مغازه والمارت و ۱۰ دلیل اصلی موفقیت ساموئل والتون رئیس اون 

ساموئل والتون خواربارفروشی کوچیک خود رو به مغازه های زنجیره ای بزرگ والمارت تبدیل کرد و موفق شد در زمان رکود بزرگ در امریکا ارزش مغازه هاش رو به بیشتر از ۲۳میلیون دلار برسونه. اون واسه تأمین نیازای خونواده اش کارهای زیادی می کرد: گاوا رو می دوشید، از شیرشون کره می گرفت و به مغازه می بره و می فروخت. اون واسه خرید مغازه اول وام گرفت، اما پس از چندی و به یمن اولین نوآوری در کسب وکارش، خیلی سریع تونست دومین مغازه اش رو هم بخرد.

در طول ۳ سال حجم فروش اون به ۲۲۵هزار دلار رسید. اولین مغازه والمارت در ۲جولای۱۹۶۲ در منطقه راجرز در ایالت آرکانزاس باز شد. سم والتون در بین سالای ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ ثروتمندترین فرد در امریکا بود. اون در زمان مرگش در سال ۱۹۹۲ صاحب ۱۹۶۰ مغازه والمارت بود، ۳۸۰هزار کارمند داشت و فروش هرساله اش چیزی حدود ۵۰میلیارد دلار بود.

 

دروس موفقیت سم والتون

اینجا ۱۰ درس موفقیت سم والتون رو واسه کارآفرینان میگیم، دروسی که اونو از فقر به ثروت رساند.

۱. به ارزشای اصلی توجه کنین

سم والتون ارزشای آسون ای داشت که در زندگی و کسب وکارش اونو هدایت می کردن. اون از جدید ترین روشای مدیریت که یهو گسترده می شن و خیلی زود فروکش می کنن، پیروی نمی کرد و هیچ یک از ایده های پول دارشدن در کوتاه مدت رو باور نداشت. اون با ارزشایی زندگی می کرد که از کودکی یاد گرفته بود. شمام به عنوان رهبر تیم یا بنیان گذار سازمان، نباید به چیزایی با عنوان «آخرین چهارچوبای مدیریت» یا «ایده های نوین رهبری» توجهی داشته باشین.

۲. از افرادتان مراقبت کنین

سم والتون خیلی مراقب کارمندانش بود و واسه همه اونا این فرصت رو فراهم می کرد که همراه با اون موفقیت رو لمس کنن. اون به اونا اجازه می داد سهام والمارت رو با تخفیف بخرن. والتون با کارمندانش مثل شریک رفتار می کرد و میخواس اونا هم از موفقیت والمارت لذت ببرن.

اگه بتونین واسه همه کارمندان یا اعضای تیم در سازمان تون ارزش قائل شید، خودتون هم در کارتون موفق تر هستین. اما این کار رو تنها به خاطر این انجام بدین که واقعا واسه اونا ارزش قائلید. از راه مشارکت دادن کارمندان در موفقیت سازمان، اونا رو تبدیل به بخشی از سازمان تون بکنین. می تونین با فراهم کردن فرصت خرید سهام یا روشای دیگر این کار رو بکنین.

مطلب مشابه :  بازخورد و انواع آن از دیدگاه روانشناسی

۳. به شریکای تون انگیزه بدین

پول و همکاری به تنهایی کافی نیس. به طور منظم و هر روز به شکلای جدید و جالب واسه انگیزه دادن و به رقابت کشیدن مشتری هایی تون فکر کنین. اهداف بلندی واسه خود مشخص کنین، افراد رو به رقابت تشویق کنین و به اونا امتیاز بدین. اگه چیزایی در دور شما کهنه و قدیمی شدن، روح تازه ای در اونا بدمید. شغل مدیرها رو با هم عوض کنین تا اونا رو به رقابت بکشین. کاری کنین هیچکی نتونه حدس بزنه که اسلاح ی بعدی شما چیه. بیش ازحد پیش بینی پذیر نباشید.

۴. به دنبال پول نباشید، علاقه تون رو دنبال کنین

سم والتون مغازه هاش رو با هدف ثروتمندشدن باز نکرد؛ اون به کارش علاقه داشت و همیشه به دنبال این بود که کارش رو بهتر و بهتر بکنه. اگه به دنبال پول باشین، اونم بی اینکه روی کارتون تمرکز کنین، [پس از یه مدت] کسب وکارهای تون رو عوض می کنین. اما سم والتون تمرکز زیادی روی کارش داشت. زمانی که علاقه تون رو دنبال می کنین، هر کاری که باشه، در اون کار موفق و در اون زمینه به یکی از رهبران تبدیل میشید.

۵. بدونین کنترل هزینه ها بهترین راه واسه رقابته

اینجا جاییه که همیشه می تونین در اون امتیاز رقابتی پیدا کنین. والمارت به مدت ۲۵ سال بزرگ ترین خرده فروش در امریکا شناخته می شد. اگه شما کسب وکارتان رو به شکلی مقرون به صرفه اداره کنین، می تونین اشتباهات زیادی کنین و بعد هم اونا رو جبران کنین. در مقابل اگه فعالیتای تون مقرون به صرفه نباشه، هرچقدر هم خوب کار کنین، باز ممکنه شکست بخورین.

۶. درباره همه چیز با بقیه صحبت کنین

درباره هرچیزی که می شه، با شرکا ی تون صحبت کنین. اونا هرچه بیشتر بدونن، فهم بهتری از کار شما پیدا می کنن و هرچه بهتر بفهمن، توجه بیشتری به کار می کنن و اینطوری چیزی نمیتونه مانع اونا بشه. کسب اطلاعات باعث قدرتمندی می شه. فایده ای که شما با قدرت بخشیدن به شرکا ی تون به دست میارید، بیشتر از خطریه که ممکنه با آگاه شدن رقبا از کارهای تون شما رو تهدید کنه.

۷. با مشتری مثل رئیس رفتار کنین

سم والتون واقعا بر این باور بود که مشتری رئیس اوست. این ایده باعث شد اون خدمات و فعالیتای ویژه ی زیادی واسه مشتریا تدارک ببینه. این خدمات باتوجه به نگاه های موجود در شهرهای کوچیک امریکا طراحی شده بودن. مثلا، اون جلوِ ورودی همه مغازه های والمارت افرادی رو واسه خوشامدگویی به مشتریا گماشته بود یا از سال ۱۹۶۲، علامتایی واسه نشون دادن رضایت در اولین مغازه های والمارت نصب کرده بود. اینطوری والمارت با استفاده از این فلسفه که «مشتری همیشه رئیسه» خودش رو از دیگر خرده فروشا جدا کرد.

مطلب مشابه :  ویژگی های مهم در خلاقیت

۸. سپاس گزار باشین

واسه هرکاری که همکاران تون انجام میدن، قدردان اونا باشین. هیچی نمیتونه جانشین تشکرِ بموقع و درخور باشه. این کار هزینه ای واسه شما نداره، اما ارزش خیلی زیادی واسه شما داره. پرداخت پول و پیشنهادای ویژه به کارمندان واسه خرید سهام می تونه یه جور وفاداری با خود به همراه بیاره. اما همه ما دوست داریم بقیه به خاطر کاری که انجام دادیم، به شکل کلامی از ما تشکر کنن. همه ما مشتاقیم پس از انجام کاری که واقعا به اون افتخار می کنیم، مورد تشکر قرار بگیریم.

۹. از فناوریای جدید استفاده کنین

پیش از عصر اینترنت و تجارت الکترونیک، مغازها در امریکا از نظر فناورانه خیلی ضعیف بودن. تنها پس از اینکه بعضی کارآفرینان ازجمله سم والتون تصمیم گرفتن مرزای صنعت خرده فروشی رو پیش ببرن، تکنولوژیای جدید وارد این میدون شدن. والتون در سال ۱۹۶۶ به مدرسه ی IBM در ایالت شمالی نیویورک رفت تا بهترین علم آموزان تکنولوژی رو واسه کسب وکارش پیدا کنه. اینطوری والمارت می تونست همیشه از جدید ترین تکنولوژیا بهره مند باشه. مثلا والمارت یکی از مغازه های راحت ای بود که از بارکدهای سراسری استفاده می کرد. اولین فروشگاهی بود که اسکنرای الکترونیک رو واسه ثبت خریدهای روزانه به خدمت گرفت. دستگاه ثبت خرید نه تنها شکلای مختلف خریداری شده رو ثبت می کرد، بلکه به کامپیوترِ کنترل موجودی هم وصل بود، درنتیجه انباردارها می فهمیدن که موجودی شون چه زمانی کم شده و دوباره سفارش می دادن.

۱۰. برخلاف جریان آب شنا کنین

راه های تازه رو امتحان کنین. راهکارهای سنتی رو از یاد ببرین. اگه همه ، کاری رو به یک روش انجام میدن، فرصت خوبیه که شما با حرکت در راه مخالف، جایگاه خود رو در بازار پیدا کنین. اما بدونین که افراد زیادی شما رو سرزنش می کنن و به شما میگن که راه رو اشتباه می روید.

برگرفته از: knowstartup