جایگاه یابی برند چیست و چگونگی نوشتن بیانیه برند پوزیشنینگ

موضوعات

  • آموزش برندینگ

برچسبا

  • مفاهیم برندینگ

 

جایگاه یابی برند چیه و چگونگی نوشتن بیانیه برند پوزیشنینگ

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

اگه شما قصد پیشرفت و پیشبرد برندتون رو دارین، بازنگری جایگاه یابی برند و تدوین “بیانیه برند پوزیشنینگ” یا همون جایگاه برند در سطح روشای هدف دار کلان برند، یکی از اصلی ترین اموریه که باید انجام بدین.
Brand Positioning در فارسی جایگاه برند، جایگاه یابی برند، جایگاه سازی برند، و موقعیت برند ترجمه شده.

و اما جایگاه یابی برند ( Brand Positioning) چیه؟

برند پوزیشنینگ یا جایگاه برند به وسیله آقایون Kotler و Keller مطرح شد و به یه سری از فعالیتای برند میگن که منتهی به کسب جایگاهی مشخص تو ذهن مخاطبین بازار هدف واسه برند و محصولاتش شه. یعنی دیگه جایگاه برند یا موقعیت برند (موضع برند) مشخص می کنه که چیجوری یه برند از بقیه رقبایش فرق داره و چیجوری و یا در چه جایگاهی تو ذهن مخاطب قرار می گیره.
پس روش هدف دار جایگاه یابی برند Brand Positioning شامل دستورالعمل هاییه که منجر شه برند تو ذهن و باور مشتری جوری که برند می خواد برداشت شه، در نظر گرفته شه.
توجه به این نکته لازمه که تعریف موقعیت برند (Brand Positioning) وBrand Image (تصویر ذهنی از برند) به طور کامل فرق داره.
جایگاه سازی برند امر مهمی در پیشرفت و پیشبرد برند در بازار هدفه، چون باعث افزایش علاقه به برند، تمایل بیشتر به خرید در بازار هدف و هم افزایش وفاداری به برند می شه.

 

چگونگی جایگاه ­یابی برند

سوالات زیر مربوط به معنی جایگاه برنده. با جواب دهی به اونا می تونین موقعیت برند خود رو مشخص کنین.
برند خود رو چیجوری تعریف می کنین؟
اجناس و یا خدمات شما چیجوری نیازای بازار هدف و مشتری هاتون رو بر طرف می کنه و اینکه شما چه وجه تمایزی با رقبا دارین؟
استاندارد طلایی برند شما چیه؟
استاندارد و “ایده ­آل” مورد قبولی که طبقه­ ی کالا و خدمات بخش­ ی فعالیت شما باید ارائه دهد، چیه؟ و برند شما چیجوری می تونه در بخش ­ی کاری­تون مدعی دارا بودن استاندارد برتر باشه؟
برندشما با بخشی از فرهنگ جامعه هم راستاست؟
برند شما با چه جنبش ­های فرهنگی و خرده ­فرهنگی (و ارزش­ های مربوط به اون ) می تونه همسان و کامل شه و موقعیت خود رو با اونا مطابقت دهد؟ یا موقعیت خود رو برخلاف ضد ارزشای جامعه تعیین کنه؟
معنی به کار گیری برندتون رو تعریف و تحتِ کنترل خود درآرین
مصرف ­کنندگان، کجا برند شما رو مورد مصرف قرار میدن یا ازش استفاده می کنن، و این محیط چه انتظارات، تداعی معانی ( معانی مثبت و منفی )، و فرصت ­هایی رو واسه برند شما جفت و جور می کنه؟
چه تناقضاتی در بخش ­ی کاری برند شما هست؟
بزرگترین شکست مصرف­ کنندگان در بخش­ ی برندشما چیه؟ بزرگترین اختلاف موجود در بخش­ ی کاری شما چیه؟ برند شما چیجوری می تونه به رفع این تناقضات کمک کنه؟
مشکلات پیش روی مصرف برندتون در بازار چیه به اون پیروز شدین

مشکلات

چه مشکلاتی ( واقعی یا درک شده )، از خرید یا استفاده ­ی مصرف­ کنندگان از برند شما جلوگیری می کنه؟ و برند شما چیجوری می تونه این مشکلات رو از پیش روی خود برداره؟
  دشمنان برند خود رو می شناسین؟
عوامل ضد ارزش برند شما چه هستن؟ رقبا در کاهش جایگاه برند شما چقدر تاثیرگذارند؟
 برند شما کدوم یکی از تهدیدهای ( واقعی یا خیالی، خودآگاه یا ناخودآگاه ) موجود در زندگی مصرف­ کنندگان رو می تونه خنثی کنه؟

 

از بررسی گذشته­ ی برند چه آموخته اید؟
از راه هدف دار­ ها و تاکتیک ­هایی که در گذشته برند شما رو به سمت رشد و پیشرفت هدایت کرده بودن چه درس­ هایی میشه آموخت؟ و اون درس ­ها چیجوری می تونن به راه­ حل­ هایی در این دوره مبدل شن؟   
ویژگی­ هایی که معرف برندتونه رو شناسایی کنین
کدوم شخصیت برند از نظر مشتریان متمایزتر و جذاب­ تره؟ و برند شما در مورد کدوم یکی از اونا می تونه ادعایی راسخ داشته باشه یا بر اون تمرکز کنه؟
در جایگاه سازی برند حس کم پیدا و منحصر به فرد بودن رو واسه برندتون بسازین.
ببینین، کم پیدا و منحصر به فرد بودن در هر جنبه ­ای از داستان برند می تونه منتهی به ترفیع جاذبه ­ی برندتون شه؟ یه ویژگی منحصر به فرد رو ایجاد و دنبال کنین.
پس از جواب گویی به سوالات بالا باید به جفت و جور “بیانیه برند پوزیشنینگ” یا همون “جایگاه سازی برند” بپردازید. واسه نوشتن بیانیه جایگاه یابی برند، باید اول موارد زیر رو مورد نظر بذارین:

  • درک درستی از اون چیزی که بازار هدف می خواد، داشته باشین.

(نیازای واقعی که برند شما می تونه واسه مخاطبین خود رفع کنه، چه مواردی هستن؟)

  • توانمندیا و امتیازات واقعی برند خود رو به طور کامل بشناسین.

  • تحلیل درستی از جایگاه برند رقبا در بازار هدف و مزیتای برندشون نسبت به برند خود داشته باشین.

به زبانی دیگه شما باید……
رابطه بین برند و مشتریان­تون رو تعریف کنین
برند به واسطه ارائه ­ی امتیازات قوی و جدا یا تجربه ­ی ارضای نیاز مربوط به مشتریان، با اونا رابطه برقرار می کنه، یا این رابطه بسیار عمیقتر و در سطح پرمعناتری صورت میگیره؟ این سوالات هم در جایگاه­ یابی برند به شما کمک می کنه و هم دید شفافی از چگونگی­ ی رابطه با مشتریان ارائه می کنه.
در جایگاه سازی برند امتیازات برند خود رو شاخص کنین
برند شما از چه طریقی نیازای مربوط به مشتریان رو جواب میده؟ از راه جفت و جور کنی فایده هایی که در بخش ­ی کاری شما جدیده؟ به وسیله ­ی ایجاد سطح جدیدی از منافع، یا به واسطه ­ی ایجاد ترکیب جدیدی از منافع؟

ایده

تحریک احساسات مشتریان نسبت به برند رو مشخص کنین
فعالیتای برندسازی احساسی رو در تبلیغاتتان در نظر می گیرین؟برند شما چیجوری بر نوع درک مردم، احساسی که در مورد برندتون دارن، و تعاملی که با برند شما برقرار می کنن، اثر میذاره؟
مزیت به کار گیری برندشما نسبت به رقبا واسه بازار هدف چیه؟
 چه نیازها و خواسته ­هایی، مشتریان رو به انتخاب برند شما تحریک می کنه و برند شما چیجوری به مشتریان در بهبود بخشیدن به زندگی ­شون کمک می کنه؟
با ارزش ­های اشتراکی برند، رابطه برقرار کنین
کدوم یکی از ارزشای اصلی که محرک اعمال و رفتارای برندتونه، می تونه بیشتر با ارزش اصلی که هدایت گر مشتریانتانه هماهنگ و هم جهت شه؟ این دو جنبه از ارزش ­های کلیدی خود رو بازبینی کنین، چه داستان و  محدوده ­ی موقعیتی واسه برندتون نمایان میشه؟
اهداف برندتون رو مشخص و پر رنگ کنین
اصلی ­ترین دلیل وجود برندتون چیه؟ چیجوری هدف شما با نیاز ارضا نشده ­ی مشتری یا چیز با اهمیتی که مربوط به مشتریان­ تونه، گره خورده و در رابطه شده؟
الگوی اولیه ­ی برندتون رو شناسایی کنین
انگیزه ­ها و تمایلات اصلی که مشتریان شما کلا ( با به کار گیری طبقه­ ی کالاهایی که برند شمام در اون فعاله)، به دنبال ارضای اون هستن، چیه و چه الگویی به بهترین راه برابر با این تمایلاته؟ کدوم ویژگی­ ها این الگوی خاص رو تعریف می کنن وتمام اونا چیجوری داستان برند شما رو هدایت می کنن؟
پس از انجام موارد بالا حالا باید “بیانیه جایگاه یابی برند” خود رو به شکلی تدوین کنین که:

  • خدمات و اجناس برند شما با شفافیت و سهولت پاسخگوی نیازای بازار هدف مدنظرتان باشه.
  • چیزی که در جایگاه یابی برندتون مدعی شدین، باید به صورت واقعی از طرف شما قابل ارائه باشه، یعنی از توانمندیای بالقوه برند به درستی استفاده شده باشه.
  • متفاوت از رقبا باشه.

پس از تدوین بیانیه جایگاه یابی برند، اجرایی کردن برند پوزیشنینگ (Brand Positioning) رو از راه روشای هدف دار بازاریابی و برندینگ شروع کنین.
در واقع پس از مشخص شدن جایگاه برند به جا انداختن درست این جایگاه(جایگاه سازی برند) در بازار هدف بپردازید.
با جا انداختن موقعیت برند در بازار به وسیله روشای هدف دار بازاریابی کلان، برنامه های بازاریابی هرساله و کمپینای تبلیغاتی، باید بتونین به بیان جایگاه واقعی برند (چیزی که شما نوشته شده کردین) و ثبت اون تو ذهن مشتری و بازار هدف بپردازید.

 

در مرور زمان به آزمایش فاصله بین چیزی که شما به عنوان جایگاه برند در داخل سازمان تدوین کرده بودین، و برداشت واقعی بازار هدف از برندتون(Brand Image) بپردازید و تلاش در کوتاه کردن هر چی بیشتر این فاصله کنین.
جایگاه­ یابی برند و پیشرفت موقعیت برند یکی از موارد مهمیه که اگه درست و بادقت تعیین و معرفی شه، می تونه در انتخاب روش هدف دار ­های بازاریابی،مدیران بخش بازاریابی رو هدایت کنن و موجب جایگاه سازی درست از برند شه و نبود تعریف درست اون باعث می شه کارکرد برند خیلی طبق اصول نباشه و با هر تغییر داخلی و یا رقابت خارجی، دچار لغزش شه. پس برندسازی رو جدی بگیرین و در صورت ضرورت با کارشناسان در این مورد مشورت کنین.

Share

آزاده اردشیری چم

بیشتر از ده ساله که در حال کسب تجربه و مطالعه دائمی در مورد برندینگ و بازاریابی هستم. علم و صنعتی زنده و پویا با گستردگی فراوون که امروزه با زندگی هممون آغشته شده. به خاطر همین همیشه در اشتیاق آموختن رویکردای نوین بازاریابی و کسب تجربه های جدید در این مورد هستم.

تجربه

دوست دارم اوقات فراغتم رو با دورهمیای دوستانه، سفرهای خانوادگی، ویا کتاب و موسیقی بگذرونم.

مطالب در رابطه

 

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

هویت برند (Brand Identity) چیه؟ و چگونگی پیشرفت اون


 

دی ۱۹, ۱۳۹۷

تعریف تبلیغات چیه؟


 

مرداد ۲۴, ۱۳۹۷

راهنمای بازاریابان واسه پیشرفت هویت برند و شرکتی قوی


 

اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۷

معرفی شکلای جور واجور برند : ۲۱ نوع جور واجور برند رو بهتر بشناسیم


دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخشای موردنیاز علامت گذاری شدن *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

پنج × دو =