کاهش افسردگی و افزایش شادی

«دپرس ولی خوشحال؛ اون قدرها هم که فکر می کنین عجیب نیس! آدمایی که این ویژگی رو دارن هم افراد عجیبی نیستن. شاید بهتر باشه کمی در مورد حالات «خاکستری» خود بیشتر بدونیم.

به گزارش آلامتو به نقل از فرادید، اَشلی ۳۰ ساله س. روزهایی در زندگی اش وجود داشته که اون احساس کرده «زندگی از این بهتر نمی شه.» زمان کاریِ اون انعطاف پذیره. اشلی مدیر خلاق یه شرکت یادگیری از راه دور واقع در نَشویله. اون چندین ساعت در هفته رو صرف اصلاح رمان می کنه. اشلی میگه: «دوست دارم کتابم چاپ شه. وقتی که اثری رو خلق می کنم حس خوبی دارم.»

چندین ماهه که اشلی ازدواج کرده. روابط اجتماعی خوبی داره و همراه با همسرش رستورانا و کافه ها شهر رو یکی یکی امتحان می کنن. با دوستانش هم روابط خوبی داره.

افسردگی depression

زمانای هست که اشلی در زندگی احساس ناامیدی می کنه: رمان تموم نشده. رنگ قدیمی خونه. مسائل پیش پاافتاده ای که در عروسی خوب پیش نرفت. اون میگه: «هر وقت به اونا فکر می کنم بیشتر ناراحت میشم. بعضی وقتا حتی حوصله ندارم تا لباس خوابم رو دربیاورم. تموم روز رو روی مبل می شینم و به طور کامل پشیمون هستم. فقط واسه خودم تاسف می خورم.»

خوشی و اندوهگینی اختلاف خاصی رو در زندگی اون به وجود آورده. تجربه ای غیرعادی از شاید افراد زیادی اونو تجربه نکنن. جین تواِنگه دکترای روانشناسی از دانشگاه سن دیگو داره و نویسنده «نسل من» است. اون میگه: «آدمایی که خوشحال هستن معمولا کمتر دپرس می شن. اما این رابطه همیشه جواب نمی ده. بعضی هر دو حس رو تجربه کنن.»

زنان جوون بیشتر با این اختلاف روبه رو می شن. مطالعه ای که سال ۲۰۱۰ در مرکز پژوهشی پو انجام شد نشون داد افراد بالغ جوون بیشتر از سن بالا ترها خوشحال هستن. ۳۱ درصد اونا «بسیار خوشحال» و ۵۶ درصد «تقریبا خوشحال» بودن. اما علائم افسردگی در اونا بیشتر از نسل قبلیا بود.

تواِنگه سال ۲۰۱۴ پژوهشی رو در ژورنال Social Indicators به چاپ رساند. این تحقیق نشون داد علائم افسردگی در آدمایی که از سال ۲۰۰۰ به بعد در آمریکا به دنیا اومدن نسبت به جوانان دهه ۸۰ و ۹۰ بیشتره. نشونه هایی مانند احساس منفی، مشکل خواب و تمرکز کم.

این روند در خانوما به مراتب بیشتر بود. خانوما تقریبا دو برابر آقایون به افسردگی دچار می شن. کلینیک مایو گزارش داده که از هر پنج زن، یه نفر با افسردگی در طول زندگی روبه رو می شه. داده ها نشون میده زنا بیشتر در مورد شکستا فکر می کنن. تموم این وسواسای به علائم افسردگی منجر می شن.

غم واقعی؟

غم و ناله غیرعادی نیس. بعد از یه روز بد شاید خیلی دپرس شید. خستگی، نبود دقیق شدن و فوکوس کردن ومشکلاتی مثل این در کوتاه مدت عادیه.

خوشحالی اما قضاوتی ذهنی و هیجانی در مورد زندگیه. پرسشنامه های خوشحالی و رضایت از زندگی که از راه روانشناسان منتشر شده سوالاتی رو از این باب مطرح می کنن: « زندگی شما به ایده آل نزدیکه؟» و « تموم چیزای مهمی که می خواین رو در زندگی دارین؟»

علائم شادی و افسردگی معمولا در خلاف جهت همدیگه هستن. به این معنا که هر چی از علائم یکی بیشتر داشته باشین، از علائم دیگری کمتر دارین. در واقع هر یک نشون دهنده  ویژگیای متفاوتیه. به طور مثال، ممکنه شما از زندگی خود ناراضی باشین، اما بازم حس سرحالی رو داشته باشین. یا از شرایط راضی باشین، اما احساس خوبی نداشته باشین.

افسردگی هم مانند مشکلات دیگه طیف و درجه بندی داره: از ناچیز به متوسط و زیاد. شخصی که دچار افسردگی خفیفه بیشتر اوقات افسره س، اما ظواهر رو خوب حفظ می کنه. اما شخصی که افسردگی طولانی داره حتی نمی تونه خودشو از تختخواب بیرون بکشه.

محققان میگن وقتی که شما خیلی ناراحت هستین، ولی این ناراحتی شما رو از حاضر شدن در قرارهای قبل از ظهر یا جشن تولد دوستتون باز نمی داره، «به طور کامل عادی» هستین؛ مخصوصا اگه تازگیا رابطه ای  رو تموم کردین.

ناراحتیای زودگذر در تجربیات گسترده تر هم هست. رابرت بیسوار دینر میگه: «تحقیقات نشون داده غالب افراد بیشتر مواقع خوشحال هستن. در واقع این سیر طبیعی ما هستش.»

مارلو ورزشکاری ۳۰ ساله س که دور از خونواده خود زندگی می کنه. دوستانش با اون رفت وآمد دارن. بیشتر دوستانش خونواده خود رو تشکیل دادن، اما اون هنوز منتظر شخص مورد نظر خوده. مارلو وقتی که در خونه تنها هستش، احساس غم و ناراحتی زیادی داره. اون در سه المپیک حاضر شده. وقتی که روزای بدی رو می گذرونه، تموم عصبانیت و ناراحتی خود رو در ورزش بوکس تخلیه می کنه.

مشکل کمال گراییِ ما

رفتارهایی که باعث می شه زنان بسیار موفق شن می تونن به  افسردگی اونا هم منجر شن. هممون اهدافی بلند پروازانه داریم. اگه به اهداف خود نرسیم، نا امید میشیم. بعضی وقتا، اگه برابر انتظار بقیه ظاهر نشیم هم همین مشکل رو داریم.

کمال گرایی می تونه از ما یه دانشجوی خوب یا یه کارمند خوب بسازه، اما با افسردگی هم در ارتباطه. پاول هِویت استاد روانشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا هستش. اون میگه بنا به یافته های چندین تحقیق انجام شده آدمایی که میخوان بی مشکل باشن به شکل معناداری نسبت به علائم افسردگی آسیب پذیرتر هستن.

کارتر میگه: «ما شبونه روز در رابطه هستیم. این اصلا مناسب نیس. ما باید به خودمون زمان تنهایی ببخشیم. شبکه های اجتماعی به ما اجازه میدن که با افراد دیگه در شبونه روز در رابطه باشیم. اما ثابت شده که شبکه های اجتماعی واسه آسایش ما خیلی هم به درد بخور نیس.»

زندگی افراد تغییر کرده. چون سبک زندگی تغییر کرده. افراد واسه کار به شهرهای دیگه می رن. سبک زندگی جدید تنهایی رو گسترش میده که در نتیجه افسردگی به وجود میاد. کارتر میگه: «ما قبیله ای زندگی کردیم. در غارها بوده ایم. وقتی که بیشتر طول روز رو تنها هستین، بخشی از مغز شما می پرسد پس افراد دیگه کجا هستن؟»

آدما به کار مشغول می شن. زندگیا شلوغ شده. دخترها و پسرای جوون بر خلاف وجود امکانات ارتباطی بیشتر تنهاتر شدن و روزا رو در فکر آینده خود می گذرونن.

حالات بد، هر اندازه هم که دردناک باشن، همیشه مضر نیستن. این دسته افراد بهتر گفتگو می کنن و دیرتر گول می خورن. اونا نسبت به تهدیدها آگاه ترن. وضعیت بد روحی می تونه نمایش شما در رقابت رو بهتر کنه.  در واقع، افکار و احساسات منفی می تونن عامل موفقیت شما شن.

صد درصد درسته که هدف هممون باید شادی و خوشحالی باشه. اما باید یادتون باشه که احساسات دیگه هم به طور کامل نرمال هستن.

اما اگه دپرس بودین، باید چه کاری رو انجام بدین؟ بعضی وقتا، اضافه کردن فعالیت یا دوست جدید به زندگی می تونه جون تازه ای به زندگی روزمره شما بخشه. ورزش هم دومین راه حله. به دنبال پشتیانی اجتماعی و هیجانی باشین. این یه ترفند دیگه واسه کنار زدن افسردگیه.

شبکه های اجتماعی رو بعضی وقتا میشه کنار گذاشت. شاید بهتر باشه با دوست خود تماس بگیرین و صدای اونو بشنوین. روانشناس هم می تونه گزینه خوبی باشه.

اما اگه افسردگی شما از نوع خفیفه خیلی هم سخت نگیرید. شاید بهتر باشه یه فنجون چای بخورین و به آهنگای مورد علاقه خودتون گوش بدین. کافیه بعضی وقتا از ناراحتی خود لذت ببرین. باید بدونین که در آخر این روز زمستونی به سر می ‎رسد و یه آسمون آبی بهاری در انتظار شما هستش.

به چه دلیل من بیشتر بی دلیل احساس افسردگی می کنم؟

دلیل افسردگی چیه؟

افسردگی روانشناسی فرادید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *