راهکارهای غلبه بر عادت به تعویق انداختن کارها

در این مطلب می خوایم درباره راهکارهای شکست دادن عادت عقب انداختن کارا صحبت کنیم. این عادت بد می تونه ما رو فرسنگا از موفقیت دور کنه.

هممون بعضی وقتا کارا رو میندازیم یه وقت دیگه و با این پدیده آشنا هستیم.

وقتی که کارا رو به تعویق میندازیم، درواقع زمان آزاد رو هدر می دیم و کارای مهمی رو که بردوش داریم، به آخرین لحظات موکول می کنیم.

در اینجور لحظه هایی شدیدا دچار اضطراب میشیم و افسوس می خوریم که ای کاش کارمون رو زودتر شروع کرده بودیم.

اضطراب

کسائی که همیشه کارای خود رو به زمان دیگری میندازن، شاید چندین سال از زندگی خود رو در این چرخه گذروندن.

دست دست کردن کردن، کارا رو به عقب انداختن، سست شدن، مخفی شدن از کار، روبه روشدن با اون در آخرین لحظه و بعد تکرار دوباره این چرخه.

عقب انداختن کارا به درستی یه عادت غلطه که ما رو نابود می کنه و از رسیدن به اهداف بزرگ تر در زندگی جلوگیری می کنه.

اجازه ندین که این عادت اشتباه تموم زندگی شما رو هدر دهد. در ادامه با چند راه حل عملی آشنا میشین که واسه شکست دادن عقب انداختن کارا به شما کمک می کنه.

راه حل

سرفصل محتوا

  • ۱. کارتون رو به بخشای کوچیک تر تقسیم کنین
  • ۲. محیط دور و بر خود رو تغییر بدین
  • ۳. یه جدول وقتی جزئی با ضرب الاجلای مشخص طراحی کنین
  • ۴. دست دست کردنای کوتاه و بلندمدت رو کنار بذارین
  • ۵. با آدمایی دوستی کنین که انگیزه لازم رو در شما ایجاد می کنن
  • ۶. دوست پیدا کنین
  • ۷. با بقیه درباره اهداف تون گفتگو کنین
  • ۸. به دنبال کسائی باشین که قبلا به چیزی که می خواین رسیدن
  • ۹. اهداف خود رو بازبینی کنین
  • ۱۰. کارا رو بیش ازحد پیچیده نکنین
  • ۱۱. کار رو از جایی شروع کنین و فقط انجام بدین

۱. کارتون رو به بخشای کوچیک تر تقسیم کنین

یکی از دلایلی که باعث می شه کارا رو به زمان دیگری موکول کنیم اینه که به صورت ناخودآگاه تصور می کنیم که کار واسه ما بیشتر از اندازه حجیمه.

پیشنهاد می کنیم کار اصلی رو به بخشای کوچیک تر تقسیم کرده و به صورت جدا از هم روی هر مرحله تمرکز کنین.

اگه مشکل برطرف نشد، باید این کار رو ادامه بدین و بخشا رو کوچیک تر کنین. به زودی متوجه میشین وظیفه ای که بردوش دارین، ساده تر از چیزیه که تصور می کنین و ترجیح می دین که بدون این دست اون دست کردن کار رو تموم کنین.

مثلا نویسندگی رو در نظر بگیرین. نوشتن کتاب در کل یه پروژه بزرگه که می تونه بسیار سنگین و حجیم باشه.

اما اگه اونو به مراحل جور واجور مثل ۱) تحقیق، ۲) اراده کردن واسه موضوع، ۳) ایجاد طرح کلی، ۴) طراحی محتوا، ۵) نوشتن فصلای ۱ تا ۱۰، ۶) اصلاح و چیزای دیگه ای به جز اینا تقسیم کنین، متوجه میشین که همه چیز قابل کنترله.

اراده کردن

بعد می تونین روی مراحل لازم تمرکز کنین و بدون فکرکردن به مراحل دیگه، اونو به بهترین شکل انجام بدین. پس از پایان هر مرحله می تونین به سراغ مرحله بعدی برید.

۲. محیط دور و بر خود رو تغییر بدین

محیطای جور واجور اثرات متفاوتی بر اندازه بهره وری ما دارن.

به میز کار و اتاق خود نگاه کنین. این محیط شما رو به کارکردن تشویق می کنه یا اینکه باعث خواب آلودگی می شه؟ اگه حالت دوم درست باشه، پس بهتره محیط کار خود رو تغییر بدین.

یادتون نره محیطی که قبلا در شما ایجاد انگیزه می کرد، شاید پس از چند مدت اینجور تأثیری نداره. در این صورت، زمان اون رسیده که محیط دور و بر خود رو کمی تغییر بدین.

۳. یه جدول وقتی جزئی با ضرب الاجلای مشخص طراحی کنین

اگه فقط یه ضرب الاجل واسه تحویل کار داشته باشین، خیلی راحت دچار عادت اشتباه عقب انداختن کارا میشین. در این حالت احساس می کنیم که وقت کافی داریم و کار رو میندازیم یه وقت دیگه.

همونجوریکه در بالا گفته شد، پروژه ای که در دست دارین رو به بخشای کوچیک تر تقسیم کنین؛ بعد یه جدول وقتی کلی طراحی کنین که مهلت پایانی هرکدوم از مراحل با جزئیات در اون مشخص شده باشه.

اینطوری می دونین که واسه هرکدوم از وظایف، یه مهلت مشخص دارین که باید در همون تاریخ انجام شه.

این جدول وقتی باید تا اندازه ای برنامه ریزی شده باشه که اگه یکی از کارا رو به موقع انجام ندین، همه مراحل دیگه رو تحت اثر بذاره. با این روش، حالت لازم واسه انجام کار هم ایجاد می شه.

برنامه ریزی

می تونین بسته به حجم پروژه، اونو در بخشای ماهانه، هفتگی و بعد روزانه تقسیم کنین.

۴. دست دست کردنای کوتاه و بلندمدت رو کنار بذارین

اگه بیشتر از اندازه دچار این عادت اشتباه هستین، شاید به این دلیله که عقب انداختن کارا رو واسه خودتون آسون کردین.

به بیان دیگه، زمان مهم رو با کارای دیگه هدر می دین. می تونین لیست صفحات بوکمارک شده در مرورگر رو به پوشه دیگری انتقال بدین که دسترسی آسونی نداشته باشه.

سیستم اخطار یا اخطار خودکار در ایمیل رو غیرفعال کنین. از تموم حواس پرتیای محیط دور و بر خلاص شید.

بعضی افراد حتی بهتر می دونن حساب کاربری خود رو در شبکه های اجتماعی، حذف یا غیرفعال کنن.

بهتره واسه شکست دادن این عادت اشتباه، رفتارامون رو آگاهانه و از روی اختیار انتخاب کنیم تا اینکه با روشای خودمختار، این عادت رو خنثی و متوقف کنیم.

در هر صورت اگه احساس می کنین کارایی مثل حذف کردن حساب کاربری لازمه، این کار رو انجام بدین.

۵. با آدمایی دوستی کنین که انگیزه لازم رو در شما ایجاد می کنن

مطمئنا اگه ده دقیقه با آدمایی مثل «بیل گیتس» و «استیو جابز» صحبت کنین، حتما انگیزه لازم واسه کارکردن رو پیدا می کنین.

آدمایی که با اونا دوستی می کنیم بر رفتارامون اثر می ذارن. شک نداشته باشین نمی تونیم به «بیل گیتس» و «استیو جابز» دسترسی داشته باشیم، اما این ویژگی در هر حالتی قابل اجراست.

از بین دوستان، خونواده، همکارها و چیزای دیگه ای به جز اینا، با آدمایی دوستی کنین که انگیزه و نیروی محرکه لازم رو ایجاد می کنن؛ این افراد معمولا سخت کوشی بیشتری دارن.

به زودی متوجه میشین که روحیه و انرژی اونا به شمام منتقل شده.
روحیه

۶. دوست پیدا کنین

پیداکردن دوست و همراه باعث می شه که روند کار سرگرم کننده شه. بهتره این همراه هم اهداف مخصوص به خود رو داشته باشه.

اینجوری هر دوی شما در مقابل اهداف و برنامه های همدیگه مسئول و جوابگو هستین.

اهداف شما نباید مشابه باشن؛ هرچند که در صورت شباهت اهداف می تونین چیزای بیشتری از همدیگه یاد بگیرین.

حتما بخونین: چند تا نکته مهم واسه کسب موفقیت در زندگی

۷. با بقیه درباره اهداف تون گفتگو کنین

بازگوکردن اهداف با دور و بریا تأثیری مشابه حالت شماره ۶ داره. با دوستان، همکارها، خونواده و آشنایان درباره پروژه هاتون حرف بزنین.

اینجوری هر زمان که با اونا ملاقات می کنین، کنجکاو می شن که درباره وضعیت پروژه پرس وجو کنن.

مثلا اگه پروژه هایی که در دست دارین رو در بلاگ شخصی، توییتر و فیسبوک به اشتراک بذارین، دوستان تون جویای روند پیشرفت اونا می شن.

اینطوری، در مقابل برنامه های خود مسئول و جوابگو هستین.

۸. به دنبال کسائی باشین که قبلا به چیزی که می خواین رسیدن

می خواین به چی دست پیدا کنین؟ چه کسائی قبلا به چیزی که شما الان می خواین، دست یافته ان؟ به دنبال این افراد باشین و با اونا رابطه برقرار کنین.

ایجاد رابطه با این آدما به شما نشون میده اهدافی که انتخاب کردین، دست یافتنی هستن؛ فقط کافیه عمل کنین. این روش یکی از بهترین محرکا واسه اقدام و شکست دادن عادت عقب انداختن کارا هستش.

۹. اهداف خود رو بازبینی کنین

اگه مدتهاس که کارتون رو به تعویق میندازین، شاید درخشش دهنده اینه که یه ناهماهنگی میان کاری که انجام می دین و چیزی که می خواین هست.

بعضی وقتا با کشف و آگاهی بیشتر درباره خودمون، اهداف مون رو بزرگ می کنیم؛ اما با تغییرندادن اهداف، مانع از درخشش درست رشد اونا میشیم.

از کار فاصله بگیرین (مثل یه مسافرت کوتاه یا تعطیلات آخر هفته) و خودتون رو دوباره سازمان دهی کنین.

دقیقا می خواین به چی دست پیدا کنین؟ واسه رسیدن به اون دقیقا باید چه کارایی انجام بدین؟ باید چه قدمایی وردارین؟ کار فعلی شما با مقصد پایانی هم جهته؟ وگرنه باید چیکار کنین.

حتما بخونین: نشونه های آدمایی که هوش هیجانی بالایی دارن

۱۰. کارا رو بیش ازحد پیچیده نکنین

منتظر بهترین زمان واسه انجام کارین؟ شاید فکر می کنین که به دلایل جور واجور نمی تونین کارتون رو در همین لحظه انجام بدین.

اینجور افکاری رو از ذهن خارج کنین؛ چراکه بهترین و بی مشکل ترین زمان هیچوقت وجود نداره.

اگه همیشه منتظر اینجور وقتی باشین، هیچوقت نمی تونین هیچ کاری رو کلکشو بکنین. کمال گرایییکی از اصلی ترین دلایل عقب انداختن کارا است.

۱۱. کار رو از جایی شروع کنین و فقط انجام بدین

در آخر، همه چیز فقط به اقدام کردن ختم می شه. می تونین همه مراحل تعیین روش هدف دار، برنامه ریزی و نظریه پردازی رو طی کنین، اما اگه در آخر اقدام نکنین، هیچ اتفاقی نمیفته.

خیلی از افراد همیشه از شرایط زندگی خود ناراضی هستن، اما بازم از اقدام کردن دوری می کنن.

هیچکی در راه رسیدن به موفقیت، کارا رو به زمان دیگری موکول نکرده و در صدد شکست دادن عادت عقب انداختن کارا اسنت . اگه می خواین کاری رو انجام بدین، فقط کافیه از جایی شروع کنین و اونو انجام بدین.

حتما بخونین: پیشنهادای برایان تریسی واسه موفقیت

منبع: chetor.com