مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

نگاهی به فرازمینی‌ترین سواحل جهان؛ از شن‌های سیاه تا تخم اژدها

کره زمین پر از زیبایی‌ها و حیرت زدگی‌هاست، از کرانه شن‌های مشکی پونالو در هاوایی و ساحل شن‌های قرمز در گالاپاگوس گرفته تا سواحل تغییرشکل‌یافته چندی‌پور هند همیشه سوژه‌های زیادی واسه تماشا وجود دارن که گردشگران بسیاری رو از گوشه‌وکنار جهان به سمت خود جذب می‌کنن.

در بین همه حیرت زدگی‌های زمین و جاذبه‌های تاریخی، ما در این مطلب می خوایم سواحلی رو به شما معرفی کنیم که بسیار رویایی به‌نظر می‌رسند و انگار به این کره خاکی تعلق ندارن. واسه آشنایی با این سواحل از شما دعوت می‌کنیم تا در ادامه این مطلب با ما همراه باشین.

ساحل کوئکوهه در نیوزیلند

گرداله‌های موراکی در ساحل کوئکوهه در نیوزیلند

ساحل کوئکوهه که در کرانه‌ی اوتاگوی نیوزیلند واقع شده واسه سنگ‌های گرد و صیقلی غول‌پیکر خود می شناسنش. این گرداله‌ها انقدر عجیب و غیر واقعی به نظر می‌رسند که آدم تصور می‌کنه تخم اژدها یا پیله‌های فضایی هستن که درون آب ریخته شده‌ان.

اما در واقعیت، این سنگ‌ها از تجمع مواد معدنی تشکیل شده‌ان که به هم فشرذه شده‌ان و جریان آب سطحشان رو صاف و صیقلی کرده.

گفته می‌شه که اولین بار حدود ۶۰ میلیون سال پیش، این گرداله‌ها در کف دریاها شروع به شکلی‌گیری کردن. بعضی از سنگین‌ترین‌هاشون حدود چندین تن وزن دارن.

ساحل شن مشکی پونالو در هاوایی، ایالت متحده آمریکا

پونالو واسه شن‌های مشکی و لاک‌پشت‌های خود می شناسنش

دانه‌های ریز گدازه‌های آتشفشانی دلیل شکل‌گیری ساحل مشکی در پونالو هستن. شن و ماسه‌های سنگ بازالت همراه با مواد مذاب داخل آب رفته و سرد می‌شدن و در نتیجه این روند، ساحل شنی مشکی به جای طلایی و بژ تشکیل شده.

البته پونالو علاوه بر رنگ مشکی، واسه لاک‌پشت‌های خطرناک و سبزرنگ خود هم می شناسنش که در گوشه و کنار ساحل خوابیده‌ان یا در حال خزیدن هستن.

ساحل Reynisfjara، ایسلند

ویک، ایسلند خونه سنگ‌های مشکی رنگ و صخره‌های بازالتیه

ویک، ایسلند به دو دلیل معروفیت جهانی داره؛ یه واسه ساحل مشکی و دو واسه صخره‌های بازالتی سه گانه خود که مثل لوکیشین فیلم‌های ترسناک به‌نظر می‌رسد و از دل اقیانوس آتلانتیک شمالی سر برآورده س.

در افسانه‌های محلی گفته می‌شه که این صخره‌ها غول‌هایی بوده‌ان که وقتی یه شب تصمیم می‌گیرند کشتی رو از دریا بیرون بکشن، نفرین شده و زیر نور خورشید خشک می‌شن.

ساحل سنگفرش شده بزرگ در شمال ایرلند

این ساحل حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال پیش بوجود اومده

یکی از جاذبه‌های دیدنی ایرلند شمالی، ساحل جاینت کازویه. چهل هزار ستون بازالتی مشکی با نظم و به صورت پلکانی در کنار همدیگه قرار گرفته‌ان و چشم‌انداز زیبایی رو تشکیل داده‌ان. این ساحل حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون سال پیش در نتیجه فعالیت‌های آتشفشانی بوجود اومده.

براساس افسانه‌های موجود، تخته‌سنگ‌هایی که ۵ یا ۷ زاویه دارن در نتیجه مقابله بین یه شکارچی جنگجو موسوم به مک‌کول و یه غول اسکاتلندی موسوم به بناندونر بوجود اومده‌ان.

ساحل شیشه‌ای، کالیفرنیا، ایالت متحده آمریکا

این ساحل در گذشته محل تخلیه زباله‌های شهری بوده

محل قبلی تخلیه زباله‌ها در کالیفرنیا که الان یه ساحل قشنگتر بشمار می‌رود ثابت می‌کنه که زباله یه نفر می‌تونه گنجینه‌ای واسه کس دیگه ای باشه.

در بین سال‌های ۱۹۰۶ تا ۱۹۶۷ میلادی، ساکنین Fort Bragg زباله‌های خود رو در ساحل صخره‌ای شهر می‌ریختند. با گذشت سال‌ها، جزر و مد دریا باعث شد تا همه زباله‌ها به‌تدریج به شن‌های شیشه‌ای بسیار قشنگتر تبدیل شن و منظره‌ای منحصربه‌فرد بسازن.

جالبه بدونین که در اوایل سال ۱۹۶۷ میلادی یه تیکه یاقوت قرمز از چراغ یکی از اتومبیل‌های اوراق شده در این جا پیدا شد.

ساحل شن‌های قرمز، رابیدا، جزایر گالاپاگوس

مقدار زیاد آهن موجود در خاک‌های این ساحل موجب شده تا به‌رنگ قرمز دیده شه

قرمزی این ساحل یادآور کره مریخه که در نتیجه وجود آهن بسیار زیاد در خاک و مواد آتشفشانی اون بوجود اومده.

در Rábida هیچ انسانی سکونت نداره و عوضش محل زندگی مجموعه‌ای از حیوانات مثل گالاپاگوس دریایی، لاک‌پشت، شیر دریایی و گونه‌های جور واجور عقابه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   ۱۰ دلیلی که آیندگان ما را نخواهند بخشید؛ از فاجعه پلاستیک تا بحران کشاورزی

ساحل چندی‌پور، اودیشا، هند

ساحل چندی‌پور در هند رو با نام ساحل قایم باشک هم می‌شناسن

ساحل چندی‌پور در هند رو با نام ساحل فرار یا ساحل قایم باشک هم می‌شناسن چون جزر و مد دریا کیلومترها ادامه پیدا می کنه و این پدیده هر شبونه‌روز دو بار اتفاق می‌افتد.

بدنبال این پدیده شما می تونین تماشاگر شنای ماهیا ریز و صدفا در چاله‌های آب برجا مونده در ساحل باشین.

ساحل Zlatni Rat، براچ، کرواسی

این ساحل واسه ماسه‌های سفید و فرق شکل اونا بسته به جهت باد می شناسنش

ساحل Zlatni Rat در وسیع‌ترین جزیره دریای آدریاتیک واقع شده و به معنی شاخ طلاییه. این ساحل واسه شن‌های سفید خود معروفیت جهانی داره.

به‌طور حیرت‌بیاری، راس شکل مخروطی این ساحل که تا ۴۸۸ متر به درون دریا امتداد یافته با تغییر جهت باد، تغییر شکل می‌دهد و همین امر باعث شده تا به یکی از حیرت زدگی‌های جذاب طبیعت تبدیل شه.

ساحل Xi ، کفالونیا، یونان

ساحل یونانی Xi دارای خاک سرخه و در کنار صخره‌های سفید بسیار قشنگتر دیده می‌شه

تصاویر طبیعی بسیار قشنگتر در ساحل جزیره Xi در یونان دلیل اصلی جذب توریست به این منطقه س. خاک‌های قرمز در نزدیکی صخره‌های سفید مناظر بی‌نظیری ساخته‌ان که باعث شده تا گردشگران از سراسر جهان واسه تماشای این جزیره به یونان سفر کنن.

ساحل Hyams، نیو سوث ویلز، استرالیا

ساحل هایمس سفیدترین شن‌های ساحلی جهان رو داره

در فاصله حدود سه ساعتی از سیدنی، هایمس‌بیچ در کرانه خلیج جرویس استرالیا واقع شده و واسه داشتن روشن‌ترین و سفیدترین شن‌های ساحلی به معروفیت جهانی رسیده. بد نیس اشاره کنیم که نام این ساحل واسه داشتن روشن‌ترین شن‌ها در کتاب رکوردهای گینس هم به ثبت رسیده.

ساحل کلیساها، گالیسیا، اسپانیا

این ساحل پر از سازه‌های طاقی‌شکل طبیعیه

در نگاه اول ممکنه تصور کنین که یه معمار مسلط‌دست همه این سازه‌های طاقی‌شکل رو با نظم در این ساحل ساخته. اما این صخره‌های منحنی به طور کامل طبیعی هستن و بدون دخالت آدم بوجود اومده‌ان.

به زبون گالیسیا اونو «ساحل آب‌های مقدس» می‌نامند.

سواحل زیست‌تابی، مالدیو

پلاکنتون‌های زیست‌تاب دلیل اصلی نورانی بودن سواحل مالدیو هستن

سواحل نورانی و زیبای مالدیو رو می‌تونید در بیشتر ۱۱۹۰ جزیره این کشور ببینین.
اما بهترین مکان‌ها واسه دیدن این حیرت زدگی بی‌مثل طبیعت، اثوروگا، ریثی و میریهی هستن که پلانکتون‌های درخشنده با اجتماع خود منظره‌ای فوق‌العاده دیدنی ایجاد کرده‌ان.

کرم‌های شب‌تاب با رنگدونه‌های نورانی خود در شب دلیل ظاهر شدن این صحنه‌ می‌شن. در خارج از مالدیو، پلانکتون‌ها رو می‌توان در مکان‌هایی مثل پورتو ریکو، استرالیا و نیوجرسی پیدا و دید.

هوشیزونا نو هاما، اوکیناوا، ژاپن

هوشیزونا نو هاما نام یه یدونه‌یاخته به شکل غلاف ستاره‌ایه

برخلاف تصورتون اسم هوشیزونا نو هاما تزئینی نیس بلکه در یکی از جزایر دورافتاده در جنوب غربی کشور ژاپن واقع شده و در کلمه به معنی «ساحل شن‌های ستاره‌ای» است.

شن‌های این ساحل شکل ستاره‌ای دارن که در واقع اسکلت یدونه‌یاخته‌های دریایی هستن.

ساحل ژوراسیک، انگلستان

در ساحل ژوراسیک پر از استخون‌های موجوداتیه که به قبل از تاریخ تعلق دارن

اگه دوست دارین بخشی از گذشته‌های بسیار دور رو از نزدیک ببینین، پیشنهاد می‌کنیم حتما به ساحل ژوراسیک انگلستان برید که در فاصله حدود ۱۵۲ کیلومتری از دیون شرقی واقع شده.

صخره‌های ساحلی که گذشته بعضی از اونا به ۲۴۰ میلیون سال پیش برمیگرده، دارای فسیل‌های برجا مونده از حیواناتی مثل دوزیستان، دایناسورها و خزنده‌های زمینی منقرض شده.

ساحل مخفی، جزایر ماریتا، مکزیک

ساحل مخفی جزایر ماریتا مثل چاله ای در مورد اما در واقع یه غار مخفیه

در فاصله دوری از شهر مکزیک، یه ساحل مخفی در دل طبیعت خودنمایی می کنه که به ساحل عشاق هم می شناسنش. این ساحل که بیشتر مثل غاره به اقیانوس آروم باز می‌شه.

با اینکه بیشتر سواحل اینطوری در مکزیک به صورت طبیعی بوجود اومده‌ان، اما بعضی از مردم ادعا می‌کنن که این ساحل در دهه ۱۹۰۰ میلادی به دست ارتش و به عنوان محلی واسه انجام تمرینات نظامی ساخته شده.

ساحل قلوه‌سنگ‌ها، آفریقای جنوبی

در کیپ‌تاون هم ساحلی از سنگ‌های گرانیتی به شکل قلوه‌سنگ هست

این ساحل در نزدیکی کوهستان تیبل قرار داره و واسه اجتماع پنگوئن‌ها معروفیت جهانی پیدا کرده