مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

کافی شاپ های سیار، نسل جدید مشاغل در کشورهای مختلف

کافی شاپای سیار، یکی از خلاق ترین و باحال ترین روشای کار و کاسبی در کلان شهرای امروز دنیا هستش و هر روز تماشاگر ظهور روشی نوآورانه در این میدون هستیم.

(ایده باحال کافی شاپ سیار GratefulGrail که در شهر بالتیمور آمریکا، شیرینیای خونگی رو با طعم چای سبز و اسپرسو در اختیار رهگذران قرار داده)

کافی شاپ سیار (Mobile Coffee Shop) یکی از باحال ترین ایده ها در کار و کاسبی نوآورانه شهری هستش و بخاطر این،‌ معمولا استقبال از اینجور فعالیتای تجاری خودمونی در سراسر جهان رو به زیاد شدنه. کلا کار و کاسبیای سیار خیابانی، همیشه وجود داشته و بخشی از نیازمندیای رهگذران رو در شهرا و روستاها تامین می کردن و اتفاقا این کار و کاسبی باحال، در همه جای دنیا سابقه داره.

در ایران هم کار و کاسبیای خیابانی براساس دوچرخه و سه چرخه و موتور و ماشین، سابقه ای بیشتر از صد سال داره و هنوز خیلیا، بستنی فروشا و پالوده فروشا و یخ در بهشتای خایانای مرکزی تهران و شهرستان رو که در گرمای تابستون، محصول خنگ به مشتریان می دادن، فراموش نکردن.

(قدیمی ترین بستنی فروشیای سیار در ایران که با سه چرخه به امرار معاض می پرداختن)

در هر کشوری بنا به مقتضیات طبیعی و فرهنگی و سبک زندگی مردمون، کار و کاسبیای خیابانی رونق میگیره. در ایران، تمایل به قهوه و نوشیدن نوشیدنیای ایرونی و فرنگی در حالت سیار، خیلی به اندازه کشورای غربی نبوده، و شایدمردم چای خونها و قهوه خونهایی که در اون جا محفل و بزمی واسه صحبت و قلیان کشیدن بودن رو به سیستم کافی شاپای سیار غربی ترجیح می دادن.

اما امروزه تماشاگر رونق گرفتن کافی شاپای سیار حتی در ایران هستیم.
زوج جوونی که اتفاقا هر دو علم آموخته دانشگاه در مورد مردم شناسی و روزنامه نگاری بودن، تونسته ان با صرف هزینه ای ۶۰ میلیون تومانی، یه فولکس واگن آبی رنگ نوستالژی رو تجهیز و در پشت اون، سیستم کافی شاپ جالبی رو عملیاتی کنن.

کافه رو (way coffee) هر چند مدت کمی از راه اندازی اون میگذره، اما تا کنون ده ها منطقه شهر تهران رو زیر پا گذاشته و صدا نفر مشتری رو جذب کرده و صفحه این کار و کاسبی باحال در اینستاگرام، حالا بیشتر از ۳۳ هزار مخاطب داره.
یکی از نکته های باحال درباره کافه سیار تهرانیا، سرو نوشیدنیا و غذاهای خونگی از شربت بیدمشک تا شربت آبلیمو در کنار قهوه اسپرسو و ساندویچای کوکو و سنتی ایرانیست. فراخوانای روزانه اونا در تلگرام و اینستاگرام، هر  روز صدا نفر رو به ایستگاه های محل قرار گرفتن اونا میکشونه.

کافه راه، کافه ای سیار تو تهران بزرگ، با استقبال بعضی از گردشگران خارجی که واسه دیدن زیباییای تهران به این شهر اومده ان قرار گرفته و به نظر می رسه با حضور در مناطق پر رفت و اومد توریستی بین المللی تهران مانند تجریش و نیاوران و خیابون امام خمینی، بتونه آوازه این فعالیت باحال و نوآورانه تهرانیا رو به اون طرف آبا هم ببره.

(استقبال  دو گردشگر مجارستانی از کافه راه تهران )

کافی شاپای سیار، در ایران تازه در حال پا گرفتنه و به نظر می رسه  در کلان شهرایی هم چون تهران، تبریز و اصفهان و شیراز که هم با گردشگران داخلی و هم گردشگران خارجی مواجه هستن، اینجور ظرفیتایی بتونه گردشگری رو در ایران پیشرفت دهد و خدمات جالبی رو در اختیار مخاطبان و رهگذران در طول روز بذاره. مخصوصا در روزای زمستون که نوشیدن چای طعم دار ایرونی و قهوه اسپرسو داغ با طعم شیرینیای خونگی ایرانیا، حال و هوای خاصی رو به رهگذران یخ کرده میده. حال و هوایی باحال و به یاد موندنی که شاید در کافی شاپای لوکس و آنچنانی این روزا با موسیقیای داستانی و فضای عاشقونه قابل تجربه نباشه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نگاهی به فرازمینی‌ترین سواحل جهان؛ از شن‌های سیاه تا تخم اژدها

کافی شاپای سیار در خیلی از کشورا دنیا سابقه زیادی داره و در ادامه نگاهی داریم به ۲۰ مورد از این کافی شاپا و با روش ها و سبکای سرویس دهی در این میدون آشنا می شیوم. شاید این سلسله گفتارا بتونه زمینه راه اندازی کار و کاسبیای باحال و خلاقی رو واسه کارآفرینان جوون ایرونی جفت و جور کنه.

(کافی شاپ سیار پشت که ماشین قدیمی انگلیسی که با تصویری از تبلیغات دهه هشتادی اروپا )

(کافی شاپ سیاری که واسه شرکت بستنی سازی آریستانال آمریکاس)

این کافی شاپ سیار در طول روز به صدا نفر قهوه و بستنی میده و در نشریاتی چون نیویورک تایمز هم درخشش پیدا می کنه

(کافی شاپ سیار موتوری  معروف به Piaggio که فضایی باحال رو واسه رهگذران در شهر کیپ تاون آفریقای جنوبی به ارمغان آورده است )

(این کافی شاپ سیار تنها براساس رویدادهای مختلفی که در شهر برگزار می شه، به سرویس دهی می پردازه و باید از قبل اونو رزرو کرد)

(ایده کافی شاپ سیار  براساس مراسم (event-occasion) )

 

 

 

( کافی شاپ سیار در هوکایدوی ژاپن )

 

(کافی شاپ سیار در استرالیا )

( cafe2u  کافی شاپ سیاری که به کارگرانی که فرصت زیادی واسه ترک محل کار ندارن خدمات  میده)

( کافی شاپ سیار دوچرخه ای در هلند )

( کافی شاپ سیار مدرن در انگلیس )

(کافی شاپ سیار موتوری معروف مشکی رنگ در یکی از خیابونای آمستردام هلند )

(کافی شاپ سیار باحال مخصوص کمپ زدن در انگلستان)

(کافی شاپ سیار سبز رنگ در پاریس)

(ایده جذاب و باحال مینی کافی شاپ سیار در یکی از شهرای ایتالیا)

(کافی شاپ سیار در یکی از شهرای نیوزلند)

(کافی شاپ سیار دوچرخه ای زوج جوون در ایتالیا)

کافی شاپ سیار، ایده خیلی جدیدی در دنیای کار و کاسبیای خیابانی نیس.
اما واسه خیلی از شهرها و کشورای دنیا، اینجور بستر کارآفرینی خیابانی خیلی مهم و با مخاطبان همراه میشه. در هر کشور دنیا که ساکن هستین، می تونین با همکاری دوستان و آشنایان و حتی هم کلاسیا، یه کافی شاپ سیار طراحی و راه اندازی کرده و درامدی باحال به دست بیارین.

کافی شاپای سیار، می تونن فرصت تبلیغات، بازاریابی و اطلاع رسانی خوبی رو به شرکتا و موسسات خدماتی فرهنگی، هنری و اجتماعی و عمومی شهر ارائه کنن. کافی شاپی که می شه، وسیله تبلیغاتی و رسانه موثریه که از تبلیغات هم می تونه درآمد زایی کنه.
خیلیا دوست دارن در جاهای خاص دیده شن. حتی اگه مخاطبان و چشمای خیلی زیادی به نسبت تلویزیون و روزنامه،‌اونا رو نبیند. واسه مشاهده شدن چیزای خاص در جاای خاص، کافی شاپ سیار، بستر خوبیه. به این نکته مهم توجه کنین که بخشی از هزینه ها رو سریع بر می گردونه!