مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

بازیابی اطلاعات سرور و ریکاوری اطلاعات سرور و بازیابی اطلاعات دیتابیس

به طور کلی تکنیک‌های ریکاوری اطلاعات به دو نوع تقسیم می‌شوند: نرم افزاری و سخت افزاری (تعمیر و جایگزینی قطعات سخت افزاری آسیب دیده در محیط‌های آزمایشگاهی). در اکثر موارد کاربران بعد از نابودی داده‌های خود به ریکاوری اطلاعات نرم افزاری روی می‌آورند که به دلیل نداشتن اطلاعات تنها منجر به رونویسی (اوورایت) داده‌ها و از دست رفتن دائمی اطلاعات می‌شوند. مراکز ریکاوری اطلاعات از ابزارهای تخصصی استفاده کرده و قادر به تفسیر ساختار منطقی ذخیره سازی هستند و ارائه اطلاعات به کاربر در فرمتی که قابل استفاده باشند. تعمیرات فیزیکی مانند جراحی هارد توسط متخصصان و در کلین روم‌ها انجام می‌شود.

یک مرکز بازیابی اطلاعات، فایل‌های از دست رفته در دستگاه‌های ذخیره سازی را اسکن می‌کند و آنها را با موفقیت بازیابی می‌کند. باید بدانید که هیچ خرابی فیزیکی هارد با نرم افزار ریکاوری اطلاعات قابل برگشت نیست و حتی با نصب برنامه ممکن است شما اطلاعات خود را نابود و برای همیشه آنها را از دست بدهید.

 

خرابی‌های منطقی و فیزیکی

از دست دادن داده‌ها در دستگاه‌های ذخیره سازی همچنان باعث نگرانی کاربران و کسب و کارهای می‌شود. داده‌ها مهم‌ترین دارایی در دنیای دیجیتال امروزی هستند و هر گونه از دست دادن اطلاعات مهم می‌تواند منجر به مشکلات مالی، حقوقی و احساسی شود.

خوشبختانه هر گونه اطلاعات ذخیره شده در یک رسانه ذخیره سازی تقریباً همیشه قابل بازیابی است. فرایند بازیابی اطلاعات، غیر قابل دسترس (به عنوان خرابی منطقی یا فیزیکی دستگاه) به عنوان بازیابی اطلاعات شناخته می‌شود.

اجازه دهید خرابی‌های منطقی و فیزیکی دستگاه را بررسی کنیم و روش‌های مختلف از دست دادن داده‌ها را بررسی کنیم.

خرابی‌های منطقی: از دست رفتن داده‌ها به دلیل حذف و پاک کردن تصادفی داده‌ها، فرمت کردن هارد، حذف پارتیشن، خرابی درایو، خرابی بوت، نصب مجدد سیستم عامل و غیره به عنوان خرابی منطقی در نظر گرفته می‌شود.

خرابی‌های فیزیکی: از دست دادن داده‌ها به دلیل ایجاد بد سکتور فضای ذخیره سازی فیزیکی، مشکل اتصال، خرابی قطعات، خرابی تجهیزات الکترونیکی، شکستن هد خواندن و نوشتن، خرابی پلاتر و غیره به عنوان خرابی‌های فیزیکی در نظر گرفته می‌شوند.

درک از دست دادن داده‌ها

وقتی فایل‌ها را از محل ذخیره شده آن حذف می‌کنید، آنها را به طور برگشت‌ناپذیری از دست نمی‌دهید. می‌توانید فایل‌ها را در سطل بازیافت ویندوز یا مک پیدا کنید. از اینجا به راحتی می‌توانید فایل‌های حذف شده را به محل اصلی خود بازگردانید.

حتی وقتی که فایل‌ها را از سطل بازیافت حذف می‌کنید، فایل‌ها برای همیشه از بین نمی‌روند. این فایل‌ها هنوز در محیط ذخیره سازی شما وجود دارند و می‌توانند توسط متخصصین ریکاوری شوند.

چه چیزی بازیابی اطلاعات را ممکن می‌سازد؟

در طول فرایند حذف یا فرمت هارد، همه سیستم عامل‌ها برای حداکثر سرعت محاسباتی طراحی شده‌اند. این بدان معناست که سیستم عامل به جای پاک کردن دائمی فایل‌ها با بازنویسی کردنشان؛ منابع فایل‌های حذف شده را در سیستم فایل موجود حذف می‌کند (یا یک سیستم فایل جدید را دوباره ایجاد می‌کند)، رونویسی نیاز به منابع محاسباتی و زمان بیشتری دارد، به همین دلیل سیستم عامل آنها را به طور کامل پاک نمی‌کنند.

بنابراین وقتی داده‌های درایو حذف یا فرمت می‌شوند، از درایو ذخیره سازی حذف نمی‌شوند. در عوض، داده‌ها در محیط ذخیره سازی دست نخورده باقی می‌مانند و در وضعیتی غیر قابل دسترس قرار می‌گیرند تا بعدها توسط داده‌ها جدید رونویسی شوند. با استفاده از تکنیک‌های بازیابی اطلاعات مناسب می‌توان این داده‌های مخفی را ریکاوری کرد.

بازیابی اطلاعات سرور و ریکاوری اطلاعات سرور و بازیابی اطلاعات دیتابیس

چرا بازیابی اطلاعات؟

بازیابی اطلاعات به شما کمک می‌کند تا اطلاعات شخصی و اداری خود را حفظ کنید. تصور کنید که خاطرات دیجیتالی ارزشمند خود (مانند عکس، فیلم، صداها و غیره) را از دست داده‌اید؟ یک مرکز بازیابی اطلاعات می‌تواند به شما در قبال هزینه اندک شما را از پریشانی احساسی دربیاورد. یا از دست دادن اسناد تجاری مهم، فایل‌های پروژه، نرم افزار و غیره را در نظر بگیرید. از دست دادن دائمی چنین اطلاعاتی می‌تواند برای حرفه شما مخرب باشد. در این مواقع مراکز بازیابی اطلاعات مانند ایران هارد می‌تواند کمک کننده باشد.

محدودیت‌های بازیابی اطلاعات

بازیابی اطلاعات برخی از حافظه های جدید معرفی شده در بازار؛ کار ساده‌ای نیست. به‌ عنوان‌ مثال: بازیابی اطلاعات SSD که دستور TRIM را فعال کرده است امکان‌پذیر نیست. داده‌های حذف شده در چنین درایوهایی برای همیشه پاک می‌شوند. برای SSD هایی که TRIM غیر فعالی دارند؛ بازیابی اطلاعات امکان‌پذیر است. همین امر در مورد SSD های اکسترنال هم صادق است.

بازیابی اطلاعات می‌تواند مشکل یا غیر ممکن باشد اگر:

  1. داده‌ها رونویسی شده باشند.
  2. داده‌ها خراب هستند (در برخی موارد بازیابی اطلاعات خراب وجود دارد اما کار سختی است)
  3. داده‌ها در بد سکتور درایو وجود داشته باشد.

انواع سرویس‌های بازیابی اطلاعات

وقتی هارد خراب می‌شود؛ می‌تواند منجر به از دست رفتن اطلاعات شود. این اطلاعات می‌تواند فایل‌های کوچک شخصی یا اطلاعات مهم شرکت بزرگ شما باشد. بسته به نوع خرابی انواع مختلفی از سرویس‌های بازیابی اطلاعات وجود دارد که می‌توانند به ریکاوری اطلاعات کمک کنند. در ادامه برخی از انواع سرویس‌های بازیابی اطلاعات را لیست خواهیم کرد:

ریکاوری اطلاعت هارد

درصد زیادی از کاربران با عدم شناسایی هارد یا خرابی آن مواجه می‌شوند. ازآنجاکه تکنولوژی روزبه‌روز در حال پیشرفت است، هارددیسک‌های با ظرفیت بالاتر تولید شده که داده‌های بیشتری را در خود جای می‌دهند که این بدان معناست که بازیابی اطلاعات از اهمیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار بوده و کاربران نگران از دست رفتن تمام داده‌های گران‌بهای خود هستند.

ظرفیت هارددیسک به 200 گیگابایت به بالا می‌رسد. این بدان معناست که احتمال از دست رفتن داده‌ها به شدت افزایش یافته است. تقریباً همه کارهایی که انجام می‌شود روی هارد قرار می‌گیرد و کاربران از بکاپ گرفتن آنها غافل می‌شوند.

 

بازیابی اطلاعات RAID

سیستم های RAID بسیار پیچیده هستند و به دلیل تخصص زیاد مورد نیاز برای توسعه، مدیریت و نگهداری؛ احتمال آسی و مشکلات پیکربندی بسیار بیشتر است. هنگامی که بک سیستم RAID به درستی بکاپ گرفته نشده باشد می تواند منجر به شکست کامل کسب و کار یا ضرر و زیان های شدید مالی شود. سیستم های RAID مهمترین بخش یک شرکت هستند چون همه چیز در حال دیجیتالی شدن است. اگر سیستم رید شما خراب شد؛ آن را لمس نکنید و یا سعی نکنید خودتان آن را تعمیر کنید. با یکی از متخصصان ما تماس بگیرید در غیر این صورت همه چیز برای همیشه از دست می رود.