مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

معرفی و آموزش ایده های بسیار جذاب برای عکاسی در داخل و خارج از خانه [قسمت اول]

عکاسی کردن یکی از لذت بخش ترین و شیرین ترین تجربه هاییه که نه فقط جنبه هنری و پیام‌رسانی داره، بلکه می تونه یه سرگرمی فوق العاده عالی هم بشمار رود.

شما می تونین ساعتا با دوربین دیجیتال یا دوربین موبایل سرگرم بوده و صحنه هایی رو به ثبت برسونین که منحصر به نگاه شمان. البته این موضوع در مورد اشخاصی نمونه پیدا می کنه که از این هنر واسه علاقه شخصی بهره می گیرن و قصد درآمدزایی با اونو ندارن. ژانر کاری افراد یاد شده به طور کامل فرق داره و اونا بیشتر با موضوعات مشخص و دیکته شده سروکار دارن.

اگه شمام جزو گروه اول هستین، شاید بد نباشه هم جهت با بهبود قوه خلاقه خود، تمریناتی رو به طور مرتب انجام بدین که کمک‌رسان بوده و موجب پیشرفت شما می شن.

مثلا می تونین هر هفته، پروژه واحدی رو واسه خود تعریف کرده و فقط در همون سبک یا موضوع عکاسی کنین.

بخاطر این، ما در ادامه این مطلب بیشتر از ۲۰ موضوع و ژانر رو به عنوان ایده ارائه دادیم تا بتونین براساس اونا، هدف گفته شده در بالا رو محقق کنین. در قسمت اول به معرفی پروژه هایی پراختیم که می تونین در خونه به انجام برسونین. همراهمون باشین.

پروژه هایی که می تونین در خونه انجام بدین

 

۱- هنر ثبت قطره آب

 

 

 

ایده این عکاسی بر این اساسه که یه ظرف آب رو به حالت تعلیق درآورده، یه قطره آب درون اون بچکانید و بعد، لحظه پاشیدن قطره رو ثبت کنین. در این مدل از عکاسی، سرعت شاتر حرف اول رو می زنه.

واسه ثبت تصویر بالا دو عدد فلاش روی پایین ترین سرعت خود (۱/۱۲۸th) تنظیم شدن، دیافراگم  f/22 و آب با صمغ زاناتان ترکیب شده تا محلول چسبنده و غلیظ تری بسازه.

 

۲- ثبت افتادن جسم در آب

 

واسه گرفتن این عکس به یه مخزن شیشه ای که به طور کامل تمیز باشه، آب تصفیه شده و شفاف، تصویر پس‌زمینه رنگی، سه پایه و فلاش نیاز دارین. تصویر پس‌زمینه رو در پشت مخزن آب بذارین، بعد نور فلاش رو روی مخزن تنظیم کنین. دوربین رو روی سه پایه ثابت کرده و فوکوس رو روی حالت دستی بذارین.

واسه این عکاسی باید سرعت شاتر رو روی سریع ترین حالت ممکن قرار داده، ایزو رو روی ۲۰۰ یا ۱۰۰ و دیافراگم رو روی f/8 بذارین. وقتی همه چیز آماده بود، جسم دلخواه رو درون آب انداخته و بدون معطلی شاتر رو فشار بدین.

۳- عکاسی با دود

عکاسی از دنباله ای که دود بوجود میاره یکی از محبوب ترین سبکای عکاسیه. واسه این منظور لازمه اول چندین عکس از دود در فرمای جورواجور ثبت کنین. بعد یه صفحه خالی در فتوشاپ باز کرده، یکی از عکسای گرفته شده از دود رو در اون بذارین. بعد گزینه ترکیب (blending) رو انتخاب کرده و روی Warp Transform واسه تغییر شکل، کلیک کنین. این کار رو تا وقتی که فرم دلخواه خود رو به دست بیارین، تکرار کنین.

۴-  خلق منظره با مواد غذایی

واسه ایجاد کمی تنوع در عکاسی از غذا، می تونین از آدمکای مینیاتوری کمک بگیرین. فقط کافیه، این اسباب بازیا رو موجود زنده فرض کرده و با کمک موادغذایی واسه اونا داستان‌گویی کنین. مثلا آدمکا رو به شکلی روی کلما بذارین که انگار در حال کوهنوردی هستن. بعد از زاویه ای درست با نور مناسب، عکس بگیرین.

۵- عکس فاین آرت از موادغذایی

عکاسی هنری یا فاین‌آرت یه جور عکاسیه که هدف اصلی اون بیان دیدگاه‌های خلاق و الهام هنری عکاسه. عکاسی خلاقانه در مقایسه با عکاسی خبری و اجتماعی، یه چیدمان، ترکیب بندی، انتخاب یه فضا با دیدی خاص و یه خلق هنرمندانه با وسیله عکاسیه.

واسه گرفتن عکس در این ژانر در فضای داخلی خونه، فقط به لایت‌باکس و چاقوی تیز نیاز دارین. واسه این منظور، میوه و سبزیجات رو بسیار باریک برش بدین، اونا رو روی لایت‌باکس چیده و عکس بگیرین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که دوربین رو روی لایو‌ویو بذارین و فوکوس هم دستی باشه تا همه جزئیات لازم ثبت شن.

دیافراگم رو روی  f/8 تنظیم کنین تا عمق دید کافی در اختیار داشته باشین. بعد نورسنجی دوربین رو یک تا ۳ استاپ بالاتر از نور روشن بذارین تا دوربین به اشتباه تصور کنه که نور کمه و تصویر با نور مناسب ثبت شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   رژیم لاغری بسیار سلامت ۷ روزه؛ بدون حذف شکلات و برای همه [روز هفتم]
۶- گل در یخ

اگه دوست دارین یه تابلوی عکس بسیار قشنگتر واسه اتاق خواب یا نشیمن خود ثبت کنین، فقط کافیه یه گل قشنگتر رو درون یه ظرف پلاستیکی در فریزر منجمد کنین. البته، واسه این منظور لازمه از آب جوشیده و تصفیه شده استفاده کنین که کمترین املاح رو در خود داشته باشه که پس از یخ بستن، به طور کامل شفاف و شیشه ای بشه.

واسه این منظور، یه ظرف رو با آب خالص پر کنین، گل رو در کف ظرف به وسیله یه شئی جانبی ثابت کنین. بعد اونو در فریزر بذارین تا منجمد شه.
یخ رو روی کاسه شیشه ای قرار داده و روی زمینه سفید بذارین تا نور از بین بلوک یخی عبور کنه.

فلاش رو فقط از یه جهت به یخ بتابانید، به سوژه نزدیک شده و عکس رو به صورت کلوزآپ ثبت کنین.

 

 

 

۷- عکاسی خیالی (ذهنی) با روغن

 

یکی از راحت ترین روشای عکاسی ذهنی در خونه، به کار گیری روغن و آبه. واسه گرفتن عکسی مثل تصویر بالا، به روغن و آب نیاز دارین. درون یه ظرف شیشه ای، آب بریزین، روی اون چند قطره روغن خوراکی بچکانید. بعد، زیر ظرف شیشه ای کاغذای رنگی گذاشته و از زاویه دلخواه عکاسی کنین.

۸- هنر درخشش

وقتی نور از آب عبور می کنه، دچار شکستگی شده و در نتیجه تصاویر موجود در پشت یه ظرف آب به صورت به طور کامل دفرمه دیده می شه.
به این پدیده انکسار نور می گن و شما می تونین با به کار گیری اون، عکسای هنری زیبایی به ثبت برسونین.

واسه این منظور، به چند شیشه آب، فلاش، سه پایه و کاغذی با طرح راه راه مشکی و سفید نیاز دارین. کاغذ طرح دار رو در پشت شیشه های آب بذارین، شیشه ها رو در اندازه های متفاوت از آب پر کنین. دوربین رو روی سه پایه ثابت کرده و از زاویه دلخواه عکاسی کنین.

 

۹- بوکه طبیعت بی جون

 

یه تیکه فویل مچاله شده می تونه پایه یه عکس هنری رو تشکیل بده. یه شئی بی جون رو روی سطح شیشه ای/ آینه بذارین. یه تیکه ورقه آلومینیومی رو مچاله کرده و در پشت جسم بذارین. با به کار گیری چراغ قوه، چراغ مطالعه یا فلاش اکسترنال، روی فویل نور بتابانید. دیافراگم رو تا حد امکان باز بذارین، در طول نوردهی، روی سوژه نور بتابانید و عکس رو بگیرین.

۱۰- حبابای بوکه

هایلایتای کوچیک در عکس بعضی وقتا به بوکهای قشنگتر تبدیل می شن.
البته در این مدل از عکاسی، نور حرف اول رو می زنه. منبع نور رو در فاصله ای از سوژه بذارین که در منطقه فوکوس قرار نداشته باشه. لیوان رو به لنز نزدیک کرده و روی اون فوکوس کنین. سوژه رو طوری بچرخونین تا اینطور به نظر برسه که بوکها از داخل لیوان مثل حباب خارج می شن.

از این فوت وفن می تونین واسه ثبت بوکه از بخار لیوانای چای و قهوه هم استفاده کنین.

۱۱- عکاسی از طبیعت بی جون با خطوط نوری

واسه ثبت اینجور عکسی لازمه سرعت شاتر رو روی ۳۰ ثانیه یا بیشتر بذارین، دیافراگم رو روی f/8 تنظیم کنین. بعد، همزمان با نگه داشتن کلید شاتر، چراغ قوه رنگی رو دور سوژه دلخواه خود حرکت کنین و اجازه بدین عکس با فوت وفن نوردهی دراز مدت ثبت شه.
پس از پایان پیدا کردن طراحی با چراغ رنگی، شاتر رو رها کنین.

در قسمت دوم این مطلب که در هفته آینده منتشر می شه، به معرفی پروژه هایی می پردازیم که می تونین در بیرون از خونه اجرا کنین.