مبانی روابط عمومی: چه زمانی و چگونه از روابط عمومی (PR) استفاده کنیم؟

روابط عمومی که بعضی وقتا با نام اختصاری PR هم خونده می شه از فوت وفناییه که به طور غیرمستقیم در مصرف کنندگان احتمالی، آگاهی، میل، ترجیح یا درخواست خرید بوجود میاره.

و در تعریفی دیگه، همونجوریکه در مقاله «روابط عمومی چیه؟» گفتیم:

روابط عمومی یعنی مدیریت کردن جریان اطلاعات بین این دو: ۱) افکار عمومی ۲) سازمان شما، به صورت دو طرفه

حال ببینیم که با همراه باشین:

معمولا در چه شرایطی از روابط عمومی استفاده می کنیم؟

در خیلی از شرایط، نمیشه مستقیما در مورد یه کالا اطلاع رسانی و یا تبلیغات کرد، مانند:

    • حالت ۱) وقتی که قوانین جامعه و مقررات دولتی اجازه تبلیغات مستقیم رو نده؛ مثل اطلاع رسانی در مورد سیگار در ایران.
    • سیگار

  • حالت ۲) در وقتی که وجود کالا به شکلی باشه که تبلیغات مستقیم در مورد اون موفق نباشه؛ مثل اطلاع رسانی در مورد یه نوع داروی جدید.
  • حالت ۳) اگه اخلاق و ارزشای حاکم بر جامعه با اطلاع رسانی در مورد یه کالا یا خدمات اختلاف داشته باشه؛ مانند اطلاع رسانی در مورد قرصای جلوگیری از بارداری یا لباسای شب.
  • حالت ۴) وقتی که بنگاه بخواد تصور و عقیده عادی در مورد یه کالا یا بنگاه رو عوض کنه یا بهتر کنه.
  • حالت ۵) در شرایطی که فقط فروش مطرح نیس بلکه اعتبار بنگاه و بالابردن منزلت و موقعیت اون در سطح ملی مطرحه.

چیجوری از روابط عمومی استفاده می کنیم؟

در این شرایط با اجرای برنامه هایی مانند موارد زیر، میشه تصور مردم رو نسبت به کالا یا خدمت خاصی عوض کرد و معروفیت و معروفیت واسه اون کالا یا خدمات درست کرد:

    • ایراد سخنرانیای علمی
    • برگزاری سمینارها
    • برگزاری کنگره ها
    • انتشار گزارشای تحقیقی
    • انتشار نشریات مخصوص (بولتنا)
    • پشتیبانی از مسابقات ورزشی به صورت پرداخت هزینه های اونا
    • ورزش

    • توجه به امور خیریه
    • خیریه

  • توجه به امور اجتماعی
  • و…

هم اینکه میشه با خلق زمینه های مناسب فکری و عاطفی نسبت به یه بنگاه یا کالا امکان موفقیت اونو در آینده جفت و جور کرد.

منابع:

  1. کتاب «تبلیغات به زبون ساده»، دکتر محمد بلوریان تهرانی، نشر بازرگانی
  2. سایت Forbes
  3. Norman A. Govoni. Dictionaty of Marketing Communications, Sage Publication, London 2007