مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

رمان های ایرانی پر فروش ۵۰ سال اخیر: از «بامداد خمار» تا «قهوه سرد آقای نویسنده»

کتابای رمان، حتی امروزه که مردم ایران فرصت کتاب خوندن یا پول کتاب خوندن یا حال کتاب خوندن ندارن، مخاطبان زیادی داشته و فروشای عجیب و غریب ثبت می کنه.
رمانا، بهترین کتابا واسه سرگرمی و گذران وقت بوده و خلاقیت مخاطب رو تقویت می کنه و عیاری واسه امتحان نوآوری و شخصیت پردازی نویسنده اثره. در نیم قرن گذشته، بعضی از کتابای رمان ایرونی، بسیار پر فروش شده و با استقبال گسترده همراه شده که بامداد خمار، کتابای فهیمه رحیمی، رمانای استاد محمود دولت آبادی و قهوه سرد آقای نویسنده اثر روزبه معینی، در فهرست پر فروشا قرار داره.

اگه می خواین با عناوین کتابای رمان پر فروش ایران در ۵۰ سال گذشته آشنا شید، گزارش امروز رو مطالعه  کنین.

کتابای پر فروش دهه ۵۰

در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۵۹ به گواهی آمار موجود، ۱۸‌ رمان و داستان‌ بلند نوشته و در بازار نشر سال‌های اول انقلاب عرضه شده. رمان‌هایی چون «آتیش بدون دود»، نوشته نادر ابراهیمی، «طاغوت تو یه جزیره ناشناس» نویسنده محمود حکیمی، «سلول ۱۸» علی‌اشرف درویشیان، «جای خالی سلوچ» نویسنده محمود دولت‌آبادی، «خون پای نخل» نویسنده جمشید فاروقی، «فیل در تاریکی» نوشته قاسم هاشمی‌نژاد و «رقص رنج» نوشته خسرو نسیمی، از جمله مهم‌ترین آثار اون سال‌ها بودن که هرکدوم از این آثار سرنوشتی متفاوت در سال‌های بعد از انتشارشون داشتن.

غالب آثاری که در این دوره نوشته شدن، به رنجی که مردم در زمان طاغوت کشیدن اشاره داره؛ رنجی که نویسندگان این کتاب‌ها تلاش کرده‌ان با نشون دادن زندگی مردم در سطح‌های جور واجور در شهر و داهات اونو به تصویر بکشن.

اما از میون این آثار، «آتیش بدون دود» نادر ابراهیمی به‌عنوان یکی از کتاب‌های پرفروش این دهه و اوایل دهه ۶۰ جای گرفته.

کتابای پر فروش دهه شصت

سال‌های جنگ و البته سلحشوری ملت ایران در دهه آرمانخواهی ۶۰ رخ می‌دهد. ادبیات داستانی این دهه تحت تاثیر جنگ و وقایع مربوط به اون قرار می‌گیرد. ضمن اینکه در این سال‌ها فاصله‌گذاری عمیقی بین گروه‌های جور واجور سیاسی اول انقلاب شکل می‌گیرد و جریان‌های فرهنگی هم از این فاصله‌گذاری سیاسی مستثنی نیستن.

در این دوره نام‌های جدیدی از نویسندگانی برآمده از فضای انقلاب اسلامی در ادبیات داستانی مطرح شدن. نویسندگان معروف این دهه رو می‌توان این‌گونه نام برد: قاسمعلی فراست، محسن مخملباف، رضا رهگذر، محسن سلیمانی، فیروز زنوزی‌جلالی، علی موذنی، سید‌مهدی شجاعی، محمدرضا بایرامی و داریوش عابدی. «نخل‌های بی‌سر» نوشته قاسمعلی فراست و «زمین سوخته» نوشته احمد محمود، جزء رمان‌های پرفروش این دهه هستن.

رمان‌های بیشتر‌پسند دهه ۶۰

رمان‌های بیشتر پسند در این دهه هم وجود دارن و با حضوری سفت و با در نظر گرفتن استقبالی که مردم از اونا دارن، پشت سر هم چاپ می‌شن. از جمله نویسنده‌های پرکار رمان‌های بیشتر‌پسند در این دهه می‌توان به نسرین ثامنی و فهیمه رحیمی اشاره کرد.
کتاب‌هاشون ساده نوشته می‌شن و خیلی هم مخاطب دارن. کتاب «برگشت به خوشبختی» فهیمه رحیمی و «آخرین دیدار» و «آهنگ جدایی» از جمله رمان‌های پرفروش دهه ۶۰ بودن.

مهم‌ترین محور داستان‌های دهه ۶۰

بهناز علی‌پور، داستان‌نویس و منتقد ادبی می‌گوید: «مهم‌ترین محورهای داستان‌های این دهه، تنهایی، محرومیت، مهاجرت، جنگ، موشک‌باران، آوارگی و ناامنیه که همه درخشش شرایط محیطی، فرهنگی، اجتماعی و برش‌هایی از تجربه‌های عاطفی و روزمره دوران خود هستن. داستان‌های کوتاه این دهه در شکلای جور واجور مختلفی ازجمله ذهنی و روانشناختی، تاریخی، اسطوره‌ای و سیاسی و اجتماعی نوشته شده‌ان.»

این مطلب را هم از دست ندهید :   آیا برایان کرانستون و آرون پاول را بار دیگر در نقش‌های سریال «بریکینگ بد» خواهیم دید؟

کتابای پر فروش دهه ۷۰

 

 

دهه ۷۰ دهه پربار ادبیات داستانی ایرانه؛ دهه‌ای که انگار نویسنده‌ها پیش خودشون گفته‌ان باید از همین الان شروع کنیم و این دهه رو بسازیم. در این دهه اتفاق‌های زیادی افتاده؛ از داستان‌های بیشتر‌پسند پرمخاطب تا کتاب‌های جنگ و داستان‌های پست مدرن. در این دهه زنان ورود جدی به دنیای ادبیات داستانی داشتن و از حدود ۱۲۰۰ رمان منتشرشده، نصف اون واسه نویسندگان زنه. از این میان، ۷۰ درصد رمان‌های زنان نویسنده و درصدی از رمان مردان نویسنده به جریان داستان‌‌های عاشقونه بیشتر‌پسند اختصاص داره.

از مهم‌ترین آثار بیشتر‌پسندی که با اقبال عمومی مواجه شدن می‌توان به «اتوبوس آبی» از مهدی اعتمادی، «باغ مارشال» از حسن کریمی، «پریچهر» از م. مودب‌پور، «تندیس عشق» از نسرین ثامنی، «پنجره و آریانا» از فهیمه رحیمی، «حکایت روزگار» از فریده گلبو، «بامداد خمار» از فتانه حاج‌سیدجوادی، «غم‌های زندگی» از زهره خسروانی، «افسانه دل و نگین محبت» از فریده رهنما، «بگشای لب» از شهره وکیلی، «وسعت محبت» و «نصف وجودم» از نسرین قدیری، «سال‌های بی‌کسی» از مریم جعفری، «دالان بهشت» از نازی صفوی، «سپیده عشق» از رویا خسرونجدی و «شاه‌پری حجله» از رویا سیناپور اشاره کرد.

کتابای پر فروش دهه هشتاد شمسی

براساس آمار خونه کتاب در این دهه بیشتر از ۲۵۰۰ رمان و داستان کوتاه منتشر شده؛ کتاب‌هایی که هر کدوم پیرو شرایط اجتماعی و سیاسی این دهه س. کتاب‌های دفاع مقدس در این دهه به یه ظهور و بروز جدی رسیده‌ان و ساختار و فرمی تکامل یافته‌تر به خود می‌گیرند. با فاصله گرفتن از محافظه‌کارای قبلی و نگاه ایدئولوژیک و دوری از مستقیم‌گویی، تصاویری تازه و منطقی از جنگ و آدم‌جنگی، با همه قوت‌ها و ضعف‌هاش ارائه می‌شه. نکته مهم‌تر این کتاب در مورد خاطرات جنگه که جریان‌سازی جدیدی رو در میدون نشر و ادبیات داستانی شروع کرده‌ان.

کتابای پر فروش دهه نود

دهه نود، دهه کم کتاب خوانی ایرانیاس. بالاترین درجه گیری شبکه های اجتماعی دلیل شده تا مردم خیلی کم کتاب بخونن. اما تماشاگر رکوردای عجیب در این دهه هستیم که کتاب قهوه تلخ آقای نویسنده با بیشتر از ۶۰ بار  تجدید چاپ از این جمله  است.

دهه ۹۰ انگار تکرار همون سبک و راه و روش دهه ۸۰ هستش؛ سبکی که رمان‌های بیشتر‌پسند و پست‌مدرن و دفاع مقدس رو با خود داره اما یه روش جدید در این دهه تبلیغات کتابه که تونست بر فروش کتاب‌ها و خرید مخاطبان اثر داشته باشه. به کار گیری صفحات مجازی یا جدا کردن برش‌های کتاب‌ها، همه و همه تاثیر زیادی بر مخاطبان و انتخاب کتاب‌ها می‌گذارد.

بهترین کتاب رمانی که خوندین رو نام برده و دلیل انتخاب خود رو ذکر  کنین.