رشته حقوق-دانلود پایان نامه با موضوع ».

تقوا در سیاق این آیه مطلق است، ولی با توجه به موضوعات مطرح در آیه و آیات مجاور قدر مسلم آن تقوای خانوادگی است و در امور خانوادگی صریح و در غیر آن ظاهر است، پس انسان‌ها باید در امور مربوط به خانواده، تشکیل آن و برقراری رابطه‌ی زن و شوهر، مدیریت خانواده، مراقبت از فرزندان و پرورش آن‌ها و … تقوا را پاس دارند(جوادی آملی، ۱۳۸۵). در این آیه خداوند مردم را به احسان و فضل نسبت به یکدیگر تشویق می‌کند تا افراد به آسانی از حقوق خود صرف نظر کنند و به همدیگر تخفیف دهند و سخت‌گیری نکنند(طباطبایی، ۱۴۱۷). به این ترتیب، در آیات مختلف خصلت‌ها و ارزش‌های انسانی را درجه‌ای برای کسب تقوا می‌داند پس متقی کسی است که به این خصلت‌ها آراسته شده و اهل تقوا رابطه اش با دیگران بر اساس رضایت الهی است، زیرا در رابطه اش با دیگران هوای نفس او حاکم نیست. بنابراین تقوا محور همه‌ی امور است و سایر ملکات نفسانی از جهت نزدیکی به تقوا تشویق می‌شوند(جواد آملی، ۱۳۸۵). وجود این معیار در زندگی همسران به قدری ضروری است که امام حسن به کسی که درباری ازدواج دخترش با او مشورت می‌کند می‌فرماید : « او را به کسی بده که اهل تقوا باشد که اگر او را هم دوست نداشته باشد به او ظلم نمی‌کند»(طبرسی، ۱۴۱۲). پس تقوا بهبود دهنده‌ی قطعی روابط است زیرا جایی برای ظهور ظلم باقی نمی‌گذارد .حضرت علی در این باره می‌فرمایند: التقوی مفتاح الصلاح »‌؛ « تقوا کلید درستی و صلاح است». به وسیله‌ی همین درستی و صلاح می‌توان سعادتمند و خوشبخت شد. (تمیمی آمدی، ۱۳۷۷).
3-5-۳- دستیابی به حیات طیبه
حیات طیبه یعنی زندگی پاکیزه از آلودگیها، ظلم‌ها‌، خیانت‌ها‌، عداوت‌ها‌، دشمنی‌ها‌، اسارت‌ها‌، ذلت‌ها و انواع نگرانی‌ها و هر گونه چیزی که آب زلال زندگی را در کام انسان ناگوار می‌کند(مکارم شیرازی، ۱۳۷۷). خداوند این زندگی را به زنان و مردان با رعایت شرایطی وعده داده است: «فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ »‌؛ «هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مومن باشد قطعا او را حیات (حقیقی‌) بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام می‌دادند پاداش خواهیم داد.» چون حیات طیبه را به دنیا و یا آخرت مقید نکرده می‌توان چنین استفاده کرد که مقصود از حیات طیب‌، حیات قلبی است که آن روح‌الحیات است و حیات حقیقی معنوی‌، حیات دل و قلب انسانی است‌. قلبی که مطمئن به ایمان گردیده و متصف به تقوا و دارای عمل صالح شد چنین کسی متمکن گردیده و حیات حقیقی دارد، علاوه بر این بیشتر مفسران معتقدند این حیات در دنیاست نه در آخرت برای اینکه حیات آخرت در آخر آیه «و لنجزینهم اجرهم باحسن ما کانو یعلمون » ذکر شده است. (زمخشری، ۱۴۰۷).
این حیات که به شرط عمل صالح است‌، مفهوم وسیعی دارد و در صورتی که متصف به ایمان باشد شامل همه‌ی فعالیت‌های مثبت و سازنده در هر زمینه می‌شود. چون ایمان‌، آفت‌های منت گذاری‌، تقلب و خود بینی را از عمل دور می‌کند‌. حیات طیبه در روابط همسران و زندگی مشترک آنان آثار بسیاری دارد که از آن جمله:
الف) دیده‌ی زیبابین
کسانی که به چنین حیاتی رسیده‌اند دیده‌ای زیبابین دارند و از دریچه‌ای نگاه اینان هیچ چیز غیر زیبا وجود ندارد و همه چیز زیبا و جمیل است جز آن کارهایی که رنگ نافرمانی خدا را به خود گرفته (طباطبایی، ۱۴۱۷). اینان هستی را از چنین منظری به تماشا می‌نشیند «الَّذِی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَبَدَأَ خَلْقَ الْإِنسَانِ مِن طِینٍ » «همان کسی که هر چیزی را که آفریده است نیکو آفریده …. ». در نتیجه چنین نگاهی است که وقتی به چیزی بنگرد نقاط مثبت آن را می‌بیند.
از آنجا که روش این افراد در زندگی خانوادگی‌شان هم به همین صورت است‌، لذا نقاط منفی همسرشان آن چنان در نظرشان بزرگ جلوه نمی‌کند که دیگر جایی برای دیدن نقاط مثبت نماند. بلکه برعکس‌، این دید باعث میشود که در خطاها و کارهای ناخوشایند همسرشان، ابتدا نقاط مثبت در نظرشان جلوه گر شود و در نتیجه برخوردی کریمانه‌تر از خود نشان دهند‌. برای نمونه حضرت هود با وجود اینکه همسرشان با دشمنان آن حضرت همکاری می‌کرد و سخت‌ترین مخالفت‌ها و آزارها را از ناحیه او می‌دیدند نه تنها با وی معاشرتی نیکو داشتند‌، بلکه دیدی زیبا به این آزارها داشته و آنها را در قالب رحمت می‌دیدند‌. حضرت هود‌، همسری بد داشت ولی بقای او را از خدا درخواست کرد (صدوق، ۱۴۱۳).
ب) سلامت روان
با توجه به مطالب مذکور‌، حیات طیبه حیات و سلامت قلب است، قلبی که به واسطه‌ی ایمان به خداوند متصل شده‌، ظرف عشق و محبت می‌شود و از گزند آفات مصون می‌ماند‌. در اثر این سلامت روح سایر اعضای انسان نیز از این سلامت بهره مند می‌شوند. حضرت محمد می‌فرمایند: «فی الانسان مضغه اذا هی سلمت و صحت سلم بها سائر الجسد فاذا سقمت بها سائر الجسد و هی القلب»‌؛ «در انسان پاره گوشتی است که اگر سالم و صحیح باشد بقیه جسد سالم و اگر بیمار باشد سایر اعضا و جوارح بیمار است و آن پاره گوشت جز قلب چیزی نیست (محمدی ری شهری، ۱۳۸۳).

وقتی همسری به این مرحله از سلامت برسد آن چنان روح و روانی سالم دارد که با کوچک‌ترین مسئله‌ی ناگوار ناراحت نشده و لحظات زندگی را به تباهی نمی‌کشاند‌. حتی اگر در حال فقر و فاقه و امراض جسمانی باشد روح او باز و قلب وی به نور ایمان روشن است‌. ناملایمات چندان به وی زحمت نمی‌دهد (اصفهانی، ۱۳۶۱).

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  40y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

از این رو وقتی که از حضرت علی درباره‌ی حیات طیبه سوال می‌شود می‌فرمایند: «آن قناعت است»‌. «قناعت یکی از لوازم سلامت روان است اگر همه‌ی دنیا را به انسان بدهند‌، ولی روح قناعت را از او بگیرند در آزار و رنج به سر می‌برد (مکارم شیرازی، ۱۳۷۴). بنابراین می‌توان پی برد که مهم‌ترین دستاوردهای حیات طیبه رسیدن به بالاترین مفاهیم سلامت و بهداشت روان است‌. چنین همسری منبع خیر و برکت برای همه‌ی اعضای خانواده و حتی سایرین است .
ج) روابط متعالی

همسرانی که به این حیات رسیده‌اند رابطه شان بر اساس رشد و اصلاح است و اختلاف‌ها به سمت سازندگی هدایت می‌شود و هرگز در اختلافات منفعت طلبی و عدم عدالت حکم فرما نیست‌. قرآن کریم اززبان صاحبان حیات طیبه بیان می‌کند که «وَ مَا أُرِیدُ أَنْ أُخَالِفَکُمْ إِلَى مَا أَنْهَاکُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِیدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ » « من نمی‌خواهم در آنچه شما را از آن باز می‌دارم با شما مخالفت کنم‌. من قصدی جز اصلاح‌، تا آن جا که بتوانم ندارم». به عبارتی آیه اشاره دارد به اینکه مورد نظر و توجه من دنیای شما نیست(اصفهانی، ۱۳۶۱). من طمعی نسبت به شما ندارم و به فکر منفعت طلبی خود نیستم. نکته دیگر اینکه مخالفت با حرف «الی» متعدی شده در حالی که بر حسب قاعده این فعل با حرف «فی» متعدی می‌شود‌. پس مخالفت در اینجا علاوه بر معنای لغوی متضمن معنای دیگری که آن معنا همیشه با حرف «الی» متعدی می‌شود نیز هست‌، نظیر میل کردن و امثال آن .در نتیجه معنای آیه چنین می‌شود: من نمی‌خواهم با شما مخالفت نموده به آن چیزی که شمارا از آن نهی کرده‌ام متمایل می‌شوم و با بیان عدالت‌، رابطه را به سمت آرامش و امنیت هدایت می‌کند. (مکارم شیرازی، ۱۳۷۴)
3-6- جلوه‌های رفتاری همسران اسوه‌ی قرآنی
رفتارها و برخوردهای این همسران جلوه‌هایی از تدبیر و درایت و عشق و صمیمیت است که می‌تواند راهنمایی مناسب جهت سعادتمند شدن همسران باشد .
3-6-۱- بیان زیبا
شیوه‌ی سخن گفتن نوع بیان در نحوه‌ی برقراری ارتباط بسیار مؤثر است الفاظ خوب و مناسب می‌تواند همسر را به سمت صلح و پذیرش بکشاند و یک لفظ نامناسب می‌تواند شخص را عصبی و فضا را آماده‌ی بحث و جنجال کند. خداوند نیز امر می‌کند بر پایه احسن با یکدیگر سخن بگویید و از آن جا که معیار حاکم بر زندگی این همسران کسب رضایت الهی است‌. محور سخن گفتن آنها هم «قولوا للناس حسنا» است‌. هر چند که همسران بسیاری از آنها هیچ نقطه‌ی اشتراکی با ایشان نداشته‌اند‌، اما باز آنها این اصل را رعایت می‌کردند‌. هر چند تحمل وجود شخصی که نقطه‌ی اشتراکی از نظر فکر و عقیده با انسان ندارد و حتی نقطه مقابل افکار و عقاید شخص است بسیار مشکل است و چه بسا راحت‌تر این است که شخص را اصلا مخاطب قرار نداد چه رسد به اینکه در بیان کلام متناسب با حالات و روحیات او سخن بر زبان آورد‌، با وجود این همسران در سخن گفتن بسیار مراعات می‌کردند تا مطابق با حالات و روحیات همسرشان جملات را بر زبان آورند‌. نمونه‌ی این بیان احسن و زیبا در کلام حضرت آسیه همسر فرعون است‌، بانویی که با همسری زندگی می‌کرده است که نه تنها خود را از زنش برتر می‌دید بلکه خود را از همه مردم برتر و بزرگ‌تر می‌دید و ادعایی بس بزرگ داشت‌؛ «فَقَالَ أَنَا رَبُّکُمُ الْأَعْلَى ». از طرفی رفتارهای فرعون به قدری ظالمانه بود که قلب این بانوی بزرگ را به درد آورده بود به گونه‌ای که از خداوند چنین درخواستی می‌کند: «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَهَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ » ولی همین بانو وقتی همسرش را مخاطب قرار می‌دهد چقدر دقیق و آگاهانه از کلمات استفاده می‌کند: «وَقَالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لِّی وَلَکَ لَا تَقْتُلُوهُ عَسَى أَن یَنفَعَنَا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَدًا وَهُمْ لَا یَشْعُرُونَ » این کودک نور چشم من و تو خواهد بود او را مکشید. شاید برای ما سودمند باشد یا او را به فرزندی بگیریم …».
ابتدا از واژه‌ی «لا تقتلوه » استفاده نمی‌کند که در همان ابتدا مخالفت امر همسرش صحبت کرده باشد؛ بلکه ازواژه‌هایی استفاده می‌کند که انرژی مثبت داشته باشد: «قرت عین : که به معنای وسط چشم کنایه از سرور یا کنایه از آرامش پس از اضطراب است (گنابادی، ۱۴۰۸). بعد بلافاصله می‌گوید: “لی ولک” به این ترتیب خود را کنار همسرش قرار می‌دهد و در جمله «ینفعنا» با گفتن «ینفع» بیانش را به اهداف شوهرش نزدیک می‌کند و به عبارتی می‌گوید این کارهای تو تدبیری برای آینده است (کشتن نوزادان) ولی شاید حفظ همین کودک منفعت و تدبیری را که به دنبالش هستی را به همراه آورد و تو را به هدفت برساند و به دنبال آن از ضمیر «نا» استفاده می‌کند که این ضمیر تفریق من و تو را از بین می‌برد و حاکی از یک بیان عاطفی است و در نهایت با توجه به خصوصیات روحی همسرش که همان طمع است و نمونه‌ی بارز این طمع را در شیوه‌ی حفظ تاج و تختش با کشتن نوزادان به نمایش می‌گذارد؛ اینگونه سخنش را به اتمام می‌رساند: «اونتخذه ولدا ». علت بیان این عبارت این بود که فرعون فرزند نداشت و می‌خواست از این راه او را به طمع اندازد؛ به این ترتیب حضرت آسیه با کمال ملایمت و عقلانیت همسرش را با نظر خود همراه و موافق می‌سازد. (طبرسی، ۱۳۷۲)
3-6-۲- برخورد با تنگناهای زندگی
در زندگی هر کس مشکلات و موانعی ناخوشایند وجود دارد. نوع برخورد همسران با این مشکلات در روابط و فضای حاکم بر زندگی شان تأثیر گذار است‌. اگر انسان در مشکلات صبر لازم و توکل و ارتباط با خدا را داشته باشد آن وقت روحش به آرامش خواهد رسید‌. « الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ». در نتیجه این آرامش، رفتاری منطقی و حکیمانه خواهد داشت و دیگر به دنبال مقصر نمی‌گردد و خود را مبری نمی‌بیند و منصفانه قضاوت خواهد

دیدگاهتان را بنویسید