مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

آنتونوف An-225: بزرگ‌ترین هواپیمای نیمه تمام جهان در رویای بیدار شدن از خواب چند دهه‌ای

در حومه شهر کیف، اوکراین، جایی بین ایستگاه های قطار نیوکی و سویاتوشین، یه کارخانه صنعتی بسیار بزرگ اما رنگ و رفته قرار داره که هر شهروند اهل کیف بارها از کنار اون بی خیال نسبت به موضوع گذشته، بدون این که بدونه رازی بسیار بزرگ در دل این خرابها نهفتهه. این راز مربوط به یه غول آهنیه که سالای متمادیه در خواب مونده و خیال بیدار شدن نداره: Antonov An-225

در درون این کارخانه میشه فصلی تموم نشده از یکی از بزرگ ترین و مشهورترین جاه طلبیای تحقق یافته اتحاد جماهیر شوروی رو یافت. وقتی به عظمت و بزرگی این ساختمون نگاه می کنین میفهمید که رازی بزرگ و بزرگ در درون اون نهفتهه. هواپیمای Antonov An-225 بزرگ ترین هواپیماییه که تا حالا ساخته شده اما نسخه ای تموم نشده از اون در این ساختمون بزرگ قرار داره.
این هواپیما که به وسیله مهندسان توانای اتحاد جماهیر شوروی در آخرین سالای دوران جنگ سرد ساخته شد یه هواپیمای بسیار بزرگ، پرقدرت و با توان حمل باری باور نکردنی بود که به اتحاد جماهیر شوروی کمک می کرد به جاه طلبیای فضایی خود ادامه داده و تسلط بلوک شرق بر آسمانا رو تضمین می کرد.

اما تنها یه فروند از این هواپیمای عجیب در کارخانه آنتونوف که در شهر کیف، اوکراین واقع بود ساخته شد.
تنها هواپیمای تکمیل شده Antonov An-225 با نام «مریا» (Mriya) که در زبون اوکراینی به معنی «رویا» است در سال ۱۹۸۸ اولین پرواز خود رو انجام داده و از اون زمان هنوز با هر بار باز کردن بالای بزرگ خود تشویق جهانیان رو تحریک می کنه.
ساخت دومین فروند از این هواپیمای شرکت آنتونوف که قرار بود آبجی «مریا» باشه شروع شد اما در حالی که اولین فروند هواپیمای Antonov An-225 در حال فرمانروایی در آسمانا و شکستن رکوردهای پرواز یکی پس از دیگر ایه، آبجی اون هنوز تموم نشده در کارخانه خوابیده و فقط می تونه خواب بلند شدن از زمین رو ببینه.

سرگذشت آبجی مخفی «مریا» داستانی جذاب و عجیب در مورد جاه طلبیای بزرگ و حتی ناامیدیای بزرگ تره که در تاریخ پرآَشوب مدرن اوکراین، پس از ویرانی اتحاد جماهیر شوروی گرفتار شده.
این داستان البته هنوز به پایان نرسیده چون شرکت آنتونوف هنوزم خوشبین بوده و در صدده که دومین فروند از هواپیمای افسانه ای Antonov An-225 رو از روی زمین بلند کنه.

شاهکار مهندسی در بخش هوانوردی

رسیدن به آشیانه هواپیمای Antonov An-225 به این راحتی نیس و فقط با اخذ مجوزهای امنیتی و دولتی و اسکورت نیروهای امنیتی اوکراین شدنیه تا بتونین با خودرو در درون کارخانه بزرگ آنتونوف در غرب کیف به گشت و گذار بپردازید. ورود به آشیانه آنتونوف مانند قدم گذاشتن به درون کلیسای جامع دنیای مکانیک هاست، همه جا ساکت و آرامشی عجیب حکمفرماست. فضای غار مانند و ناتموم آشیانه همه دستگاه ها و قطعات هواپیما رو در خود بلعیده س. میشه بعضی از کارگران رو در حال ادامه کار دید اما صدای فعالیت اونا به وسیله ساختار فلزی غول پیکری که دور اونا ساخته شده جذب و از بین میره.

بیشتر از همه چیز بدنه تموم نشده و بزرگ آنتونوف An-225 خودنمایی می کنه.
هواپیمایی از جنس غولا که اگه روزی تکمیل شه ۸۴ متر طول داره که ۹ متر از بزرگ ترین هواپیمای مسافربری الان یعنی Airbus A380  سوپرجمبو بلندتر میشه. دیدن هیولایی اینجور قشنگتر که یه مدت طولانیه در خواب بوده و بیدار شدن اون به یه رویا می مونه آدم رو شدیدا تحت تاثیر قرار میده. هنوز بالایی که فاصله بین دو سر اونا به ۸۸٫۴ متر می رسه هنوز به بدنه وصل نشده ان. دماغه هواپیما هم که به اندازه یه خونه بزرگه در همون نزدیکیا افتاده.

داستان هواپیمای آنتونوف An-225 در ده های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ و وقتی که اتحاد جماهیر شوروی در رقابتی سخت با آمریکا واسه رسیدن به فضا هست شروع شد.
با پایان دهه ۱۹۷۰، نیاز به نقل و انتقال محموله های سنگین از مکان بسته بندی اونا به پایگاه فضایی بایکونور (در بیابانای قزاقستان امروزی) که محل شروع اولین سفر فضایی جهان به وسیله یوری گاگارین در سال ۱۹۶۱ بود زیاد شد.
محموله بزرگ و بسیار مهمی که از اون حرف می زنیم، فضاپیمای «بوران» (Buran) بود که خود پاسخی از طرف اتحاد جماهیر شوروی به شاتل فضایی ناسا به حساب می اومد.

از اونجایی که در اون دوران هیچ هوایپمایی توان حمل اینجور محموله سنگین و غول پیکری رو نداشت، از شرکت آنتونوف خواسته شد که هواپیمای باربری جدید با توان حمل اینجور محموله هایی بسازه. در آخر نتیجه تلاشای مهندسان شرکت آنتونوف به ثمر نشست و هواپیمای بزرگ Antonov An-225 ساخته شد که بزرگ ترین و قدرتمندترین هواپیماییه که تا حالا وارد سرویس می شه.
در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸، ۳ سال پس از ساخت، هواپیمای «مریا» خیلی راحت و بدون کوچیکترین مشکل و آسیبی، فضاپیمای «بوران» رو به پایگاه بایکونور منتقل کرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نگاهی به فرازمینی‌ترین سواحل جهان؛ از شن‌های سیاه تا تخم اژدها

رقص فیل

تا به امروز، هواپیمای «مریا» سنگین ترین هواپیماییه که تا حالا بدست آدم ساخته می شه.
این هیولای دوست داشتنی از ۶ موتور توربوفن بسیار قوی سود می بره و آخر وزن محموله ای که می تونه حمل کنه ۲۵۰ تنه که در داخل شکم یا روی پشت اون قرار میگیره. هم اینکه آنتونوف «مریا» طولانی ترین طول بال رو در میان همه هواپیماهایی که حالا در سرویس هستن به خود اختصاص داده. به دلیل اندازه بزرگ این هواپیما، خلبانان به آموزشای خاصی نیاز دارن تا بتونن با چالشای مانور دادن هواپیمای Antonov An-225 کنار بیان.

یکی از ویژگیای عجیب و منحصر بفرد این هواپیما توانایی اون در انجام حرکتی به نام «رقص فیل» است؛ عبارتی در دنیای هوانوردی که به معنی قرار گرفتن دماغه هواپیما در حالتی موسوم به «زانو زدن» واسه بهتر و راحتتر انجام شدن عملیات بارگیریه. با موفقیت عملیات انتقال فضاپیمای «بوران» به وسیله هواپیمای «مریا»، اتحاد جماهیر شوروی درصدد ساخت ۳ فروند دیگه از هواپیماهای Antonov An-225 برآمد. ساخت دومین فروند در سال ۱۹۸۹ و در شرایطی که همه به این پروژه امیدواری زیادتر از اندازه داشتن شروع شد اما دخالت تاریخ مانع از انجام این کار گردید.

در سال ۱۹۹۱ اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشیده و برنامه فضایی بلوک شرق رو هم با خود در تاریکی فرو برد. در آشوبا و کشمکشای بعد ویرانی اتحاد جماهیر شوروی، عملیات ساخت دومین فروند بازم ادامه پیدا کرد اما در آخر در سال ۱۹۹۴ متوقف گردید. هر چند شرکت آنتونوف خوب تونست دوران گذار از کمونیسم به سرمایه داری رو طی کنه اما پایان سرمایه اختصاص یافته اتحاد جماهیر شوروی واسه پروژه بزرگ و گرون Antonov An-225 به معنی ورود دومین فروند به برزخی ناتموم بود.. تغییر دورنمای ژئوپولتیک جهان بدین معنا بود که دیگه ادامه ساخت هواپیمای نامبرده توجیهی نداره.

در حالی که رقابت دو ابرقدرت جهان در مورد تکنولوژی با ویرانی یه طرف به پایان رسیده بود، رقابت واسه ساختن یه نماد مهندسی بزرگ تر و قوی تر دیگه ممکن و منطقی نبود. توانمندیای عجیب Antonov An-225 دیگه زیاده روی نشون می داد و تنها یه فروند از اون واسه دنیای هوانوردی کفایت می کرد.
در شرایطی که تنها چند محموله سنگین و بزرگ معدود واسه انتقال از جایی به جای دیگه وجود داشت، یه هواپیمای An-124 Ruslan با توان حمل ۱۵۰ تن بار هم می تونست این وظیفه رو خوب بکنه.

علاوه بر این، پس از انقلاب اوکراین در سال ۲۰۱۴ که باعث تیره شدن روابط بین اوکراین و روسیه شد، شرکت آنتونوف اصلی ترین حامی مالی و لجستیکی خود واسه تکمیل دومین فروند از هواپیمای Antonov An-225 رو از دست داد و اینجوری تکمیل این پروژه بیشتر از قبل در ابهام فرو رفت. آنتونوف اما عقیده داره که اتمام این پروژه اونطور که به نظر می رسه غیرممکن نیس.
پیشرفت فعالیتای بخش خصوصی علاقمند به سفر به فضا، صنعت توریسم و ارتباطات و انتظار نیاز به محموله های بسیار سنگین واسه انتقال از جایی به جای دیگه در آینده ای نزدیک، می تونه سرنوشت دومین فروند Antonov An-225 رو تغییر داده و این غول خوابیده رو پس از چند سال بیدار کنه.

الان حدود ۷۰ درصد از این هواپیما تکمیل شده و همه بخشا و ترکیبات اصلی و مهم اون مانند بدنه، بالها، دماغه و دم اون ساخته شدن. اینجوری و براساس برآورده های شرکت آنتونوف، واسه تکمیل این پروژه به ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیازه که به نظر می رسه بزودی تامین می شه و از اونجایی که در تموم این چند سال از اون نگهداری شده و از فرسایش و تخریب قطعات جلوگیری به عمل اومده، دومین فروند از Antonov An-225 در صورت تکمیل شدن هیچ مشکلی واسه پرواز نداره. در سال ۲۰۱۶ چین اعلام کرد که می تونه سرمایه لازم واسه تکمیل پروژه رو تامین کنه اما به دلیل سخت بودن انتقال قطعات به خاک چین، این سرمایه گذاری انجام نشد.

پرنده بزرگ جدید روسیه به نام «هیولای اورلان» با توانایی پرواز از روی دریا

هواپیمای آزمایشی Perlan 2 با رسیدن به ارتفاع ۷۶٫۰۰۰ پایی رکورد پرواز آدم رو شکست

غولای ماشینی پرنده: با بزرگ ترین لوازم پروازی ساخت بشر آشنا شید

آتیش گرفتن موتور هواپیما در بین پرواز چقدر خطرناکه؟