رشته حقوق-دانلود پایان نامه با موضوع رشد و بالندگی

دانلود پایان نامه

مفاهیم اجتماعى و دوسویه است، یعنی این حسن رفتار باید دوسویه و متقابل باشد؛ هم از ناحیه مرد و هم از ناحیه زن. اگر موضوع معاشرت با پسوند خانواده موردنظر و گفتگو باشد، همان‌طور که در آیه ۱۹ سوره نساء آمد،ه به این معنى است که معاشرت به معروف ملاک رفتارى براى مردان تنها نیست و مقصود از «عاشروهنّ بالمعروف» هم‌زمان، تعیین ملاک و مبناى رفتارى شوهر با زن و زن با شوهر خویش است؛ پس مردان و زنان در رفتار متقابل خانوادگى و زناشویى از این زاویه که هر دو باید طبق معروف رفتار کنند، همسان و برابرند.
براساس ماده 110 قانون مدنی «زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند» و در تعریف حسن معاشرت می‌گوید: حسن معاشرت به معنای خوش رفتاری و برخورد شایسته در حد متعارف است و معیار حسن معاشرت، عرف زمان ومکان سکونت زوجین است و معیاری در قانون پیش بینی نشده است. در آیه 19 سوره نساء آمده است «عاشروهن بالمعروف» یعنی با زنان خود حسن معاشرت در حدود متعارف داشته باشید. البته منظور این نیست که فقط مردان مکلف به حسن معاشرت با زنان هستند، چون در صدر اسلام مردان اغلب با زنان خود رفتار خشونت‌آمیز داشته‌اند. در آیه به مردان امر به حسن معاشرت شده است ولی حسن معاشرت در خانواده باید طرفینی باشد و ازاین جهت تفاوتی میان زن ومرد وجود ندارد همان طور که قانون مدنی تفاوتی بین زوجین قایل نشده است.
در تفسیر المنار می خوانیم: « در مفهوم معاشرت مشارکت و برابرى نهفته است‌، یعنى ای مردان با زنان بر اساس متعارف رفتار کنید ! و زنان نیز مى باید با مردان بر پایه معروف معاشرت داشته باشند» (رشیدرضا، 1995).
وهبه زحیلى از قرآن پژوهان و مفسران معاصر‌، به هنگام برشمارى حقوق شوهر بر زن‌، از حقوق برخورد و معاشرت به معروف یاد مى کند (زحیلی، 1412).
3-3- نگاهی به اصل معروف در سیره نبوی
اصل معروف از مهمترین اصول حاکم برخانواده می باشد که علاوه بر آیات قرآن در روایات نیز مورد توجه قرار گرفته است.
رسول خدا(ص) می فرماید «معروف و اهلش نخستین وارد بر بهشت و نخستین وارد بر من کنار حوض کوثر هستند». (حرعاملی، 1404) (انصاریان، 1379)
امام صادق(ع) نیز فرمودند: «برای بهشت دری است بنام معروف، از آن در جزء اهل معروف وارد نمی شوند و اهل معروف در دنیا، اهل معروف در آخرت هستند.» (حرعاملی، 1404)
رسول خدا(ص) هم چنین فرموده است «هر معروفی صدقه است».
کاربرد این اصل در سیره نبوی در سراسر زندگی پربرکت پیامبر خاتم(ص) عملاً در رفتار ایشان با همسر ایشان ترسیم شده است. حضرت در آخرین لحظات حیات خود وصایایی را خطاب به مردان جامعه می فرمایند:
«زنها را از خدا غافل مباشید و خدا را فراموش نکنید و درباره زنان نیکی کنید و حقوق آنها را ادا نموده و ظلم روا مدارید، اینان در خانه شما به سر می برند در کفالت شما هستند و با میثاق و پیمان الهی آنها را به همسری برگزیدید. اینک آن پیمان را از یاد مبرید».
نیز رسول خدا(ص) می فرماید: «کسی که زن می گیرد، باید او را احترام کند» (عسگری، 1383).
در سیره نبوی شاهد آن هستیم که پیامبر اسلام(ص) همسران خود را بسیار احترام و تکریم می کردند بخصوص برای حضرت خدیجه(س) احترام خاصی قائل بودند، چنانکه پس از مرگ آن بانوی بزرگوار نیز حرمت ایشان را نگه میداشتند و پیوسته از ایشان به نیکویی یاد می کردند و با خویشان و دوستان حضرت خدیجه رفتار بسیار احترام‌آمیزی داشتند.
در سیره نبوی شاهد موارد دیگری هم هستیم که رسول خدا(ص) در برخورد با همسرانشان رعایت نموده و به دیگران هم توصیه می نمودند. ایشان می فرمایند «بهترین و کامل ترین شما از نظر ایمان کسی است که علاوه بر اخلاق نیکو، با خانواده‌اش مهربان باشد. (علامه مجلسی، 1403)
امام صادق (ع) می فرماید: «محبت ورزیدن به همسران از جمله اوصاف پیامبران است.» (حرعاملی، 1404)، (نوری طبرسی، 1411)
حسن معاشرت به معروف مبتنی بر اصل مودت و رحمت است. مودت و رحمت زمانی حاصل می شود که زوجین عامل سکینه قلب و ایجاد امنیت روانی یکدیگر باشند. لذا زوجین باید برای یکدیگر حقوقی را با دیده فضل ترسیم نمایند و زیاده از حق به طرف مقابل خود اعطا کنند که این رمز بقای خانواده خواهد بود.
3-4- جایگاه حسن معاشرت در روابط زناشویى در قرآن کریم
واژه معروف 38 بار در قرآن آمده که 19 مورد آن به موضوع معاشرت مردان با زنان در محیط خانواده پرداخته و معروف را ضابطه و قانون کلى در معاشرت و روابط خانوادگى قرار داده است.

مطلب مشابه :  پایان نامه رشته حقوق : انقلاب مشروطیت

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

از نگاه قرآن هر نوع رفتارى که در چارچوب معروف جاى گیرد‌، بایسته و ستوده و هر رفتارى که از این دایره بیرون باشد، ناپسند و نکوهیده است‌. قرآن مجید درباره رابطه زناشویی تعبیراتی جالب دارد. از جمله در آیه 21 سوره روم، هدف از از دواج را، کسب سکینه و آرامش زوجین از یکدیگر دانسته و تصدیق می کند که میان شما، رحمت و مودت قرار دادیم، تا بدین وسیله زمینه ایجاد‌. آرامش را به مخاطبین بازشناساند.
در آیه یاد شده، خانواده، بر مبنای اصل «مودت و رحمت»‌، حفظ آرامش و سکون، تفاهم و ایجاد زمینه رشد و بالندگی و ارتقای مطلوب و تقویت و تکمیل هر یک از زن و شوهر توسط دیگری شکل گرفته است‌. لذا هر گونه عملی که موجب القای تشویق و نگرانی، نابسامانی، اندوه، کینه و نفرت در خانواده باشد، از دیدگاه آفریدگار هستی، مذموم و مطرود شمرده شده است.
زن و مردی که به اختیار و اراده خویش با هم پیمان زناشویی می بندند، با تشکیل خانواده در جهت کسب سکینه و آرامش، اقدام می کنند. اما تشکیل خانواده به تنهایی کافی نیست؛ بلکه هر یک از افراد خانواده جدید در جهت حفظ اهداف خانواده و به منظور نیل به آرمان های مذکور، وظایف و مسؤولیت هایی را بر عهده دارند‌. کسب آرامش و همدلی، تربیت فرزندان صالح و بقای خانواده «نوع خاصی» از رفتار زوجین با یکدیگر را طلب می کند که در اصطلاح به آن «حسن» گفته می شود. (عظیم زاده، ۱۳۸۷).

رسول گرامی اسلام (ص) در این خصوص فرموده است : «کامل ترین مؤمنان ازحیث ایمان، خوش خلق ترین آنهاست. و شایسته ترین شما، آنهایی است که با زنهای خویش خوش رفتارند». (پاینده، ۱۳۶۴).
آن حضرت در مورد خوش رفتاری زنان در منزل نیز فرموده‌اند :«جهاد زن خوب شوهرداری کردن است.» (وسایل‌الشیعه، ابواب جهاد)
حسن معاشرت مفهوم قرآنی است که از آیه 19 سوره نساء و از عبارت «عاشروهن بالمعروف» گرفته شده است، یعنی با همسرانتان با اخلاق نیکو معاشرت کنید.
مفسران قرآن تعابیر مختلفی را برای مفهوم آیه بیان کرده‌اند. اما همه تفاسیر در جهت بیان مصادیق معروف، با عرف جامعه نقطه مشترک دارند از جمله صاحب مجمع‌البیان می فرماید: در مورد آیه شریفه چنین آمده است : «با آنان درآمیزد و حقوق ایشان، اعم از انصاف در قسمت، نفقه و خوبی سخن و رفتار مورد حکم شارع، ادا شود.» و نیز گفته‌اند «معروف» این است که مرد همسرش را نزند، سخن بد به او نگوید و با او گشاده رو باشد. (طبرسی، ۱۴۱۵). در المیزان می‌فرماید: «معروف» به کاری گویند که در جامعه مجهول نباشد و وقتی با امر معاشرت ضمیمه شود، به این معناست که با زنان به طوری معاشرت کنید که مرسوم و عرف است (طباطبایی، ۱۳۹۴).

3-5- معیارهای مؤثر در حسن معاشرت زوجین از منظر قرآن
3-5-۱- خدا محوری
در زندگی مشترک مطلوب قرآنی، معیار رفتارها، خواسته‌ها، برخوردها، نگاه‌ها و قضاوت‌ها … رضای خداوند است. درک حضور خداوند در زندگی بسیار پررنگ است به گونه‌ای که نه زن اجازه‌ی زن سالاری به خود می‌دهد و نه مرد اجازه‌ی مرد سالاری، بلکه آن چه حاکم بر زندگی آنان است رضایت الهی است. در زندگی‌ای که چنین معیاری اصل قرار گیرد اختلاف نظرها، سلایق، رفتارها در موقعیت‌های سخت و دشوار همه به سمت رضای الهی هدایت می‌شود نه به سمت خواسته‌های نفسانی که حاکی از خودخواهی و خودبینی است. «… وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَیُضِلَّکَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ …» زنهار از هوس پیروی مکن که تو را از راه خدا دور کند» (طبرسی، ۱۳۷۲)
این آیه ناظر و حاکم بر زندگی کسی است که منبع بخشش، رأفت، کرامت و عشق است که جز به عدالت و رأفت رضایت نمی‌دهد. در زندگی همسران اُسوه‌ی قرآنی حفظ این حریم به قدری اهمیت دارد که حتی وقتی تمایل به عفو و گذشت در بین این همسران است، باز مراقب هستند که با در نظر گرفتن حریم الهی باشد و هیچ چیز تحت لوای عشق، محبت و گذشت به این حریم آسیبی نرساند. به همین دلیل در داستان حضرت ایوب (ع) می‌بینیم زمانی که ایشان مریض هستند، به سبب خطای همسرشان سوگند یاد می‌کنند که اگر حالشان خوب شود، صد ضربه تازیانه به او بزنند، اما وقتی حالشان خوب می‌شود تصمیم می‌گیرند به پاس فداکاری‌ها و خدمات همسرشان او را ببخشند و به خاطر سوگندی که نام خدا در میان بود تأمل می‌کنند (طبرسی، ۱۳۷۲). با توجه به آخر آیه که می‌فرماید: «نعم العبد» و با توجه به سیاق آیه و «ولا تتّبع الهوی فیضلّک عن سبیل‌الله» می‌توان فهمید که حضرت به عنوان شخصی که در بلاها و آزمایشات سخت به عنوان صابری که هرگز به هوای نفس توجه نکرده‌اند در داستان مطرح هستند و آن چنان مثبت‌اندیش‌اند که همه‌ی این بلاها را از جانب خدا رحمت الهی می‌دانند، بنابراین می‌توان گفت به یقین خشم حضرت ایوب (ع) باید خشمی باشد در جهت خشم خدا نه در جهت هوای نفس تا کسب رضایت الهی حاصل شود و حفظ این حریم به جا آورده شده باشد. از طرفی اگر مسئله‌ی هوای نفس مطرح بود اصلاً سوگند ایشان نیازبه جامه‌ی عمل پوشاندن نداشت، ولی از آن جا که سوگند ایشان آگاهانه و در مسیر حفظ حریم الهی بود باید اجرا می‌شد، لذا خداوند فرمان می‌دهد «وَخُذْ بِیَدِکَ ضِغْثًا فَاضْرِب بِّهِ وَلَا تَحْنَثْ إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ » «یک بسته ترکه به دست بگیر و [همسرت را] با آن بزن و سوگند مشکن»، «درست است که زدن با یک دسته گندم با چوب‌های خوشه‌ی خرما مصداق واقعی سوگند او نبوده، ولی برای حفظ احترام نام خدا و عدم اشاعه قانون شکنی حضرت این کار را انجام داد»(مکارم شیرازی، ۱۳۷۴).
البته خداوند خطای این همسر را بیان نمی‌کند تا هم تأدب و هم نامبرده را احترام کرده باشد و هم این که شنوندگان را به حریم خصوصی این همسران وارد نکرده باشد و به علت رعایت احساسات این دو همسر (تمایل حضرت ایوب (ع) به بخشش و انتظار همسر ایوب به خاطر فداکاری در سخت‌ترین سال‌های زندگی مشترک) در اجرای حکم سوگند تخفیف می‌دهد و در پایان هر دو را از الطافش بهره مند می‌سازد: «وَوَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَهً مِّنَّا وَذِکْرَى لِأُوْلِی‌الْأَلْبَابِ» «و [مجدداً] کسانش را و نظایر آن‌ها را همراه آن‌ها به او بخشیدیم…».
3-5-۲- دست یافتن به تقوا
تقوا که همان پرهیزگاری و اطاعت از خداست عاملی مهم در رشد شخصیت انسان است. طی مدارج تقوا در مسیر کمال همه‌ی استعدادها و ارزش‌ها از جمله عشق، عدالت، عفو، محبت، خدمت، تعهد و مسئولیت پذیری و … را به طور هماهنگ رشد می‌دهد. به همین جهت خداوند در آیاتش انسان‌ها را به داشتن صفاتی که او را به تقوا نزدیک می‌کند تشویق می‌کند: «اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ». خداوند توصیه می‌کند که هوای نفس شما را به انحراف می‌کشد با عدالت می‌توانید مانع از انتقام و از بین رفتن حق شوید. بنابراین عدالت عاملی است که می‌تواند شما را به تقوا و پرهیزگاری نزدیک کند (طباطبایی، ۱۴۱۷) و در جای دیگر می‌فرماید: « وَأَن تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى…» و اگر ببخشید آن به تقوا نزدیک‌تر است». گرچه

دیدگاهتان را بنویسید