنند.
  2. فراهم نمودن شرایطی که استارتاپ ها بتوانند با ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آزمایشگاه های تخصصی ارتباط برقرار نمایند.

برای ادامه مطلب به سایت اصلی مراجعه کنید.