کدام شبکه اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب تر است؟

با در نظر گرفتن نوع کار و کاسبی ای و مدل تجاری شرکت میشه از شبکه های اجتماعی مختلفی واسه کار و کاسبی شما به خاطر تبلیغات، به اشتراک گذاشتن اجناس و اطلاع از نظرات و فیدبکای مشتریان مستقیما استفاده کرد. اما اینکه باید در فیس بوک حضور داشت یا از شبکه های اجتماعی دیگه مثل توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، اینستاگرام و … استفاده کرد. اینکه وقت و هزینه گذاشتن واسه کدوم شبکه سود آوره و واسه کدوم شبکه اجتماعی وقت گذاشتن ارزشی نداره  سوالیه که بیشتر واسه کسب و کارا مطرح می شه.  واسه اینکه تصمیم بگیریم از چه شبکه اجتماعی واسه کار و کاسبی خود استفاده کنیم، تحلیلی از شبکه های اجتماعی جور واجور در زیر آورده شده.

سوال اول به چه دلیل نیازه که شما در کار و کاسبی تون در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشین ؟

طبق تحقیقات حدود ۷۴% از مشتریان واسه اراده کردن در مورد خرید محصول از شبکه های اجتماعی استفاده می کنن.

اراده کردن

در شکل زیر تعداد کاربران فعال شبکه های اجتماعی فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، لینکدین، گوگل پلاس در سال ۲۰۱۴ رو مشاهده میکنیم:

در ادامه در مورد اینکه هدف شبکه های اجتماعی جور واجور چیه بحث می کنیم.

فیسبوک: واسه مدل B2C مناسبه، یعنی کسب و کارایی که اجناس خود رو به مشتریان عرضه می کنن می تونن از این شبکه اجتماعی واسه تبلیغ محصول خود و هم اینکه به کار گیری نظر مشتریان استفاده کنن. هم اینکه شبکه اجتماعی مناسبی واسه موسسات خدماتی هم هستش که می تونن واسه تبلیغ خدمات خود و هم اینکه به کار گیری فیدبکای مشتریان ازش استفاده کنن.

توییتر: این شبکه بیشتر واسه گزارش اتفاقات به شکل توییت به کار میره که معمولا بحثای زیادی در مورد اونا صورت میگیره، کسب و کارا می تونن از بحثایی که مشتریان و کاربران این شبکه های اجتماعی دارن واسه داده کاوی و تحلیل اجناس خود استفاده کنن.

گوگل پلاس: واسه کسب و کارایی که واسه اونا SEO بسیار مهم به کار گیری این شبکه واسه اجناس و خدماتشون مناسبه.

یوتیوب: از این روش میشه محصول و یا خدمت رو به شکل ویدیوهای جذاب به تعداد بسیار زیادی مشتری بالقوه که همون کاربران این سایت هستن در برابر نمایش گذاشت.

لینکدین (linkedin): کاربران این شبکه اجتماعی بیشتر آدمایی هستن که با کار و کاسبی سر وکار دارن و یه شبکه اجتماعی حرفه ای واسه بیزنسه. به خاطر همین این شبکه مناسب واسه کسب و کارهاییه که با تولید محصول یا خدمات سر و کار دارن.

اینستاگرام: این شبکه اجتماعی بیشتر واسه مدل B2C کاربرد داره اینطوری که کمپانیای تولیدی می تونن از راه این شبکه محصول خود رو به شمتری عرضه کنن. بیشتر کاربران این شبکه اجتماعی رو به رشد رو جوانان تشکیل میدن.

در ادامه در مورد اینکه مشتریان هدف سازمان در چه بازه سنی قرار دارن نگاهی به نمودار زیر میندازیم:

همونطور که می بینیم بیشتر کاربران شبکه اجتماعی لینکدین در بازه سنی بین ۲۹ و بالاتر قرار می گیرن که آدمایی هستن که مستقیما با کار و کاسبی و بیزنس در رابطه هستن. اما در مقابل بیشتر کاربران توییتر، فیسبوک، اینستاگرام رو جوانان تشکیل میدن پس اگه محصول یا خدمتی با هدف جامعه هدف جوانان عرضه می شه بهتره وقت و هزینه بیشتری صرف این شبکه های اجتماعی شه.

موضوع بعدی اینه که هر کدوم از این شبکه ها امکان اشتراک گذاری چه محتوایی رو جفت و جور میسازن. در نمودار زیر امکاناتی که این شبکه های اجتماعی واسه کاربران خود جفت و جور میسازن رو مشاهده میکنیم:

پس اگه قراره مقاله ای معتبر رو به اشتراک بذاریم باید بر لینکدین تمرکز کنیم ولی اگه قراره تصاویری از محصول یا خدمت رو به اشتراک بذاریم و منتظر فیدبک مشتریان باشیم یوتیوب و لینکدین مناسب نیستن اما عوضش میشه بر اینستاگرام، فیسبوک و گوگل پلاس تمرکز کنیم.

حال باید با در نظر گرفتن معیارای بالا شبکه اجتماعی مناسب واسه کار و کاسبی رو که ارزش صرف هزینه و زمان دارن رو انتخاب کرد و بشه از این فرصت بازاریابی مناسب استفاده مطلوب کرد.

منبع: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران