کاهش قیمت پراید و تیبا

هفت صبح: در هفته گذشته قیمت خودروهای داخلی با کم شدن نسبی همراه شد و زمزمه هایی مبنی بر برگشت پژو به ایران شنیده می شه. خبرهای خوب خودرویی ادامه داره؟

در هفته ای که گذشت در آخر پس از مدتا قیمت خودروها در بازار کم شد. هر چند قیمتا قبل از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی کمی پایین اومد اما هنوز قیمتا با اندازه اعلام شده کارخانه فاصله داره. دیروز اعلام شد ۴۶۰ میلیارد تومن تسهیلات به خودروسازان در هفته جاری پرداخت می شه که این می تونه یکی از دلایل کاهش قیمتای گذشته باشه و خبر خوش دیگه اینکه اعلام شده تا آخر سال ۱۲ هزار پژو در کشور تولید می شه و جدا از اون زمزمه های برگشت شرکت پژو به ایران هم مطرح شده.

حالا باید دید این حجم قابل توجه اخبار خوب می تونه نقطه پایانی باشه بر آشفتگیای بازار خودروی ایران یا این اتفاق فقط یه تغییرات مقطعی بوده و با گذروندن ایام عزاداری باز همه چیز به روال قبل برمیگرده.

دلیل کاهش قیمتا چیه؟

مهمترین سوالی که با دیدن لیست کاهش قیمتا به ذهن می رسه اینه که دلیل کاهش قیمتا چیه؟ می شه اون رو به خبر آزاد شدن واردات خودرو که هفته پیش اعلام شد در رابطه دونست؟ بعد از اینکه اعلام شد اون دسته از خودروهایی که در اولویت دهم جنسای وارداتی جای می گیرن، ثبت سفارش نمی شن فضا واسه زیاد شدن قیمت خودروهای داخلی بیشتر از قبل جفت و جور شد اما در هفته پیش، همزمان با کم شدن نسبی قیمت ارز، دوباره اعلام شد واردات خودرو آزاده.

از طرف دیگه هم اعلام شد تعرفه واردات خودروها قراره کاهش پیدا کنه. آماده شدن این فضای رقابتی به طور طبیعی باعث کاهش قیمت خودروهای داخلی می شه. دلیل دوم می تونه فرا رسیدن ایام محرم و عزاداری باشه. همیشه در این مقطع از سال تعداد خواهندگان خودرو در بازار کم می شه و به طور طبیعی قیمتا هم کمی کم میشه. دیروز اعلام شد ۴۶۰ میلیارد تومن از تسهیلات هزار میلیاردی که شورای پول و اعتبار قولش رو به خودروسازان داده بود این هفته پرداخت می شه. اگه این هفته این اتفاق اتفاق بیفته اون رو هم میشه یکی از دلایل کاهش قیمتا آزمایش کرد. محمدرضا نجفی منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در این مورد به خبرگزاری ایسنا گفته «براساس جدیدترین تصمیمات در پیش گرفته شده دو بانک عامل مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومن از هزار میلیارد تومن تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار رو هفته جاری به خودروسازان پرداخت می کنن.»

ایشون گفتن با تخصیص این تسهیلات روند پرداخت مطالبات قطعه سازان از طرف خودروسازان ادامه پیدا می کنه، توضیح داده «درصد بالایی از تسهیلات تخصیصی به خودروسازان، به قطعه سازان پرداخت می شه تا با تامین نقدینگی و افزایش تولید قطعه روند تولیدخودرو هم به حالت عادی برگرده. در کنار پرداخت تسهیلات با امید به اینکه تمهیداتی هم در مورد آسون کردن پروسه فعالیت تولیدکنندگان در بخش های جور واجور از جمله سیستم بانکی، بیمه، دارایی و تامین اجتماعی فکر کرده شه.»

به گفته اون تا چند ماه پیش قطعه سازان می تونستن با پرداخت ۱۰ درصد مبلغ کل، گشایش اعتبار رو بکنن اما الان بانکای عامل علاوه بر دریافت صددرصد مبلغ، ۳۰ درصد هم به عنوان ضمانتنامه دریافت می کنن و الان بیشتر از ۹۰ درصد قرارداده های قطعه سازان با خودروسازان به روز و زیاد شدن قیمت مواد اولیه تولید قطعه در اون دید شده.

—————————————–

جزئیات کاهش قیمتای بازار خودرو

پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی کشور در هفته ای که گذشت تماشاگر یه کاهش قیمت ۵ تا ۱۰ درصدی در مدلای جور واجور بود. قیمت خودروی سایپا ۱۱۱ به حدود ۱۳ میلیون تومن رسید؛ البته هنوز این رقم با قیمت رسمی این خودرو که ۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومنه فاصله داره. بقیه خودروهای هم وضعیت مشابهی دارن و دچار یه کاهش قیمت شدن اما بازم با قیمت مصوب کمیته قیمت گذاری فاصله دارن. شاخص ترین اونا مگانه که دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومن ارزون شد و تیبا که با یه میلیون تومن کاهش فقط یه قدم با برابر شدن قیمت بازار و کارخانه فاصله داره.

—————————————–

زمزمه های برگشت پژو

مدتیه تولید پژو در بازار ایران به مشکل خورده. مهمترین اثر این پدیده روی پژو ۲۰۶ مشاهده شد که مدل تیپ ۲ اون در بازار به قیمت افسانه ای ۳۰ میلیون تومن رسید. بعد از یه مدت درگیری و تصویب شدن قیمت ۱۹ میلیون تومانی واسه ۲۰۶ تیپ ۲ در کمیته قیمت گذاری اعلام کردنداز آبان ماه تولید این خودرو شروع می شه اما این وعده هم عملی نشد.

این روزا مردمی که ۲۰۶ ثبت نام کردن جویای اخبار شروع به کار خط تولید پژو هستن ومسئولان دوباره می گن مشکلات کمبود قطعات پژو ۲۰۶ حل شده و به زودی تولید اون شروع می شه و تا آخر سال ۱۲ هزار دستگاه ۲۰۶ وارد بازار می شه.

از طرف دیگه اخباری منتشر شده مبنی بر احتمال برگشت پژو به ایران. دیروز خبرگزاریای داخلی به نقل از خبرگزاری Inautonews نوشتند بزرگترین خودروساز فرانسه به دلیل مشکلات اقتصادیکه براش به وجود اومده ممکنه فعالیت هاش رو در ایران به حالت طبیعی بازگرداند.

یه چند وقت پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم اعلام شد پژو ممکنه به ایران برگرده و اگه این اتفاق اتفاق بیفته تولید خودرو دوباره در ایران تماشاگر رشد هستش. این پایگاه خبری از شرکت پژو به عنوان دلیلی واسه صنعت خودروسازی ایران یاد کرده که در صورت برگشت دوباره به بازار ایران می تونه صنعت خودروسازی این کشور رو از کاهش تولید نجات بده. پایگاه خبری Inautonews مدعی شده تولید خودرو در ایران د رماه سپتامبر امسال ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کم شد.

در طول نیمه اول سال جاری شمسی هم تولید خودرو در ایران تماشاگر کاهش ۴۲ درصدی بود. ایران خودرو شریک بزرگ پژو از سال ۱۹۸۹ تا الان بوده. اعلام آمادگی پژو واسه شروع دور جدید همکاریا با ایران خودرو در حالیه که الان حدود ۳۲ سال از اولین روزای حضور پژو در ایران میگذره.

این شرکت فرانسوی از سال ۱۳۶۸ همکاری با ایران خودرو رو واسه تولید پژو ۴۰۵ شروع کرد؛ خودرویی که بازم در ایران تولید می شه. پس از سهیم شدن شرکت آمریکایی جنرال موتورز در سهام پژو، این شرکت فرانسوی همراه با تحریمای غرب از ایران خارج شد اما بعضی کارشناسان می گن در صورت پیدا کردن راهی واسه ایجاد رابطه مالی ایران و پژو (که شامل انتقال ماهی یه میلیون یورو به طرف فرانسوی بود) پژو بی میل نیس که به ایران برگرده.

نام خودرو

قیمت جدید بازار

قیمت در نیمه دوم آبان

قیمت رسمی

سایپا ۱۱۱

۱۳ میلیون تومن

۱۴ میلیون تومن

۱۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومن

تیبا

۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومن

۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن

۱۵ میلیون و ۴۳۰ هزار تومن

تندر ۹۰ مدل E2

۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن

۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن

۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومن

مگان ۲۰۰۰

۵۹ میلیون

۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن

۴۴ میلیون و ۶۶۰ هزار تومن

پژو ۲۰۶ sd

۳۱ میلیون تومن

۳۲ میلیون تومن

۲۲ میلیون و ۶۹۰ هزار تومن

پژو ۴۰۵

۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومن

۲۰ میلیون تومن

۱۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *