مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

حکومت برادران کاسترو در کوبا پس از ۶۰ سال چگونه به پایان رسید؟

واسه نزدیک به ۶۰ سال، خونواده کاسترو و به طور اخص برادران کاسترو بر کوبا حکمرانی کردن اما در آوریل ۲۰۱۸، اعلام شد که کشور جزیره ای که به مدت طولانی تحت حاکمیت فیدل کاسترو و برادرش بوده بزودی رهبر جدیدی داره.
در روز نهم آوریل ۲۰۱۸، رائول کاسترو ۸۶ ساله از مقام ریاست جمهوری کوبا کنار رفته و میگل دیاز کانل، معاون ایشون به وسیله کاسترو به عنوان رییس جمهور آینده این کشور انتخاب شد.
این اولین بار پس از انقلاب کوبا در حدود بیشتر از نیم قرن پیشه که رییس جمهوری غیر از خاندان کاسترو بر این کشور فرمانروایی می کنه.
کاستروها از زمان بدست گرفتن قدرت در این کشور در سال ۱۹۵۹ بر انقلاب و مدرنیزاسیون این کشور نظارت کامل داشته و در این مدت همیشه دو تن از متفاوت ترین و جنجالی ترین شخصیتای سیاسی عصر خود بودن.

شورش فیدل کاسترو علیه ژنرال باتیستا و شروع حکومت کمونیستی در کوبا

در سال ۱۹۵۳، پسر یه کشاورز نیشکر کار متمول اسپانیایی بعد از کمک به رهبری طغیان علیه دیکتاتور جدید کوبا واسه همیشه در حافظه کوباییا جاودانه شد.
فیدل کاسترو که در اون زمان یه وکیل جوون بود و علاقه خاصی به سیاست داشت میخواس تموم مردم کوبا رو علیه فولخنسیو باتیستا که سال قبل علیه رییس جمهور کودتا کرده بود بشوراند. هدف اون واسه شوراندن مردم علیه ژنرال قوی چیزی کمتر از یه خودکشی نبود. از این رو ایشون به همراه برادرش، رائول و ۱۲۰ نفر دیگه به دومین پادگان بزرگ کوبا حمله کردن. اما حمله شکست خورده و کاسترو به زندان افتاد.

وقتی که ایشون ۲ سال بعد آزاد شد، دیگه واسه یه انقلاب در اندازه بزرگ آماده شده بود. ایشون همراه با رائول به مکزیک رفته و جنبش ۲۶ جولای رو ساخت که یه گروه شبه نظامی انقلابی بود و چه گوارا هم در اون عضویت داشت. این گروه شبه نظامی عملیات خود رو در سال ۱۹۵۶ شروع کرده و تا اول ژانویه ۱۹۵۹ با ارتش باتیستا مقابله کردن تا این که باتیستا شکست رو پذیرفته و از کشور فرار کرد.
بعد از یه دولت موقت کوتاه مدت در کوبا، فیدل به طور کامل قدرت رو قبضه کرد.

زندگی تحت حکومت فیدل کاسترو شدیدا تغییر می کنه

این اول یه حکومت ۵۹ ساله از طرف برادران کاسترو بود. به عنوان حاکم مطلق کوبا، فیدل کاسترو با تشکیل یه حکومت کمونیستی، رویای انقلابایی همه جانبه و کامل رو در سر می پروراند که از اون میان میشه به نو سازی شبکه پخش نیروی برق کشور، تضمین تحصیل و خدمات پزشکی رایگان واسه همه شهروندان و به صفر رسوندن اندازه بیکاری رو در سر می پروراند. اما این تغییرات هزینه ای زیاد واسه مردم این کشور داشت. تجارت خصوصی به موضوعی در گذشته و ممنوع تبدیل شد.
تجمعات و اعتراضات عمومی، آزادی مطبوعات و احزاب سیاسی شدیدا قدغن و سرکوب شدن و انتخابات به رویا ملحق شد.

هر سال که می گذشت فیدل بیشتر از قبل خود رو به اتحاد جماهیر شوروی نزدیک می ساخت و اینجوری کوبا نه فقط از دید اقتصادی به شوروی وابسته شد بلکه با دشمنان سنتی این ابرقدرت اون دوران از جمله آمریکا مورد تحریم قرار گرفته و روابط اونا به کلی قطع گردید. آمریکا روابط سیاسی خود با کوبا رو در سال ۱۹۶۱ قطع کرده و در طول عملیات ناتموم موسوم به «حمله به خلیج خوکا» باعث خشم بیشتر از قبل فیدل کاسترو شد.

در این عملیات ۱٫۴۰۰ مهاجر کوبایی که به وسیله آمریکا انتخاب و آموزش دیده بودن تلاش کردن از خلیج خوکا با کوبا حمله کرده و با کمک ناراضیانی که در کشور وجود داشتن حکومت کاسترو رو ساقط کنن اما کاسترو از نقشه اونا باخبر شده و همه حمله کنندگان در کمین نیروهای کاسترو گیر افتادن. در درگیری که تنها ۲۴ ساعت به طول رسید بیشتر از ۱٫۱۰۰ نفر از این حمله کنندگان اسیر و ۱۱۴ نفر هم کشته شدن. این حمله و موارد دیگه باعث شد که کاسترو دشمنی شدیدی با آمریکا که در همسایگی خود داشت پیدا کنه.

بحران موشکی کوبا که جهان رو به سمت یه جنگ هسته ای می بره

در همین اثنا، فیدل از روابطش با اتحاد جماهیر شوروی واسه پشتیبانی از قوای نظامی خود استفاده می کرد.
در سال ۱۹۶۲ یه هواپیمای جاسوسی آمریکا به وسیله موشکای اتمی اتحاد جماهیر شوروی موجود در کوبا شناسایی شد.

این موضوع دولت جان اف کندی رو شوکه کرد.

اینجوری کندی با درموندگی تموم به دنبال راهی می گشت که سلاحای هسته ای اتحاد جماهیر شوروی رو از کوبا دور کنه بدون این که یه درگیری هسته ای تموم عیار با یکی از دو کشور اتفاق بیفته.

بعد از دو هفته بن بست در گفتگوها، در آخر نیکیتا خروشچف که در اون زمان رهبری اتحاد جماهیر شوروی رو رو دوش داشت در قبال قول آمریکا واسه حمله نکردن به کوبا با منتقل کردن سلاحای هسته ای از این جزیره موافقت کرد.
در خفا هم این دو کشور توافق کردن که آمریکا موشکای خود در ترکیه رو از این منطقه دور کنه.
درزمان اون دو هفته سخت هر لحظه امکان داشت جنگ هسته ای که تموم جهان رو در وحشت فرو برده بود اتفاق بیفته اما توافقات بدست اومده چیزی از خشم فیدل نسبت به آمریکا کم نکرد.

شهروندان کوبایی شروع به فرار می کنن

با طولانی شدن دوران حکومت تمامیت خواهانه فیدل کاسترو، روابط تجاری کوبا و آمریکا هم شدیدا کم شده و تقریبا به صفر رسید. در همین دوران، اقتصاد کوبا که به طور کامل در دست حکومت فیدل کاسترو بود دچار رکودی شدید و بی سابقه شد.
بر خلاف مشکلات اقتصادی که در داخل وجود داشت، فیدل کاسترو به جنبشای کمونیستی بیرون مرز کشور کمک مالی می کرد و در اوایل دهه ۱۹۹۰ با ویرانی اتحاد جماهیر شوروی، فاجعه ای که کاسترو فکر اونو هم نمی کرد اتفاق افتاد. اینجوری اقتصاد مریض کوبا که شدیدا به اتحاد جماهیر شوروی وابسته بود نابود شده و کشور در آستانه قحطی قرار گرفت.

این مطلب را هم از دست ندهید :   نقد فیلم بی نامی ؛ ترکیب تئاتر با سینما چگونه از آب در می‌آید؟

با گسترش قحطی و کمبود مواد غذایی خیلی از شهروندان کوبایی به خوردن سگ و گربه روی آوردن. تا اون زمان صدها هزار کوبایی از کشور خود فرار کرده بودن و این مهاجرتا درزمان ۴ موج بزرگ انجام شد.
موج اول بدون این دست اون دست کردن پس از انقلاب کوبا اتفاق افتاد و مخالفان و روشنفکران دارای ایده های غیرکمونیستی از ترس دستگیری و زندانی شدن از کشور فرار کردن. بعد از اون درزمان عملیاتایی موسوم به «پروازهای آزاد» به کمک آمریکا بسیاری بین سالای ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۴ از کوبا خارج شدن. بعد در سال ۱۹۸۰، ده ها هزار کوبایی شروع به پناهنده شدن به سفارتای کشورای آمریکای جنوبی در کشور خود کردن.

کاسترو که از این اتفاقات سرآسیمه شده بود اعلام کرد هرکی که بخواد و قایقی در بندر ماریل داشته باشه می تونه از راه این بندر از کشور خارج شه.
بیشتر از ۱۲۰٫۰۰۰ نفر از شهروندان کوبایی درزمان ۶ ماه با به کار گیری این فرمون مهاجرت کردن که حالا از اون به «قایق سواری ماریل» یاد می شه.
در طول چهارمین موج مهاجرت از کوبا و پس از ویرانی اتحاد جماهیر شوروی، خیلی از شهروندان این کشور تلاش کردن با به کار گیری قایقای چوبی فرسوده و ناجور از کشور فرار کنن.

حتی دختر فیدل کاسترو، آلینا، هم به خارج پناهنده شد.
بر خلاف کوچ گسترده شهروندان کوبایی به بیرون مرز کشور، کاستروها بازم به تموم قدرت در کشورش چنگ زده و کاسترو با اجرای اصلاحات محدودی موفق شد از سقوط حکومت و اقتصاد کشور جلوگیری کنه.
بعد از ویرانی اتحاد جماهیر شوروی، کاسترو اجازه بعضی تجارتای خانوادگی و سرمایه گذاری خارجی رو صادر کرد.
ایشون دست از پشتیبانی مالی و تسلیحاتی شورشیان در بیرون مرز کشور کشیده و همکاریای اقتصادی کوبا با کشورای دیگه رو پیشرفت داد. در آخر فیدل به دلیل مشکلات جسمی قدرت رو به برادرش، رائول، واگذار کرده و در سال ۲۰۰۸ از قدرت انصراف کرد.

فیدل کاسترو در سال ۲۰۱۶ درگذشت.

رائول کاسترو اقتصاد کوبا رو بازتر از قبل می کنه

برخلاف برادرش فیدل که از حضور در کانون توجه رسانه ها حال می کنه، رائول کاسترو خیلی کمتر در برابر همه مردم ظاهر می شد.
با این وجود ایشون سیاستای تقریباً متفاوتی نسبت به داداش خود در پیش گرفت. هر چند در سراسر کشور به طور علنی از سیاستای کمونیستی پشتیبانی می شد اما رائول تلاش کرد درهای اقتصاد کوبا رو به روی سرمایه گذاری خصوصی باز کنه.
این روزا شهروندان کوبا اجازه دارن خرید و فروش خونه شخصی بکنن و مقداری از زمینای کشور که در قبضه دولت هستن به صورت اجاره ای در اختیار کشاورزان قرار میگیره. براساس گزارش رویترز این اصلاحات یافته های و عکس العملای متفاوتی داشته و از اون چه که انتظار می رفت سخت تر بودن.

هم اینکه رائول دست به کاری زد که شاید در دوران حکومت برادرش غیرممکن بود: عادی سازی روابط با آمریکا. در سال ۲۰۱۳ گفتگوها میان آمریکا و کوبا شروع شده و سفارت این کشور در کوبا بازگشایی شد.
در ادامه دو طرف به مبادله زندانیان پرداخته و سفر و تجارت بین دو کشور با محدویتای کمتری انجام می شد.
بعد از رسیدن ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، تنشا دوباره بالا گرفت و خیلی از گشایشایی که در روابط این دو کشور ایجاد شده بود از نو بسته شدن و در آخر پس از این که کارمندان سفارت آمریکا در کوبا دچار یه جور مسمومیت مرموز شدن روابط این دو کشور به تیرگی قبلی برگشت.

کوبا پس از کاستروها با سکانداری میگل دیاز کانل

حالا سرنوشت این روابط از نو تیره شده و آینده کوبا واسه اولین بار از سال ۱۹۵۹ در دست کسی غیر از خونواده کاسترو قرار داره.
میگل دیاز کانل که به عنوان معاون رائول کاسترو فعالیت می کرد در تاریخ ۱۹ آوریل ۲۰۱۸ به عنوان رییس جمهور جدید این کشور انتخاب شد.
هر چند اونو به عنوان فردی طرفدار تکنولوژی و آزادی نسبی واسه مطبوعات می شناسن اما انتظار نمی ره که ایشون از سیاستای گذشته کوبا دست بکشه یا کمونیسم رو به بغل دستی بنهد. همه کارشناسان هم می گن که ایشون بازم به سیاستای کمونیستی برادران کاسترو ادامه میده.

بر خلاف اینکه رائول کاسترو از مقام ریاست جمهوری منصرف شده اما بازم ریاست حزب کمونیست کوبا که تنها حزب این کشوره رو در اختیار داره که قدرت اصلی و واقعی در این کشور حساب می شه.
شاید کاستروها دیگه در دفتر ریاست جمهوری حضور نداشته باشن اما دوران حکومت اونا هنوز به پایان نرسیده.

از سیگارهای سمی تا صدفای انفجاری؛ فیدل کاسترو چیجوری تونست از صدها سوء قصد جون سالم به در ببره؟

رکوردهایی که فیدل کاسترو رهبر فقید کوبا در اختیار داشت

«شلیک کن، بزدل، می خوای یه مرد رو بکشی»: نهیب چگوارا به کسی که قرار بود اونو بکشه

فیدل کاسترو چیجوری به قدرت رسید و چیجوری تونست نیم قرن حکومت کنه؟