روابط عمومی (Public Relation) چیست؟

موضوعات

  • آموزش روش هدف دار بازاریابی

برچسبا

  • روش هدف دار بازاریابی

 

امتیاز این پست

اگه بخوایم روابط عمومی رو تو یه جمله تعریف کنیم، میشه اینجور تعریفی رو واسه اون دید کرد :
“به کار گیری رسانه های خبری یا مطبوعات تجاری و مربوط به کسب وکار واسه منتشر کردن و انتقال داستان­ های مثبت در مورد شرکت یا اجناس و خدمات شما؛ گسترش و ایجاد رابطه ای خوب با اصحاب رسانه محلی.”
به نظر شما این تعریف می تونه تعریف کامل و کاملی از روابط عمومی در کار و کاسبی باشه؟ ممکنه بگید ما می تونیم با انجام تبلیغات داستان جذاب برند خود رو در مجلات انتشار بدیم. این کار روابط عمومی حساب می شه ؟
پس بازم با این سوال مواجه هستیم که روابط عمومی یا همون PR معروف چیه؟ و چیجوری و از چه نظر با تبلیغات فرق داره؟ روابط عمومی معنی مقابل تبلیغاته. در تبلیغات، شما مبلغی رو پرداخت می کنین تا پیام تون در روزنامه، تلویزیون یا رادیو و یا بقیه کانالای ارتباطی، به نمایش دربیاد. در روابط عمومی، واسه مقاله ای که برند شما رو به صورت برجسته نشون میده مبلغی پرداخت نمی شه. گزارشگر، براساس یافته های  و اطلاعاتی که تحقیقات خود به دست آورده، در مورد برند شما می نویسه یا واسه اون ویدیو درست می کنه و در آخر به صورت صوتی یا چاپی خبری رو در مورد برند یا اجناس شما منتشر می کنه.
شاید بد نباشه واسه روشن تر شدن فرق روابط عمومی و تبلیغات، مروری بر مقاله زیر در مورد تبلیغات داشته باشین تا با روشای جور واجور تبلیغات آشنا شید :

 
 

به چند دلیل اعلان عمومی از تبلیغات اثرگذارتره

  1. اعلان عمومی از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه تر از تبلیغاته. حتی اگه اعلان عمومی مجانی نباشه، تنها هزینه شما عموما هزینه تلفن و ایمیل زدن به رسانه میشه.
  2. اعلان عمومی عمر طولانی تری نسبت به تبلیغات دارن. مقاله ای که در مورد برند شما منتشر شه بیشتر از تبلیغات به یاد می مونه.
  3. اعلان عمومی نسبت وضعیت عادی تبلیغات به مخاطبان خیلی بیشتری دسترسی داره. بعضی وقتا داستان شما ممکنه به وسیله خبرگذاریای ملی منتشر شه، و اخبار برند شما در کل کشور پخش شه.
  4. در آخر، و مهمترین فرق اعلان عمومی نسبت به تبلیغات، افراد عموما به اعلان عمومی خیلی بیشتر از تبلیغات اطمینان می کنن. خوانندگان حس می کنن اگه طرف سومی( مانند روزنامه ها، مجلات یا رادیو و تلویزیون) در مورد برند گزارشی بنویسه و داستانی رو بگه، حتما برند شما کار با ارزشی انجام داده.

همونطور که کسب وکارتون رشد می کنه، روابط عمومی به جزئی مهم در اجتماع و صنعت شما تبدیل میشه. این به اون معنا هستش که PR عموماً بیشتر از یه اعلان و آگهی ارزش پیدا میکنه. و این یعنی فرصتای بهتر شده واسه به کار گیری روابط عمومی به عنوان بخشی از آمیخته بازاریابی. PR ابزاری عالیه چراکه دلیل می شه برند شما بدون اینکه مستقیما براش پولی خرج کنین، در برابر دید قرار بگیره. واژه ” مستقیماً ” با دقت در این عبارت انتخاب شده. حقیقت اون هستش که، ممکنه شما واسه ذکر شدن برند یا اجناس تون در گزارشای خبری به صورت چاپی و شنیداری دیداری، چک نکشید. اما عموماً روابط عمومیای خوب بدون تلاش محقق نمی شن. دریافت اعلان عمومی خوب معمولا نیازمند برنامه ریزی دقیق، تلاش همیشگی، و، بیشتر، هزینه کردن واسه ایمیل زدن به رسانه، نویسندگان تبلیغات و مشاوران PR، است.

برنامه ریزی

 
 

اما چیجوری به عنوان متخصص صنعت تون شناخته شید ؟

  • از اینجا شروع کنین که مطمئن باشین در حد توانایی تون در مورد کار و کاسبی، اجناس و صنعت خود میدونید.
  • تا آنجایی که می تونین با هر گروهی رابطه برقرار کنین.( اگه صحبتای عمومی و حضور در اجتماع باعث می شه کمی بترسید، بهتره بر این ترس پیروز شدین. این مورد یکی از مهارت هاییه که به عنوان کارآفرین به اون نیاز پیدا می کنین.) واسه صحبت با سازمانای کلیدی، باشگاه های خدماتی، گروه های کار و کاسبی یا هرکی دیگری که ممکنه به چیزی که می گین و انجام می دید علاقه مند باشه، داوطلب شید. البته این مورد رو بدون پرداخت وجه انجام بدین، و به صورت دوره ای انجام بدین و به عنوان یه تفریح و سرگرمی اون رو در نظر بگیرین.
  • با انتشارات تجاری صنعتی رابطه برقرار کنین و واسه نوشتن مقاله، ستون یا نظرات خود در اونا اعلام آمادگی کنین.( اگه نمی تونین این کار رو انجام بدین واسه سردبیر نامه بنویسین)
  • سمینارها و کنگره های که به کار و کاسبی شما مربوط ان رو دنبال کنین، در نشستای این چنینی می تونین بر علم خود اضافه کنید.
  • در برنامه های گفتگو تلویزیون و رادیو به عنوان میزبان (یا مهمانی عادی یا شرکت کننده) ظاهر شید.

در این مقاله به تعریف روابط عمومی، فرق ان با تبلیغات و چگونگی کارکرد اون پرداختیم. بدهیه PR از اهمیت بالایی واسه شرکتها برخورداره چون که مستقیما با اعتماد مخاطبان در ارتباطه. پس تلاش کنین این مورد رو در روش هدف دار بازاریابی شرکت خود بذارین. و تلاش کنین به شکلی عمل کنین که فرصتای اینطوری واسه شرکت شما ممکن شه.

Share

مهسا احمدپور

از وقتی که با بازاریابی آشنا شدم ترکیب علم و هنر اون برام جذاب بود، و همیشه در تکاپوی پیدا کردن جنبه های جور واجور و جدید اون بوده ام. و حالا با شور و شوق خیلی زیاد راه ناتموم یادگیری علم بازاریابی و شناخت هنرهای عجیب اون رو دنبال می کنم.
فیلم و موسیقی، کتاب و بازاریابی، پیاده روی و فوتبال، المانای لذت بخش زندگی من هستن.

پیاده روی

مطالب در رابطه

 

فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

روانشناسی رنگا در بازاریابی(اینفوگرافیک)

روانشناسی


 

فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

مدلای رفتار مصرف کننده چیه؟۱۰مدل رفتار مصرف کننده


 

بهمن ۲۷, ۱۳۹۷

اصول بازاریابی چیه؟ (مفاهیم و اصول اولیه)


 

بهمن ۲۴, ۱۳۹۷

بازاریابی پیام رسانی چیه؟ و کاربرده های اون در بازاریابی


دیدگاهتون رو بنویسین لغو جواب

نشانی ایمیل شما منتشر نمیشه. بخش های موردنیاز علامت گذاری شده ان *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب سایت

ذخیره نام، ایمیل و سایت من در مرورگر واسه وقتی که دوباره دیدگاهی می نویسم.

لطفا جواب رو به عدد انگلیسی وارد کنین:

شش + ۳ =