“
اگر میخواهید در شبکههای اجتماعی بدرخشید باید اصولی را بدانید و خود را موظف به رعایت آنها کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا ۵ قانون مهم و بسیار حیاتی را در این زمینه برایتان بازگو کنیم.
فعالیت در شبکه های اجتماعی برای هر قشری از وب مسترهای حرفهای گرفته تا صاحبان مشغال مختلف، رؤسای صنعتهای گوناگون و حتی تجارتهای کوچک حکم سکوی پرتابی بینظیر را خواهد داشت. “اگر” به قوانین و استراتژیهای آنها توجه کافی شود. اما نکته اینجاست که فقط حضور داشتن در این رسانههای اجتماعی کافی نیست. با الگوبرداری از جمله معروف کتاب مزرعه حیوانات جورج اورول میتوان گفت، تمام کاربران با یکدیگر یکسان هستند اما بعضی از آنها یکسانتر از دیگران هستند!
به نظر شما فرق داشتن ۵۰۰ فالوور با داشتن ۵۰۰,۰۰۰ فالوور در چیست؟ ما در مورد فالوورهای سلبریتیها و افراد معروف صحبت نمیکنیم بلکه تمرکز ما بر روی صفحاتی است که فالوورها و طرفداران آن ها به صورت ارگانیک و طبیعی جذب شدهاند. ما باید استراتژی این صفحات و این افراد را دنبال کنیم.
مقاله مرتبط؛ ۲۰ روش برای افزایش دنبال کنندگان (Followers) در اینستاگرام
در این میان ۵ نکته کلیدی یا بهتر است بگوییم ۵ قانون مهم وجود دارد که در صورت انجام آنها، فالوورهای واقعی و سودمند را به سمت صفحات و شبکههای اجتماعی خود سوق خواهید داد. بهویژه اگر شما در این شبکهها فعالیتهای تجاری دارید، این قوانین به شما در افزایش فروش و سود کمک قابل توجهی میکنند.
۱٫ محتوای با کیفیت تولید کنید
اگر میخواهید که حضور خود در میدان رقابت رسانه های اجتماعی را تثبیت کرده و مستحکم کنید، اول از همه میبایست به فکر تولید محتوای با کیفیت باشید. بهگفته یکی از موفقترین متخصصان بازاریابی شبکههای اجتماعی ، محتوا را باید حداقل دو برابر دیگر گزینهها موردتوجه قرار داد. محتوا از تجارت ساده شما یک تجارت راهبردی و هدفمند میسازد و شما را به یک رهبر مقتدر تبدیل میکند.
در همین راستا، نکته جالب دیگری که توسط همین متخصص بازگو شده است، این است که از به اشتراکگذاری محتوای دیگر کاربران هراس نداشته باشید. تمرکز اصلی همچنان فقط بر روی محتوای با کیفیت باشد. مسلماً محتوای اختصاصی شما چندین برابر کاربردیتر است، اما اگر مطلب جذاب و با کیفیت دیگری از شخص دیگری هم دیدید، اشتراک گذاری آن مطلب را یک اشتباه ندانید.
منظور ما از به اشتراکگذاری مطالب دیگران کپیبرداری و اسپمینگ نیست! میتوانید خیلی راحت از محتوای متن دیگر سایتها و شبکه های اجتماعی، خلاصه تهیه کنید و یا همان نوشتهها را به سبک خودتان تغییر داده و منتشر کنید. این کار در کنار انتشار ایدههای انحصاری خودتان شما را پربارتر و غنیتر میکند. در واقع این دو عنصر مهم میتوانند ترکیبی مناسب برای ارتقاء سطح فعالیت حرفهای شما در شبکه های اجتماعی باشند.
برخی از متخصصان شبکههای اجتماعی مطالب منتشر شده خود را در بازههای زمانی مختلف مجدداً منتشر میکنند تا به دلیل اختلافزمان در جهان بتوانند همه کاربران را پوشش دهند. شاید با این موضوع در توئیت های چندگانه در توئیتر و یا پستهای تکراری اینستاگرام روبهرو شده باشید. دلیل این کار همین است.
بدیهی است که کمیت با کیفیت بسیار متفاوت است و معمولاً با افزایش کمیت بیش از حدمجاز، کیفیت قربانی میشود. اما اینکه بتوان با روشهایی خاص کمیت را بدون کاهش کیفیت افزایش داد، یکی دیگر از راههای کسب پیروزی در این حوزه است. کیفیت مطالب شما باید به قدری مناسب باشد که خلاصه آنها در کمیت زیاد هم کاربران را اذیت نکند. همیشه از قابلیت Skimmability در نوشتههایتان استفاده کنید تا کاربران بتوانند سریع و به صورت روزنامهوار مطالب شما را بخوانند.
Skimmability به قابلیت خواندن سریع متون گفته میشود. متنهایی که این قابلیت را دارند عموماً صریح، شفاف، بدون کلمات سنگین و جملات پیچیده میباشند. این متون نسبت به دیگر متون سریعتر خوانده میشوند و مناسب افرادی هستند که وقت زیادی برای خواندن همه متن ندارند. این قابلیت باعث میشود تا درصد زیادی از کاربران و طرفداران شما که یا زمان کافی و یا حوصله خواندن همه متنها را ندارند، همچنان مشتاق به دیدن مطالب جدید شما باشند. بهتر است بدانید که درصد به اشتراکگذاری مطالب Skimmable توسط کاربران بیشتر از حد معمول است.
بیشتر بدانید؛ ۱۰ نکته مهم در تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
۲٫ همیشه در دسترس و آماده مشارکت باشید
حضور فعالانه شما نه فقط در انتشار مطالب در شبکههای اجتماعی حائز اهمیت است، بلکه در دسترس بودن خودتان هم بسیار حیاتی است. کاربران همیشه در قبال هر محتوایی سؤالاتی دارند که احتمالاً فقط خود شما قادر به پاسخگویی به آن سؤالات هستید. بنابراین باید تا میتوانید در دسترس کاربران باشید و در اسرع وقت به نظرات و درخواستهای آنها رسیدگی کنید. حتماً پیش خود به این فکر میکنید که چنین چیزی بسیار وقتگیر و در نهایت بیفایده است. اگرچه به ظاهر درست فکر میکنید اما این موضوع ثابت شده است که کاربران به شدت به چنین موردی علاقه دارند و این مدل صفحات را بیشتر مورد بازدید قرار میدهند.
در واقع چنین نگرشی، به کاربران این حس را انتقال می دهد که آنها محترم واقع شده و ارزش دارند. در نتیجه، زمان بیشتری برای حضور در چنین صفحاتی صرف میکنند و این همان چیزی است که شما به عنوان مدیر آن صفحه اجتماعی به آن نیاز دارید. کاربران حتی در صورت برخورد با چنین رفتار محترمانهای از سوی شما، حتی به منظور تشکر کردن محصولات یا صفحات شما را تبلیغ میکنند. به گفته متخصصان این زمینه، حتی یک کلمه پاسخ دادن به ایموجیها و کوچکترین بازخورد کاربران میتواند مفید واقع شود. این حرکت شما نشانه احترام گذاشتن به کاربران و مشتریهایتان است و این یعنی همان احساس پشتیبانی که کاربران نیاز دارند.
۳٫ روی یک موضوع خاص تمرکز کنید
در شبکههای اجتماعی شما میتوانید عناوین عمومی را دنبال کرده و در مورد موضوعات مختلف مطلب منتشر کنید. یا اینکه میتوانید چند زمینه را انتخاب کرده و فعالیت خود را در این زمینهها معطوف کنید. طبق نتایج بهدست آمده، کسانی که بهدنبال محتوای خاص میروند و روی موضوعاتی مخصوص تمرکز میکنند بازخورد بهتری خواهند داشت. به گفته متخصصان شبکههای اجتماعی بسیار پر رفتوآمد هستند و دوام آوردن در آنها نیاز به تمرکز و انجام برخی کارها دارد. یکی از بهترین راهها برای این مورد تکیه کردن بر روی موضوعات خاص میباشد.
مقاله مرتبط؛ دوام آوردن در رسانه های اجتماعی: ۷ نکته که باید بدانید
۴٫ از رسانههای اجتماعی برای ساختن تجارت خود استفاده کنید
برای یک کارآفرین، شاید زمانی که در شبکههای اجتماعی صرف میشود به نسبت انجام امور مهم دیگری که یک تجارت نیاز دارد، زیاد بهنظر رسد. دلیل این مورد نیز میتواند به خاطر این باشد که نتیجه گرفتن از رسانه های اجتماعی نیاز به زمان دارد، ولی کارآفرینان میخواهند در زمان فشرده و کوتاه به نتیجه برسند. اما صنعتهای بزرگ و کارآفرینان برتر تجارتهای موفق برای این مورد زمان کافی میگذارند و با کمپانیها و متخصصین زیادی مشورت و همکاری میکنند.
برای مثال رئیس و مدیرعامل شرکت تجاری Human Business Works از پلتفرمهای شبکههای اجتماعی برای انتشار مطالب بلاگ خود استفاده میکند و حضور پر رنگی در این شبکهها و در زمینههای مختلف دارد. اگرچه او زمان نسبتاً زیادی برای این کار صرف میکند، اما با این کار او دنبالکنندگان (Followers) صفحات خود را بهطور چشمگیری افزایش میدهد. همچنین، با انجام چنین کاری جایگاهش را نیز تثبیت میکند.
در همین راستا بیشتر بخوانید؛ بازاریابی در شبکه های اجتماعی چگونه مارا به هدفمان می رساند؟
۵٫ محتوای خود را برای هر شبکه اجتماعی به صورت جداگانه تولید کنید
هر شبکه اجتماعی دارای یک ویژگی خاص یا “فرهنگ خاص” میباشد. کاربران باهوش و کارآفرینان برتر، بهجای اینکه یک مطلب را در تمام شبکههای اجتماعی به صورت یکسان منتشر کنند، از ویژگی خاص هر شبکه اجتماعی استفاده میکنند تا محتوای منتشر یافته خود را بیش از پیش شخصیسازی کنند. برای کسب موفقیت باید مطابق با این ویژگیهای خاص قدم بردارید. برای این کار میتوانید به مخاطبان و خواستههای آنها رجوع کنید. برای مثال اکثر کاربران توئیتر بهدنبال شنیدن اخبار و توئیتهای رسمی هستند، ادمینها نیز در توئیتر پاسخگویی را راحتتر انجام میدهند. توئیتر همچنین رابط کاربری بهتری با هشتگ ها دارد.
همین مورد در شبکه اجتماعی اینستاگرام حول محور عکس و فیلمها میچرخد. در حالی که بسیاری دیگر از کاربران فیسبوک به منظور دریافت اطلاعات متفاوتتری صفحه شما را دنبال میکنند. بنابراین محتوای خود را برای هر کدام از شبکههای اجتماعی و قابلیتهای انحصاری آنها شخصیسازی کنید. خیلی از کاربران در چندین و چند شبکه اجتماعی حضور دارند. لزومی به حضور در تکتک این شبکهها و فعالیت در آنها نیست. کافیست مطابق با سبک کاری خود دو یا سه شبکه را انتخاب کرده و تمرکز خود را روی آنها معطوف کنید.
رعایت نکاتی که در مورد فعالیت در شبکههای اجتماعی خواندید به شما این امکان را میهد که تصویری جذاب و قدرتمند از تجارت خود برای مشتریانتان بسازید.
مشاهده نسخه pdf مقاله: ۵ قانون مهم شبکه های اجتماعی برای هر کارآفرین
“