ویژگی مدیران موفق

۹ ویژگی و ویژگی مدیران موفق

مدیریت در واژه فقط یه عنوانه و به واقع در عمله که می تونه معنا و معنی حقیقی پیدا کنه. مدیریت ترکیبی پویا از رفتارها، طرز تفکر و توانایی هاست که واسه حرکت رو به جلو و قرار گرفتن مجموعه تحت مدیریت فرد در جایگاهی مناسب و کسب موفقیت استفاده میشن . بیزنس اینسایدر در گزارشی ۹ ویژگی یه مدیر موفق رو مورد بررسی قرار داده  ،  در ادامه می خونین که در واقع مدیریت نه در عنوان بلکه در رفتارها و کاردکرد یه فرد خودشو نشون می ده.

بیزنس اینسایدر :  وب گاه خبری آمریکایی در بخش تجارت و اخبار فناوریه.

  • رابطه روشن بین چشم انداز با کارکرد و انتظارات

مدیران به ایجاد ارتباطات قوی مشهور هستن و این یه ویژگی لازم واسه اوناس . یه مدیر بدونه چه کسیه ، چه ارزشی داره و چه برنامه ای واسه آینده داره. یه مدیر باید به آدمایی که واسه اون کار می کنن ، اجرایی کردن انتظاراتش رو طوری توضیح بده که اونا تصویر روشن تر و بزرگ تری از چشم انداز ایشون داشته باشن.

  • در پیش گرفتن بهترین تصمیم در سریع ترین زمان

هری ترومن یکی از روسای قبلی آمریکا در سخنرانی خداحافظی خود گفت:”یه رئیس جمهور ، هر کسی که باشه باید تصمیم بگیره. هیچکی نمی تونه واسه اون تصمیم بگیره. این شغل یه رییس جمهوره.”

حالا فرقی نمی کنه یه مدیر فقط یه رییس جمهور باشه یا مدیر یه شرکت ، شرکت و سازمان.مدیران واسه توانایی شون در قدرت اراده کردن مشهور هستن. اونا هم اینکه به این ویژگی شناخته می شن که می تونن تصمیمات رو در سریع ترین زمان ممکن اتخاذ کنن. فکر می کنین چقدر سریع؟ بعضی میگن یه مدیر واقعی به طور متناوب می تونه ۳۰ تصمیم رو در نیم ساعت در پیش بگیره.

اراده کردن

با این وجود سوالی که مطرح می شه اینطوریه که چیجوری اونا می تونن به این سرعت تصمیمات درستی بگیرن :

*باخبر شدن از هدف استراتژیکی پایانی که می تونه بیشترین تاثیر رو داشته باشه.

*تفکر درباره اینکه چیجوری میشه گزینه ها رو با هدف پایانی هم ردیف کرد.

*فعال بودن به کمک علم و تفکراتی که همراه فرد بوده.

  • بها دادن به بقیه

یه مدیر موفق خیلی با احتمال خیلی کم خودشو در مرکز توجه قرار میده. اونا از همکاران و نیروهای خود تشکر می کنن و این قدرشناسی رو واسه کار سخت ، فداکاری و از خودگذشتگی ، موفقیت و تلاشای دیگه مدیران از راه رسانه ها ، جلسات ، سخنرانیا و فضاهای اینطوری نشون میدن.

یه مدیر موفق هم اینکه از بقیه می خواد ایده های خود رو مطرح کنن تا دیدگاه های اونا هم شنیده شه و مورد آزمایش قرار بگیره.

ایده

  • اونا خودشون رو در آخرین مرحله قرار میدن

مدیر موفق همون کسیه که از چیزی که خودش می خواد به نفع ما صرف نظر می کنه. اونا از وقتشون ، پول شون ، انرژی و اعتبارشان و شاید حتی از غذای داخل بشقابشان میگذرن تا اهداف جمع در اولویت قرار بگیره. وقتی مسئله این باشه یه مدیر تصمیم میگیره آخرین نفری باشه که غذا می خوره.اینجور مثالی رو به همه زمینه ها گسترش بدین. این موضوع نشون دهنده مسئولیت پذیری یه مدیر در همه جنبه ها نسبت به افرادیه که در برابر اونا معتقد شده.

خلاصه کلام اینکه یه مدیر موفق همیشه بقیه رو در اولویت قرار میده حتی اگه مجبور شه در ازای این ماجرا چیزایی رو قربونی کنه.

  • مسئولیتای رو قبول می کنن ، موفقیتا رو تقسیم… 

یه مدیر موفق هیچوقت عذر و بهونه نمی آورد و اگه برنامه ای طبق نقشه پیش نرفته تیم تحت مدیریت خود رو قربونی نمی کنه. اونا نیروهای خود رو با بقیه شرمنده نمی کنن. اونا همه مسئولیتا و تقصیرات رو به گردن می گیرن و اگه یکی از اعضای تحت مدیریت ایشون اشتباهی بکنه به طور خصوصی با اون درباره این موضوع صحبت می کنن.

اگه همه چیز طبق برنامه ها پیش رفت و انتظارات بیشتر از سطح توقع برآورده شد اونا همه این موفقیت رو به پای خودشون نمی گذارن. در واقع اونا این موفقیت رو با همه اعضای تیم خود که شونِه به شونِه و کنار هم کار کردن قسمت می کنن. شماره ۳ رو به خاطر بیارین. مدیران موفق به بقیه بها میدن.

  • اونا حواسشون به همه هست

یکی از باحال ترین ویژگیای مدیران موفق توانایی اونا در شناسایی نقاط قوت و ضعف خود و گروه تحت مدیریتشانه. اونا به ضعف هاشون اجازه پر و بال گرفتن نمی دن و نمیذارن این ضعفا به دلیلی واسه شکست تبدیل شن. مدیران بزرگ فضایی رو گسترش میدن که در اون کارمندانشان رو به رقابت یادگیری تشویق کنن.

  • دقیق شدن و فوکوس کردن روی “چیجوری” و “به چه دلیل” 

یه مدیر موفق روی اعداد و ارقام و اینکه چه کارایی کامل شدن تمرکز نمی کنه. وقتی ۵ پروژه جدید در دست می گیرین شک نداشته باشین اتفاق خوبیه اما مدیر بیشتر روی این نکته تمرکز می کنه که شما چیجوری این پروژه ها رو به دست آورده اید. چیجوری یه تیم در به دست آوردن این نتیجه های کار نقش داشته. وقتی واسه موفقیت یه تیم به اونا شادباش میگه بعد براشون توضیح میده که به چه دلیل و چیجوری موفق شدن و این موفقیت رو به دست بیارن. تمرکز کردن روی “به چه دلیل” و “چیجوری” شناخت بیشتر و عمیق تری رو منجر می شه. هم اینکه این موضوع به مدیر و تیم تحت هدایت اون اجازه میده دریابند چه کارایی رو می تونن واسه تحقق بخشیدن به اهداف خود بکنن.

  • خطر می کنن ، بی پروایی نه… 

هر چیزی می تونه ارزش خطر کردن رو داشته باشه. در این مورد یه نکته هست. مدیران موفق خطر پذیر نیستن. در واقع اونا خطر پذیران محاسبه گر هستن. اونا اهمیت خطر پذیری رو می شناسن و علاقه دارن تجربه های جدیدی به دست بیارن حتی اگه در این تجربه ها شکست بخورند. ضمن اینکه اونا در حالی که به دل خطر میزنن مراقب هستن تا آینده همکاران خود رو خراب نکنن. اونا از فهم ، منابع و بینش خود واسه این موضوع استفاده می کنن که این خطر ارزش داره یا نه…

  • مدیریت با نمونه و مثال

بزرگترین مدیره ها همونایی هستن که راه می رن و حرف میزنن. اونا قبل از بقیه دفتر کار خود رو ترک نمی کنن. اونا واسه کسی شایعه نمی کنن ، تهمت نمی زنن و پشت سر اون غیبت نمی کنن. اونا کارا و نتیجه های بقیه رو تخریب نمی کنن. اونا معاملات سوال برانگیز انجام نمی دن.

یه مدیر موفق در هر جایگاهی _سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی_ خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار می کنه ، امینه ، شفاف کار می کنه و با همه از موضع احترام برخورد می کنه. واسه ساختن اعتماد و کسب احترام اونا خودشون بهترین نمونه و مثال هستن.

منبع: سلامت نیوز