مجله علمی خبری

اخبار اقتصادی و علمی، آموزش های کاربردی

با ۱۱ راهکار غیرمعمول خانگی برای درمان آفتاب سوختگی آشنا شوید

با نزدیک شدن به بهترین فصل واسه رفتن به سواحل قشنگتر، استخرهای سرباز و آفتاب گرفتن، بهتره علاوه بر جفت و جور کرمای ضدآفتاب مناسب که بهترین کارکرد در مقابل اشعه های پرخطر خورشید رو دارن، مراقبتای لازم رو از پوست صورت و بدن خود به عمل بیارین.

البته خیلی از آدما به هدف تغییر رنگ پوست شون در فصل تابستون در مقابل آفتاب سوزان قرار گرفته و در روزای اولین بر اثر سوختگی با درد و خارش زیادی مواجه می شن که در بعضی مواقع کارشون به مراکز درمانی میکشه.

با تموم چیزی که برشمرده شد اگه دچار آفتاب سوختگی ناچیز شدید می تونین با بعضی از راهکارهای خونگی، شدت درد و التهاب رو کم کنین. به خاطر همین هم بخش سلامت ما، راهکارهایی رو در اختیارتون قرار میده که شاید تصورش رو هم نمی کردین که اینجور مواد و ترکیباتی بتونن کمی از درد و التهاب شما کم کنن.

نشستن در تشتی شامل شیر

دکتر «فرانچسکا فوسکو» از کارشناسان پوست شهر نیویورک قرار گرفتن در داخل تشت شامل شیر رو به دلیل «پ هاش» مناسب، چربی و دمای پایین اون واسه برطرف کردن التهاب حاصل از سوختگی مناسب می دونه. ایشون میگه اگه هم به اندازه کافی در منزل شیر ندارین، همون یه بطری رو داخل تشتی خالی کرده و با پارچه ای به آرومی اونو روی نقاط جور واجور بدن تون بمالید.

شیر دلیل می شه که پروتئین روی پوست بدن تون صاف شه و از گرما و حساسیت پوست کم کنه.

قرار دادن وازلین در داخل یخچال

دکتر «ثمر جابر» از مرکز پوست واشنگتن عقیده داره وقتی که پوست دچار آفتاب سوختگی می شه اهمیت زیادی داره که مرطوب نگه داشته شده و به اون آبرسانی شه.
وقتی که وازلین رو چند دقیقه ای در یخچال نگهداری می کنین و اونو روی پوست خود می مالید، دلیل خنک شدن پوست بدن و بهبود آفتاب سوختگی می شه.

دوش گرفتن با بلغور جو

یکی از دشوارترین بخشای آفتاب سوختگی اینه که از خارش اون دوری کنین. بلغور جو رو با آب ولرم ترکیب کنین و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در داخل تشت شامل این محلول بشینین. دکتر «رنلا هرش» از کارشناسان پوست در بوستون در این باره میگه: “بلغور جو باعث مرطوب نگه داشتن پوست می شه و دارای ترکیبات ضد تورم هم هست.”

درست کردن کرم مخصوص

می تونین با حل کردن یه عدد آسپرین در داخل آب سرد، یه مخلوط خمیری شکل به وجود آورده و اونو به بعضی از نقاط بدن مثل انگشتا و لبا بمالید. تنها مراقب باشین که به داخل دهن تون راه پیدا نکنه چون که بسیار تلخه. بعد از گذشت ۵ دقیقه می تونین اونو آبکشی کنین. در این فاصله و واسه کاهش تورم، دوباره این ترکیب رو درست کرده و روی لبای تون بذارین.

به کار گیری ماست به عنوان کرم آنتی باکتریال

ماست یونانی می تونه گزینه بسیار خوبی واسه خنک و مرطوب کردن مناطق آفتاب سوخته باشه. هم اینکه ماست دارای خاصیت ضدباکتریاییه و از عفونت اون محل جلوگیری به عمل می آورد. هم اینکه با کم شدن احساس خارش از ایجاد زخم در اون محل هم جلوگیری به عمل می آورد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   رژیم لاغری بسیار سلامت ۷ روزه؛ بدون حذف شکلات و برای همه [روز هفتم]

سرکه سیب

سرکه سیب واسه جوش و سوختگی مثل معجزه ای خونگی تلقی می شه.
دلیل اینم خاصیت ضدقارچ و ضد میکروب بودن اون هستش که می تونه واسه سم زدایی بدن کاربرد داشته باشه. سرکه سیب رو به آرومی روی مناطق آفتاب سوخته بمالید. نه فقط واسه تمیز نگه داشتن منطقه آفتاب سوخته کاربرد داره بلکه باعث مرطوب نگه داشتن پوست و بازیابی سطح «پ هاش» نرمال هم می شه.

فشردن چای کیسه ای روی محل سوختگی

چای به عنوان یکی از قدیمی ترین موادیه که خاصیت ضدتورم و آنتی اکسیدان داره.
به خاطر همین هم به بازسازی سریع تر پوست کمک می کنه.
می تونین چای بابونه رو دم کرده و اجازه بدین تا کیسه اون خنک شه.
بعد مابقی کیسه رو که خنک شده روی محل سوختگی بذارین.

محلول داخل کپسولای «ویتامین ای»

آفتاب سوختگی با درد همراه س و دلیل اصلی اینم ورود رادیکالای آزاد از راه اشعه «یو ایشون» به داخل بدنه. «ویتامین ای» الکترودهایی رو جفت و جور آورد که مانع ورود رادیکالای آزاد به سلولای سلامت بدن تون می شن.
البته می تونین «ویتامین ای» رو به صورت خوراکی هم استفاده کنین اما وقتی که یکی از کپسولای «ویتامین ای» رو بازکرده و محلول داخل اونو روی پوست خود می مالید تاثیر بیشتری می ذاره.

عسل

همونجوریکه مادر و مادربزرگ تون شما رو به سمت طب سنتی هدایت می کنن، باید بگیم که علم هم با نظر اونا همراه شده و تاثیر ترمیمی عسل بر پوست رو از بعضی از کرمای آنتی بیوتیک موثرتر می دونه. عسل عفونت و تورم رو کاهش داده و باعث کم شدن درد حاصل از سوختگی هم می شه.

حموم با جوش شیرین

شاید تا کنون فهمیدین که نشستن در داخی تشتی که شامل بعضی از مواده چقدر می تونه به کاهش التهاب و درد حاصل از آفتاب سوختگی کمک کنه.
یکی از این مواد که می تونین واسه کاهش درد، خارش و تورم ازش استفاده کنین، حموم با جوش شیرینه.

در داخل تشتی یه یا دو فنجون جوش شیرین ریخته و در داخل اون آب بریزین. اجازه بدین که آب سرد شه و بعد در داخل اون تشت قرار بگیرین.

خمیر خیار

خیار دارای خاصیت ضدتورمه به خاطر همین هم اونو روی چشم قرار میدن.
خیار شامل آنتی اکسیدانای طبیعیه که دارای خاصیت کاهش درد هستن. واسه اینکه بتونین استفاده مفیدتری از اون ببرین، خیار رو با له کردن به صورت خمیر درآورده و مانند کرم روی پوست خود بمالید. این کار رو خصوصا در نواحی که بر اثر آفتاب سوختگی پوسته پوسته شدن بمالید. به زودی احساس بهتری پیدا می کنین.