کاهش خشکی پوست در فصل های سرد

dry-skin-treatment

اگه می خواید پوستی سالم و قشنگتر حتی در ۷۰ سالگی داشته باشین پس باید از همین الان مراقبت از اون رو شروع کنین چراکه پوست در فصلای سرد دچار خشکی شده و این خشکی ممکنه سلامت و زیبایی اون رو تحت تاثیر بذاره.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ در فصول سردتر سال، به دلیل سرمای هوا و برخورد این سرما با گرما داخلی بدن، خشکیایی روی سطح پوست به وجود میاد که در زمانی باعث آزردگیایی چون خارش و به دنبال اون خونریزیای سطحی پوست می شه. بهتره در کنار به کار گیری مرطوب کننده ها، راهکارهای موثر دیگری رو هم به کار گیریم. در معرفی این راهکارها که دلایل علمی هم در پشت هر کدوم نهفتهه با ما همراه باشین.

در شویندهایی که استفاده می کنین تغییراتی به وجود بیارید

خصوصا اگه پوست حساسی دارین، واسه جلوگیری از آسیب و خشکی پوست تون بهتره نوع شویندهایی که در بقیه فصول استفاده می کردین رو عوض کنین. واسه این جایگزینی بهتره از شویندهای مایع که بدون دانه های خشنی که بیشتر شویندهای جامد اون رو دارن استفاده کنین.

از دستگاه بُخور استفاده کنین

بیشتر در فصول سرد سال حدود ۱۰ درصد رطوبت در هوای داخل اتاق هست که می تونین با به کار گیری دستگاه بُخور، رطوبت رو بین ۳۰ تا ۵۰ درصد زیاد کنین. دکتر «ثمر جابر» متخصص پوست «واشنگتن اِسکوئر» در منتهن در تایید این موضوع میگه: “دستگاه های بُخور با افزایش رطوبت در محیط مانع از خشک شدن پوست می شن.” این دستگاه دلیل می شه رطوبت سطح خارجی پوست تون زیاد شه. هم اینکه با کم شدن اندازه خروج آب از بدن مثل فیلتری از ورود آلرژیا و باکتریا جلوگیری به عمل می آورد. وقتی که از سیستمای گرمایشی در داخل منزل استفاده می کنین و در کنارش دستگاه بخور نداشته باشین، بخشای خارجی بدن تون آب بیشتری رو از دست داده و در نتیجه خشک تر می شه.

از پوشیدن لباسای پشمی دوری کنین

با اینکه لباسای پشمی بهترین گزینه واسه گرم نگه داشتن بدن در فصول سرد سال هستن با این حال می تونن دلیل خارش و خشکی پوست بدن شن. بهتره لباسایی از جنس کتون جانشین اون شه تا قدرت تنفس واسه پوست بدن جفت و جور شه. اگه هم نمی تونین از پوشیدن لباسای پشمی دوری کنین، حتما در زیر اون یه لباس نازک از جنس دیگری بپوشید.

از لوسیون یا پماد استفاده کنین

دکتر جابر در این مورد میگه: “در این فصول تا اونجا که می تونین از کرما و لوسیونای مرطوب کننده استفاده کنین.” می تونین تغییرات فصلی رو هم در انوع این کرما یا پمادها بدین و واسه فصول سرد، کرمایی رو انتخاب کنین که وازلین بیشتری داشته باشن و تا اونجا که واسه تون مقدوره ازش استفاده کنین.

خوراکیای آبدار بخورین

اینکه مقادیر زیادی آب استفاده کنین واسه آبرسانی به بدن گزینه مناسبی به حساب نمی ره. بلکه بهتره تغییراتی رو هم در رژیم غذایی خود به وجود بیارید. مثلا آواکادو یکی از بهترین خوراکی هاییه که چربیای غیراشباع شده در اون هست و در نگهداری رطوبت هم خوب عمل می کنه. ماهی هم با دارا بودن «اُمگا ۳» دلیل مقاوم تر شدن پوست بدن می شه و گزینه مناسبی واسه فصول سردتر سال هستش. سبزیایی هم که به رنگ سبز هستن، با دارا بودن «اُمگا ۴» جمیعی از اسیدهای چرب رو واسه مرطوب نگه داشتن پوست در خود جای میدن. می تونین در این فصول از روغن زیتون بیشتر استفاده کنین که به خودی خود رطوبت رسان خیلی خوبیه.

صابون خود رو عوض کنین

مثل شویندها، صابونا هم دارای مواد شیمیایی هستن که می تونن در خشک شدن پوست بدن تون بسیار تاثیرگزار باشن. به کار گیری صابونای آنتی باکتریال و پاک کننده هایی از همین نمونه با دارا بودن الکل دلیل خشکی شدید در پوست تون می شن پس بهتره این مواد شیمیایی رو با روغنای طبیعی جانشین کنین. اگه هم از کرمای شیمیایی استفاده می کنین نمونه های ملایم و شیری مانند اونا رو بخرین. کرمایی که در اونا عصاره های پرتقال، عسل و ترکیبات موجود در ماست وجود دارن می تونن بهتر از بقیه شکل های جور واجور اونا در فصول سرد عمل کنن.

در مقابل خارش پوست تا جایی که می تونین مقاومت کنین

خیلی از ادما از بیماریای پوستی چون اگزما رنج می برن که باعث احساس خارش پوست بدن می شه. این افراد بیشتر در فصول سرد سال دشواریای بیشتری با این خارشای همیشگی دارن. اما خاروندن تنها وضعیت رو بدتر می کنه و سیکل داغون کننده ای داره. به جای این کار تلاش کنین از کمپرس سرد واسه خلاص شدن از این خارش همیشگی استفاده کنین. این کمپرس رو روی نواحی که احساس خارش می کنین دقایقی نگه دارین.

مدت زمان دوش گرفتن خود رو کم کنین

دکتر جابر عقیده داره که با اینکه گرفتن یه دوش آب گرم اونم طولانی و در روزای سرد سال بسیار دلچسبه اما این کار دلیل خشک شدن پوست بدن می شه. ایشون پیشنهاد می کنه در فصول سرد، مدت دوش گرفتن رو به کمتر از ۱۰ دقیقه کاهش بدیم چون که آب گرم پوست رو خشک و به اصطلاح «دیهایدرت» می کنه پس هرچقدر بیشتر زیر دوش آب گرم بمونین به پوست خود آسیب بیشتری وارد می کنین.

وسایلی چون لیف رو کنار بذارین

در فصول سرد از به کار گیری هر وسیله ای که لایه بردار پوست باشین دوری کنین. برسای شستشوی بدن، اسکراب و لیفای خود رو کنار بذارین چون که این وسایل می تونن دلیل خشکی و خارش پوست خصوصا در فصول سرد سال شن. یادتون باشه که بعد از حموم با هوله اونم با آخر خشونت به جون پوست بدن تون واسه خشک کردنش نیفتید و بدون این دست اون دست کردن بعد از حموم از مرطوب کننده استفاده کنین.

استرس رو تا جایی که واسه تون امکان داره کم کنین

شاید باورتون نشه اما سلامت ذهنی شما بر پوست تون هم تاثیر میذاره. در گزارشی که از «بایگانی پوست» و در سال ۲۰۰۱ میلادی (۱۵ سال پیش) به دست اومد نشون داده شد که در زمانایی که افراد استرس بیشتری رو تجربه می کنن، پوست آب بیشتری رو از دست میده. پس تلاش کنین که هرفعالیتی که دلیل کم شدن اندازه اضطراب تون می شه رو در برنامه خود بذارین. از جمله این فعالیتا میشه به یوگا و مدیتیشن اشاره کرد.

بهترین روش های کاهش چین و چروک پوست صورت

واسه پیر نشدن چه کنیم؟

ما زیبایی پوست سلامت پوست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *