مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

همه تصورات غلط درباره «گل»: دومین ماده مخدر شایع در ایران

مصرف الکل و مواد افیونی در ایران عصر ۱۴۰۰ در حال زیاد شدنه و هرساله هزارن قربونی میگیره و صدها میلیون دلار به اقتصاد و صنعت بهداشت و سلامت کشور آسیب میرسونه.
سن مصرف هم امروزه به کم تر از ۲۵ سال کم شده و به نظر می رسه با پیشرفت شبکه های اجتماعی که در دسترس بودن این اجناس رو واسه نوجوانان و جوانان به کسری از ساعت رسونده،  تماشاگر افزایش مصرف در میان دانش آموزان مقاطع پایین تحصیلی در سالای آینده باشیم. باید واسه این موضوع مثل بعضی از موضوعات حساس و حیاتی دیگه مثل پیر شدن جامعه و نبود اشتیاق ده ها میلیون جوون ایرونی به ازدواج، فکری اساسی کرد که خیلی زود دیر میشه . . .

براساس آخرین «گسترش شناسی» که سال ۹۶ انجام شد، تعداد معتادان کشور به  دو میلیون و ۸۰۸ هزار مصرف کننده دائمی مواد مخدر در کشور رسیده؛ این درحالیست که ماری جوآنا (به اسمای: گل، گرس، علف هم شناخته می شه) با ۱۱.۹ درصد، پس از تریاک دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان دائمی مواد مخدر در کشور اعلام شده.

طبق باور روان‌پزشکان «گل» همون ماری‌جوانای تغییر پیدا کرده که از قسمت‌های جور واجور گیاه شاهدانه (cannabis) بدست میاد. ماری‌جوونا که امروزه با اسمای جورواجور شناخته می‌شه، نوع طبی اون با نام «گل» وارد بازار ایران شده.
این گیاه با دارا بودن دست کم ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور واسه مصرف‌کننده س در حالیکه ماری‌جوانای معمولی(غیر طبی) که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شه، دارای کمتر از۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول بوده پس اثرات سوء مصرف نوع طبی اونو بدنبال نداره.

این روزا نام گل رو بیشتر می‌شنویم، مخدری که مصرف کنندگان اون بر نبود اعتیاد آور بودن اون تاکید بسیار داشته و یا حتی در مقابل صحبت‌ها و هشدارهای کارشناسان که گل رو مانند بقیه مخدرهایی چون حشیش اعتیادآور می‌دانند، عکس العمل نشون داده و اونو بی‌پایه می‌دانند.

هرچند گل در باور عمومی حتی کم خطرتر از حشیش و ماری جوونا معرفی شده، می‌تونه اونقدر خطرناک باشه که با یه بار مصرف، فرد معتاد شه، چون که مستقیما بخش‌های مسئول آرامش بخشی رو در مغز فلج کرده و خود جانشین اون می‌شه. پس با مصرف نکردن گل، فرد دچار اضطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و… می‌شه.

اخطار درباره خیالات غلط از گل

دکتر ماریت قازاریان، رییس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درباره خیالات غلط مردم از مصرف گل اخطار داد. مشکلات دراز مدت مصرف گل هم شامل مشکل در سیستم بدنی، کاهش تمرکز، مشکلات تحصیلی و شغلی و کاهش سطح هوشیاریه.

ایشون با تاکید بر اینکه خونواده‌ها باید مراقب باشن بچه هاشون با چه آدمایی دوستی می‌کنن و اوقات فراغت خود رو به چه شکل می‌گذرونن، گفت: سازمان بهزیستی کمپین آشنایی با ماده مخدر گل رو طی ۱۰ روز در نصف استان‌ها برگزار کرد ولی این کارا باید همیشگی انجام شه.

این مطلب را هم از دست ندهید :   بیدود ؛ دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ مهمان تهران شدند

ضلع اول، پزشکان، ضلع دوم مصرف کننده و ضلع سوم مواد مخدره. ذات خود ماده گله که به دلیل تاثیراتش، رتبه دوم رو در میان مواد مخدر در کشور بدست آورده. ۵ یا ۶ مورد روان گردان طی سالیان سال مرتب جای همدیگه رو می‌گیرند، ماده گل به دلیل ساختار خود، این احساس رو در جوون ایجاد می‌کنه که فرد تصور می‌کنه بیشترین تمایل رو به مصرف این ماده داره.

اینکه عاقبتای شیشه نسبت به مصرف گل و حشیش بسیار بیشتره، باعث می‌شه خیلی از این جایگزینی خوشحال باشن اما باید بدونیم گروه سنی که الان مصرف کننده گل، حشیش و ماری جوونا هستن در سنین پایین‌تری قرار دارن. باوجود اینکه سن مصرف الان به طور رسمی اعلام نشده اما بدیش اینه اون چیزی که ما می‌بینیم نشون دهنده اون هستش که سن مصرف به دبیرستان کشیده شده و کلا از سنین ۱۵ سالگی به بعد تماشاگر افزایش گسترش مصرف کانابیس هستیم.

گل بر سیستم اعصاب مرکزی آدم اثر میذاره و در دراز مدت علائم مختلفی رو داره.
مصرف گل و خونواده کانابیسا  با در نظر گرفتن اینکه این مواد جزء مواد توهم زا هستن باعث افزایش ضربان قلب، قرمز شدن چشم، خشک شدن دهن و گلو خنده‌های بیخود و ریسه رفتن‌های شدید، گیجی و نبود تمرکز، صحبت آهسته تمایل به مصرف همزمان مواد غذایی و افزایش اشتهای فرد مصرف کننده می‌شه.

کاهش حافظه کوتاه مدت هم از دیگر مشکلات مخدر مصرف این ماده س. مخصوصا اینکه در قشر جوون که بحث ادامه تحصیل، کار، تشکیل خونواده و … واسه اونا مطرحه، مشکلات بسیار زیاد‌ای رو ایجاد می‌کنه. یکی دیگه از مشکلات جانبی مصرف گل و ماری جوونا هم گوشه گیری و تنهایی فرد مصرف کننده و حالت‌های افسردگیه که کل این عوامل منتهی به افت شدید تحصیلی در میان دانش آموزان و دانشجویان  مصرف کننده این مواد می‌شه.

این که مثل آموزشای خود مراقبتی درباره روابط جنسی و مقابله با آزار جنسی در کشور، یه معلم یا والدین خیلی راحت نمی‌تونن درباره مواد مخدر با جوانان صحبت کنن، باید واسه این موضوع فکری اساسی شه و تماشاگر پیشرفت برنامه‌های صداوسیما طی ۲۰ سال آینده باشیم، اما از طرفی در آموزش و پرورش این پیشرفت تا ۱۰ درصد رونق داشته.