مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

جدیدترین تحولات ونزوئلا؛ بعد از ژنرال بلند پایه، سفیر مادورو در عراق نیز به مخالفان پیوست

سفیر ونزوئلا در عراق گفت که گوایدو، حق و «وظیفه قانونی براساس قانون اساسی واسه بدست گرفتن ریاست جمهوری» کشور رو داره: «آقای رییس جمهور، گوایدو، شما در طرف درست تاریخ، ملت و قانون اساسی وایس تادید و واسه همینه که ما شما رو در خدمت کشور میدونیم، چیزی که شما براساس قانون اساسی نماینده اون بوده و هدایتش رو رو دوش دارین».

رامیرز از دیگر مقامات رسمی بلند پایه کشور خواست که بیزاری خود رو از نیکلاس مادورو اعلام کرده و از خوان گوایدو پشتیبانی کنن: «ما از همه شهروندانی که در خدمت دولت و کشور بوده و هستن می خوایم که کمی تفکر کرده و به خاطر دفاع از قانون اساسی و مردم، با قصد اینکه در کنار قانون اساسی، تاریخ و ملت باشن قدم پیش بذارن. مادورو و قبیله غاصبان اون از مانعی که محدودیتایی قابل گذشت به عنوان یه کارمند رسمی دولت رو جلوگیری می کرد گذشته ان و به غاصبان و همدستان اون تو یه دولت خودکامه، ستمگر و دیکتاتوری تبدیل شدن».

ایشون در آخر از ارتش کشور خواست که علیه مادورو برخاسته و اونو از قدرت به زیر بکشه: «برادران ارتش، به اونا اجازه ندین که شما رو به ارتشی از اجیر شدگان واسه کشتن مردم تبدیل کنن». اوایل روز گذشته هم یکی از ژنرالای بلند پایه ارتش ونزوئلا از مادورو اعلام بیزاری کرده و از نیروهای مسلح خواست که علیه اون شورش کنن. ایشون در حالی که جمعیت خیلی از مردم کشور در خیابونای کاراکاس و در کنار خوان گوایدو، به اعتراض علیه مادورو و دولتش پرداخته بودن، جدایی خود از مادورو رو اعلام کرده و گفت که زین پس از خوان گوایدو به عنوان رییس جمهور قانونی کشور پشتیبانی می کنه.

پشتیبانی ارتش واسه مادورو بسیار حیاتی بوده و بزرگ ترین برگ برنده ایه که ایشون واسه موندن در قدرت به اون تکیه کرده. با افزایش فشارهای داخلی و بین المللی بر مادورو واسه کنار کشیدن از قدرت و دور دوم ریاست جمهوری خود، ایشون بازم از این کار دوری کرده و خود رو قربونی یه کودتای از پیش طراحی شده به وسیله آمریکا می دونه. ژنرال فرانسیسکو یانز از فرماندهان عالی نیروی هوایی ونزوئلا، با رد مقبولیت مادورو در میان ارتشیان کشور اینجور گفت: «مردم ونزوئلا، ۹۰ درصد از نیروهای مسلح ونزوئلا با دیکتاتور نیستن. اونا با مردم ونزوئلا هستن. با در نظر گرفتن اتفاقاتی که در ساعات گذشته اتفاق افتاده، تغییر به سمت دموکراسی قطعی به نظر می رسه».

پیام توئیتری این ژنرال بلند پایه نیروی هوایی با عکس العمل فرمانده نیروی هوایی کشور مواجه شده که اونو به خیانت متهم می کرد.
این اتفاقات در شرایطی اتفاق افتاد که روز گذشته ارتشیان و شبه نظامیان طرفدار نیکلاس مادورو به مناسبت بیستمین سالگرد به قدرت رسیدن هوگو چاوز و حزب سوسیالیستی چپ گرای اون به خیابونای کاراکاس اومده بودن. صدها نفر از شبه نظامیان طرفدار دولت، کارگران بخش خدمات عمومی و کسایی که از سیاستا و برنامه های اجتماعی و حمایتی دولت مادورو راضی هستن در منطقه آونیدا بولیوار گرد هم اومده و پشتیبانی خود از مادورو رو اعلام کردن. نیکلاس مادورو هم در پیامی توئیتری به این مناسبت اینجور نوشت: «امروز بیستمین سالگرد کار، مقابله، پیشرفت و نتیجه های مهمه، بر خلاف سختیا و توطئه های امپریالیسم. به همه شادباش می گم».

این مطلب را هم از دست ندهید :   با کشنده ترین جانوران بومی استرالیا آشنا شوید

در همین بین، صدها هزار نفر از طرفداران اپوزیسیون کشور با لباسایی به رنگای زرد، آبی و قرمز که نماد پرچم کشوره در سراسر کشور به خیابونا اومده و ضمن محکوم کردن سیاستای مادورو، پشتیبانی خود رو از خوان گوایدو اعلام کردن. در حالی که گوایدو از اونا میخواس به خاطر تغییر در ونزوئلا دست به اعتراض بزنن، مردم جمع شده در خیابونا فریاد می زدن: «بله ما می تونیم». اونا در ادامه و در حالی که دست راستشون رو روی قلب خود گذاشته بودن، یه صدا سرود ملی کشورشون رو خوندن. آمریکا، در کنار کانادا، بریتانیا و بیشترین کشورای آمریکای جنوبی پشتیبانی خود از گوایدو رو اعلام کردن و انگار کشورای اتحادیه اروپا هم در روزای آینده پشتیبانی رسمی خود از ایشون رو اعلام کنن.

این در حالیه که متحدان چاوز و مادورو مانند روسیه، چین، سوریه، کوبا، بولیوی و نیکاراگوئه بازم از مادورو به عنوان رییس جمهور قانونی کشور پشتیبانی می کنن. این هفته، واشنگتن تحریمایی رو علیه صنعت نفت ونزوئلا تحمیل کرد که به نظر می رسه بیشتر از قبل بر اقتصاد مریض این صادر کننده نفت تاثیر منفی گذاشته و سیستم اقتصادی مادورو رو فلج تر از قبل می کنه.
بر خلاف معدود مخالفتا و شورشایی که علیه مادورو در میان ارتش و نظامیان کشور اتفاق افتاده، هنوز بخش اصلی و کلی نیروهای مسلح از مادورو پشتیبانی می کنن. ینز اولین ژنرال فعال و دارای قدرت اجرایی و فرماندهی ونزوئلا بود که بریدن خود از دولت مادورو رو اعلام کرد.

وابسته نظامی ارتش کشور در آمریکا هم هفته گذشته اعلام کرده بود که دیگه از مادورو دستور نمی گیره و گوایدو رو رییس جمهور قانونی کشور می دونه. امروز آخرین روز مهلتی ۸ روزه بود که کشورای اروپایی به نیکلاس مادورو واسه برگزاری انتخابات آزاد داده بودن، درخواستی که مادورو اونو شدیدا رد کرده. باید دید که در روزای آینده بازم تماشاگر جدا شدن دیپلماتا و ارتشیای دیگری از دولت نیکلاس مادورو هستیم، اتفاقاتی که ممکنه بن بست ایجاد شده در کشور رو تغییر بدن.