مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

با کشنده ترین جانوران بومی استرالیا آشنا شوید

استرالیا یکی از حیرت انگیزترین و در عین حال زیباترین کشورای دنیاست. به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص این کشور، تماشاگر حضور جانوران بومیِ عجیب و منحصر به فرد در اون هستیم.
بعضی از این جانوران، مثل کوآلا و کانگورو، بسیار دوست داشتنی و در ظاهر بی آزار هستن اما یه سریای دیگه موقع حمله یا دفاع بسیار مرگبار عکس العمل نشون میدن.

محل زندگی جانوران مخوف استرالیایی فرق داره.
بعضی از اونا در دریا و بعضیا دیگه در خشکی زندگی می کنن. بیشتر این موجودات از خصوصیات مرگبار خود واسه صید غذا استفاده می کنن؛ طعمه ای که می تونه یه جونور دیگه یا حتی یه آدم باشه!

در این بخش، ۱۰ مورد از مرگبارترین جانوران استرالیایی رو انتخاب کرده و می خوایم اونا رو تقدیم حضورتون می کنیم.
با ما همراه باشین:

۱۰- ماهی سنگی

تصور این که یه ماهی تقریباً کوچیک بتونه مرگبار باشه کمی سخته. خیلی از ما در خونه خود از ماهیای تزیینی نگه داری می کنیم و حتی اسمای جالبی مثل «نمو» یا «دم قرمزی» به اونا می دیم. اما «ماهی سنگی» با همه این ماهیا فرق داره.
جونور نامبرده با لقبی هراسناک شناخته می شه: «مرگبارترین ماهی دنیا».

نام «ماهی سنگی» به طور کاملً با ظاهر خاص اون تناسب داره.
شکل و شمایل این ماهی مثل یه قطعه سنگه که این در استتار هر چی بهتر اون در صخره های مرجانیِ زیرِ آب مؤثره. ماهی سنگی براساس محیط زندگی خود رنگای جورواجور داره.

درسته که ماهی مورد اشاره ما فقط از ماهیای کوچیک تغذیه می کنه اما اگه به طور اتفاقی در بین شنا با اون تماس پیدا کنین سرنوشت شومی در انتظار شما میشه. بالهای پشتی ماهی سنگی مجهز به خارهایی بسیار تیز هستن؛ به اندازه ای تیز که حتی توانایی سوراخ کردن کف یه چکمه رو دارن (پوست آدم که جای خود داره). خارهای نامبرده شامل کیسه هایی پر از زهر هستن. اگه خارهای ماهی سنگی درون پوست فرو روند، اونقدر دردی ایجاد می کنن که اثر اون تا ساعتا ادامه پیدا میکنه.

اما درد فقط بخش کوچیکی از ماجراست. فرد آسیب دیده بعداً دچار شوک، افزایش زیادتر از اندازه فشار خون، فلج، و آخرسر مرگ می شه.
به هر حال، اگه قصد ماهیگیری در سواحل استرالیا رو دارین، شدیدا مراقب باشین این ماهی در قلاب شما گرفتار نشه.

۹- عنکبوت پشت قرمز

«عنکبوت پشت قرمز» اولین جونور هشت پاییه که در فهرست حاضر دربارش صحبت می کنیم.
موجودی با ظاهری جذاب که محل زندگی اون در سراسر استرالیا پراکنده س. نام «عنکبوت پشت قرمز» گرفته شده از رد قرمز رنگیه که در قسمت پشتی جنس ماده این جونور دیده می شه.
این طرح هیچ معنایی جز اعلام خطر نداره.

نیش عنکبوت پشت قرمز عواقبی خیلی بد داره: گرفتگی عضله، درد شدید، حالت تهوع، تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، افزایش زیادتر از اندازه فشار خون، احساس ضعف و تعرق شدید. اگه در اسرع وقت پادزهر به فرد قربونی تزریق نشه، سم وارد شده به بدن باعث مرگ می شه.
از اونجایی که این عنکبوتا جا و مکان خاصی واسه سکونت ندارن، استرالیاییا باید در روبرو شدن با هر وسیله کوچیک قرمز رنگ، شدیدا احتیاط کنن.

۸- مار خشکی تایپان

«مار خشکی تایپان» فقط در کشور استرالیا پیدا میشه. رنگ قهوه ای این مار در تعامل با محیط زندگی اون که بیشتر مناطق کویریه بسیار سازگاره. طول مارهای تایپان بعضی وقتاً به ۲/۵ متر هم می رسه.

یه قطره از سم تایپان می تونه باعث مرگ ۱۰۰ آدم شه.
این سم درون دندانایی به طول ۱۲ میلیمتر نهفتهه. اگه مار تایپان یه آدم رو نیش بزنه، ضربان قلب فرد قربونی کم کم کم میشه و احتمال وقوع سکته بسیار بالا میره. حالا خوبیش اینه این مارها در مکانایی زندگی می کنن که آدما زیاد در اونا تردد ندارن. البته این مسئله از مخوف بودن مار خشکی تایپان چیزی نمی کاهد.

۷- کوسه سفید بزرگ

«کوسه سفید بزرگ» از اون دسته از جاندارانیه که دیدن اون مدتا حس ترس داره.
این موضوع رو آدمایی که فیلم سینمایی معروف «آروارها» رو دیده ان بهتر درک می کنن.

طول کوسهای سفید بزرگ بعضی وقتاً به ۶ متر هم می رسه؛ وزن اونا هم گاه از ۱۸۰۰ کیلو بالاتر میره. به هر حال، شایدً فهمیدین که اینجور جانداری خیلی راحت توانایی دریدن توأمان چندین آدم رو داره.
تا حالا در استرالیا دست کم ۷۰۰ نمونه حمله یهویی کوسه گزارش شده که در تعداد خیلی از اونا کوسهای سفید بزرگ موثر بودن. بد نیس بدونین، از بین این حملات، ۲۰۰ عدد مرگبار بوده و ۴۰۰ عدد جراحات شدید بر جای گذاشته ان.

نگفته نمونه، کوسه سفید بزرگ مجهز به بیشتر از ۱۰۰ دندون بزرگ تیزه. هر کدوم از این دندانا به مانند چاقوهایی مرگبار هستن که توانایی دو نیم کردن یه آدم در کسری از دقیقه رو دارن.

۶- مار مشکی شکم قرمز

در عالم طبیعت، معمولاً مشاهده رنگ قرمز در پیکر یه جاندار، نشون دهنده اینه که جونور نامبرده بسیار مرگباره. «مار مشکی شکم قرمز» هم از این قانون مستثنی نیس.
محل زندگی این مار، سواحلی شرقی استرالیاست و طول اون تا ۲ متر هم گزارش شده.

رنگ مشکی مار مورد بحث، واسه استتار در شب ایده آله؛ به همین خاطره که این جاندار شبا به شکار می پردازه. بیشترً قورباغها صید عادی مار مشکی هستن اما این بدون معنا نیس که آدما از گزند نیش مرگبار اون در امونن.

جالبه بدونین، شکم قرمز رنگ این جور از مار، شبا به مانند چراغای نئونِ پرنور می درخشه. نیش مار مشکی شکم قرمز، باعث مرگ یهویی سلولای پوست می شه.
پس از انتقال زهر به بدن، اگه در اسرع وقت پادزهر تزریق نشه، فعالیت کلیه ها از کار میفته و مرگ به سراغ قربونی میاد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ چهره مشهوری که پس از مدتی افول بار دیگر خود را به قله های افتخار و شهرت رساندند

۵- اختاپوس حلقه آبی

ظاهر عجیب «اختاپوس حلقه آبی»، تا حد زیاد، تداعی گر شمایل موجودات نامعلوم فیلمای علمی-تخیلی است. این جونور آبزی مجهز به دهانی منقار مانند و بازوانی کشیده ولی بیشتر اوقات تو یه گوشه می شینه و کار خاصی انجام نمی ده.

البته شرایط فوق تا وقتی پابرجاست که اختاپوس نامبرده احساس خطر نکنه. در صورت ورود به شرایط اضطراری، به مانند یه گلوله آتیشِ برافروخته شروع به نورافشانی می کنه و با نشون دادن حلقه های آبی رنگ بدن خود به دشمن، وضعیتی به طور کاملً دفاعی به خود میگیره.

اگه این اخطارهای تهدیدآمیز، نتونن باعث عقب نشینی مهاجم شن، نوبت به به کار گیری نیش زهرآگین می رسه. سم اختاپوس حلقه آبی، پس از تماس با بدن آدم، نشونه هایی مثل ضعف شدید عضلات، مشکل در کارکرد دستگاه تنفسی و مرگ احتمالی رو داره.

جالبه بدونین، هنوز واسه زهر این جونور مرگبار هیچ گونه پادزهری ساخته نشده.

۴- عنکبوت تار-قیفی

«تار-قیفی» (یا «تار-مخروطی») رو نفرت انگیزترین عنکبوت دنیا می دونن. این جاندار گونه های بسیار متفاوت داره اما باید گفت، گونه ای که در شهر سیدنی زندگی می کنه از بقیه همنوعان خود مرگبارتره.

عنکبوتای تار-قیفی معمولاً در اندازه های ۱ الی ۵ سانتیمتری و در رنگای جورواجور (بیشتر قهوه ای یا مشکی) دیده می شن.
اونا با برخورداری از بدنی پر مو و نیشای بزرگ، ابهتی کم مثل دارن. زهر عنکبوتای تار-قیفی بر سیستم عصبی آدم اثر میذاره.
دهن کف آلود و اسپاسم عضلانی گاه و بی گاه، از مشخصه های قربونی این موجوداته. اگه در اسرع وقت، اقدامات درمانی لازم واسه فرد گَزیده شده انجام نشه، مرگ پیشگیری ناپذیر میشه.

بد نیس بدونین، زهر پس از ورود به بدن، فقط دو ساعت واسه مرگ آفرینی زمان نیاز داره.
شاید واسه ساکنان استرالیا بهتر باشه، قبل از خواب، زیر تختای خود رو بررسی کنن تا از گزند این موجودات اهریمنی در امان باشن.

۳- تمساح آب شور

شاید در دنیا هیچی به اندازه آروارهای تمساح آب شور مرگبار و مخوف نباشه. در رودهای آب شور استرالیا، بیشتر از ۱۰۰ هزار تمساح زندگی می کنه.
این وسط، تعداد گونه های «تمساح آب شور» رو به زیاد شدنه که این کمی ترسناک و نگران کننده به نظر می رسه.

هیولای مورد بحث ما، در سن بلوغ، طولی حدود ۷ متر و وزنی بالغ بر ۱۰۰۰ کیلوگرم داره.
این جونور خزنده مجهز به ۶۸ عدد دندون بزرگه. اگه یه آدم بین این دندانا گیر کنه، باید منتظر اجرای حرکتی سریع و ترسناک موسوم به «پیچش مرگبار» از طرف تمساح باشه. این حرکت دَوَرانی، در کوتاه ترین زمان ممکن، ایجاد کننده تیکه تیکه شدن و نابودی کامل قربونی می شه.

طبق گزارشات، یه سوم از حملات تمساحا در استرالیا منتهی به مرگ شدن. بر خلاف این آمار، از سال ۱۹۷۱ میلادی، این حیوان در فهرست جانوران تحت حفاظت قرار گرفته.

۲- عروس دریایی ایروکانجی

با شنیدن واژه «مرگبار» ذهن ما اصلا به سمت جانوری کوچیک که در اعماق آب راحت خاطر چرخ می زنه، نمی ره. با این وجود، اگه پوست شما با «عروس دریای ایروکانجی» تماس پیدا کنه، شک نداشته باشینً در دیدگاه خود تجدید نظر می کنین.

نام «عروس دریایی ایروکانجی» از نام گفته شده به مردم بومی یکی از مناطق استرالیا الهام گرفته شده.
نیش جونور نامبرده باعث انتقال سمی می شه که سندرومی موسوم به «ایروکانجی» رو بوجود می آورد. از علائم این سندروم میشه به افزایش استرس، ایجاد حالت تهوع، استفراغ، درد اعضای بدن و مشکلات تنفسی اشاره کرد.
دیگه نشونه روشن سندروم مورد اشاره، ایجاد مشکل در رد و بدل کردن جریانای الکتریکی قلبه.

بد نیس بدونین، همه علائم اشاره شده در بازه وقتی ۲۰ الی ۴۰ دقیقه ظهور پیدا می کنن، پس، فرد قربونی باید در سریعترین زمان ممکن تحت درمان قرار گیرد.

سم عروس دریایی ایروکانجی ۱۰۰ مرتبه از زهر یه مار کبرا مرگبارتره اما یه عامل مهم باعث کم توجهی به این جونور مخوف شده: گونه ایروکانجی هم اندازه ناخن یه انسانه!

چیرونِکس فلِکِری (زنبور دریایی)

«چیرونِکس فلکری» (Chironex Fleckeri) یه جور عروس دریایی اصطلاحاً «جعبه ای» است که به «زنبور دریایی» هم می شناسنش. محل زندگی این جاندار در سراسر سواحل دریایی استرالیا گسترده س. نیش زنبور دریایی با اونقدر قدرتی بر قربونی وارد می شه که باعث شکافته شدن پوست و انتقال سریع سم می شه.
پس از ورود زهر به بدن، مشاهده آنی نشونه هایی مثل کاهش شدید فشار خون، درد، بافت مردگی، مشکلات قلبی و عروقی، و در آخر ایست قلبی مورد انتظاره.

«عروس دریایی ایروکانجی» رو شاید بتونیم کوچیک ترین گونه از «عروسای دریایی جعبه ای» حساب کنیم، اما شرایط در مورد زنبور دریایی به طور کاملً فرق داره.
این موجود، در سن بلوغ اندازه ای نزدیک به اندازه یه توپ بسکتبال داره.
این بدون معناست که موقع نیش زدن، حجم بیشتری از زهر به بدن قربونی وارد می شه و آسیبی چندین برابر به دستگاه عصبی اون تحمیل می شه.

با در نظر گرفتن این که بیشتر قربانیان نیش زنبور دریایی تنها دقایق پس از گزش جون سپرده ان، میشه فهمید که خطر این جاندار به مراتب از هم نوعان خود بیشتره. بدین منوال، خیلی از آدمای قربونی حتی فرصت پیدا نمیکنن به بیمارستان انتقال پیدا کنن و در همون آمبولانس جون می سپارند.