مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

بهترین سریال های تلویزیونی خارجی برای تماشا در ایام نوروز: شبکه HBO

کم کم به پایان سال ۹۶ شمسی نزدیک شده و واسه استقبال از سال جدید آماده میشیم. ایام تعطیلات نوروز یکی از بهترین و خاطره انگیزترین ایام ساله که میشه خستگی یه سال کاری رو جبران کرد.
این وسط بیشتر افراد و خونواده ها از قبل واسه این ایام تعطیل برنامه ریزی کرده و هر یک طوری این ایام رو می گذرونن؛ بعضی با سفر و بعضی با در کنار خونواده بودن. راه های مختلفی واسه لذت بردن از این ایام هست که بسته به شرایط و چیزای مورد علاقه افراد متفاوت میشه. این وسط تماشای برنامه ای تلویزیونی یکی از بهترین و عادی ترین روش هاییه که خونواده ها و افراد در نظر می گیرن.

امروزه با در نظر گرفتن این که دوران طلایی تلویزیون نامیده می شه بسیاری اوقات فراغت خود رو با تماشای یه سریال تلویزیونی می گذرونن. در سالای گذشته علاوه بر سریالای تلویزیونی داخلی و سریالای مخصوص نمایش خونگی، سریالای خارجی هم طرفدارن زیادی پیدا کردن. اینجوری می خوایم در مطلبی دنباله دار و به صورت جدا شده از هم شبکه های تلویزیونی خارجی، سریالای برتر هر شبکه یا سرویس اینترنتی رو به شما معرفی کنیم که در صورت علاقه در ایام تعطیلات نوروز به تماشای تعدادی از اونا بشینین. این قسمت رو به شبکه اچ بی اُ (HBO) اختصاص دادیم و می خوایم بهترین سریالای این شبکه تلویزیونی ، مثل قدیمی و جدید، رو به شما معرفی کنیم.

۱۰- دد وود

مدت انتشار: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ (۳ فصل)

سریال وسترن «دد وود» (Deadwood) رو یکی از بهترین سریالای تلویزیونی تموم دوران می دونن که در اون دیوید میلچ دنیایی جدا رو می سازه؛ با شخصیتایی که زبون خاص خود رو دارن و ترکیبی قشنگتر از داستانای شکسپیر و زندگی هفت تیرکشا رو در شهری خیالی به وجود میارن. «دد وود» داستان شهری به نام دد وود در داکوتای جنوبی و در دهه ۱۸۷۰ روایت می کنه که کم کم از یه کمپ کوچیک به شهری تقریباً بزرگ تبدیل می شه و خیلی از شخصیتای واقعی تاریخی غرب وحشی رو در خود جای میده. بازیگران بااستعداد زیادی در این سریال هستن که شهر دد وود رو با همه خطر، فساد و کشمکشای خانوادگی اش زنده نگه می دارن.

«دد وود» چگونگی تشکیل جوامع انسانی، روابط آدما با همدیگه، خیانتا و اتحادها و اخلاقیات آدم رو به شکل قشنگتر و سرگرم کننده ای مورد بررسی قرار میده و به دلیل قابل درک بودن داستان و واقعی بودن شخصیتا خیلی راحت با تماشاگر رابطه برقرار می کنه.
هر چند این سریال تماشاگران بسیاری داشت و منتقدان رو هم به خود جلب کرده بود اما یهو پخش اون پس از سه فصل تموم شد.
کسایی که به ژانر وسترن علاقه دارن مطمئنا از تماشای این سریال لذت میبرن.

۹- کارآگاه حقیقی

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا حالا (۲ فصل)

سریال «کارآگاه حقیقی» (True Detective) در فصل اول به نویسندگی خوب پیزولاتو و کارگردانی متفاوت کری فوکوناگا یکی از سریالای جنایی متفاوت و شجاعانه سال لقب گرفت. در فصل اول «کارآگاه حقیقی» متیو مک کانهی و وودی هارلسون در دو مورد از بهترین نقش آفرینیای یه دهه گذشته در تلویزیون نقش دو مامور پلیس جنایی رو بازی می کنن که درباره پرونده قتلی که در سال ۱۹۹۵ اتفاق افتاده تحقیق می کنن که به دلیل پیدا شدن دلایلی جدید دوباره و پس از چند سال دوباره به بررسی اون می پردازن. این فصل ترکیبی از نوآر و داستانی رازآلود در مورد قتله که با پیچیدگیای داستانی غیرمنتظره و لایه های خیلی از رمز و راز و پنهانکاری مزین شده.
فصل دوم  «کارآگاه حقیقی» با داستانی جدا از هم و بازیگرانی متفاوت نتونست موفقیت فصل اول رو تکرار کنه.

۸- امپراطوری بوردواک

 

مدت انتشار: ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ (۵ فصل)

 

اگه می خواین در مورد سریال «امپراطوری بوردواک» (Boardwalk Empire) قضاوت کنین اول باید بدونین که  ۵۷ بار نامزد دریافت جایزه امی شده و این وسط ۲۰ بار برنده این جایزه شده.
اگه بخواین در مورد «امپراطوری بوردواک» بدونین باید بگیم که این سریال داستان «خونواده سوپرانو» رو با همون جذابیت در دهه ۱۹۲۰ روایت می کنه.
«امپراطوری بوردواک» دارای داستانی بی نقصه که با بازیای خیره کننده بازیگران خود تکمیل می شه.
در اول تماشای سریال واسه شما سخت خواهد و نمی تونین رابطه بین اتفاقات رو فهمیده باشین اما کم کم همه چیز رو می شه.

در «امپراطوری بوردواک» ناکی تامپسون (استیو بوشمی) مردی سیاستمداره که در در دوران ممنوع بودن خرید و فروش مشروبات الکلی، تجارت قاچاق اونو در کانزاس سیتی در دست میگیره و در این راه با سیاستمداران، پلیسا، قانونگذاران و باندهای مافیایی رابطه برقرار می کنه.
این سریال با بقیه سریالای مافیایی و گانگستری فرق داره اما یواش یواش شما رو درگیر خود می سازه. سریال «امپراطوری بوردواک» از دیدگاه تاریخی به چگونگی تشکیل باندهای مافیایی امروزی می پردازه و با داستان سرایی و بازیایی عجیب رسالت خود رو با پیامی نه خیلی تکراری به پایان میرسونه.
همه ۵ فصل «امپراطوری بوردواک» از زیبایی خاص خود بهره مند بوده و ضعفی در اونا دیده نمی شه.
«امپراطوری بوردواک» هم از اون دسته سریال هاییه که طرفداران داستانای مافیایی و گانگستری رو راضی می کنه.

۷- بازماندگان

مدت انتشار: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ (۳ فصل)

سریال «بازماندگان» (The Leftovers) درامی تاریک، رازآلود و علمی تخیلیه که رگهایی از تعلیمات دینی و مدیتیشن پس از یه غم بزرگ در اون دیده می شه.
داستان «بازماندگان» در دنیایی اتفاق می افته که در اون دو درصد از جمعیت جهان به روشی مرموز پنهون شدن. «بازماندگان» به سوال در مورد ایمان، مرگ، ماوراء الطبیعه، تولد دوباره و زندگی پس از مرگ می پردازه و همزمان با بازی خیره کننده و عالی کری کوون، رجینا کینگ، کریستوفر اکلستون و جاستین ثرو شما رو پای خود میخکوب می کنه.
فصل اول سریال زیادتر از اندازه غمناکه و این موضوع شاید شما رو آزرده سازه اما دو فصل بعدی رو میشه شاهکارهایی به تموم معنا دونست.

داستان «بازماندگان» بسیار هنرمندانه نوشته شده و از دید عاطفی و احساسی بسیار قدرتمنده و سفری عرفانی رو در لایه هایی از راز، کنایهای ادبی و فرهنگی، شوخی و احساسات داخلی آدم به تصویر میکشه. «بازماندگان» از بهترین سریالای شبکه اچ بی اُ هستش که بر خلاف طول کم و به اتمام رسیدن زودهنگامش اما پایانی عالی داشت.

۶- وست وورلد

مدت انتشار: ۲۰۱۶ تا حالا (۱ فصل)

سریال علمی- تخیلی «وست وورلد» (Westworld) با بن مایه هایی وسترن از اون دسته سریال هاییه که تا نبینید نمی تونین در مورد اون قضاوت کنین. «وست وورلد» تماشاگر حضور ستاره های بسیاری چه در پشت و چه در جلو دوربینه و همین موضوع می تونه واسه قرار گرفتن سریال «وست وورلد» در این فهرست کافی باشه. داستان سریال تو یه مکان افسانه ای و ساختگی به نام وست وورلد میگذره که یه پارک سرگرمی بسیار پیشرفته با تم وسترنه که میزبانایی به شکل روباتای آدم نما (اندروید) ساکن اون هستن.

هر کدوم از مشتریان پولدار این پارک می تونن با پرداخت مبالغی هنگفت با به کار گیری این شخصیتای آدم نما هر داستانی که بخوان رو به هر روشی که دوست داشته باشن به تصویر بکشن بدون این که مورد بازخواست قرار بگیرن. در واقع مشتریان می تونن خود دنیای غرب وحشی رو با به کار گیری این تکنولوژی پیشرفته تجربه کنن و همراه با رباتای آدم نما داستانی رو بوجود بیارن که واسه هر مشتری میشه فرق داشته باشه. «وست وورلد» با استقبال منتقدان و تماشاگران روبرو شده و به خاطر داستان جدید خود به یکی از پربیننده ترین سریالای شبکه تبدیل شد.
لازمه بدونین که بازیگران سرشناسی مانند آنتونی هاپکینز، ایوون راشل وود، ثاندی نیوتون، جفری راید، لوک همسوورث و اد هریس در این سریال هستن.

۵- دروغای کوچیک بزرگ

مدت انتشار: ۲۰۱۷ تا حالا (۱ فصل)

سریال «دروغای کوچیک بزرگ» (Big Little Lies) هم از اون دسته سریالای سال گذشته میلادی بود که چشما رو خیره کرده و دوباره هنر تلویزیون رو به رخ سینما کشید. داستان «دروغای کوچیک بزرگ» که براساس رمانی به همین نام نوشته لیان موریارتی ساخته شده تو یه شهر کوچیک و آباد میگذره که در اون زنائی زندگی می کنن که با هم دوست بوده و در ظاهر زندگی پر از خوشبختی و شادی دارن. هر چند «دروغای کوچیک بزرگ» در اول با یه قتل مرموز شروع شده و بیننده رو با یه معمای جنایی روبرو می سازه اما در ادامه سریال به زندگی شخصی و اجتماعی زنان، روابط دوستی بین اونا و خشونتی که ممکنه در خونه هاشون تجربه کنن می پردازه. شخصیتای اصلی سریال بسیار پیچیده هستن و بر خلاف دوستی، رقابتی بین اونا هست که از غرور خانوادگی شون سرچشمه میگیره.

مطمئنا بازیای خیره کننده ریس ویثرسپون و نیکول کیدمن که جوایز زیادی رو هم واسه اونا به دنبال داشت بیشتر از هر چیزی دیگری در  «دروغای کوچیک بزرگ» به چشم دیده می شه.
این سریال از اون دسته سریال هاییه که بر خلاف تمرکزش بر دنیایی زنونه میشه تماشای اونو به هر جنسیتی و به خصوص زنان پیشنهاد کرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   اینکه می‌گویند «برهنگی بیماری عصر ماست» یک دروغ بزرگ بیشتر نیست!

۴- گروه برادران

مدت انتشار: ۲۰۱۱ (۱ فصل)

جنگ همیشه یکی از موضوعات ظریفی بوده که واسه ساختن سریالا و فیلمای موفق استفاده شده.
مینی سریال «گروه برادران» (Band of Brothers) با ترکیبی از داستان و مصاحبه و صحنه های واقعی سریالی جنگی ساخته که بهترین سریال جنگی تاریخ تلویزیون لقب گرفته. «گروه برادران» داستان مستند گروهی از سربازان ارتش آمریکا در دوران جنگ جهانی دوم رو به تصویر میکشه که از داستانای واقعی و مستند الهام گرفته. داستان این گروه با به کار گیری بازیگرانی جوون و بااستعداد از زمان حضور در اردوگاهای آموزشی شروع شده و تا پیاده شدن این نیروها در نورماندی و پایان جنگ ادامه پیدا میکنه. این مینی سریال ۱۰ یه تیکه از اون دسته سریال هاییه که شباهت بسیاری به فیلم «نجات سرباز رایان» داره و این موضوع هم الکی نیس چون استیون اسپیلبرگ خود جفت و جور کنندگی این سریال رو رو دوش داشته.

نکته ساده اما اصلی «گروه برادران» اینه که مردان جوونی ساده و معمولی واسه انجام کاری بزرگ انتخاب می شن و همین موضوع باعث زیبایی اون شده.
در هر اپیزود پس از مصاحبه با یکی از بازماندگان این گروه داستان یکی از شخصیتای اصلی بازگو شده و از دید اون جنگ به تصویر کشیده می شه.
تجربیات و مشکلات فیزیکی، روحی و روانی که این سربازان در جنگ واقعی جنگ جهانی دوم با اون مواجه شده بودن خوب در این سریال روایت شده.
اگه به فیلمای جنگی و هیجانی علاقه دارین «گروه برادران» رو از دست ندین.

۳- بازی تاج و تخت

مدت انتشار: ۲۰۱۱ تا حالا (۷ فصل)

چند سالیه که جورج آر آر مارتین با سریالی فانتزی-تاریخی برگرفته از رمان «ترانه یخ و آتیش» (Song of Ice and Fire) انقلابی در صنعت تلویزیون ایجاد کرده. «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) سریالیه که در سالای گذشته یکه تاز میدون تلویزیون و سریالای تلویزیونی بوده و کمتر کسی پیدا می شه که اسم اونو نشنیده باشه. این سریال سبکی مثل مجموعه فیلمای «ارباب حلقه ها» داره اما در مواردی این شاهکار سینمایی رو هم میگذرونه. «بازی تاج و تخت» اونقدر دقیق و پرجزییات ساخته شده که در خیلی از موارد توان پرداختن به همه شخصیتای اصلی تو یه اپیزود یه ساعته رو نداره. هر چند دنیای سریال به طور کاملً فانتزیه اما همه داستانای به تصویر کشیده شده قابل لمس و انسانی هستن.

ساکنان مناطق وستروس و اسوس در دنیایی ترسناک و بیرحم واسه زنده موندن تلاش می کنن و در بیشتر موارد چیزی جز شکست عاید اونا نمی شه.
در «بازی تاج و تخت» قهرمانان هم به اندازه شخصیتای منفور مرگ رو در آغوش میکشن، هیچ شخصیتی در امان نیس و هر لحظه راه داستان عوض می شه و اتفاقی غیرمنتظره اتفاق می افته که دهن بیننده از تعجب باز می مونه. دیالوگای سریال در هر اپیزود خود داستانی جداگونه دارن. هر دیالوگی دنیایی از معنی و ایهام در خود داره که باید روی اون فکر کنین. در سریال «بازی تاج و تخت» همه چیز می بینین پس واسه هر چیزی آماده باشین. بعیده کسی که این مطلب رو می خواند «بازی تاج و تخت» رو ندیده باشه از این رود دیگه از پیشنهاد تکراری «این سریال رو ببینین!» استفاده نمی کنیم!

۲-خونواده سوپرانو

مدت انتشار: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۷ (۶ فصل)

سریال درام جنایی-گانگستری «خونواده سوپرانو» (The Sopranos) یکی از شاهکارهای شبکه تلویزیونی HBOه که ما رو به یاد قسمت اول «پدرخوانده» و فیلمای مافیایی و گانگستری مارتین اسکورسیزی میندازه. «خونواده سوپرانو» هم نقش مهمی در تغییر دیدگاه نسبت به تلویزیون داشت و یکی از تاثیرگذارترین سریالای تاریخ تلویزیون هستش.
تا قبل از «خونواده سوپرانو» اینجور حجمی از موفقیت با یه داستان اورجینال در دنیای تلویزیون تجربه نشده بود. در این سریال تونی سوپرانو (جیمز گاندولفینی) نقش رهبری مقدس و رقابت ناپذیر یه خونواده مافیایی رو رو دوش داره که در عین این که مردی قصی القلب و بیرحم در مقام رییس یه باند مافیاییه اما در خونه اش مردی مهربون و بابایی دلسوزه که تلاش می کنه با همه دوست باشه و به همه کمک کنه.

در عین حال اون دوستی خوش قلب، مریضی روانی، مریضی جنسی و قاتلی سنگدله که بیننده بین نفرت و همدردی از/ با اون دودل و آویزون باقی می مونه. قاتلان بیرحم هم یدونه بعدی نیستن، اونا هم احساس می کنن، آرزو دارن، دلایل مناسب خود رو دارن و به خونواده خود عشق می ورزند. «خونواده سوپرانو» با زیبایی تموم و باورپذیری عجیب ای این درام جنایی دینامیک و پیچیده به یه داستن سرگرم کننده، هیجان انگیز و دوست داشتنی تبدیل می کنه.
شخصیتای «خونواده سوپرانو» بدون استثنا به یکی از دور و بریا ما شباهت دارن و به خاطر همین بود که تماشاگران بسیاری طی این چند سال پای این سریال نشسته و هنوزم منتظر برگشت اون هستن. «خونواده سوپرانو» جزیی از خونواده تماشاگران شده بود. اگه این سریال رو دیدین بسیار خوش شانسین و اگه ندیده اید بهتره واسه تماشای اون لفتش ندین.

۱-شنود

 

مدت انتشار: ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸ (۵ فصل)

 

هر چند فهرست کردن چند ده عنوان از سریالای شبکه تلویزیونی معتبر و موفقی مانند HBO کار بسیار سختیه اما سریال بسیار جذاب و دیدنی «شنود» (The Wire) مطمئنا در لیست فهرست قرار داره.
این سریال تراژیک جنایی تو یه منطقه شهری پر از تجارت مواد مخدر اتفاق می افته که بیشتر به یه میدون جنگ مثل بوده و نمیشه شخصیتای خوب و بد رو از هم جدا کرد.
ً در این سریال همه نقشای خاکستری هستن و نمی تونه شخصیتی رو به طور کاملً منفی و یا به طور کاملً مثبت نامید. هر کدوم از شخصیتای به رقابت کشیده شده و طوری در این جنگ کثیف شرکت دارن. این سریال می خواد به ما بگه که فساد می تونه هر سیستمی هر چند بی اشکال رو به پرتگاه نابودی و سقوط بکشونه؛ از سیستم سیاسی و قضایی گرفته تا سیستم آموزشی. هیچ فیلم یا سریالی تا حالا موفق نشده به این زیبایی فسادهای زیرساختی جامعه رو به نمایش بزاره و راه های بازسازی رو به ما نشون بده.

دیوید سیمون خالق این سریال در وسط یه شهر پر از فساد، درامی انسانی خلق کرده که جنگ همیشگی بین میل به درستی و ناامید شدن در این راه رو نشون میده. این سریال یکی از ساختارمند ترین و پرجزییات ترین سریال هاییه که زندگی آمریکایی رو به تصویر کشیده. این سریال روشی نوین رو در داستان پردازی در سریالای تلویزیونی به وجود آورد که تاثیر زیادی روی این صنعت داشت. سریال «شنود» داستان موسسات مختلفی در شهر بالتیمور و رابطه اونا با اداره پلیس شهر رو روایت می کنه و این وسط به فساد موجود در رسانه ها، سیستم آموزشی، سیستم قضایی، اداره پلیس و همه بخشای این شهر می پردازه که چیجوری ساختاری فاسد و در هم تنیده رو تشکیل میدن.
مطمئنا سریال «شنود» یکی از بهترین سریالای ساخته شده در تموم تاریخ تلویزیونه که باید یکی از سه انتخاب اول شما واسه تماشا در ایام تعطیلات نوروز باشه.

شاید انتخاب ۱۰ سریال برتر شبکه HBO از انجام اینجور کاری در همه شبکه های تلویزیونی دیگه سخت تر باشه. این شبکه در طول ده های گذشته و به خصوص سالای گذشته سریالای تازه و عالی زیادی تولید کرده که شاید بشه فهرستی از ۱۰ عنوان برتر اونا رو تعیین کرد.
اینجوری انتظار نمی ره که این لیست بتونه همه سریالای دیدنی این شبکه رو در خود جای داده باشه. این وسط نویسنده چاره ای جز ندیده گرفتن سریالای عالی مانند «Insecure»، «The Night Of»، «Carnivàle»، «Treme»، «True Blood»، «Silicon Valley»، «Curb Your Enthusiasm»، «The Deuce» و «The Young Pope» نداشته تا بتونه تنها بهترین بهترینای این شبکه رو به شکل ۱۰ عنوان در این مطلب جای دهد.

بهترین سریالای تلویزیونی خارجی واسه تماشا در ایام نوروز: شبکه AMC

بهترین سریالای تلویزیونی خارجی واسه تماشا در ایام نوروز: شبکه Hulu

۲۰ سریال تلویزیونی برتری که براساس فیلمای سینمایی ساخته شدن [قسمت اول]

بهترین سریالای تلویزیونی سال ۲۰۱۷ که باید ببینین [قسمت اول]