مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

بیدود ؛ دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ مهمان تهران شدند

اولین سرویس دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در ایران با به کار گیری فناوری اینترنت اشیا فعالیت رسمی خود رو شروع کرد.
این سرویس « بیدود » اسمشه و به نقل از علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در امور اجتماعی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی، این دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ مهمون تهران شده‌ان؛ دوچرخه‌هایی که با اپلیکیشن می‌توان اونا رو پیدا کرد، تا مقصد رکاب زد و بدون نیاز به تحویل به کسی یا جایی، قفل می‌شن تا راکب و رکاب بعدی.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم اینکه گفته: این یه حلقه از زنجیره تلاش‌هاییه که شروع شده تا زمین و هوای تهران قابل‌تحمل‌تر شه.

بیدود چیه؟

بیدود یه سرویس اشتراک گذاری دوچرخه س، که به کاربر خود این امکان رو می‌دهد که از دوچرخه با ترکیب نوآوری و فناوری تازه معرفی شده‌ی اینترنت اشیا استفاده کرده و سفرهای شهری خود رو با سهولت بکنه.

اینترنت اشیا که به طور خلاصه IoT اسمشه، اشاره داره به خیلی از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط دور و بر‌مون که به شبکه اینترنت وصل شده و به وسیله اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستن.

شرکت پاک چرخ ایرانیان با بررسی نیازای جامعه و با راه و روش حرکت به سمت شهری هوشمند فعالیت خود رو در مورد‌ی حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک شروع کرده و تلاش در بالا بردن سطح فرهنگ و بهبود کیفیت زندگی در جامعه ایرونی رو داره.

با بیدود، دنیا رو جایی تصور کنین که خیلی راحت می‌تونید در سفرهای کوتاه شهری خود، از دوچرخه استفاده و در مقصد خود بیدود رو پارک کنین.

شرکت سازنده بیدود در نظر داره با قرار دادن دوچرخه های «بیدود» در سطح شهر به حمل و نقل پاک و دور از ترافیک کمک کرده و در اندازه هزینه های جا به جایی به کاربران خود کمک کنه.
جالبه بدونین، الان این خدمت در ایران منحصراً واسه شرکت پاک چرخ ایرانیاس.

این مطلب را هم از دست ندهید :   آشنایی با شهر جدید پرند

به باور سازندگان بیدود، دوچرخه زنجیره گم شده ترافیک و آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایرانه. با به کار گیری دوچرخه می‌توان به کاهش حجم ترافیک درون شهری که نتیجه اون کم شدن اندازه مصرف سوخت و کاهش اتلاف وقت شهروندانه امیدوار شد.
دوچرخه نه فقط بر زندگی فردی افراد بلکه بر چرخه اقتصاد و مدیریت سوخت هم تاثیر بسیاری داره و کاهش بروز مریضی‌های قلبی و تفسی و پیشگیری از پوکی استخون می‌شه.

کلیه شهروندان بالای ۱۵ سال می‌تونن از  دوچرخه‌های بیدود استفاده کنن.

 

دوچرخه‌سواری زنان در سطح شهر

 

بدنبال این خبر این سوال پیش میاد که زنان از این طرح چه سهمی دارن؟ براساس تجربه‌های گذشته زنان حق به کار گیری دوچرخه رو نداشتن و حالا سرویسی راه‌اندازی شده که قراره به آلودگی هوا و سلامت شهروندان کمک کنه.

اما زنان هم در این روند نقشی دارن؟

آقای پیرحسین‌لو در این باره هم در حساب توئیتری خود نوشت:

محسن پورسیدآقایی به معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران که اومد دستور داد خونه‌ های دوچرخه به زنان و مردان دوچرخه بدن، چیزی که قبلا از زنان افسوس شده بود. اون از زنان می‌خواهد تا وقتی از دوچرخه شهرداری استفاده می‌کنن پوشش رو در نظر بگیرن تا این موضوع به تعطیلی این پروژه منجر نشه.